رواية غرام الاكابر بقلم منال عباس
رواية غرام الاكابر الفصل الثامن 8
بدأ رامز بوضع تفاصيل الخطه التى ستجعل عاصم يكره غرام وينفصل عنها لتكون له ...
ومن جهه اخرى تفوز أخته شمس بعاصم حتى لا تضيع كل تلك الثروة خارج العائله
حذرت شمس رامز بأن عاصم ليس بالشخص السهل واللعب معه كاللعب بالنار ..ولكن رامز قرر أن يفوز بتلك الحوريه .....
فى صباح يوم جديد على أبطالنا
يستيقظ عاصم مبكرا كعادته ..ليجد تلك الحوريه بين أحضانه وشعرها البنى الناعم يغطى وجهها
أزاح بعض الخصلات عنها ...واقترب منها وقبلها فى جبينها ..لتفتح عينيها..
غرام : صباح الخير ثم تنظر إليه باستغراب ايه دا احنا ..اقصد انا .انا ....
عاصم بابتسامته : أهدى يا بنتى فى ايه مخضوضه ليه كدا انا زى جوزك برضوو
تقوم غرام وتجلس بالسرير : اصل احنا كنا في البلكونه ..
عاصم وهو يتأمل ملامحها بشوق
غرام : بتبصلى كدا ليه ....
عاصم : اول مرة اشوف القمر وهو بيصحى من النوم ..
غرام وقلبها ينبض بسرعه لتلك الكلمات البسيطه
: ممكن اطلب طلب بما أن مزاجك رايق كدا
عاصم بضحكه عاليه : اطلبي
غرام : ينفع اجى معاك
عاصم باستغراب : تيجى معايا فين !!
غرام : الشغل ....
عاصم بضحكه أذابت قلبها : ما ينفعش النهارده عندى اجتماعات ومش هكون فاضي ...
ثم إن القمر دا عايز ارجع الاقيه فى انتظارى وغمز لها ...
غرام : طب ينفع اروح الجامعه قالتها وهى خائفه من رد فعله ...
نظر لها عاصم ولمح الخوف بعينيها
عاصم : انتى بتخافى منى يا غرام
غرام : بخاف من غضبك ..لكن انت لا انت ح .....ولم تكمل الكلمه
عاصم : انا ايه ...كملى
غرام وقد احمرت وجنتيها
غرام : ايه رايك نتوضى ونصلى سوا ...
عاصم لم يطلب منه أحد طيله حياته أن يصلى ..
عاصم بحب موافق
قاما توضأ سويا وأدوا فرضهم
شعر عاصم لاول مرة بالخشوع فى صلاته وكأنها بدايه لحياة جديده ....
غرام : عايزاك تصلى ديما يا عاصم ربنا اعطاك كل شي واجب عليك الشكر لله
عاصم : أن شاء الله ..وشكرا ليكى بجد
بالنسبه لموضوع جامعتك ..طبعا أنا موافق ويلا اجهزى علشان اوصلك فى طريقي وأخرج مبلغ كبير من المال واعطاها إياه
غرام : دا علشان ايه
عاصم : دا علشان تشوفى مصاريف جامعتك وما ينفعش تخرجى من غير فلوس ..اقتربت منه وقبلته فى خده
لياخذها فى حضنه
عاصم : تؤتؤ مش هنا
غرام بعدم فهم : هى ايه
أشار عاصم على شفتيه ..احمرت وجنتيها خجلا
عاصم بموت انا فى الفراوله دى ثم تركها يلا اجهزى بسرعه
غرام بفرحه ثوانى وهكون جاهزة ..
ارتدت غرام دريس ابيض وعليه باليرو جينز وكوتشي ابيض وحقيبه بيضاء ....ولم تضع اى مساحيق فهى جميله ولا تحتاج اى اضافه
ذهبت غرام إليه انبهر بجمالها الطبيعي
غرام : انا عايزة البس الحجاب بعد اذنك ..ومالقيتش اى حجاب فى الدولاب
فرح عاصم بتلك الفتاة التى تحافظ على نفسها وطهارتها ...
عاصم : عيونى على ما نفطر سوا تحت هيوصلك انواع كتير من الحجاب اختارى براحتك ..
وأخذها ونزلوا بالاسفل ..
اتصل عاصم بأحدى المحلات التجارية خاصتهم فهو يمتلك العديد المصانع للازياء ومن أشهر المصممين للازياء للوطن العربي ..لإحضاره إلى غرام ..
أخذ غرام من يدها وذهبوا إلى حجرة جدته وطرق الباب
محاسن : ادخل
فرحت محاسن لدخول عاصم وهو ممسك بيد غرام
عاصم : صباح الخير يا جدتى الجميله
غرام : صباح الخير جدتى
محاسن : صباح الخير حبايبي رايحين فين بدرى كدا
عاصم : هنفطر وعايزينك تفطرى معانا ...وبعدين هوصل غرام الجامعه
محاسن بفرحه لتقبل عاصم فكرة أن تكمل غرام دراستها ...
ربنا يسعدكم ديما ..
وخرجوا لتناول الإفطار
لتأتى لهم شمس
شمس : هاى نانو ...هاي عاصومى ...هاى يا اسمك ايه
عاصم : اسمها غرام واتعدلى فى كلامك يا شمس
ارتبكت غرام
شمس كانت ترتدى شورت جينز قصير وبدى بحماله ...
شمس بقرف : ايه اللى انتى لابساه دا يا غرام ...
دريس وباليرووو ..ملابس بيئه اوووى
معقول دا ملابس مرات عصومى
لينظر لها عاصم نظرة ألجمتها ..
محاسن : احترمى نفسك يا شمس ايه اللى جابك بدرى كدا ...
شمس ببرود : جايه علشان أخرج مع عصومى نروح الشركه . بابي عايز ملف من هناك ..
نظرت غرام إلى عاصم وكانت تريد أن تصعد إلى حجرتها
عاصم وضع يده على كتف غرام
عاصم : الملف هبعته لاونكل لكن انتى بمنظرك دا ما تدخليش الشركه انتى فاهمه
ثم أمسك بيد غرام غمضي عنيكى
أغمضت غرام عينيها ليدخل أحد الموظفين حاملا العديد من الحقائب المليئه بالطرح والاكسسوارات وملابس المحجبات
عاصم : افتحى عنيكى
غرام بفرحه : الله ...شكرا ليك يا عاصم
عاصم : انا تحت امرك..يلا اختارى اللى يناسبك والبسيه علشان ما نتأخرش
حدث هذا أمام شمس التى استشاطت غضبا لاهتمام عاصم بتلك الف*لا*حة
شمس بغيظ : شايفه يا جدتى عاصم بيكلمنى ازاى أمام ال*فلا*حه .. دى
محاسن : انتى اللى بدأتى
شمس بغيظ : ماشي سلام وغادرت
ارتدت غرام طرحه من الشيفون فكانت كالبدر
غرام : ايه رايكم
عاصم بحب : زى القمر
محاسن : ربنا يزيدك جمال يا بنتى
عاصم : يلا بينا
غرام : يلا بينا
على الطرف الاخر
يتصل رامز على شمس ليطمئن على نجاح خطته ...
رامز : شموسي عملتى ايه
شمس بغيظ : قولى ما عملتيش ايه
رامز : يعنى ايه
شمس : خطتك فاشله زيك وعاصم ولا عبرني وكان مهتم بيها وانا راجعه يا فالح
رامز بغيظ : انتى اللى غبيه وشكل البنت دى مش سهله وعايزة تخطيط ..
شمس : خطط براحتك انا مش ناقصه عقد انا رايحه النادى باااى وأغلقت الهاتف
رامز : هتكونى ليا يا غرام ...بأى تمن
يصل عاصم امام جامعه القاهره
عاصم : خلى بالك من نفسك ..
واعرفي مواعيد محاضراتك واول ما تخلصي رنى عليا ..
غرام : حاضر ..وانت كمان خلى بالك من نفسك
عاصم بحب : حاضر ..
لتنزل غرام وتدخل ذلك الحرم الجامعي الذى طالما تمنته وتحقق اخيرا على يد ذلك العاصم
سألت أحد الأشخاص عن مكان المدرج
يوسف بنظره انبهار مد يده لها اسمى يوسف وتعالى اعرفك مكانه ..
غرام : اعذرنى اوصفلي وانا هروح لوحدى
ابتسم يوسف لحيائها
ووصف لها مكان مدرج المحاضرات ذهبت إليه وجلست وسط الفتيات بعيدا عن الشباب
وبعد مده من الوقت وصل الدكتور
لترفع غرام رأسها لتجده يوسف ....
يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غرام الاكابر) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق