Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرام قاسم الصفل الخامس 5 بقلم همس محمد

 رواية غرام قاسم الفصل الخامس 

رواية غرام قاسم الفصل الخامس 

نزلت أوليان وهي حاسه بدو'خه ، وكل ما تقرب بتوضح الأصوات أكتر.. وقفت على جنب وهي بتسمع قاسم بيقول.. 

قاسم بغضب : انا لولا انك كنت صاحبي والعشره اللي بيننا.. انا كنت د'فنتك مكانك!

كانت مستغربه هو بيتكلم مع مين كده.. بس فجأه انتفضت مكانها لما سمعت صوت رسلان ضحكة رسلان اللي بتكر'هها.. ودموعها نزلت وهي بتسمع..

رسلان بسخريه : عشان صاحبك برضو ولا... عشان حبيبة القلب؟

قاسم عيونه احمرت ورد بعصبيه : متجبش سيرتها على لسانك ده!!

ضحك رسلان بغضب ورد : انت ناسي انها مراتي؟! ولا الكام ساعه دول نسوك.. طبعا دي كانت حلمك م....
 
قطع كلامه ل'كمه على فكه من قاسم و' قعته على الأرض.. قرب قاسم منه وشده من لياقته وقاله : بكره تحلم انها تبصلك.. هندمك يا رسلان!

كل ده وهي واقفه مصدومه من اللي سمعته... معقول ! رسلان كان صاحب قاسم.. كده اتأكدت من السبب اللي اتجوزها عشانه

عشان يحرق قلب قاسم عليا .. آه يا قلبي كل ده مستحمله عشاني.. انا مستاهلش كل ده

همستها بحرقه وهي واقفه حاطه ايدها على بقها بتكتم شهقاتها وتبكي بصمت.. 

قاسم ببرود : اطلع بره بيتي دلوقتي حالا!

رسلان بغضب وهو بيمسح جنب بقه من الد'م اللي نز'فه بكم قميصه الأبيض : مش خارج من غير مراتي يا قاسم.. مش هتقدر تمنعني اني اشوفها!

ابتسم قاسم بثقه : ولو هي رفضت انها تروح معاك؟!
 
رسلان بثقه أكبر : هتيجي وهتشوف! 

قاسم نادى بأعلى صوته بإسمها وهو باصص لسه بقر'ف..

أوليان قعدت تمسح دموعها وترتب أنفاسها لما سمعت صوته بينادي عليها

خرجت لمكان وجودهم وهي باصه في الأرض ولسه الدو'خه بتزيد وردت بصوت واطي : أيوه يا قاسم!

قاسم بهدوء قعد وقالها : تعالي هنا يا أوليان

وشاور على مكان جنبه بعيد نسبيا تقعد عليه ، اتحركت بهدوء وقعدت جنبه تتحامى فيه من غير ما تبص على رسلان، اللي اتضايق من اللي حصل وكان باصص لها بتحذير ترفض كلامه اللي هيقوله..

قاسم ببرود وهو بيحط رجل على رجل وبيكلم رسلان : سامعك..

رسلان بصله بغيظ ورجع بص لأوليان وقال بصوت عالي نسبيا : ايه اللي بينك وبينه يا هانم!!

أوليان رفعت راسها وبصت ليه بحده : انت ازاي تقولي كده عني.. لعلمك بقى انك ملكش حق تكلمني بالطريقه دي ابدا طالما مش معتبرني زوجه ليك.. !!

اتنرفز منها وعلى صوته : أوليان.. ردي على سؤالي واخلصي ، عشان تجهزي شنطتك عشان هنروح بيتنا!

أوليان ضحكت بإستهزاء : لا يا بشمهندس مفيش بيننا حاجه واوعى تفتكر ان كل الناس معندهاش ضمير وبتتقي ربنا زيك!! لا وهنروح بيتنا.. وسعت منك دي!

رسلان اتعصب جامد وكان هيقوم يجيبها من شعرها بس قال لنفسه : لازم تهدأ عشان كل حاجه تمشي زي ما انت عايزها..

ابتسم لها بتحذير وقال : مش هعيد كلامي تاني..

أوليان حست بخو'ف من نظراته وقربت تلقائي من قاسم بس كان في مسافه برضو : ل..لا انا هقعد هنا.. انت متقدرش تجبرني على حاجه بالذات وفي وضعنا ده !!

قاسم كان كل ده قاعد ساكت بيشوفها هتتصرف ازاي ولما قربت منه بصلها اتلاقاها بتترجاه بنظراتها عشان يتصرف.. بصلها بإطمئنان وابتسم لها

رسلان كان كل ده بيتابع اللي بيحصل وكان هيمو'ت من الغ'ل ان قاسم مع الوقت ممكن يحصل عليها 

اتكلم بهدوء عكس اللي جواه وقال : انا هرجع بعد اسبوع من سفريه.. ياىيت تكوني قررتي فيهم!! 

ردت بحده : انا قولت مش راجعه معاك.. وياريت ورقة طلاقي توصلني ...

قام قاسم وقف قدام رسلان : ردها وصل خلاص؟.. شرفت !!

بصله رسلان بحده واتلاقاه مبتسم بإنتصار ونظره بتقول مش قولتلك!!

حس بالإها'نة وقرر انه يخرج قبل ما يعمل حاجه يند'م عليها!!

خرج رسلان.. وقعدت أوليان مكانها بتمسح وشها بإيد مرتجفه وقالت لقاسم اللي واقف بيبص على الباب مكان ما خرج رسلان :هنعمل ايه يا قاسم قولي؟

قاسم ببرود : سيبك منه انا هتصرف معاه! اهدي انتي بس عشان غلط عليكي....بعدين كمل كمل بقلق لما لاحظ صوتها المر' هق : انتي كويسه؟

أوليان وهي بتهز راسها فجأه......................



 •تابع الفصل التالي "رواية غرام قاسم" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات