Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية المحلل الفصل الثاني 2 بقلم ثقتي بربي تكفيني

 رواية المحلل الفصل الثاني 



رواية المحلل الفصل الثاني 

المحلل. البارات ال 2

لجزء الثاني رجعت البيت وانا بفكر في كلام علاء اللي كان مفا*جأة عمري ما توقعتها .

وفضلت متردد يومين ، شوية افكر اني اساعد علاء في مشكلته وشوية كرامتي تقولي لأ مينفعش ده حتي عيب في حقي كراجل !! وشوية افتكر مرات علاء وجم*الها وحلا*وتها فالشي*طان يوز*ني اني اوافق وتبقي فرصة !! وارجع تاني اقول لنفسي ماهي هتبقي مراتك واعمل اللي انت عاو*زه !! وارجع تاني اقول يعني بعد الراجل ما يأتمنك علي مراته تخو*نه !! وارجع افتكر مراته وجم*الها وحلاو*تها والشيطان يوزني !! وشوية وكرامتي تقولي ارفض . وفضلت كده يومين مش عارف ارد عليه !! 

و رجعت من الشغل بعد اليومين وانا قاعد في شقتي رن جرس الباب ، فتحت لقيت علاء قولتله : اتفضل .

دخل علاء وقعد وبعدين قالي : عملت ايه في موضوعنا ؟؟

قولتله : مش عارف يا علاء لسه بفكر .

: يا عم وائل الموضوع مش محتاج التفكير ده كله ، انت مش بتقول بتعتبرني زي اخوك ؟؟

: ايوه طبعا .          

: طيب خلاص وافق بقي علشان خاطر اخوك .

: طيب و ام مهند هتوافق ؟؟ 

: ايوه حنان قولتلها وهي وافقت خلاص خصوصا لما قولتلها عليك وشرحت لها اللي هيحصل بالظبط .

: طيب يا ابو مهند موافق وامري لله ، بس خلي بالك انا موافق علشان خاطرك بس فياريت بقي محدش يعرف غيرنا علشان شكلي قدام الناس .

: ازاي بقي !! ده الاشهار من شروط الجواز علشان يبقي شر*عي !!

: كفاية انت واهلها وكام واحد كده يعرفوا ويبقي تم الاشهار ، انما هنا يا ريت الجيران متعرفش .

: حاضر يا عم وائل طلباتك اوامر ، وعلشان الجيران متعرفش احنا عندنا شقة تانية قفلنها ومش بنروحها الا كل فين وفين ، بعد كتب الكتاب هتروحوا تقعدوا فيها .

:تمام ، خلاص انا موافق .

: علفكرة انا كنت هعرض عليك فلوس لكن انا عارف انك كنت هترفض .     

: عارف يا علاء لو كنت عملت كده انا كنت رفضت الموضوع كله .

وبعد نهاية شهور العدة بيوم لقيت علاء جاي واخدني واخدنا المأذون معانا وروحنا لحنان عند اهلها .

كنت اول مرة اشوف اهلها ، ابوها وامها ناس طيبين اوي وعندها كمان اختين متجوزين كانوا موجودين مع اجوازهم .

خرجت حنان وقعدت معانا وكان واضح عليها الكسوف ، ضحكت من جوايا وقولت لنفسي ( هي عاملة فيها عروسة بجد ولا ايه !! ) .

المأذون كتب الكتاب وبعدين علاء قالي : متشكرين يا وائل وزي ما اتفقنا بقي ؟؟ 

قولتله : ايوه طبعا .

قالي : طيب خد حنان والاولاد و اتفضلوا روحوا شقتكم و جوز اختها هيوصلكم بعربيته .

المأذون كان منتبه لكلامنا فقاطعنا فجأة وقال : اولاد مين ؟ 

علاء قاله : اولاد العروسة .

المأذون : وهما اولاد العريس بردو ولا اولاد راجل تاني ؟ 

علاء : اولاد راجل تاني .

المأذون : انا شامم ريحة محل*ل في الجوازة دي ؟؟

ابو حنان : الصراحة ايوه ، وفيها ايه ؟

المأذون : المحلل علشان يكون حلال لازم الدخلة تتم ويحصل خلو*ة شر*عية .

علاء : ايوه طبعا كل ده مفهوم .

المأذون : يبقي الاولاد يفضلوا هنا ومش يروحوا معاهم لان الاولاد ممكن تمنع الخل*وة الشر*عية .

 ( علاء ظهر عليه الغضب لأنه كان عامل حسابه ان الاولاد هيكونوا معانا ) .

نزلت انا و علاء ومعانا حنان واختها وجوز اختها وركبنا العربية لحد ما وصلنا ، نزلت حنان وطلعت الشقة علطول لوحدها ، وعلاء اخدني علي جنب وقالي : علفكرة يا وائل انا مش رضيت امضيك علي ايصال امانة ولا اخد عليك ضمان لأني واثق فيك يا ريت تثبتلي ان ثقتي في محلها .

: عي*ب عليك يا علاء . احنا اتفاقنا وده كلام رجالة .

: وائل اوعي الشيطان يض*حك عليك ويخلينا نخسر بعض ؟ 

: يا عم عي*ب عليك بجد متخافش ثقتك في محلها .

: يعني توعدني انك مش هتخلف اتفاقنا ؟ 

: يا عم علاء لو خايف كده اطل*قها دلوقتي ونخلص .

: يا ريت ، للأسف مش هينفع .

: طيب اطمن يا علاء نام واطمن ومتشغلش 

: ماشي يا وائل .

: تعالي بقي طلعني علشان مش عارف الشقة .

: بلاش انا اطلعك . اطلعي يا وفاء ( اخت حنان ) عرفي وائل الشقة .

طلعت انا ووفاء لحد ما وصلنا الشقة وحنان فتحت الباب وبعدين وفاء اختها قالتلها : عاوزة حاجة يا حنونة انا ماشية ؟ 

ردت حنان : لا شكرا يا حبيبتي مع السلامة .

اغرب حاجة اني لاحظت

 ان وفاء ضحكت لحنان وغمز*تلها !!!!!!

   •تابع الفصل التالي "رواية المحلل" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات