Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شمعة وسط ظلامه الفصل الحادي عشر 11 بقلم كاتبة

 رواية شمعة وسط ظلامه الفصل الحادي عشر 


رواية شمعة وسط ظلامه الفصل الحادي عشر 


صلو على حبيب وشفيع الامة محمد حبيبي ونبيي عليك الصلاة والسلام 🌼🌼🌼
مر اسبوع على سفر يزن 
واخيرا جاء اليوم الذي سيعود فيه يزن 
على الطائرة 
جان: هوا ورا العملة دي مش كده
يزن بحقد وشر في عينيه: مفيش غيره. مراد مش هرحمك ابدا.  تتجرأ وتأذيها مش هرحمك ابدا 
جان: اهدا يصاحبي نعرف مكانه بالاول وبعدها ربيه زي ما انت عايز
بعد ساعتان حطت الطائرة في المطار 

نزل يزن وجان وركبا سيارة و ذهبا الى الشركة
جان: لو رحت للبيت كان احسن ارتاح شوية
يزن: واخليله فرصة يلعب تاني لا مش المرا دي 
جان: يا لطيف منك 
...................  

في الشركة 
دخل يزن وخلفه سكرتيرته دنيا: كل حاجة امرت بيها حضرتك تنفذت 
وعايزة اوريلك حاجة مهمة
اخرجت هاتفها واسمعت يزن تسجيل سكرتيرة جان ومراد 
يزن ببرود: انا عارف بالموضوع ده يدنيا.  متشكرة انك بتعملي شغلك كويس
دنيا: ده واجبي حضرتك مفيش اي مشكلة 
بالنسبة للملفات هناك تامر بيه حضرتك بخصوصهم
يزن: هتعبك شوية..  خذيهم للقصر انا ورايا شغل لازم اخلصو دلوقتي
دنيا: امرك يباشا 

امسك هاتفه واتصل
يزن: اخذتو الزفت داك عالمصنع؟؟ 
فهد: ايوا يباشا والشباب يبعملو شغلهم كويس
يزن: انا جاي اقفل
اخذ معتقلاته الشخصية وغادر نحو المصنع القديم

.......................... 
في قصر السيوفي
رغد وهي تخرج من الحمام وتلف منشفة على جسدها وقطرات الماء تبلل وجهها 
جلست امام المرآة وتنهدت بقلق: حاسة انه حاجة مش كويسة هرحصل.  ربنا يجيب خيرو
جففت شعرها وارتدت ملابسها وخرجت الى وتين التي كانت تدرس في غرفتها
...................... 
عند يزن
وفي المصنع القديم 
دخل برجولته وهيبته 
نظر بقرف الى الشخص الذي قام برمي الطرد لرغد
بزن: قلكم على حاجة 
فهد: لا بياشا مش ناوي يتكلم
يزن: لو كده ضاعفولو الحساب
اشار فهد الى مساعده بضرب الرجل فانهال عليه باللكمات والركلات 
الرجل: خلاص خلاص كفاية ارجوك كفايه هخبرك كل خاجة 
يزن اشار الى المساعد بالتوقف 
الرجل مراد قاعد بمزرعة منعزلة.  انا مقابلتوش بس تلفون وهو امرني اعمل كده 
يزن ضربه بوكس على وجهه: غلطت يروح امك غلطت ثم امر وجاله بضربه: ربوه كويس وارموه فمكان منعزل 
ثم خرج متجها نحو القصر 

..................... 
عند مراد كان قد خرج من المزرعة الى مكان اخر
رن هاتفه
مراد: ايوا 
مجهول: عرفت هي مين ومين اهلها خبرتني الشغالة الي دخلناها للقصر
مراد بشر: كوييس جدا.  عرفت بيت اهلها 
مجهول: ايوا يباشا تامر بايه
مراد بعدم رحمة: الزفت خبرهم وين مكاني اكيد.  اقتلهم عايز جنازة اقتلهم
ثم اقفل الهاتف وضحك بشر 

.......................... 

وصل يزن للقصر ونزل من السيارة 
دخل ووجد وتين تلعب في قاعة الجلوس
وتين بفرح: باااااابااااا ركضت اليه وعانقته وقبلت وجنته
انت رجعت يبابا وحشتني اوي اوي يعمري
يزن: يعمر البابا انتي ازيك لو تعرفي وحشتك اد ايه
وتين: يماما مامتي بابا رجع 
نزلت رغد على الدرج وكانت مفاجأة ليزن
كانت ترتدي كعب عالي اسود و فستان بنفسجي فاتح يصل للركب عكس جمال بشرتها اما شعرها فقد جعلته على شكل ذيل حصان وصل لاخر خصرها 
مع بعض مساحيق التجميل و عطر ساحر
تنهد يزن بتعب وعيناه تملأهما الدهشة من جمالها..  يا الله كانت جميلة حد الفتنة 
رغد ببرود: نورت القصر 
يزن: بنورك انزل وتين وامرها بجمع العابها واخدهم الى الغرفة لينفرد برغد
اقترب منها وحاوط خضرها وقال بخبث: ترئ ايه ذوق دول توت ولا عنب 
رغد وهي تحاول الابتعاد عنه: ابعد عني لو سمحت.  بلاش قلة ادب كده 

يزن شدد من احتضان خصرها: قلة ادب؟ لو عايزة اوريكي قلة الادب مفيش مشكلة ثم غمز لها بخبث
ابعدته رغد عنها وقالت ببرود مصطنع: انت واحد بلا ذوق.  متقربش مني تاني فاهم
ثم صعدت الى غرفتها 
دخلت واغلقت الباب:  وضعت يدها على قلبها:  اييه ده يلهوي ليه قلبي يضرب كده 
ووجهي احمر كده ليه 

...................... 
استحم يزن ونزل الي طاولة العشاء 
جلس مقابلا رغد 
يزن: وتيني عملتي ايه بغبابي
وتين:  لعبت مع ماما ودرست 
يزن: برافو يحببتي والماما اهتمت بيك كويس؟؟  ثم نظر الى رغد وجدها تنظر اليه بغيض وملامح وجهها مضحكة 😑😑
وتين: طبعا يبابا ده مش سؤال 😕
ضحكت رغد من رد وتين وكانت لها ضحكة جميلة جعلت قلب يزن يخطف
فجأة رن هاتف يزن
اخذه ليرى من المتصل وتفاجئ بانه الحارس الذي كفله بحراسة بيت والد رغد 
يزن: ايوا في ايه
الحارس: يباشا حصلت مشكلة
يزن: ايه الى حصل 
الحارس: البيت حسان اتحرق يباشا وكل الي فيه ماتو ان لله وإنا إليه راجعون 
يزن بصدمة: انت متاكد ازاي يحصل كده 
ثم اكمل بعصبية: انا مشغل شوية حمير من رجاله ثم اقفل الهاتف
رغد بقلق: في حاجة؟؟  حصلت مشكلة 
يزن: لا بحببتي مفيش.  هي مشكلة بالمصنع الجديد لازم اروح بسرعة احلها وارجع 
رغد بقلق: تمام 
خرح يزن مسرعا الى المشفى الذي دله عليه الحارس في رسالة 
وصل ووجد الحراس عند الباب دخل الى مصلحة حفظ الجثث ليرى اذا كان والدها ام لا 
بعد مده وصل جان الى المشفى بعد ان اتصل به يزن وجده يجلس شارد الذهن 
جان: ان لله وإنا إليه راجعون البقية بحياتها 
يزن بتعب: امين 
مش هعرف اخبرها ازاي
جان: لازم تخبرها لازم تعرف 
تعال اوصلك للقصر يصاحبي
...................... 

عند رغد 
كانت تجلس في غرفتها وهي خائفة متوترة تحس بان هناك سوء سيحدث 
تنهدت وقالت: سبحان الخالق اللهم خير 
دخل يزن الغرفة ووجدها نجلس
رغد: اجيت..  حليت المشكلة
لم يجب يزن
رغد في ايه 
يزن بحزن عليها: البقية بحياتك
رغد: قصدك ايه
يزن: باباكي ومراتو توفو الله يرحمهم
رغد بصدمة: انت اييه الي بتقولو. لا مست
ثم وقعت مغما عليها
هرع يزن اليها: رغد..  رغد.... 

 •تابع الفصل التالي "رواية شمعة وسط ظلامه "اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات