Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم سهيله مصطفى

 رواية احببت قلبا ليس لي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم سهيله مصطفى 

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل الحادي عشر 11 

"أحببتُ قلباً ليس لي"
 البارت ١١
أمير: قصي ثواني عايزك 
قصي: انجز يا أمير علشان مش ناقصة الحكاية
أمير:........ 
قصي بصدمة: نعم إنت بتقول إي؟!!!!!!!!
أمير: إي مالك بقولك البنت دي عجبتني أوي 
قصي بغضب: إحترم نفسك يا أمير فرح دي بنت محترمة مش زي البنات اللي تعرفهم وكمان دي بنت عمو أحمد شريكنا في الشغل
أمير بصدمة: إي دا بجد دي أخت ياسين إي الحلاوة دي 
قصي بغضب أكبر: أمير قولتلك إحترم نفسك وابعد عن فرح 
أمير: يا عم بالراحة أنا قربت منها وبعدين أنا قصدي عجبتني يعني لو حصل نصيب ممكن يكون خطوبة ثم بعدين إنت مالك يعني خليك في دموعك قصدي خطيبتك يعني واضح إنها بتحبك كانت واثقة أوي إنك هتنقذها
 
 سمع قصي تلك الكلمات من أمير وشعر بغضب لم يعهده من قبل ما سبب ذلك الغضب وسرعان ما أفاق لنفسه 
قصي: وأنا كمان بحبها وإنت هتروح تحكيلها الحقيقة علشان تشيل فكرة فسخ الخطوبة من دماغها 
أمير: تمام يا صاحبي 
فرح بصوت عالي: قصي يا قصي وفي سرها يقطع اليوم اللي شوفتك فيه يا زفت ياللي اسمك قصي قال أنا أحبك إنت عميا يا بنت مريم والله عميا 
قصي: مالك بتزعقي لي وداني باظت من صوتك 
فرح بغضب: عملت إي في عربيتي ومش راضية تشتغل 
قصي بتذكر: اه صح نسيت أسألك إن عربيتك مفيهاش بنزين 
فرح: إزاي أنا بفحص البنزين كل يوم قبل م اطلع وكانت مليانة الصبح 
قصي بحرج: م هو بصراحة شطب من عربيتي أنا فأخدت بنزين من عندك 
فرح: قولت من الأول إنك حرامي محدش صدق 
قصي: مش هرد عليكي يلا اركبي علشان اوصلك 
فرح وقد تذكرت ما قاله لها قصي وأنه جرح كرامتها: بس أنا مش هروح معاك 
قصي: نعم يعني إي؟! 
فرح: زي م سمعت أنا مش هركب معاك.. أستاذ أمير لو سمحت معاك عربية؟ 
أمير بتعجب: اه معايا عربيتي 
فرح: طيب لو مفيهاش تعب ممكن توصلني البيت 
أمير: ولا تعب ولا حاجة إتفضلي 
قصي: تتفضل إي فرح ممكن تركبي واخلصي علشان اوصلك 
فرح: أستاذ أمير يلا بعد إذنك 
أمير: خلاص يا قصي أنا هوصلها 
قصي بغيظ وهو ينظر لفرح: تمام وأنا كدا كدا رايح معاكم علشان دموع هناك ولازم نتكلم يا أمير
أمير: تمام يلا يا آنسة فرح 
.. على الجانب الآخر 
دموع بدموع: خلاص يا طنط بطلي عياط وإن شاء الله هنلاقيها 
مريم بدموع: الليل قرب وبنتي مرجعتش لدلوقتي يا ترى انتي فين يا فرح
أحمد: إهدي بس يا مريم وإن شاء الله هترجع أنا أومال أرن عليها فونها مغلق 
ياسين: خلاص يا ماما احنا عارفين فرح هتلاقيها احتاجت تقعد لوحدها وشوية كدا هترجع 
دموع: ياسين معاه حق هي كانت مخنوقة الصبح 
مريم: إنتي فين بس ارجعي يا نور عيني 
فرح من خلفها: إي دا ماما بتقول عليا أنا نور عيني عشت وشوفت 
مريم: أهلا أهلا بالجزمة اللي وقعت قلبي عليها 
فرح بمزاح: منين جزمة ومنين كنتي خايفة عليا ولم تكمل كلامها حتى دخل قصي ومعه أمير 
أحمد: أهلا يا قصي إي دا أمير 
قصي: بصراحة فرح كانت معايا 
الجميع بصدمة: نعم 
قصي: بصراحة كدا...... وحكى لهم قصي كل ما حدث بإستثناء حديثه مع فرح... وكنت محتاج فرح علشان تحكيلي الحقيقة وتعرفني دموع عايزة تفسخ الخطوبة لي 
أمير: وبصراحة أنا السبب في كل دا علشان كدا أنا آسف يا آنسة دموع بس أنا كنت فاهم كل حاجة غلط وقصي حكالي كل حاجة 
دموع: حصل خير 
قصي: بما إن كل حاجة إتوضحت فنستأذن إحنا دلوقتي وبجد آسف يجماعة على الإزعاج 
.. إستأذن قصي وغادر هو وأمير ومعهم دموع التي أصر قصي أن يوصلها ليتحدثوا سويا على الطريق 
في السيارة قصي: خلاص يا دودي فكي التكشيرة 
دموع: أنا مش مكشرة ولا حاجة 
قصي: أنا عارف إني جرحتك بتصرفاتي بس والله مكنش قصدي وكنت خايف أمير يكون بيخطط لحاجة تاني 
دموع: خلاص حصل خير 
قصي: يعني مش هتبعدي عني صح ولا هتفسخي الخطوبة 
دموع: محتاجة أقعد مع نفسي شوية وأفكر 
قصي: وأنا مش هبعد عنك حتى لو انتي حابة كدا 
دموع: لا رد
قصي: معلش اديني الفون من عندك كدا 
دموع: مفيش حاجة هنا 
قصي: اي دا أومال فين الفون بتاعي وتذكر انه نسيه في ڤيلا فرح يالهوي نسيته عند بيت عمو أحمد.. دموع معلش ممكن ترني على فرح تخليها تديني ياسين 
دموع: تمام ورنت على فرح 
فرح: ألو يا دموع 
دموع: معلش هاتي ياسين علشان قصي عايز يكلمه 
فرح بهزار: إي خطيبك مش معاه فلوس يشحن ولا اي
دموع بحرج: احم فين ياسين 
فرح: يبقى سمعني عادي يكون أحسن برضو.. ياسييييييين يا ياسييييييين 
قصي: إي الصوت دا صوتك مزعج أووووي 
فرح: سبنالك إنت الرقة يا رقيق 
ياسين: عايزة اي يا فرح 
فرح: خد فيه كائن عايزك 
قصي: كائن؟! فعلا متعرفيش حاجة عن الاتيكيت في الكلام 
فرح: سبنهالك برضو 
ياسين: ألو 
قصي: ياسين أنا قصي معلش نسيت فوني عندكم لو تقدر هاتهولي البيت علشان مش هقدر أرجع عندكم تاني وبالمرة هات الملف اللي كنت طالبه منك 
ياسين: طيب تمام مسافة السكة 
فرح: وهو إتشل يعني علشان يخليك إنت اللي توديه 
قصي: ياسين خلي أختك تحترم نفسها شوية 
ياسين: معلش يا قصي حقك عليا يلا سلام 
ياسين: يبنتي بطلي لماضة عيب 
فرح: بس يلا دا عيل غتت مش عارفة دموع بتحبه على إي 
ياسين: مش دموع لوحدها فيه ناس تاني كانت بتحبه 
فرح بتوتر: ق قصدك إي 
ياسين: أنا رايح أودي الفون والملف يلا سلام 
فرح في نفسها: إزاي كله بدأ يعرف لازم أنهي المهزلة دي قبل م دموع تعرف وأخرب فرحة صحبتي وفجأة فونها رن برقم غريب فرح: ألو أيوة مين معايا 
#  ممكن أقابلك ضروري يا آنسة فرح 
فرح: إنت مين وعايز إي؟! 
# هتعرفي كل حاجة والله بس تعالي على...... 
فرح: تمام 
وصل ياسين إلى ڤيلا الراوي ودق الجرس فتحت له جنى
جنى: إي دا الأعمى عندنا تاني 
ياسين: بطلي تقولي أعمى علشان هزعلك يا أبو طويلة 
جنى بغيظ: الطويل أحسن من القصير 
ياسين بفخر: بس أنا مش قصير أنا طوييييييل 
حنين من الخلف: ومالهم القصيرين يا بابا إنت وهي 
ياسين: الأوزعة بتاعتنا عاملة اي 
حنين: أبو طويلة الحمد لله كويسة 
جنى: عامل زي الزرافة ع الفاضي 
ياسين: لمي لسانك أحسنلك يا بنت انتي 
جنى: يعني أعمى وبتشتم كمان 
حنين: ممكن تبطلو خناق وتقولولي انتو تعرفوا بعض ازاي 
ياسين: معرفة زفت 
جنى: على دماغك 
فلاش باك 
ياسين في الطريق رايح لصاحبه علشان فرحه النهاردة 
سلمان: أيوة يا عم الزفت إنت فين 
ياسين: أنا في الطريق والله معلش الطريق كان زحمة و....... داس فرامل بسرعة 
ياسين: إقفل دلوقتي وهكلمك تاني وقفل في وش سلمان
ياسين: أنا آسف والله يا آنسة معلش مأخدتش بالي إنتي كويسة 
جنى بصوت عالي : وهتاخد بالك إزاي وإنت بتتكلم في الفون أرواح الناس بقيت لعبة عندكم 
ياسين:ممكن توطي صوتك شوية قولتلك آسف 
جنى:يعني أعمى ومش شايف وكمان بجح
ياسين:أنا مش فاضيلك دلوقتي وأتمنى مشوفش وشك تاني 
جنى:نفس الأمنية والله.. وغادر كل واحد بطريقه
بااااك 
جنى: وللأسف القدر جمعنا مرة تاني 
ياسين: حنين علشان الحكاية مش ناقصة خدي الفون دا اديه لقصي وكمان الملف دا يلا باي 
حنين: تمام ماشي... باي 
في سيارة قصي 
دموع: قصي ممكن أسألك سؤال وتقولي الحقيقة 
قصي بقلق: إتفضلي
دموع: إي اللي بينك وبين فرح 
قصي: إي؟! 
بقلم/سهيلة مصطفى 
يُتبع......

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت قلبا ليس لي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات