Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدية خطفتني الفصل الثالث 3 بقلم هاجر سلامه

 رواية صعيدية خطفتني الفصل الثالث 



رواية صعيدية خطفتني الفصل الثالث 

رواية صعيدية خطفنتي.

الكاتبة هاجر سلامة.

البارت التالت.

شخص كان مراقب كل حاجة وقال كدة احلوت اوي.

___________________________

صهيب وصل مني وراح ع الفيلا.

دخل لاقي مامته قاعدة بتلعب في تلفونها .

صهيب.السلام عليكم.

جنات وهي باصه في الفون..وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته جيت متاخر ليه.

صهيب..كان في شغل كتير.

جنات...ممممم.

صهيب..انا طالع.

جنات..ماشي.

صهيب طلع اوضته.

قاعد ع السرير وفجأة فونه رن.

رد وقال الو يا محمود بترن ف الوقت دا ليه حصل حاجة

محمود بصوت عياط..ابويا مات ياصهيب.

صهيب بحزن..لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم والبقاء لله انت فين دلوقتي

محمود..ف الصعيد عندنا مع اهلي.

صهيب..طيب انا جايلك دلوقتي.

محمود..ماشي واقفل.

صهيب نزل بسرعة جنات شافته قال في اي يابني بتجري ليه كدا.

صهيب بسرعة..ابو محمود مات ولازم اكون جمبه.

جنات..ربنا يرحمه ويغفر له ابقي تطمني.

صهيب مشي وركب العريبة وطار.

_______________________

بعد تلات ساعات كانت الساعة ١ ونص.

صهيب وصل الصعيد وقعد يسال لحد موصل لبيت محمود 

كان البيت مليان رجاله قاعدين بره وأصوات الستات جوه.

صهيب شاف محمود واقف جمب الباب راح عنده.

صهيب..محمود.

محمود بصله ودمع .

صهيب حضنه وقال شد حيلك ياصاحبي علشان اخواتك بنات ومامتك البقاء الله ربنا يرحمه ويغفر له ويسكنه الفردوس الأعلى اهو في مكان احسن دلوقتي.

محمود..يارب يصبرنا علي فراقه يارب.

_________________________

بعد ساعات دفنوا ابو محمود وخلصوا.

صهيب مسك محمود ودخل الدار بتاع محمود.

صهيب..فين اوضتك يلا علشان تغير هدومك .

محمود..مش قاردة اعمل اي حاجة.

جات مامت محمود وقالت اوضته ف الدور التاني اهي.

صهيب..ماشي يا حجة .

صهيب خد محمود وطلع الأوضة

وغيرله هدومه وبعدين محمود نام.

صهيب نزل لاقي مامت محمود مسكه صورت جوزها وبتعيط.

صهيب راح لها وقالها البقاء الله يا امي اهو في مكان احسن بكتير.

مامت محمود..مش قاردة اصدق انه مشي وسابني مش قاردة اتخيل انه مش معايا دلوقتي.

صهيب قعد عند رجليها وشال الصوره وحطها على جنب ومسك ايديها وبسها وقال ربنا يرحمه ياامي بلاش تعيطي ولا تزعلي لان هو هيزعل هو في مكان احسن من هنا بكثير طيب تعرفي ان ربنا بيحبه علشان كده اخذه عنده ادعيله بالرحمه بلاش تعيطي علشان خاطري اعتبريني ابنك لو محتاجه اي حاجه ممكن تقوليلي.

مامت محمود..ربنا يخليك انت ابن أصول ويسلم اللي رباك.

صهيب..الله يخليكي ياامي يلا اطلعي نامي شوية.

مامت محمود..طيب وانت مش جعان انت هنا من امبارح مكلتش حاجة.

صهيب..لا يا امي مش جعان اطلعي نامي وريحي.

مامت محمود..حاضر.

صهيب..طيب يلا اوصلك اخذها وطلع على اوضتها وخلاها تنام على السرير وغطاها وقعد يقرالها قران لحد مانامت.

صهيب سبها ونزل الجنينه اللي بره الدار وقف يبص حواليه وقد ايه المكان جميل وفجاه طلعت بنت زي القمر وماشية صهيب مركز معاها و قال ازاي في جمال كده ايه ده ياربي.

لاقها طلعه البيت اللي جنب الدار بشوية.

صهيب..ممكن تكون ساكنة هنا لاقي ست كبيرة ومعدية قالها بقولك يا حجة معلش.

الست..تفضل يابني.

صهيب..هي الانسة اللي ماشية من شوية ودخلت البيت دا تبقي مين.

الست..اها دي تقي بنت حامد ساكنه ف البيت دا كانت بتجيب من عندي فاكهة.

صهيب..طيب شكرا وطلع فلوس اتفضلي. 

الست..خدتت الفلوس وقالت ربنا يكرمك يارب ويسترها معاك يابني.

صهيب ابتسم.

الست مشيت.

تلفون صهيب رن لاقي ابوه..

صهيب..ايوة يا بابا.

احمد..انت فين كل داا

صهيب..هي ماما مش قالتلك ولا اي.

احمد..مش قالت اي.

صهيب..ابو محمود صحبي توفى.

احمد..البقاء لله ربنا يرحمه انت قعد كل دا عنده.

صهيب. دا صحبي ولازم اكون جمبه يا بابا. 

احمد..طيب والشركة.

صهيب..عماد مخلي باله من كل حاجة هناك متقلقش.

احمد..ماشي ياريت ترجع النهاردة وقفل.

صهيب..والله ماعرف ااقول اي ربنا يهديه يارب وقعد يفكر في تقي.

_________________________

في البيت حامد.

تقي بعياط.. والله العظيم مااخذت حاجه فتشيني مش هتلاقي حاجه والله انا جبت اللي انتي عايزاه هي ايه الحاجه هنا بقت غاليه والله روحي اسالي ام محمد.

كريمة مسكت تقي وبتضرب فيها وقالت.. لا انتي كذابه انتي اللي واخذه الفلوس ازاي يعني التفاح الكيلو بقى ب 20 يا بت انتي اكيد اخذتي ال 10 جنيه طلعي يا بت الفلوس ياحرامية.

تقي..والله مش حرامية روحي سالي ست ام محمد طيب.

كريمة.. يعني انتي مش اخدتي حاجه يا بت انتي .

تقي..والله ما اخدت حاجة.

كريمة.. ماشي انا هسيبك دلوقتي بس لو عرفت انك اخذتي الفلوس فعلا وبتكذبي يومك هيبقى اسود.

تقي..ماشي.

كريمة..تعرفي ابوكي فين.

تقي.. قالي ان هو رايح العزه بتاع ابو محمود ممكن انا شفت شاب كان واقف هناك ف الجنينه قدام الدار هو ده محمود ولا مين.

كريمة..لا دا صحبه نزل من القاهرة اسمه صهيب عنده فلوس كثير اوي وارجل اعمال كبير معروف.

تقي.. وانا معديه كان بيبصلي كثير اوي يا كريمه.

كريمة بغيره.. وايه يعني فاكراه هيتجوزك يعني او من حلاوتك اكيد كان سرحان وانتي كنتي فاهمه ان هو بيبصلك متحلميش كثير.

تقي..ماشي ودخلت اوضتها.

يا تري هيحصل اي.

 انا عارفه ان البارت صغير غصب عني انا تعبانة انشالله بكره هنزل بارت طويل متنسوش تصلوا على النبي وتدعولي بالشفاء🫂🤍

   •تابع الفصل التالي "رواية صعيدية خطفتني" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات