Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حنين الليل الفصل السابع 7 بقلم اميرة رمضان

  رواية حنين الليل بقلم اميرة رمضان 


 رواية حنين الليل الفصل السابع 7


اهربي دلوقتي 

_اهرب اي ي سندس انتي اتجننتي دانا ارفض واطلع عينهم ولا اني اهرب وافضح عيلتي وامي تتعب  انتي ازاي بتفكري كده 

سندس بحزن : ي حبيبتي انا خايفه عليكي ومش عايزاك تتجوزي كده وخلاص وبالاخص وانا طالعه سمعت مرات عمك بتكلم حد بشر وطمع  وبتقول انك موافقه ومستنينهم 

_ وانا هوافق ويا انا ي العريس ده واما اشوف عمي هيعمل اي وكمان هحاول اضيع في وقت عشان امي صحتها تتحسن 

سندس : وانا معاكي في اي قرار بقولك اي متتجوزي اخويا ي بت ده ظابط ملي هدومه 

_ ياشيخه ده انا مستحملاك وانتي صحبتي بالعافيه عايزه تبقا اخت جوزي وتكوني عمتو الحربايه غوري ي بت 

سندس بضحك : خلاص ملكيش في الطيب نصيب  بقولك اي صحيح هو ليل مجاش ليكي تاني 

_ انتي عبيطه يعني بعد كل اللي حصل عايزاه ياجي 

سندس : مش عارفه ليه عندي احساس ان ممكن هو يطلعك من الانتي فيه ده 

_ ازاي بقا ي روح خالتك 

سندس : مش عارفه هو جينتل كده ولو طلبتي المساعده هيساعدك 

_ وانا مش بطلب من حد مساعده وبعدين ده اخر واحد اطلب منه كده وحتي لو هطلب هطلب اي 

سندس بتلقائيه : اطلبي يتجوزك 

صدمه ..! تحولت لضحك هستيري _ههههههههههه اروح اطلبو للجواز همووووووت هههههههههههه 

سندس : حسيت ان ده الحل 

_ بصي انا مش عايزه اسمع اي حل منك خالص وبذات الحل ده 

سندس : ليه 

_ يالهووووووووي انتي بتسألي طب انا هاخدك علي قد عقلك واقولك لاء ليه عشان مقومش اقتلك 

اولا انا مستحيل اتجوز واحد مش متدين ده مش بيصلي وتقريبا بيشرب خمره 

ثانيا : انا وهو مش متفاهمين خالص مستحيل يكون بينا تفاهم وجواز ده غير فرق المستوي المادي اللي بينا  

ثالثا : ده راجل كان متجوز وعندو عيال مش دي المشكله المشكله انه مستهتر ومعندوش مسؤليه لولادو منتي عارفه هيحافظ عليا ازاي بقا وعلي عيالي 

رابعا وده اهم سبب واكبر سبب اتخانق مع عمي والحربايه مراته وبسببه عمي ضربني قدام الناس في المستشفي ومنعني فتره من شغلي في الحضانه ومنعني من الدروس 

عايزه حاجه تاني مسمعش صوتك بقااا خاااالص 

(بعد كلام كتير سندس مشت وانا قعدت طول الليل دماغي هتتفجر من التفكير في اللي بيحصل قومت صليت وطول الليل بدعي ربنا يطلعني من الانا فيه ده وميخذلنيش )

______#بقلمي_اميره_رمضان

تاني يوم بليل 

عمي : جهزتي 

بصتلو بحزن وغضب : انت شايف اي 

عمي : شايف انك تفردي وشك ده بدل مفرده انااا 

رديت بعصبيه : احنا مش هنخلص بقاااا

مرات عمي : بسسسسس خليها تتنيل تطلع كده هي خلقتها ولا خلقتنا 

عمي بهمس ليا : ثواني لما انده عليكي تطلعي وعارفه لو عملتي مقلب من مقالبك وطفشتي العريس انا هعمل فيكي انتي وامك اي صدقيني هندمك طول عمرك  (وطلعو كلهم برا ماعدا ندي وبسمه وسندس ) 

ندي : وافقتي وهتمشي ورا ابويا وامي قوووولتلك متوافقيييييش 

بسمه : يعني هي هتعمل اي ي ندي منتي عارفه ابوك 

سندس : انا مع ندي ياريت كانت رفضت واللي يحصل يحصل 

_ لو رفضت عمي مكنش هيسكت وكان هيعمل مشاكل وهيخلي امي تتعب تاني وانا مستحيل اسمح بكدا 

ندي : كان هبقا احسن من لما تعرف ان ابويا باعك بالفلوس 

لحظه صمت عدت علي المكان من الصدمه

#بقلمي_اميره_رمضان

_ اي يعني اي باعني 

ندي : يعني قبضو تمنك الراجل عطاهم فلوس كتيره اوي عشان يوافقو عليه انتي عارفه امي وابويا يموته في الجنيه 

بسمه بعدم تصدق : وانا اقول مرات عمي فرحانه ومتحمسه للموضوع ده ليه اتاريها قابضه تمنك 

(ثواني كده ازاي يحصل فيا كده طول عمري عايشه عندي كبرياء مستحيل اسمح لحد يكسرو دلوقتي انا بقيت ارخص من الحيوانات بتباع لليدفع فيا فلوس تبا لهذا الشعور لما تحس انك رخيصه بالشكل ده )

سندس : وهو يدفعلهم ليه اكيد ده راجل كبير في السن ودفعلهم عشان يوافقه بيه

ندي : اكيد او بينهم مشاكل والراجل شاف ان الفلوس الحل فعمل كده 

قولت بحزن : سواء كده او كده ابوكي في الاخر باعني 

ندي حضنتني : انا حاسه بيكي والله ومش عارفه اساعدك ازاي 

عمي : حنييييييييين 

ندي : متطلعيش اقولك اعملي زي سندس مقالت واهربي 

بسمه : لاء طبعااا انا مش عايزه حد يقول عليكي حاجه وحشه بلاش تعملي كده عشان ماما 

_ انا طالعه اشوف العريس

#بقلمي_اميره_رمضان

طلعت وانا مش بنطق من الصدمه اني رخيصه اوي كده دخلت وقعدت حتي مبصتش اشوف العريس ماهو الخليجي اللي جاي يشتري عروسه بفلوسه 

عمي : تعالي ي ام بسمه وانتي ي مدام نخرج ونسيب العرسان مع بعض شويه 

(كلهم طلعو وانا قاعده تايهه في وجع قلبي والمشاكل اللي بتحصلي وسمعت العريس بيقولي )

=اخيرا عرفت اوصلك 

بصيت بصدمه علي العريس انا عارفه الصوت ده كويس 

اتكلمت بصدمه : ليل 😳

ليل : مالك مصدومه ليه كده انتي مكنتيش عارفه ولا اي 

_ انت انت ازاي تعمل كددددده ليييييه 

ليل بعدم فهم : في اي هو عمك مقالقيش اني العريس 

اتكلمت بخيبه امل : وهي هتفرق 

ليل : انا مش فاهم متعرفيش انا عملت اي عشان اقدر اوصلك 

قولت بسخريه : طبعا طبعا دفعت دم قلبك وبعدين هما قالولي ان العريس مطلق 

ليل : طب ماهو انا مطلق 

_ ازاااي انا اعرف انك ارمل 

ليل : مين قالك كده 

_تالين بنتك 

ليل : ايان وتالين ميعرفوش ان مطلق امهم انا معرفهم انها ماتت بما اني طلقتها وهما صغيرين 

رديت بضيق وعصبيه  : ازاي تاخد اطفال من حضن امهم واكيد مانعهم انها تشوفهم بما انهم ميعرفوش انها عايشه ثم ان القانون بيديها الحق ان الاطفال يكونو في حضانتها لحد 13سنه 

ليل بغضب من كلام حنين اللي بتتهمه انه ظالم  : انا عشان ولادي اعمل اي حاجه في الدنيا 

_ طبعا انت هتقولي حتي لو هتشتريني بالفلوس عشانهم 

ليل : ايوا حتي لو هشتريك بالفلوس عشانهم وانا كنت هخلي كتب الكتاب والفرح في اخر الشهر بس انا هخليه يوم الخميس الجاي جهزي نفسك بقا ي عروسه 

ليل : استاذ سيييييد 

عمي دخل يجري : ايوا ي بيه 

ليل بجبروت : انا حددت ميعاد كتب الكتاب والفرح الخميس الجاي اي رايك 

عمي : اللي تشوفه ي بيه 

ليل طلع مبلغ كبير جداا من جيبه ورماه علي التربيزه وقال شوف العروسه محتاجه اي وهاته والباقي ليك مع العلم مش عايزها غير بالهدوم اللي عليها 

عمي بجشع : يعني منجبش حاجه ي بيه 

ليل : لاء وحلال عليك الفلوس دي (وطلع وعمي طلع وراه )

(انا قعدت في الارض بصدمه اكبر هو فييييه اااااي هفضل كدددده كتيييير يااااربي مش قادره اتحمل صدمات تاني انا تعبببببببببت ليييه اتكسر كده ليييه انا معملتش حاجه وحشه لحد ياااااالله)

________

عند ليل

 #بقلمي_اميره_رمضان

نوح : احكيلي عملت اي ي عريس 

ليل : الفرح الخميس الجاي 

نوح بضحك : لولولووووووي اي  مش قادرين تستنو شويه 

ليل سابه ودخل البيت 

تالين : بااااابي جبت ميس حنين 

ليل بابتسامه لتالين: اه ي قلبي هتاجي يوم الخميس ومش هتمشي خااالص 

ايان : بتقول الحقيقه ولا بتكدب 

ليل : استني ليوم الخميس وشوف اذا كنت بكدب ولا بقول الحقيقه 

(طلع اوضته يفتكر اللي حصل الفتره اللي فاتت)

فلاااااااش باااااااك

الو ايوا ي نوح عايزك تجيلي البيت دلوقتي انت وطنط نسمه 

بعد شويه نوح جه هو ومامته 

نوح : خير ي ليل

ليل : انا قررت اتجوز 

نسمه : لولولولوووووووي اخيرا هي مين دي وانا هروح اخطبهالك 

ليل : ماهو انتي فعلا اللي هتروحي تخطبيهالي 

نوح بحماس : مين العروسه 

ليل : ميس حنين اللي بتدي لاولادي درس 

نوح : ليل انت بتتكلم جد 

ليل : طنط ممكن تشوفي ايان وتالين عشان زعلانين بقالهم فتره ومش عارف اتصرف 

نسمه : حاضر 

ليل حكي لنوح كل اللي حصل 

نوح : ازاي في ناس بتفكر بطريقه دي 

ليل : سمعته كمان بيقولها انه هيجوزها لاول عريس هيجلها عشان كده قررت اني اتجوزها وارحمها من جبروت عمها ده 

نوح : مش عارف حاسس ان قرارك صعب 

ليل : مش صعب هو ده الانسب وكمان عشان ولادي 

بااااااااااك 

نوح : ياااابني سرحان فيه اي 

ليل : انت لسه هنا متمشي بقاااا

نوح بضحك : طب اديني حلاوه فرحك الاول 

تليفون ليل رن 

ليل : الو مين 

=معقوله نسيت صوتي 

ليل : اخلصي والا هقفل التلفون

= انا جاسمن

ليل بضيق : خير انا مش قولت مش عايز اسمع صوتك تاني 

جاسمن : الخبر اللي سمعته ده صح 

ليل : خبر اي 

جاسمن بغل : خبر جواززززك

ليل ببرود : ايوا صح كان نفسي اقولك انتي معزومه بس للاسف مش هنعزم اشكال زباله 

جاسمن بانفعال: انا مش هسكت وهخلي بابي يجبلي اولادي منك 

ليل : ملكيش عندي حاجه 

جاسمن : من حقي اولادي يكونو معايا 

ليل : وانتي ضيعتي حقك ده لما  اتجوزتي 

جاسمن : طب والله لاحرق قلبك عليها ي ليل عشان اعرفها ازاي تبص لحاجه كانت ملكي اناااااا 

يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حنين الليل) اسم الرواية

reaction:

تعليقات