القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صغيرتي المجنونه الخامس عشر 15 بقلم منه ممدوح

  رواية صغيرتي المجنونه كامله بقلم منه ممدوح عبر مدونة كوكب الروايات

رواية صغيرتي المجنونه


رواية صغيرتي المجنونه الخامس عشر 

رودي: بتصحي من النوم وهي حاسه بملل شديد....(ولكن مهلاً فهذه رودي العبقريه المجنونة فا كيف ل الملل ان يدخل حياتها)... 
فاجئة بتخطر علي بالها فكره مجنونه بتبتسم أبتسامه شريره 😈...و بتقوم بسرعه تاخد شور و تلبس بنطلون اسود و قميص أسود و بوت بنى و بتفرد شعرها و تاخد كاميرتها و بتنزل تتسحب علي تحت من غير ما حد يشوفها و بتتجه ناحية أسطبل الخيل بتدخل بتلاقي الاسطبل مليان خيول أصيله... 
بيجي صوت من خلفها... 
مرعي: بأبتسامه بشوشه تؤمريني بحاجه يا ست هانم...
رودي: أنت مين؟ 
مرعي: محسوبك مرعي يا ست هانم أني المساؤل عن الاسطبل اهنيه.. 
رودي: بأبتسامه جميله أهلا يا عم مرعي أنا أسمي رودينا و بيدلعوني يقولولي رودي فا قلي يا رودي عادي... 
مرعي: ماشي يا رودي...انتي أيه اللي جابك باكر أكده محتاجه حاجه من اهنيه.... 
رودي: أيوه يا راجل يا طيب أنا عايزة حصان يكون حلو كده علشان أتفرج علي جمال الصعيد...
مرعي: واه يابتي عاتعرفي تركبي خيل عاد.. 
رودي: ياه يا عم مرعي فكرتني بأيام التشرد اللي عشته في أيطاليا علمني ركوب الخيل و حاجات كتيره....
مرعي: بس يابتي مينفعش أطلع الخيل من اهنيه من غير أذن رعد بيه....
رودي:بتمتم بغيظ... يعني ياربي أخرج قبل ما أستاذ هولاكوا يصحي من النوم علشان أؤامره الاقيه حاطط قواعد في كل مكان.... 
مرعي: بتساؤل.. بتقولي حاجه يا رودي يا بتي.. 
رودي: بكدب.. بقولك أني قولت ل رعد قالي اختاري الحصان اللي يعجبك...
مرعي: متوكده يا بتي..
رودي: بمراوغه... ايوه متاكده وتقدر تساله.. 
مرعي: لا مصدقق يا بتي تعالي ورايا أختاري الفرس اللي يعجبك... بتمشي رودي معاه وهي بتتفرج علي شكل الخيول الجميله وتصورها بالكميرا بتاعتها و فجاه بتقع عينها علي حصان شكله جميل ولونه أسود و فيه علامه في راسه علي شكل هلال أبيض.. 
رودي: باعجاب.. واو يا عم مرعي انا هاخد الحصان ده.. 
مرعي: بخوف.. لا يابتي الخيل كتير قدامك اهو أختاري اللي يعجبك الا ديه.. 
رودي: أشمعنا ده يا عم مرعي؟ 
مرعي: ديه هزيم فرس رعد بيه ومحدش بيقدر يسيطر عليه غيره...  
رودي: بثقه.. انا متاكده اني هعرف أسيطر عليه متقلقش انت ياعم مرعي... 
مرعي: بس رعد بيه.. 
رودي: بلا رعد بلا بتاع انا هتولي أمره..
مرعي: ماشي يا بتي... وبيروح يجهزلها هزيم... و رودي بتابعه من بعيد وبتصوره وهو بيجهز الحصان... 
مرعي: الفرس جهز يا بتي بس خلي بالك من نفسك... بتركب رودي الحصان و فعلاً بتعرف تسيطر عليه و بتودع عم مرعي وبتطلع من الباب الخلفي للقصر... و أول ما بتطلع بتسرع بالحصان لحد ما القصر بيبقي بعيد علشان محدش يشوفها...وبعدها بتبطي خطواتها و بتفضل تصور كل حاجه عينها تقع عليها منظر الزرع الجميل و البيوت البسيطه و الترع و الفلاحين اللي بيشتغلوا في الأرض و فجاه بتقع عينها علي حاجه بعيده في الجهة التانيه للبلد لان فيه ترعه بتقسم البلد نصين... 
رودي: بصدمه..........
ــــــــــــــــــــــ في القصر ـــــــــــــــــــــــ
بيصحي الكل من النوم وبيجتمعوا كلهم علي طاولة الإفطار.... 
وبيكون رعد لسه نازل... 
رعد: صباح الخير... 
الكل: صباح النور... 
رعد: وهو يجلس علي الطاولة أومال فين رودي ده كلو لسه نائمه؟ 
لين: بضحك 😂 أزاي لسه نائمه ونسيت ميعاز الاكل دي تنسي نفسها ومتنساس الاكل... 
وليد: بسخريه... مبلاش أنتي اللي تتكلمي عن حب الاكل دا انتي وهيا افشل من بعض ومفيش واحده فيكم بتعرف تقلي طبق بطاطس او تسلق بيضه دا انتوا خاربين بيتي علي الدليفري يا كفره..... 
لين: بضحك 😂 وليه الاحراج ده بس يا برنس..
وبعدين انت ناسي يوم ما رودي كانت عندنا وعملنالك الغاء يا ناكر الجميل عمرك اكلت مكرونه و بانيه احلا من اللي احنا عملناه... 
وليد: بسخريه...بصراحه لا عمري ما اكلت بانيه و فراخ بالطريقه دي هو فيه حد يا مفتريه يسلق المكرونه و بعدها يغسلها لحد ما تبقي دقيق ولا البانيه أول مره في حياتي اشوف بانيه محروق... تب ازاي ده بيجي جاهز علي قد القليه.... 
لين بأحراج خلاص يا وليد... 
فريده:والكل بدا يضحك عليهم... والله يا ولدي شكلك موعود باللي مبيعرفوش يطبخوا... وبتبص ل ريحانه.. 
😂😂😂
ريحانه: باحراج.. خلاص يا ماما.. 
وليد: بهيام.. لا دي قلبي ❤ علي وضعها ان شاءلله كل يوم نطلب  دليفري...
الحسن: بضحك 😂 أتلم يا ولد أنا جاعدين... 
وليد: بأحراج.. انا أسف يا عمي...
رعد: يا سعديه أطلعي نادي علي رودي علشان تنزل تفطر... 
سعديه: حاضر يا ولدي... 
أكرم: لا انتظري يا سيدتي لا تذهبي لتوقظيها ساذهب أنا لاوقظها.... واكمل بحب أنا أحب أنا أكون انا أول شخص تراه حين تستيقظ من نومها... ولسه هيقوم قاطعه رعد... 
رعد: بغضب وغيره بيقوم و يخبط علي كتف أكرم لا أقعد يا جنين أني هروح أناديها... 
وبيطلع رعد علي أوضة رودي... 
و أكرم تحت غيران علي رودي من رعد..وكلهم قاعدين يضحكوا علي غيرت الاتنين وتصارفاتهم لانهم مجانين في حبهم ل رودي.. 
رعد: بيخبط بس مفيش رد قلق علي رودي ودخل الاوضه بس ملقاش حد أفتكرها في الحمام خبط بس مفيش رد ومش موجوده في اي مكان في الاوضه طلع بره الاوضه بغضب وخوف علي رودي ل يكون جرالها حاجه... 
رعد: وهو نازل علي سلم القصر بسرعه وقلق يا سعديه يا سعديه... 
سعديه:أيوه يا ولدي.. 
رعد: بخوف واضح في نبرة صوته... مشوفتيش رودي أنهرده... 
سعديه: لا يا ولدي أني هنا من بكير بس مشوفتهاشي واصل... 
رعد: بقلق هتكون راحت فين دلوقتي؟ 
بيقوم الكل من علي الفطار بخوف علي رودي الحسن: خير يا ولدي فين رودي... 
رعد: معرفش هي مش في أوضتها و محدش في القصر شافها...و بصوت عالي.. انتوا يا أغنيه يا اللي بره... 
الغفر: بسرعه وخوف من صوت الرعد... ايوه يا جناب العمده... 
رعد: في حد طلع ولا دخل القصر انهرده ولا باليل.. 
الغفر: لا يا جناب العمده محدش دخل ولا طلع من القصر واصل واحنا بنبدل ورديات مع بعضينا ليل ونهار... 
رعد: بقلق أكبر أزاي هي أختفت أزاي و بينادي يا جابر... 
جابر: ايوه يا رعد بيه 
رعد: كلم الرجاله ونبه عليهم محدش غريب يدخل او يخرج من البلد من غير اذني و روح انت والرجاله التانيين دوروا علي الدكتوره في البلد كلياتها... وانت يا رامي جهزلي هزيم بسرعه.. 
رامي: حاضر يا خوي وبيتجه ناحية الاسطبل علشان يجهز هزيم....
أكرم: وهو ينزل من غرفته بسرعه و يتحدث الي رجاله... 
أين أنتم أيها الاغبياء الم أقل لكم أن تظلوا في الصعيد لكي تراقبوها و الان هي مختفيه ولا أحد يعرف مكانها أقسم ان جرا لها شي بسبب أهمالكم ساقتلكم... 
الرجل: أهدي: يا سيدي سوف نبحث عنها في كل أنحاء الصعيد وانا أؤكد لك اننا سنجدها فا لا تقلق... 
أكرم: بغضب.. من صالحك أن تجدها يا أيان أن لم تجدها ساقتلكم و اتصل علي الرجال في القاهره أريدهم أن يراقبوا ***** لانني أشك به... 
أيان: أمرك يا سيدي وبيقفل معاه الخط...وبيطلع أكرم علي برا بسرعه بيقابل رجالته اللي برا القصر وأخدهم و مشي... وسط أستغراب الجميع عليه... 
وليد: وأنا يا رعد حابب أساعدكم.. 
رعد: انت تقدر تروح مع جابر لو حابب.. 
وليد: احم انا ممكن أروح معاك لو معندكش مانع... 
رعد: بسرعه يلا بينا.. وبيروح هو ورامي ناحية الاسطبل لأن رامي أتاخر....
عند رامي في الاسطبل.. يا عم مرعي جهزلي هزيم بسرعه علشان رعد عاوزه دلوقتي.. 
مرعي: بس هزيم مش موجود... 
رامي: بأستغراب.. اومال فين هزيم؟ 
مرعي: أخدته الست هانم من بكير وطلعت من الباب الوراني للقصر... 
رامي: الست هانم مين؟؟؟ 
مرعي: رودي يا ولدي.. 
رامي:نهار أسوح عليكي يا رودي واكمل بنحيب يا حبيبتي يا رودي يا صغيره علي الموت يا أوختشي  .... 
رعد: من خلفه.. مالك عم تولول كيف الحريم أكده يا رامي...
رامي: أصل اصل الموضوع ان ان... 
رعد: بعصبيه... اخلص يا رامي قول حصل أيه وبعدين كل ده بتجهزلي هزيم... 
رامي:..................... 
رعد: بعصبيه.............
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا تري رعد هيعمل أيه فيكي يا غلبانه 😂 بس والنعمه تستاهلي 😂😂😂
ويا ترا رودي شافت ايه؟ 
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية صغيرتي المجنونه) اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات