Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لست ضعيفه الفصل الاول 1 بقلم رانيا عبد العليم

  رواية لست ضعيفه كامله بقلم رانيا عبد العليم عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية لست ضعيفه


 رواية لست ضعيفه الفصل الاول

تعريف الشخصيات:   #لست_ضعيفه 
صابر القحطاني/68 سنه عندو اراضي كتيره ومن اكبر العائلات في البلد " رجله والقبر"
محمد ابو معتز/ 55 سنه شغال في شركات القحطاني اللي ابنو مؤمن مأسسها " دايما مكشوح برا البيت"
فريده  ام معتز / 49 سنه ست كوبارا وبتحب عيالها ربه منزل "كحه"
علي القحطاني/ 35 سنه واد شراني كل ده عشان بيحب منار😏" دوج"
مؤمن القحطاني/ مؤسس شركات القحطاني ومجتهد جدا ف شغلوا  32 سنه اسمراني عيونه عسلي خفيف شعرو كيرلي "احلي من شاروخان"
معتز القحطاني/ ظابط ف البندر مش ف بلدهم صارم جدا ف شغلوا مش بيحب النسوان 29 سنه عيونه خضرا بشرته قمحاويه عندشوا غمازات طويل وليه هيبه اي حد بيشوفوا بيخاف منو "حظابط احلامي"  تعيبوش علواد"😏😹
ملك القحطاني/22 سنه هاديه ومحجبه عنيها  لونهم زى البرسيم خدودها زى الطماطم ولسه بتدرس " فاتحه مزرعه ف وشها"
هدي/ 45 سنه ست غلبانه بتحاول تحافظ علي عيالها علي قد متقدر ملامحها جميله وبيضا." ام حنونه علي الاطفال هتبقي ناجتس من الابطال"
احمد/28 سنه خريج هندسه وشغال برا مصر وبيحب اخواتو بس بعيد عنهم مطر عشان شغلو طويل وشعرو ناعم وعنيه لونها ازرق خفيف ودايما جد بس مع اهل بيتو بيضحك " عم الناس"
شروق/24 سنه ومتجوزه عسوله شبه امها  ورقيقه اوى وبرا مصر " بسكوته"
حظابط منار/ 26 سنه شغاله ظابوطه عنيها زرقا خدودها حمرا شفايفها عامله زى الكرز عندها غمازات حواجبها كثيفه ومروشها طويله وشعرها اشقر بس هي محجبه رغم كل ده والعميه مخبيه جمالها اكتر من سنتين بتحط ميك اب مستورد بتغير بيه شكلها للاوحش ف مش بيبان انها حاطه ميك اب اصلا وخافيه شكلها " هييح يعيني عليكي يا شابه"
ياسمين/ 18 سنه ف تالته ثانوى بت عبيطه ومتشائمه بس عسوله " نكديه"
سحر/ 47 سنه ست بركه ربه منزل طيبه وبتحب اولادها" هيا اللي فيهم"
إيهاب/ شغال ظابط 30 سنه شاب جاد ومجتهد وبيركز دايما ف شغلوا ملامحه جميله وهاديه عينو بني شعرو اسود قوي البنيه " نجم الجيل"
هبه/ 28سنه بنت خاله منار ملامحها هاديه عيونها عسلي ودمها خفيف وشغاله دكتوره ف مستشفي " صحيح اللي مخلفش بنات م مشبعش من الحنيه ومدقش الحلويات"
الواد معاذ / شبه الشرشوبه 25 سنه عيل مقشف بيجري ورا الفلوس حتي لو هيقتل. "دوج البحر هنقول اي"

البارت الاول ...........

كانت تقف بشرود وهي تنظر للبحر ثم تنهدت وكادت تغادر المكان ولكن اوقفها صوت احد يستغيث نظرت للخلف وجدت  طفله تصرخ / الحقونيييي اممممم لم تكمل كلامها بسبب من وضع يده علي فمها. 
كادت ان تتدخل لكن وجدت من سبقها وتدخل وهو يلكم الرجل عده لكمات واسقطه ارضا من شده الكمات / بقا يحيو*ان جاي تخطف كده عيني عينك!
الرجل وهو يصرخ من الآلم / خطف! خطف اي يباشا البت دى شغاله عندى ف القهوه وكل يوم تكسرلي حاجه شكل بس خلاص يباشا انا مسامح بس سبني امشي
معتز وهو يهتف قائلا بسخريه/ تمشي! ده مش قبل ما تنورنا ف القسم . 
ثم قال بغضب/ خدوه علي البوكس انتو هتتفرجوا كتير
كانت منار تقف بعيدا وهي تنظر في دهشه واعجاب من تلك القوه التي كانت في معتز وانها تمنت لو كانت في يوم عندها جزء من هذه القوه.
ثم قادت سيارتها حتي وصلت إلي المدريه وعند فور وصولها قال لها العسكري / اللوا جوا عايزك يا حضره النقيب منار.
كانت منار تركض وهي تلطم علي وجهها/ انا ايه اللي رماني الرميه السودا دى ربنا يسامحك يا سيد انت اللي رمتني الرميه الهباب دى .
ثم اخذت نفس عميق وطرقت الباب وعندما سمح لها اللواء محسن بالدخول اخذت تمسك المقبض وهي ترتعش ودخلت /  بشا البشوات والله واحشني يباشا .
تحدث اللواء بغضب/ انتي هتجلطيني ف يوم حرام عليكي يبنتي هتعملي اي تاني فيا لولا المرحوم سيد موصيني عليكي مكنتش اتعذبت كل ده. ثم تكلم بحده /اي عملتي ف القضيه اللي قلتلك عليها
ابتلعت منار ريقها/ م م م مهو مهو .
قاطعها اللواء / انتي هتمئمئي كتير انطقي عملتي اي.
نظرت منار وهي تبتسم ببسمه غبيه / والله يغالي وما ليك عليا حلفيان كنت ببحث وبعمل سيرشاتي زى ما انت عارف اهم حاجه عندي الدقه والضمير .
نظر لها اللواء بسخريه/ طبعا هتقوليلي وعملتي اي بقي يست الحسن والجمال .
منار / شوفت اهو انت نستني ومقلتلكش .
اللواء وهو يمسح وجهه بضيق/ وده يصح بردو لا بنعتذر من سيادتك طبعا  .
منار ببسمه غبيه / لا متعتذرش يباشا مفيش داعي بس حضرتك باعتني لعصابه خطيره وعايزني اقبض عليهم. 
اللواء وهو كاد ينفجر من الغضب/ والمفروض ابعتك لمهمه تكون عامله ازاي؟!.
منار وهي تنظر له ببراءة/ وهو يرضيك اموت.
اللواء وهو يخرج دواء الضغط من الدرج ويمسح وجهه بنفاذ صبر/ ياختي يا ريت تموتي وتريحيني ده يوم المني.
سقطت منار مغشي عليها.

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية لست ضعيفه) اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات