القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل الاول 1 بقلم هويدا زغلول

  رواية حضرت فرحي بدون فستان كامله بقلم هويدا زغلول عبر مدونة كوكب الروايات

رواية حضرت فرحي بدون فستان

رواية حضرت فرحي بدون فستان الفصل الاول

أنا فريال فضلت مخطوبه 3سنين وكانت حياتي 
ورديه ويوم الحنه حياتي كلها اتلخبطت 
اول لما دخلت اوضتي ومسكت الاجنده بتاعتي 
وفضلت اتصل ب اصاحب المدرسه 
فريال 
الو ممكن اكلم هاديه لو سمحت مين هاديه 
كنت خايفه تكون النمره اتغيرت أنا فريال 
اللي كنت معاكي في المدرسه بكره فرحي 
وهكون فرحانه اوي لو جيتي 
هاديه 
معقول يا فريال لسه فكراني لحد دلوقتي 
وانتي والله وحشاني اوي اكيد يا روحي هجيلك 
عنوان بيت بابكي لسه زي ما هو 
فريال 
ايوه يا روحي هستناكي تعرفي حد من الشله 
اصل مش معايا رقم حد فيهم 
هاديه 
حبيبتي ايه بقت جارتي وانا اكيد هعزمها 
لازم نجيلك ونفرح بيكي وقفلت معاها السكه 
ايه 
اوعي تقولي ان دي فريال اللي كانت 
معانا في ثانوي دي بت دمها تقيل 
هاديه 
واكيد اكيد وقعت علي عريس اي انتي عارفه 
أن ابوها بيشتغل في شركه 
بترول وكل معارفه فوق 
ايه 
اكيد لازم نروح اه دي حبيبتي ولازم نوجب 
معاها اهو يمكن من الفرح ده نطلع 
بعريس اي هههههههههههه 
هاديه 
اه طبعا المهم احنا هنجيب منين 
فلوس الفستان والميكب انا مش معايا 
فلوس خالص 
هاديه 
بقولك اي احنا نلبس. ونروح ليها دلوقتي 
ونشوف الفرح هيكون فين وبعدين نشوف 
هنعمل اي يلا بينا وفي شقه حماتي
دخلت يسرا أخت عادل خطيبي 
يسرا 
الف مبروك يا عريس والله العظيم فرحت 
ليك نت قلبي معقول يا ناس اخويا هيكون 
عريس الف الف مبروك بس مش لاقي الا فريال 
جارتنا 
عادل 
هو انتي لسه بتغيري منها هههههههههههه
ياستي طلعيها من دماغك بقي المهم 
حمد لله علي سلامتك انتي 
جيتي من الامارات أمتي 
يسرا 
لسه جايه دلوقتي وبرضه دي كلمه 
تقولها لأختك حبيبتك اللي خايفه علي 
مصلحتك 
عادل 
انا مصلحتي مع فريال انا بحبها اوي 
ومقدرش اعيش من غيرها وفي الوقت 
ده دخلت ام عادل 
الام 
ممكن افهم يا عادل ايه التذاكر السفر دي تايلاند يا عادل عايز تقضي شهر العسل في تايلاند
عادل 
وفيها ايه يا امي يعني ايه المشكله طالما ربنا فرجها اروح في اي مكان 
يسرا 
معلش استني عندك بقي دي فكرتك ولا فكره 
مراتك يعني 
عادل 
مش هتفرق يا يسرا وبعيدن خرجي نفسك 
من الموضوع ده
الام 
يالهوي يا عادل عمرك ما اتكلمت معانا 
كده من أمتي يا حبيبي. انت بتزعق لأختك
كده 
عادل 
يا امي انا من حقي اشوف انا نفسي في اي 
واعمله 
يسرا 
يا حبيبي افهم لو عودت مراتك أن كل طلبتها 
مجابه بعد كده مش هتقدر ظروفك بوص 
كده كده خالص التذاكر جت بس جرب وكلمها 
كده وقولها ام مافيش سفر وشوف 
رد فعلها وفي الوقت ده هو فضل 
يتصل بيا وانا كنت قاعده ما اصاحبي ومش 
سامعه التلفون 
هاديه 
معقول تايلاند حته واحده ربنا يكمل لك على خير يا حبيبتي ما تعرفيش احنا فرحنا لك قد ايه والله
فريال 
والله ربنا عوضني بعادل بجد ما تعرفوش هو بيحبني ازاي وبيعمل ايه علشان يرضيني وفي الوقت ده لقيت عادل عمال يرن الجرس جامد وبعدها ماما فتحت ودخل قال ليا 
عادل 
فيه اي يا ست هانم هو المفروض اتصل 
بالمره الكلام علشان ترضي عليا 
فريال 
اي ده يا عادل من أمتي وانت بتكلمني 
كده وبعدين فيها أي يعني أن مش سامعه 
التلفون 
عادل 
فيها يا هانم أن لازم لما اتصل بيكي 
تردي عليا وبعدين انا جاي اقولك علشان 
رحله تايلاند اتلغت الحجز اتلغي 
فريال 
وده ازاي بقي انشاء الله لا يا عادل انا ممكن 
اجل الجوازه علشان الرحله دي 
عادل 
يعني الرحله عندك اهم من العريس يا فريال 
برحتك وبعدها طلع شقته 
الام 
اي اللي انتي عملتي ده معقول تقولي 
لخطيبك كده انتي مجنونه يا بت 
هاديه 
لا لو سمحت بقي يا ماما هي عندها حق 
مهو لو متفق مع شركه محترمه مكنش 
الحجز اتلغي انتي عارفه الولد اللي كان 
خطيبي كان ممكن يعمل اي في الحركه 
دي طلما وعديني يبقي لازم ينفذ وعده مهما 
حصل 
الام 
وهو سابك ليه يا حبيبتي علي كده طلما بيعملك 
اللي انتي عايزه 
روحي لخطيبك يا فريال وهدي الدنيا احسن 
معاه 
فريال
بس يا ماما ده انتي مش شوفتي اتكلم معايا 
ازاي قدام اصاحبي 
الام 
فيها أي مش هو ده اللي بيعملك اللي انتي 
عايزه ولا اي علشان خرج عن شعوره مره 
تعملي كده اتفضلي اطلعي راضي يلا 
فريال 
حاضر يا ماما وبعدها طلعت عندو 
وفتحت يسرا 
يسرا 
حبيبت قلبي الف الف مبروك والله مش عارفه 
انا فرحت ليكي ازاي تعالي تعالي 
فريال 
امال فين عادل انا عايزه 
يسرا
جوا في أوضته ادخلي ليه يا حبيبتي 
وبعدها دخلت ولقيت يسرا 
بتقول شوفتي قليله الذوق 
حتي مش هان عليها ترد السلام 
الام 
سلام اي دلوقتي تعالي لما نشوف 
بتقول لاخوكي اي وبعدها جم الاوضه 
وفضلوا وافقين 
فريال 
والله انت عندي اغلي من اي سفر وانت 
عارف كده واللي حصل ده كان ساعه شيطان 
عادل 
انا اول مره اشوفك بالطريقه دي يا فريال 
السفر مش اتغلي بس كنت عايز اشوف 
رد فعلك بس 
فريال 
اه وده اكيد اختك اللي قالت كده صح يا 
يسرا انا عارفكي وعارفه طريقتك وأسلوبك 
يسرا 
معقول انت هتسكت علي الغلط ده 
لا يا حبيبتي انا مليش علاقه وعندك خطيبك اهو 
اسالي 
فريال 
المهم انا مش جايه في مشاكل انا جايه 
اعتزر ليك واقولك انك اهم عندي من اي سفر
وبطل كلامك ده بقي انا بحبك وفرحانه بكره 
عادل 
والله وانا بحبك وحقك عليا لو زعلك 
فريال 
طيب انا عايزه رقم ميكب الارتست علشان 
هعرفها انها هتعمل المكيب لاصحابي 
عادل 
عنيا يا قلبي ثواني أطلعه ليكي 
يسرا 
نعم نعم يا حبيبتي مكيب اي وده هيكون 
علي حساب مين بقي انشاء الله
فريال 
حساب العريس يا حبيبتي لازم كل اصاحبي 
يكونوا لابسين فستان شبهه بعض وكمان 
يكونوا عاملين نفس الميكب وفي الوقت 
ده لقيت يسرا بتقولي

يتبع الفصل التالي اضغط على (حضرت فرحي بدون فستان) اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات