القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صغيرتي المجنونه الفصل التاسع 9 بقلم منه ممدوح

 رواية صغيرتي المجنونه كامله بقلم منه ممدوح عبر مدونة كوكب الروايات

رواية صغيرتي المجنونه


رواية صغيرتي المجنونه الفصل التاسع 

رودي : أخص عليك أنا برضوا.. المهم أنا عايزه اندومي... 
رامي: لا يا رودي مستحيل الا الاندومي دا أنا  أخر مره جبته رعد علقني علي بوابة القصر يوم كامل.. 
رودي: بتفكير تب والحل أيه؟ 
رامي: معرفش.. 
رودي: والله العظيم إحنا لو هربنا مخدرات مش هيعملوا علينا القلق ده كلو.... وفجاه بيخطر في بالها فكره...بس أنا لاقتها
رامي: لقيتي ايه؟ 
رودي:الفكره... بص يا رامي أنت تروح من الباب اللي وراء تجيبه وتيجي ولا من شاف ولا من دري... 
رامي: ولو رعد قفشني ياختي أتعلق أني علي باب القصر زي أخر مره لا لا مش موافق.... 
رودي: بخبث.. براحتك وانا اللي كنت بقول عليك كلام حلو قدام البت لين واسيط فيك ماشي ياعم أنت اللي أخترت براحتك... 
رامي: بسرعه.. اول ما سمع أسم لين.. رودي استني انتي قولتي ايه؟ 
رودي: مقولتش يا عم براحتك.. 
رامي: تب استني هروح أجيبلك أندومي والحاجه اللي انتي عيزاها بس بالله عليكي ل تقولي عني كلام كتير قدامها و تحاولي تشغليها بيا أنا هموت من العشق وهي مش مهتمه خالص... 
رودي: ناس مبتجييش الا بالعين الفضي بصحيح 😂😂 
هقولها هقولها بس روح هات انت.. 
رامي: ماشي بس مش هجيبه الا عشيه علشان أعرف أدخل و رعد مش هنا.... 
رودي: ماشي يا روميو هستنا الاندومي... ولحد ما يجي أروح أقعد مع لين... 
بتروح رودي تقعد مع لين في الجنينه و في الوقت ده بيكون طالع رعد و الحسن وهما لابسين لبس صعيدي... و رعد كان موزز كده 😂😂
رودي: بمزاح صباح الاناناس علي أحلي ناس... 
الحسن: صباح الورد يا بنيتي.. 
رودي: بس متقولش بنيتي دي علشان بتدوب قلبي من جوا... 
الحسن: بضحك 😂 هتفضلي طول عمرك بكاشه اكده.. 
رودي: قلبي والله يا حسونه... وانت يا أخ رعد مبتردش الصباح ليه؟ أكلت فطورك انا ولا ايه... 😂
رعد: ببرود.. اني لو كنت رديت عليكي كنتي هتقوليلي....وبيقلد صوتها بطريقه مضحكه اني مبقولكشي انا بقول ل حسونه أبو عيون جمر ده انت بترد ليه... 
رودي: بضحكه غبيه.. ايه دا انت عرفت أنا كنت هقول كده أزي.؟ 
رعد: بخفوت أني عرفتك أكتر من نفسك علشان من يوم ما شوفتك عشقتك.... 
رودي: بتقول حاجه؟...يا رعد
رعد: لا مبقولش.... 
الحسن: بضحكه رجوليه قويه.....لانه سمع رعد قال أيه.. متقولها كنت بتقول ايه يا عمده... 
رعد: بسرعه.. يلا يا ابوي أتاخرنا علي القعده زمان الرجاله منتظرينا... 
رودي: انتو هترجعوا أمتا؟ 
الحسن: علي بليل كده... وبيركب رعد و الحسن العربيه وبيروحوا مكان كبير في البلد وبيكون شبه صالة المحكمه وفيه رجاله كتير قاعدين في جهة و رجاله في الجهة التانيه وبيدخل رعد بهيبته المعتاده و بجواره الحسن القاضي العرفي للبلد و بيبداوا يتكلموا
في المشاكل اللي في البلد.... 
واحد من الرجاله... يا حضرة القاضي يا جناب العمده اني عندي شكوه ولازمان تسمعوها وتحكموا مين اللي غلطان فيها... 
رعد: قول اللي عندك واحنا هنحكموا بعدل ربنا... 
الراجل وهدان: يا جناب العمده زين أبن الحج خلف الله عم يلاحق بتي ويقول عنيها كلام عفش في البلد بتي متعلمه ومتنوره وزينه يا جناب العمده وعمر ما حصل منها عيبه و يجي هو ويقول انو عايحبها ورايدها والكلام الماسخ ده... 
رعد: هو فين زين ابن الحج خلف الله 
زين: اني هنا يا جناب العمده.. 
رعد: الكلام اللي عايقوله الحج وهدان ديه صوح... 
زين: صوح يا جناب العمده اني عاحب بنت الحج وهدان وطلبت يدها وهو ماوافقش وعم يقولي انت مش متعلم زييها و بتي تستاهل حد احسن منك يا جناب العمده اني الحمد لله عندي شغلي وحالتي متيسره واهل البلد كلياتها عرفين اكده.. وكلام ربنا بيقول ان جاكم علي خلق ودين فازوجوه و الحج وهدان رفضني ل سبب تافه وهو حتي مسالش بنتو علي رايها فيا.. 
وهدان: بمقاطعه.. اهو يا حضرة العمده عم يقول مسالش بنتو بقصد ايه بحديتوا ديه... 
زين: ما اقصدش حاجه يا حج وهدان اني هتجوز بتك برضاك او من غير رضاك ومش هسمحلها تكون مع حد غيري... و بعدين يا جناب العمده انت لو قارنت حكايتي مع وعد و حكايتك مع الدكتوره هتلاقي نفس الفرق ولا ايه؟ 
رعد: بعصبيه.. انت عم تقول ايه عاد يا واكل ناسك ايه اللي دخل الدكتوره في مشاكل اهل البلد... 
زين: البلد كلاتها عارفه انك عاتحب الدكتوره و الا ليه مقعدها في قصرك؟ 
في هذه اللحظه تدخل الحسن لانه عارف انو لو ماتدخلش رعد هيقتل زين... 
الحسن: بهدوء.. بس يا زين احب اجولك انت واهل البلد ان الدكتوره مرات رعد ولدي... 
رعد: بصدمه.. وصوت هادي بوي انت عم تقول ايه؟ 
زين: نفس الشي يا حضرة القاضي انت لو لاحظت الفارق العلمي بين الدكتوره و جناب العمده هيكون نفس الفرق بيني انا و وعد اشمعنا هم اتجوزوا....
وهدان:لا مش نفس الفرق رعد بيه متعلم و متنور ولا نسيت انو ظابط في القاهره قد الدنيا و مرتوا دكتوره زي ما انت بتقول....انما اني بتي في كلية إلسن و انت مخلص دبلوم زراعي تيجي كيف دي....  
رعد: بعصبيه.. انفضت المحكمه و مشكلة الحج وهدان و زين واد الحج خلف الله هتتحل عندينا في القصر بكره بليل بحضور زين وابوه و الحج وهدان وبته وممنوع الاعتراض....
وبيمشي رعد بعصبيه وبيركب عربيته وبيروح القصر هو وابوه........ 
في القصر بيكون الليل جه و رامي جاب ل رودي كمية اندومي كبيره و رودي طبخته و قاعده بتاكل هي و رامي و لين في جنينة القصر من وراا علشان محدش يشوفهم....... 
رامي: تسلم ايدك يا واد يا رامي علي الاندومي العظمه اللي جبته ده.... 
رودي: قصدك تسلم ايدك يا رودي علي طبخك الحلو في الاندومي ده 
لين: والله ولا انتي ولا هو الاندومي بيكون جاهز علي قد الميه السخنه وبس..... 
رودي: تب يا اوختشي كلي كلي اصلكوا عيال ناكرين للجميل...... 
وفي الوقت ده بيدخل رعد و الحسن من باب القصر..... 
رعد: ايه الصوت ديه يا ابوي مش المفروض هما ناموا.... 
الحسن: والله معارفش يا ولدي تعالي نشوف فيه ايه؟ 
رعد: اممم اني خابر الريحه دي زين ديه ريحة المدعوق ديه اللي اسمه اندومي مين اللي دخله قصري و بيروح ناحيتهم بهدوء..... رودي بتكون قاعده و ضهرها تجاه رعد و رامي وشه مقابل وشه..... 
رامي اول ما بيشوف رعد بيفضل يكح جامد.. 
رودي: بمزاح مالك يا رامي كانك شوفت هولاكوا اخوك قفشنا... 
لين: بتضحك جامد..😂😂😂😂
رودي: متقولش هو واقف ورايا زي المره اللي فاتت؟ 
رامي: بيهز راسه بمعني اه... 
رودي: بتدير وجهها و بتلاقي رعد وراها واقف زي هولاكوا 😂😂
رودي: بمزاح الله ايه اللي طلع هولاكوا من الفيلم وجابه هنا.... وبتقول هاعد من واحد لحد تلاته و اجري و قبل ما تجري بيمسكها رعد من قفاها و بيقول بصوت مرعب ايه اللي جاب البتاع ديه اهنيه؟ 
رودي: بكذب... والله ما انا يا باشا دا رامي هو اللي جابه من شويه قال ايه بوي و خوي مهيجوش دلوقتي ايه رايك يا رودي نجيب اندومي قولتلوا لا يا رامي دا مضر بالصحه يقولي أبداً لازم اجيبه..... 
رعد: بيبص بنظرات قاتله ل رامي ورامي فاتح بقه علي اخره من الصدمه.... انا انا معملتش حاجه دي رودي هي السبب... 
رودي: كداب يا باشا تنكر ان انت اللي جبت الاندومي... 
رامي: لا. انا اجري احسن ليا و بيمسكه رعد من قفاها قبل ما يجري هو في ايد و رودي في التانيه و لين بتضحك عليهم 😂😂😂😂
لين: انا مليش دعوه يا باشا انا شميت الريحه وجيت اكلت بس.... 
الحسن: بضحك 😂 انا طالع اريح اني وانتوا مع نفسكوا يا ولاد... 
رودي: استني يا حسونه خودني معاك بيطلع الحسن وبيسيبهم وهو بيضحك هو عارف اني رعد مش هياذيهم لان واحد اخوه و التانيه حبيبته.. 
رعد:يا جابر هات...........؟ 
.................... 
رودي و رامي بيبصوا لبعض بخوف............. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية صغيرتي المجنونه) اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات