Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية توبا الفصل الثالث 3 بقلم الاء عصام

 رواية توبا الفصل الثالث 



رواية توبا الفصل الثالث 

✨توبا ✨

-البارت التالت 


وفعلا روحت لماما اترجتهاة إني ابات عندها لاكن هي طرد*تني... 


وقعدت في الشارع وفجاه سمعت صوت من ورايا....


يا واحشني وحظر التجول حايشني... 


وانا جريت وروحت علي منطقه فيها ناس كتير في الشارع وصوت وقولت... 


اللحقوووني بيتحررش بياااا زئاااب بشررريه. 


وفجاه لقيت امه محمد كلها متلاميه وبيض*ربوه، انشكحت اووي وحسيت إني اندبنت ومن خالص. 


ظلت توبا تبحت عن مكان أمن لتنام فيه، وجدت الجراش، 


توبا في نفسها.. الحمد لله مفيش حد شافني ومحدش بيحرص الجراش انا هنام وهصحي بدري إن شاء الله.. 


ونامت توبا في الجراش.... 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.

: عز والد توبا... ازيك يا حببتي 


مراته الجديده ببكاء كالتماسيح... الحمد لله يا حبيبي.. 


عز... بتعيطي ليه يا قلبي. 


مراته.... بصراحه بقا يا حبيبي فص الالماظ صغير خالث يا بيبي انا عاوزه اكبرو.


عز.... بكره يا حببتي اجبلك طقم بحالو ليكي يا روحي.. 


مراته.. حياتي..(حربايه بتتكلم؟ انا اول مره اشوف حربايه بتتكلم). 


اعرفكم يا جماعه دا عز والد توبا وهو راجل غني اووي ونفين دي اتجوزتو علشان تاخد فلوسو واخدتو من عيالو ورما بنتو في الشارع بسبب الحربايه دي...

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 


اما عند يزيد كان خلص امتحاناته ولاحظ اختفائها المفاجي وهو ساكن في الصعيد فمش هيعرف يروح لتوبا يطمن عليها.. 


لاكن هو كان بيحاول يعرف اخبارها وحاول يكلم مامتها يطمن عليها من خلالها لاكن مامت توبا مكنتش بترد 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 الفشل ليس عند الخسارة إنّما الفشل عند الانسحاب.


.. اي القرف دا يعم عبده. 


... انا اسف يا سعاده الباشا،دي غفلتني ودخلت انبارح . 


اظاهر إني لما شغلتك كانت غلطه، مشيها حااالا. 


عم عبده... حاا... حاضر يا سعاده الباشا، قومي يا بت، قووومي هتقطعي عيشي. 


فاقت توبا بعدم تركيز بما يحدث حولها ثواني وشهقت توبا.. 

نهااارسوح انا فضلت نايمه هنا اااح*يه عليا.. 


عم عبده... لنتي اي للي جابك هنا يا بنتي.. 


توبا بحزن.. اهلي طردوني بعد مطلقو وكل واحد شاف حياتو وسابوني ومهمش حاجه قملقتش مكان ابات فيه، لقيت الجراش دا بس، انا بعتذرلك يا عمو وبعتذرلك يا عمو انته كمان علشان جيت ابات في المكان دا. 


كان يتابع هذا الحوار في صمت وقال ببرود... تمام 

وذهب الي عمله... 


ذهبت ايضا توبا لتبيع حلقها وخاتمها لحتي تقضي حياتها اليوميه به.. 


توبا... لو سمحت كنت عاوزه ابيع الحلق والخاتم دول.. 


صاحب المحل بوجه بشوش.. اه دا يعمل١٠الف جنيه. 


توبا.. طيب ماشي هبيعو. 


صاحب المحل... خودي فلوسه إهي يبنتي. 


توبا.. لوسمحت يحج متوفر شغل هنا؟!... 


صاحب المحل بأسف.... لا والله يا يبنتي.. 


توبا.. ماشي شكرا يا حج. 


وذهبت توبا لتبحث عن عمل لاكن دون جدوي وقررت توبا في نفسها... انا لازم احكم نفسي واصرف الفين بس من العشره والباقي هكمل بيهم تعاليم وللزمن ، انا لازم اكمل في حلمي، وبرضو لازم اشتغل.. 


شخص من خلفها.. أنتي بتكلمي نفسك؟! 


توبا بصدمه.. انته؟مش انته للي كنت في الجراش. 


الشخص.. لاماحه والله، واردف بثقه انا بدر توفيق صاحب اكبر شركات للاستيراد والتصدير... 


توبا ببرائه.. طيب انا بدور علي شغل.. متاح شغل عندكم؟! 


بدر.. اه متاح بس انتي خريجه اي؟؟ 


توبا بدموع.. انا لسه في ٢ثانوي وعندي ١٦سنه ومحتاجه الشغل اووي حتي لو هعمل شاي وقهوه اوحتي همسح.. 


بدر وهو يتفحص جس*دها بخبث... اه.. ومالو 


توبا وقد فهمت نظرته... انته قليل الادب ولولا اني تعبانه كنت ادربت علي وشك بوكسنج..... 


وهنا اتعصب جدا و.............


لكي ننجح علينا أولاً أن نؤمن أنه بمقدرونا تحقيق النجاح.

إلى اللقاء

   •تابع الفصل التالي "رواية توبا" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات