القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت زين الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم ذات الخمار

 رواية احببت زين الصعيد الفصل الرابع

رواية احببت زين الصعيد الفصل الرابع 

احببت زي الصعيد 
البارت 4
طلع من شروده علي خبط الباب و كانت امه 
زين: تعالي ياما
امه: مرتك فينها يا ولدي 
زين: اول ما طلعنا و هي نامت والله تعالي ادخلي هصحيها 
امه: لا يا ولدي متصحيهاش سيبها نايمه و تعالي تحت عايزاك 
زين باحترام: حاضر ياما 
امه نزلت و هو دخل لبس و نزل 
راح اوضة امه و خبط علي الباب 
امه: تعالي يا ولدي 
زين: مالك يا حجه 
امه بحزن: قول لمرتك متزعلش يا ولدي حقها عليا 
والله انا دمي حرقني علي الغلبانه دي و علي قهرتها 
زين: انا صالحتها يا ست الكل والله متقلقيش 
امه بحزن: منهم لله يا ولدي والله نكدو علي البت 
زين باس ايديها: مش مشكله يا ست الكل و هي شويه و هتصحي و هجيبها و انزل 
امه: ماشي يا حبيبي يلا اطلعلها 
طلع لقاها صحت و قاعده علي السرير 
قعد قدامها و قال: حقك عليا 
فرح ابتسمت و عرفت انه حنين مش زي ما بييان للناس انه قاسي: ولا يهمك انا مش زعلانه 
زين: طاب يلا يا عروسه قومي البسي علشان ننزل 
فرح: حاضر 
قامت لبست و رجعت لقاته بيلعب في التليفون بتاعه قالتله يلا رفع وشه و نفخ و قال بعصبيه: الخمار يا فرح الخمار 
فرح بضيق: يا زين العبايه وسعه عادي لو لبست طرحه والله 
بصلها بصه دخلت جري تلبس الخمار و نزلو لقوهم كلهم تحت ما عدا امه
فرح بهمس: احم زين ماما سميحه فين 
زين: امي في اوضتها تعالي هوديكي 
وداها اوضه امه و خبطت 
فرح: ماما انتي صاحيه 
سميحه: تعالي يا قلبي يا فايقه اهوه 
فرح دخلت و قعدت جنبها علي السرير سميحه طبطبت عليها و قالت: متزعليش من اللي حصل يا مرت الغالي هما اكده 
فرح بابتسامه: عادي يا ماما انا مش زعلانه والله 
سميحه بابتسامه: ماشي يا حبيبت قلبي انتي 
و قعدو يتكلمو لحد ما زين خبط و دخل 
زين: من لقي احبابه نسي اصحابه بقا 
امه بضحك و حضنت فرح: دي حبيبت قلبي 
فرح: ربناا ما يحرمني منك ابدا يا ماما 
سميحه: حبيبتي انتي بتعرفي تطبخي 
فرح بسرعه: ايوا بعرف 
سميحه: اصل العادات اهنه لازم العروسه تطبخ العشا اول يوم 
فرح بحماس: طيب عايزاني اطبخ ايه 
سميحه: هتطبخي لحمه يا حبيبتي 
فرح: ماشي يا ماما وريني المطبخ بس 
ده كله و زين واقف فرحان ان امه حبت فرح 
سميحه: مالك يا ولدي واقف اكده ليه 
زين: ولا حاجه ياما 
انا هطلع بره اشوف مصطفي و انتو تعالي يلا
طلعو بره و امه ورتها المطبخ و الخدم كلهم طلعو بره و قالتلها علي اللي تعمله و كانت كمية اكل كبيره علشان هما بيت عيله
فرح خلصت و كانت تعبانه جامد و هدومها اتبهدلت طلعت بره زين بصلها و قال: معلش ياما خلي الخدم يحطو الوكل عبال ما اقول ل فرح حاجه و خدها و طلع 
قعدت علي السرير بتعب و زين راح طلعلها عبايه 
زين: ادخلي خدي دُش شكلك تعبان 
فرح بتعب: انا عايزه انام بس 
زين: معلش غيري بس و ناكل و نطلعو نامي 
فرح بتهيده: حاضر 
خدت العبايه و دخلت الحمام 
شويه و طلعت لبست الخمار و نزلو 
سميحه: يلا يا ولدي الوكل جاهز
و قعدو كلهم علي السفره و كان زين علي راس السفره و امه علي جنب و فرح من الجنب التاني 
سميحه: الله تسلم يدك يابتي الوكل كيف العسل 
فرح بابتسامه: ربنا يخليكي ياماما 
جدته بصوت عادي: ام صلاح هاتي الملح الوكل عادب ناقصه ملح 
فرح بصت ل زين و سكتت ف رد زين: الوكل حلو قوي تسلم يدك يا حبيبتي 
فرح ابتسمت خلصو اكل وطلعو 
عند زين و فرح فوق 
فرح اول ما دخلت اترمت علي السرير 
زين ضحك عليها: قومي غيري و نامي 
فرح قامت لبست ببيجامه سوده و عليها باندا 
و راحت نامت و زين دخل غير و راح نام و اخدها في حضنه 
قامت الصبح لقت نفسها في حضنه بصت علي ملامحه و قالت:انت جميل اوي و باسته في خده 
لقاته فتح عينيه و كان صاحي 
زين بخبث: كنتي بتعملي ايه 
فرح بتوتر: هاا ولا حاجه 
زين بخبث: يعني انتي مبوستنيش علي خدي دلوقت 
فرح بتوتر اكبر: ان انا لا انت باين كنت بتحلم 
زين بضحك: اه اه 
فرح: احم سيبني علشان اقوم الا الاقي جدتك هتكسر الباب زي امبارح 
زين ضحك بصوت عالي: طول ما انا هنا ماتنزليش غير اما ننزل سوا و نامي لسه بدري اصلا 
فرح: زين سيبني اقوم لو سمحت 
زين فك ايده من عليها: قومي ياستي هه
قامت بسرعه دخلت الحمام 
خلصت وطلعت و هو دخل بعدها و بعدين لبسو و نزلو و فطرو و زين دخل المكتب يخلص شويه شغل
بنت عم زين الصغيره: انتي مرت عمي زين 
فرح بابتسامه: ايوا يا صغننه مالك 
البنت: حلي معايا الواجب ده هما بيقولو انك دكتوره صح 
فرح بضحك: ايوا دكتوره تعالي نحلو سوا يلا
جات امها و اسمها صباح و خدت البت منها و قالت بصوت عالي: اياكي تقربي من بتي يا بت البندر انتي فاهمه 
فرح: بنتك جاتلي احل معاها الواجب هو انا عملت فيها حاجه 
صباح بصوت عالي و الكل طلع علي صوتها: و انتي تقدري اياك تعملي فيها حاجه 
فرح بصوت عالي: لاااا بقا انتي زودتيها اوي انا عملتلكم ايه من ساعت ما جيت و انتو واخدين اعتراضي دا انا بقالي يومين بس هنا 
زين: فرح اطلعي فوق 
فرح بصله و لسه هتطلع 
جه عم زين قال: في ايه اهنه
صباح بمسكنه: بنت البندر بتزعقلي ياخوي
عم زين بزعيق: اما قليلة الربايه صحيح بتزعقي ل مرتي
فرح وقفت و قالت والله ما حد قليل الربايه غيركو انتو عالم مش محترمه و لسه بتكمل كلام زين جه و راح ضاربها بالقلم .. 



يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية احببت زين الصعيد" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات