Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرام قاسم الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم همس محمد

 رواية غرام قاسم الفصل الثالث والعشرون 


رواية غرام قاسم الفصل الثالث والعشرون 

شهيره بخبث وهي بتهمس لأوليان وهي بتحاول تدخل الشك قلبها  : يا ترى قاسم مقلكيش السبب الحقيقي لجوازكم؟


أوليان بعدت عنها وهي بتبصلها بقر'ف..


قاسم وهو بيشد أوليان اللي بتحاول متبينش تأثير الكلام عليها من ايدها البارده وبيقول بجمود : اتفضلي.. وقتك خلص!


شهيره حست بالإها'نه.. فإتحركت ناحية الباب بغضب وخرجت..


قاسم لف لأوليان بسرعه.. اتلقاها بتزفر أنفاسها بإرتجاف وهي بتمسح على وشها بكفها المرتعش..


قاسم وهو بيسحبها للكنبه وبيقعدها وبيديها كوباية مايه من على الطاوله : اشربي يا أوليان.. واهدي..


أوليان مسكت من الكوبايه وهي بتترجف بشكل ملحوظ وشربت.. قاسم قعد جنبها يفرك ايدها وبيقول بقلق : اهدي.. 


أوليان وهي بتبلع ريقها بصعوبه وهمست بإرتجاف : انا بردانه اوي يا قاسم.. 

 

قاسم قام بسرعه وراح للكنبه اللي عليها جاكت البدله وأخذه .. ورجع وقعد جنبها تاني وهو بيلبسها الجاكيت..


 وبيقول بهمس : اهدي وخدي نفسك..


أوليان لبست الجاكيت وسندت راسها على الكنبه من ورا.. وهي بتغمض عيونها بقوه..


قاسم اتصل على مها وطلب منها كوباية عصير برتقال..


وقعد جنبها تاني ماسك ايدها.. وهو بيهمس لها وحاسس برجفة جسمها : اهدي.. كل حاجه بقت تمام..!


قاسم بص افتكر ان هي قالتله في مره ان القرآن بيريح قلبها ويطمنها..


فتح تليفونه وشغل سورة البقره.. وبدأ الشيخ يتلو القرآن بصوت عذب..


أوليان أول ما سمعت صوت الشيخ غمضت عيونها بإطمئنان.. وهي بتحاول تسيطر على رجفتها.. وتشد على ايد قاسم..


قاسم كان مغمض عيونه وهو بيفكر انها ممكن تقولها على الكلام اللي قالته له اول يوم جواز.. 


فاق لما حس بيها بتد'فن راسها في كتفه.. وهي بتتنفس بإنتظام..


قاسم رفع راسها من رقبتها وهو بيبص عليها.. اتلاقى وشها رجع للونه وعيونها بتغمض ببطء..


قاسم وهو بيخبط على وشها بتوتر : أ.. أوليان مالك.. ردي عليا بالله عليكي!


أوليان فتحت عيونها وهي بتبص وبترمي راسها على كتفه وهي بتقول بهمس : علي القرآن يا قاسم..


قاسم في ثانيه على القرآن ورجع يحاوطها تاني..


الباب خبط وقاسم سمح بالدخول..


العامل دخل حط العصير بإحترام على الطاوله وخرج..


قاسم مسك العصير وهو بيرفع وشها بإيده التانيه وبيتكلم بخفوت : أوليان فوقي.. اشربي العصير..


أوليان كانت مش حاسه بحاجه غير صوت القرآن بيتغلغل جواها .. قاسم بدأ يشربها العصير ببطء لغاية ما خلص الكوبايه..


حط الكوبايه على الطاوله ، وبص عليها اتلقاها بدأت ترجع لحالتها الطبيعيه وهي مغمضه عيونها مستمتعه بصوت القرآن..


قاسم وهو بيهمس بتشجيع : مش متخيله فرحت قد ايه بصمودك قدامها وعدم اظهار ضعفك ، هي دي أوليان اللي اعرفها من زمان.. اللي مش بتظهر ضعفها لاي حد!


أوليان بصتله بدموع متحجره بعد ما فتحت عيونها وهي بتقول بضعف : قاسم انت مش مخبي عليا حاجه؟


قاسم غمض عيونه وهو بيحاول يهدى : انتي اتأثرتي بكلامها ولا ايه؟


أوليان بصتله بحز'ن وهي بتقول : انا واثقه فيك..


قاسم وهو بيبصلها بقوه : اهم حاجه تكوني واثقه فيا..

 

أوليان هزت راسها وسكتت..


وهي بتتعدل وبتقول برجاء : قاسم.. 


قاسم وهو بيشاورلها بتحذير : مسمعكيش بتقوليها يا أوليان..


أوليان بتردد وهي بتد'فن ايدها في الجاكيت : انا محتاجه افصل عن العالم ده.. عايزه اروح لماما ناهد إسبانيا اسبوعين و..........


قاسم بعصبيه وهو بيقف : قولتلك متنطقيهاش يا أوليان انتي سامعه! شكلك تعبانه يلا هنروح..


أوليان هزت راسها وهي بتقف ببطء وبتقول بثقل وهي حاسه بخيبة امل انه يتفهمها : طيب.. يلا يا قاسم..


قاسم راح على المكتب يلم حاجته.. لاحظها وقفت بتعب.. 


قاسم بص عليها وهو بيقول بعد ما ساب اللي في ايده : خليكي قاعده.. انا هشيلك !


أوليان فتحت عيونها بذهول وهي بتقول : لا لا انا كويسه اهو..


قرب منها بسرعه وهي بصتله بذعر وبتقوله برجاء : أرجوك يا قاسم.. مش هينفع قدام الموظفين، انت بس اسندني وانا هنزل معاك.. بالله عليك متعملهاش!


وقرب منها ولف دراعها حوالين كتفها وهي ماشيه معاه بهدوء.. 

خرجت معاه من الغرفه تحت نظرات السكرتيره اللي بتبصلها بضيق..


دخلوا الاسانسير ونزلوا.. خرجوا من الشركه وركبوا السياره ومشيوا..


وصلوا الفيلا بعد فتره.. كانت اوليان نامت..


قاسم نزل من السياره وراح ناحية أوليان شالها.. بس فاقت أوليان بعد ما حست بيه وهي بتقول بصوت ناعس وهي بتبصله بنعاس : قاسم نزلني انا صاحيه اهو..


قاسم ببرود وهو ماشي بيرفعها اكتر  : امسكي فيا كويس والا هتقعي..


أوليان حاوطت رقبته وغمضت عيونها وسندت على كتفه براسها..


قاسم ابتسم بخفه وانتصار.. ودخل الفيلا..


طلع غرفتهم ونزلها على السرير وهو بيقول : ارتاحي دلوقتي..


أوليان هزت راسها.. ودخلت تحت بطانيتها بعد ما شغلت قرآن بصوت عالي ونامت..


قاسم أتقدم ناحية علبة الدواء اللي لسه مرميه على الارض.. ومسكها بغضب وهو بيرميها في الباسكت..


غير هدومه واتوضى وصلى المغرب .. واتواصل مع خالد عشان يعمله حاجه ضروريه..


مشي ببطء ناحية السرير وقعد عليه جنب اوليان وسند ضهره عليه وهو ببصلها بإبتسامه باهته .. وبدأ يفكلها الحجاب عشان متتخن'قش..


وبعدين بص على النجوم من البلكونه المفتوحه بشرود..


حس بالهم وهو بيفكر في حالتها دي.. قام بثقل واتحرك ناحية غرفة الدريسينج رووم.. طلع بعد ثواني وهو معاه علبة سجاير.. وراح البلكونه عشان يد'خن..


قاسم كان قاعد بيد'خن بشرود وهو بيفكر في حالتها..


اتصل على دكتوره خاصه بالحالات النفسيه كان طلب رقمها من خالد.. وحكالها حالتها بالتفصيل..


الدكتوره بعمليه : يا قاسم باشا هي لازم تبعد عن اللي بيأذ'يها.. مينفعش تواجههم وهي لسه مشتته.. لازم تكون قادره على كده وتاخذها تحدي لنفسها انها قدرت تتخطى كل ده! انا بفضل ان حضرتك تخليها تطلع كل الكبت اللي جواها.. هي اكيد نفسها حد يسمعلها عشان يشاركها وجعها.. ويكون متفهم لحالتها!


قاسم وهو بيطفي السيجاره في الطبق الي مليان وبيربع ايده على السور : هي عندها خو'ف من الكلام عشان بتفتكر اللي حصلها.. حاولت معاها كتير بس بتتكلم حسب الموقف! 


الدكتوره : هي دي المشكله.. هي مش هتقدر تحارب كل ده لوحدها ، لازم تتكلم عشان تحسن حالتها النفسيه.. اللي اتعرضتله كافي انه يسبب لها عقد كتير..


قاسم بهدوء وهو بيولع سيجاره تانيه وبينفث دخانها : والاحساس بالنقص وعدم الثقه؟


الدكتوره : جرب تخليها تنزل تشتغل.. هي دكتوره واكيد كان ليها طموح عالي.. الموضوع هيعلي ثقتها بنفسها ومش هتحس انها عاله عليك ، حاول دايما تحسسها بحبك ليها.. انا متأكده انها عندها شك من كل حاجه.. واي كلمه ممكن تهدم كل احلامها ، اللي عدت بيه مش سهل ومحتاج وقت وصبر.. حاول تفكرها بعلاقتها مع ربنا.. هي محتاجه ده..!


قاسم بتفهم وهو بيزفر انفاسه : طيب وأعراض الانسحا'ب؟ انا خايف عليها منها..


الدكتوره : حسن من نفسيتها شويه.. هي حاسه بالكآ'به ، واكيد هتمر بالمرحلة دي من الهلا'وس بعد اللي اتعرضتله ، حاول تخرجها من مودها وتعملها اللي يبسطها.. هيفرق معاها وينسيها حزنها، وبالتالي مش هتحتاج للعلاج ! 


قفل مع الدكتوره ودخل الغرفه.. اتلقاها بدأت تفوق وهي بترمش بعيونها وبتتقلب..


قاسم قرب من السرير وهو بيقول : صحيتي ليه..


أوليان وهو مغمضه عيونها وبتحاول ترجع للنوم : قلقت..!


قاسم وهو بيقعد على السرير عكسها.. وبيقرب منها ويمشي ايده على طول دراعها وهو بيهمس جنب ودنها : مالك تعبانه؟ اجبلك الدكتوره؟


أوليان هزت راسها بنفي وهي بتقول وتلف ليه : حاسه بخن'قه مش عارفه سببها.. انا هقوم اغير هدومي واصلي العشا..


وراحت اخدت هدوم.. ودخلت الحمام عشان تتوضى..


بعد دقايق.. خرجت اتلقته قاعد على السرير وهو باصص على الارض..


أوليان وهي رايحه ناحية الطاوله اللي عليها حاجة الصلاه : شايل الهم ليه؟ في حاجه حصلت؟!


قاسم بصلها وابتسم وهو بيقول بإطمئنان : لا ولا حاجه..


أوليان وهي بتعدل الحجاب على شعرها بتذمر : شوفت! انت مش بتقولي حاجه وعايزني اقولك كل حاجه؟.. مش قولت هنتشارك كل التفاصيل؟


قاسم ضحك وهو بيقرب منها بعد ما قام من على السرير : استني هصلي معاكي..


أوليان هزت راسها بخفه وقعدت على الكرسي اللي وراها وهي بتتابعه بنظراتها..


خرج قاسم بعد شويه وفرد سجادة الصلاه بتاعت اوليان وبتاعته..


قاسم بهدوء : يلا..؟


أوليان هزت راسها ووقفت وراه وهي بتغمض عيونها بخشوع..


قاسم بدأ الصلاه وهو بيرتل القرآن بصوته العذب..


خلصوا الصلاه وقعدوا على السجاجيد بيقولوا اذكار..وآية الكرسي..


بعد ما خلصوا قرأوا قرآن.. وشالوا الحاجه.. 


أوليان وهي رايحه ناحية السرير وبتفك الحجاب : صوتك احلو عن زمان..


قاسم وهو مبتسم وقاعد على السرير : الله! ومن امتى صوتي كان وحش؟ 


أوليان بصتله بإبتسامه وهي بتقعد جنبه وبتقول : لا بجد والله صوتك جميل اوي في القرآن..


قاسم وهو بيقول بتذكر : فاكره لما كنا بنتسابق في القرآن والتلاوه والتجويد..


أوليان ضحكت جامد وهي بتقول : لما كنت بتكذب على الشيخ عشان يديك هديه.. وفي الآخر تطلع مش حافظ..


قاسم وهو بيضحك : كنت بتغاظ منك بصراحه.. كنتي بتحفظي كل اللي بتاخديه رغم انك اصغر مني.. واهلي وأهلك بياخدوكي مثل..


أوليان وهي بتشد الغطاء على رجلها.. قالت وهي بتضحك بمزاح : يبقى شكلك انت اللي كنت بتاخد الهدايا بتاعتي يا غيار .. وتخليني ابكي ! 


قاسم بحرج وهو بيحك رقبته : بصراحه... اه! 


أوليان بصتله بصدمه وهي بتتعدل و بتقول بضحك : نعم!


قاسم بحرج وهو بينام جنبها وبيحط راسه على المخده وبيبص عليها : كنت غبي.. حد يسيب القمر ده يبكي عشان متغاظ!


أوليان رجعت تنام على المخدة تاني وهي لسه بتضحك على ذكرياتهم ..


وبصتله وهي لسه مبتسمه : بحب انك فاكر تفاصيلنا سوا..


قاسم فتحلها دراعه وهو بيقول : تعالي..


أوليان اتحركت بخجل ودخلت في حضنه وهي بتغمض عيونها..


قاسم وهو بيمشي كفه على شعرها : ايه رأيك في رحله..؟


أوليان رفعت راسها وهي بتبصله بإستغراب : رحله؟


قاسم وهو بيبص في عيونها : امم.. مش عايزه تفصلي عن العالم ؟


أوليان هزت راسها ببطء وهي بتقول : هروح لوحدي؟


قاسم وهو بيرجع راسها على صدره :  تؤ .. انا هروح معاكي! اعتبريه شهر عسل..


أوليان وهي بتقول بشرود وبتحرك صوابعها بدواير وهميه على صدره : وشغلك؟


قاسم بسهوله : عادي.. خالد موجود وانا هتابع الشعل من هناك..


أوليان بتفهم : اممم.. وهنروح فين بقى؟


قاسم بتفكير : نفسك تروحي فين؟


أوليان وهي بتبصله بتحدي وبتختبره : قول انت؟ انا كنت قرفاك زمان بيها..


قاسم قهقه بصوت عالي : مش بقولك لسه زي ما انتي؟ لندن طبعا..


أوليان وهي بتتعدل بحماس وهي بتقول : برافو عليك.. اجهز الشنط امتى؟


قاسم وهو بيشدها تاني : بعد بكره هنكون هناك ان شاء الله..


أوليان وهي بتحضنه جامد : شكراً اوي...


قاسم باس راسها بخفه وبيمشي ايده على طول دراعها.. 

قاسم بخبث : بس انتي لسه مصالحتنيش؟


أوليان بعدم فهم وهي بتبصله وبتضيق عيونها : اصالحك ليه..


قاسم بصلها بخبث..


أوليان شهقت وهي بتبعد عنه.. ولفت الناحيه التانيه وهي بتقول بتوتر : تصبح على خير يا قاسم..


قاسم ضحك بصوته كله.. وهي قالت بخجل وحده : قاسم بس! 

قاسم شدها تاني وهو بيقول : مش هغصبك على حاجه يا أوليان..


أوليان بعدت خصلاتها عن عيونها وهي بتقول : عارف يا قاسم..


قاسم همهم بإهتمام..


أوليان بحز'ن : انت مختلف خالص.. كل حاجه فيك مميزه!


قاسم بصلها وهو بيتنهد : ليه بتقولي كده؟


رفعت راسها القريبه من وشه : هتزعل؟


قاسم هز راسه بنفي..


أوليان رجعت راسها وهي بتضم نفسها ليه : ر.. رسلان كان............


•تابع الفصل التالي "رواية غرام قاسم" اضغط على اسم الرواي

reaction:

تعليقات