Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فيروزة جحيمي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دنيا هاشم

    رواية فيروزة جحيمي كامله بقلم دنيا هاشم عبر مدونة كوكب الروايات

رواية فيروزة جحيمي


 رواية فيروزة جحيمي الفصل الثاني عشر 

جوري وأمل بصوت واحد: انت مجنون يازين صح
زين : لا مش مجنون وبعدين انتو هتساعدوني صح
جوري وأمل بصو لبعض بصدمه كدا
زين =خلاص لو مش هتساعدوني خلاص وجاي يمشي
جوري وامل: حاضر هنساعدك
زين : تمام اتففنا هقولكو الخطه..........
.......  عند فيروزه 
فيروزه ابتدت تصحي شويه  ودخلو جوري وأمل 
فيروزه: حبايبي وحشتوني عاملين اي 
جوري: كويسين ياقمر انتي عامله 
فيروزه : الحمد لله كويسه 
امل: فيروزه انا عيد ميلادي انهارده ينفع تيجي
فيروزه: بجد كل سنه وانتي طيبه ياقمر انتي بس والله مهعرف زي مانتي شايفه دماغي ملفوفه ومش هقدر اجي 
جوري: هنساعدك مفيش مشكله واحنا ياستي سالنا الدكتور قالنا ناخدك بس بحذر وانتي طول العيد ميلاد هتبقي قاعده علي الكرسي مش اكتر  من كدا 
فيروزي : لا مش هقدر صدقوني 
جوري وأمل : عشان خاطرنا عشان خاطرنا بقا يلا 
فيروزه: حاضر هحاول 
فيروزه مكانتش قادره من الوجع بسبب الوحشيه اللي اتصرف بيها زين معاها وبسبب الوقعه بتاعت السلم لو علي الوقعه فعادي لكن الباقي فهي هتموت من الوجع  وقاومت وقامت معاهم وهما ساعدوها في اللبس وحطوها علي كرسي متحرك واهتمو بيها اووي
..... عند ليلي 
ليلي: طنط هدي ياطنط ياطنط 
هدي جت علي صريخها اللي ملي الشقه = اي اي عايزه 
ليلي: زين 
هدي: مالو
ليلي: عرف كل حاجه 
سميحه من وراهم: يبقي دي المفاجأة بقا 
ليلي: مفاجأه اي 
سميحه : زين قالي في المسنشفي ان في مفاجأه بليل اي هي 
هدي : يايونس.. يونس تعالي. 
يونس : نعم عايزين اي 
هدي : زين اللي عايزك زين عرف كل حاجه 
يونس : عرف اي بالظبط.. عرف عن خطتي لما مسكت ايد فيروزه 
ليلي: ايوه انا قلتله علي كل حاجه قولتله علي اني اشتركت معاك في خطه مسكه ايديها واني انا اللي شيلت الطرح عشان يروح يهزأها وانا كمان اللي وقعتها من علي السلم وانا كمان اللي حرقتها في ايديها انا اللي عملتلها كل ده 
سميحه : واتكلمتي عليا بقا ياست ليلي 
ليلي : بالصراحه لا بس زين هيعرف كل حاجة  قريب بس اللي انا مستغرباه  هو عرفها منين عشان يتجوزها 
سمحيه: انا امه ومعرفش حاجه بس هنعرف كل هنعرف كل حاجه قريب 
دخل عليهم شخص غريب : السلام عليكم 
هدي: عليكم السلام مين حضرتك وعايز اي 
معاذ: بعد اذن حضرتك استاذ زين قالي اقول لحضرتكو اجهزو والسيارات برا وهتاخدكو للحفله 
هدي: حفله اي 
معاذ: استاذ زين قالي ان حضراتكو هتعرفو لنا تروحو الحفله الساعه 7 مساء عن اذنكو هنستناكو برا 
........ عند فيروزه 
ركبو العربيه وراحو لفندق كبير وجميل اووي اقل مايقال عنه فندق 5نجوم روعه روعه حقيقي الفندق ده ملك زين وهو خلاه فاضي مفيهوش ولا شخص عشان. الحفله 
فيروزه : اي يبانات انتو مش عارفين فين القصر ولا اي 
جوري : لا ماحنا هنعمل العيد ميلاد هنا يلا هنطلعك ونشيكك وتبقي قمر كدا 
فيروزه بضحك : لا ده انتي اتهبلتي بت انا جيت عشان مكسرش بخاطركو بس حقيقي مش قادره وبعدين انا اتشيك ليه هو ده عيد ميلادي ولا عيد ميلادك 
امل:اوووف خلاص بقا بطلو كلام يلا نطلع الأول 
وطلعةها بالاسانسير وحقيقي هي منبهره بجمال القصر مش فندق ياجدعان ده مش فندق ده قصر جماله جاامد اووي وطلعو ودخلوها الاوضه وجايين يمشو= ياجدعان يعني انا هساعد نفسي يعني صح 
امل: بصي ياقلبي  عيد ميلادي هاخد جوري تساعدني وهبعتلك حد يساعدك وهتتتبسطي اووي ومشيو من غير حتي مايسمعو فيروزه 
فيروزه قعدت علي السرير بتعب واتبسطت اووي بالمكان بس بردو في حاجه في قلبها بتسال علي زين ( في تفكريها) = اووف بقا يعني بعد ماعمل كل ده بفكر فيه فيروزه اهدي كدا  اهم حاجه انه مش موجود 
زين دخل الاوضه وشافخا سرحانه = وحشتك للدرجادي
لفت فيروزه ليه انصدمت وفرحت بس حاولت تخبي : زين انت اي اللي جابك 
زين راح وقرب منها : مش لازم اساعدك ولا اي 
فيروزه: تساعدني اللي هو ازاي يعني اكيد مش هتساعدني البس
زين : هو مش انا جوزك يبقي ليا الحق طبعا ولا اي 
فيروزه: بس مكانش اتفاقنا كدا بعدين.... 
قاطعها زين بمزاح: خلاص ياستي كنت بهزر بصي اللي هتساعدك في اللبس هتيجي دلوقتي والميكب ارتسيت هتيجي معاها بردو 
فيروزه : هو مش المفروض انهارده عيد ميلاد امل يعني كل ده يبقي ليها مش ليا المفروض 
زين: حضرتك متنسيش انك مراتي بردو واكيد هيبقي في رجال أعمال واكيد لازم تظهري بمنظر حلو بعدين انا عايز اشوف  مراتي وهي قمر كدا
فيروزه اتكسفت اووي : ت تمام 
وزين مشي وجات الميكب ارتيست واللي هتساعدها في لبس الفستان الفستان كان شبه الاميرات طبعا مع الطرحة هي كانت مبسوطه كانت بتحاول تفرح حتي لو شويه 
وجت الساعه 6ونص مساء
جوري وأمل ارتدو فساتين جميله اووي وطبعا كريم  ارتدي عشان ياخد اميرته اللي هي جوري وطبعا زين كذلك ارتدي عشان ياخد ملكه قلبه 
وليلي وهدي وسميحه والجد صلاح ويونس ارتدو بس عندهم فضول اي اللي هيحصل وسنيه ارتدت وراحت معاهم 
.... في الفندق 
كريم : ياواد يازين هما اتبلعو جوا 
زين: واد بقا اسمي واد طب ياسيدي انا هعيديهالك بعدين انت عارف البنات بقا وانت عايش كدا قبليا اومال انا اعمل اي
كريم : يلا هما هيطلعو قريب 
زين : اهو طلعو ياخويا 
كريم لف لورا لقا اميرته نازله كانت في غايه الجمال كانت محتاجه امير يتجوزها وينطلقو علي روسيا😂افرحوا يلا 
كريم اخد جوري وجاي يمشي= يلا يامعلم انا هسيبك بقا تتحنط هنا 
زين : يلا يبابا امشي من هنا 
ومشي كريم وطبعا امل مشيت 
زين وهو واقف= يعني اغني ولا اعمل اي حبيبتي افتحي شباكك انا جيت انا واقف تحت البيت 🙃😂
وفجأه نزلت فيروزه البت كانت تقول للقمر قوم يلا وانا اقعد مكانك رغم كانت تعبانه بس البت ب7 أرواح نزلت وهي نازله افتكرت شريطها الاسود اللي شافته علي السم ده ابتداء من لما كانت هتقع في حضنه في البدايه الي وقعها علي السلم
زين : انا متجوز قمر ياناس 
فيروزه وشها بقا احمر زي الطماطم لا لا اكتر منها 😂 = احم احم هنتاخر علي العيد ميلاد. 
زين جاي يمسيك ايديها بعدت: بعد اذنك احنا اتفقنا اتفاق 
زين : لو نسيتي فانتي وافقتي انها تكون فتره اختباري 
فيروزه: تمام سيبني انا اللي اقرر يلا نمشي 
ومشيو وهي ممكستش ايديه ماسين جنب بعض بس هو هيموت ويمسك ايديها بس يلا يستاهل مش كفايه اللي عمله 
وراحو الحفله وكانت علي بسيم طبعا مش في فندق قصر قمر اووي كدا  وزين راح قعد فيروزه علي كرسي ووصلو الافاعي 
سميحه رايحه لفيروز زين وقف قدامها : عايزه تخلصي عليها ولا اي. سميحه : اي يابني اللي بتقولو ده انا رايحلها عشان اطمن عليها مش اكتر 
زين : طب روحي اقعدي في طربيزه تانيه وابعدي عنها 
فيروزه قعده لوحدها جه كريم ليها= فيروزه فين زين 
فيروزه :اهت هتاك واقف مع طنط سميحه بقولك اي 
كريم : اي 
فيروزه : هو انهارده هتتم امل كام سنه. 
كريم : امل... بس امل مش عيد ميلادها انهارده 
فيروزه استغربت :اومال الحفله دي اي 
وفجأه زين راح علي المسرح ومسك المايك : احم احم انتباه للكل 
زين : انا عايز احكيلكو حكايه بسيطه بس قبل ماعرض فيلم الحكايه عايز اعتذر لمراتي وبنتي وحبيبتي ودنيتي انا اسف اسف يافيروزه انا شكيت فيكي وعملت حاجات مينفعش كنت اعملها خالص انا اسف بعتذر اووي وبتمني تسامحيني وبدا يتحرك يمين وشمال وهو بيبص في عنيها وهي مصدومه كل ده فيروزه دي بقا هكلمكو عنها هي اه عندها 18 سنه  بس أجمل بنت اشوفها في حياتي ومش هشوف أجمل منها انا شكيت فيها وهنتها وعذبتها بسبب خطط من اقرب الناس ليا بسبب امي وعمتي ومراتي الأولى  استغربتو طبعا علي العموم هتعرفو كل حاجه دلوقتي........... وشغل فديو علي المسرح 
فيه اعتراف للكل (لما هما كانو بيتكلمو الصبح في اول  البارت) كل كلمه وكل اعتراف بان قدام الناس كلها.....  (طلع خبيث😂😅) قبل ماتبدا هات النسكافيه بتاعك وابدا لانه طويل جدا 😂ويلا ياوحش😂💫
جوري وأمل بصوت واحد: انت مجنون يازين صح
زين : لا مش مجنون وبعدين انتو هتساعدوني صح
جوري وأمل بصو لبعض بصدمه كدا
زين =خلاص لو مش هتساعدوني خلاص وجاي يمشي
جوري وامل: حاضر هنساعدك
زين : تمام اتففنا هقولكو الخطه..........
.......  عند فيروزه 
فيروزه ابتدت تصحي شويه  ودخلو جوري وأمل 
فيروزه: حبايبي وحشتوني عاملين اي 
جوري: كويسين ياقمر انتي عامله 
فيروزه : الحمد لله كويسه 
امل: فيروزه انا عيد ميلادي انهارده ينفع تيجي
فيروزه: بجد كل سنه وانتي طيبه ياقمر انتي بس والله مهعرف زي مانتي شايفه دماغي ملفوفه ومش هقدر اجي 
جوري: هنساعدك مفيش مشكله واحنا ياستي سالنا الدكتور قالنا ناخدك بس بحذر وانتي طول العيد ميلاد هتبقي قاعده علي الكرسي مش اكتر  من كدا 
فيروزي : لا مش هقدر صدقوني 
جوري وأمل : عشان خاطرنا عشان خاطرنا بقا يلا 
فيروزه: حاضر هحاول 
فيروزه مكانتش قادره من الوجع بسبب الوحشيه اللي اتصرف بيها زين معاها وبسبب الوقعه بتاعت السلم لو علي الوقعه فعادي لكن الباقي فهي هتموت من الوجع  وقاومت وقامت معاهم وهما ساعدوها في اللبس وحطوها علي كرسي متحرك واهتمو بيها اووي
..... عند ليلي 
ليلي: طنط هدي ياطنط ياطنط 
هدي جت علي صريخها اللي ملي الشقه = اي اي عايزه 
ليلي: زين 
هدي: مالو
ليلي: عرف كل حاجه 
سميحه من وراهم: يبقي دي المفاجأة بقا 
ليلي: مفاجأه اي 
سميحه : زين قالي في المسنشفي ان في مفاجأه بليل اي هي 
هدي : يايونس.. يونس تعالي. 
يونس : نعم عايزين اي 
هدي : زين اللي عايزك زين عرف كل حاجه 
يونس : عرف اي بالظبط.. عرف عن خطتي لما مسكت ايد فيروزه 
ليلي: ايوه انا قلتله علي كل حاجه قولتله علي اني اشتركت معاك في خطه مسكه ايديها واني انا اللي شيلت الطرح عشان يروح يهزأها وانا كمان اللي وقعتها من علي السلم وانا كمان اللي حرقتها في ايديها انا اللي عملتلها كل ده 
سميحه : واتكلمتي عليا بقا ياست ليلي 
ليلي : بالصراحه لا بس زين هيعرف كل حاجة  قريب بس اللي انا مستغرباه  هو عرفها منين عشان يتجوزها 
سمحيه: انا امه ومعرفش حاجه بس هنعرف كل هنعرف كل حاجه قريب 
دخل عليهم شخص غريب : السلام عليكم 
هدي: عليكم السلام مين حضرتك وعايز اي 
معاذ: بعد اذن حضرتك استاذ زين قالي اقول لحضرتكو اجهزو والسيارات برا وهتاخدكو للحفله 
هدي: حفله اي 
معاذ: استاذ زين قالي ان حضراتكو هتعرفو لنا تروحو الحفله الساعه 7 مساء عن اذنكو هنستناكو برا 
........ عند فيروزه 
ركبو العربيه وراحو لفندق كبير وجميل اووي اقل مايقال عنه فندق 5نجوم روعه روعه حقيقي الفندق ده ملك زين وهو خلاه فاضي مفيهوش ولا شخص عشان. الحفله 
فيروزه : اي يبانات انتو مش عارفين فين القصر ولا اي 
جوري : لا ماحنا هنعمل العيد ميلاد هنا يلا هنطلعك ونشيكك وتبقي قمر كدا 
فيروزه بضحك : لا ده انتي اتهبلتي بت انا جيت عشان مكسرش بخاطركو بس حقيقي مش قادره وبعدين انا اتشيك ليه هو ده عيد ميلادي ولا عيد ميلادك 
امل:اوووف خلاص بقا بطلو كلام يلا نطلع الأول 
وطلعةها بالاسانسير وحقيقي هي منبهره بجمال القصر مش فندق ياجدعان ده مش فندق ده قصر جماله جاامد اووي وطلعو ودخلوها الاوضه وجايين يمشو= ياجدعان يعني انا هساعد نفسي يعني صح 
امل: بصي ياقلبي  عيد ميلادي هاخد جوري تساعدني وهبعتلك حد يساعدك وهتتتبسطي اووي ومشيو من غير حتي مايسمعو فيروزه 
فيروزه قعدت علي السرير بتعب واتبسطت اووي بالمكان بس بردو في حاجه في قلبها بتسال علي زين ( في تفكريها) = اووف بقا يعني بعد ماعمل كل ده بفكر فيه فيروزه اهدي كدا  اهم حاجه انه مش موجود 
زين دخل الاوضه وشافخا سرحانه = وحشتك للدرجادي
لفت فيروزه ليه انصدمت وفرحت بس حاولت تخبي : زين انت اي اللي جابك 
زين راح وقرب منها : مش لازم اساعدك ولا اي 
فيروزه: تساعدني اللي هو ازاي يعني اكيد مش هتساعدني البس
زين : هو مش انا جوزك يبقي ليا الحق طبعا ولا اي 
فيروزه: بس مكانش اتفاقنا كدا بعدين.... 
قاطعها زين بمزاح: خلاص ياستي كنت بهزر بصي اللي هتساعدك في اللبس هتيجي دلوقتي والميكب ارتسيت هتيجي معاها بردو 
فيروزه : هو مش المفروض انهارده عيد ميلاد امل يعني كل ده يبقي ليها مش ليا المفروض 
زين: حضرتك متنسيش انك مراتي بردو واكيد هيبقي في رجال أعمال واكيد لازم تظهري بمنظر حلو بعدين انا عايز اشوف  مراتي وهي قمر كدا
فيروزه اتكسفت اووي : ت تمام 
وزين مشي وجات الميكب ارتيست واللي هتساعدها في لبس الفستان الفستان كان شبه الاميرات طبعا مع الطرحة هي كانت مبسوطه كانت بتحاول تفرح حتي لو شويه 
وجت الساعه 6ونص مساء
جوري وأمل ارتدو فساتين جميله اووي وطبعا كريم  ارتدي عشان ياخد اميرته اللي هي جوري وطبعا زين كذلك ارتدي عشان ياخد ملكه قلبه 
وليلي وهدي وسميحه والجد صلاح ويونس ارتدو بس عندهم فضول اي اللي هيحصل وسنيه ارتدت وراحت معاهم 
.... في الفندق 
كريم : ياواد يازين هما اتبلعو جوا 
زين: واد بقا اسمي واد طب ياسيدي انا هعيديهالك بعدين انت عارف البنات بقا وانت عايش كدا قبليا اومال انا اعمل اي
كريم : يلا هما هيطلعو قريب 
زين : اهو طلعو ياخويا 
كريم لف لورا لقا اميرته نازله كانت في غايه الجمال كانت محتاجه امير يتجوزها وينطلقو علي روسيا😂افرحوا يلا 
كريم اخد جوري وجاي يمشي= يلا يامعلم انا هسيبك بقا تتحنط هنا 
زين : يلا يبابا امشي من هنا 
ومشي كريم وطبعا امل مشيت 
زين وهو واقف= يعني اغني ولا اعمل اي حبيبتي افتحي شباكك انا جيت انا واقف تحت البيت 🙃😂
وفجأه نزلت فيروزه البت كانت تقول للقمر قوم يلا وانا اقعد مكانك رغم كانت تعبانه بس البت ب7 أرواح نزلت وهي نازله افتكرت شريطها الاسود اللي شافته علي السم ده ابتداء من لما كانت هتقع في حضنه في البدايه الي وقعها علي السلم
زين : انا متجوز قمر ياناس 
فيروزه وشها بقا احمر زي الطماطم لا لا اكتر منها 😂 = احم احم هنتاخر علي العيد ميلاد. 
زين جاي يمسيك ايديها بعدت: بعد اذنك احنا اتفقنا اتفاق 
زين : لو نسيتي فانتي وافقتي انها تكون فتره اختباري 
فيروزه: تمام سيبني انا اللي اقرر يلا نمشي 
ومشيو وهي ممكستش ايديه ماسين جنب بعض بس هو هيموت ويمسك ايديها بس يلا يستاهل مش كفايه اللي عمله 
وراحو الحفله وكانت علي بسيم طبعا مش في فندق قصر قمر اووي كدا  وزين راح قعد فيروزه علي كرسي ووصلو الافاعي 
سميحه رايحه لفيروز زين وقف قدامها : عايزه تخلصي عليها ولا اي. سميحه : اي يابني اللي بتقولو ده انا رايحلها عشان اطمن عليها مش اكتر 
زين : طب روحي اقعدي في طربيزه تانيه وابعدي عنها 
فيروزه قعده لوحدها جه كريم ليها= فيروزه فين زين 
فيروزه :اهت هتاك واقف مع طنط سميحه بقولك اي 
كريم : اي 
فيروزه : هو انهارده هتتم امل كام سنه. 
كريم : امل... بس امل مش عيد ميلادها انهارده 
فيروزه استغربت :اومال الحفله دي اي 
وفجأه زين راح علي المسرح ومسك المايك : احم احم انتباه للكل 
زين : انا عايز احكيلكو حكايه بسيطه بس قبل ماعرض فيلم الحكايه عايز اعتذر لمراتي وبنتي وحبيبتي ودنيتي انا اسف اسف يافيروزه انا شكيت فيكي وعملت حاجات مينفعش كنت اعملها خالص انا اسف بعتذر اووي وبتمني تسامحيني وبدا يتحرك يمين وشمال وهو بيبص في عنيها وهي مصدومه كل ده فيروزه دي بقا هكلمكو عنها هي اه عندها 18 سنه  بس أجمل بنت اشوفها في حياتي ومش هشوف أجمل منها انا شكيت فيها وهنتها وعذبتها بسبب خطط من اقرب الناس ليا بسبب امي وعمتي ومراتي الأولى  استغربتو طبعا علي العموم هتعرفو كل حاجه دلوقتي........... وشغل فديو علي المسرح 
فيه اعتراف للكل (لما هما كانو بيتكلمو الصبح في اول  البارت) كل كلمه وكل اعتراف بان قدام الناس كلها.....  (طلع خبيث😂😅) 

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية فيروزة جحيمي) اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات