رواية سندي الصالح بقلم مريم أبو شامة
رواية سندي الصالح الفصل السادس 6
بصلي بصه عمري ما هفهمها ولقيته قام وقف وقرب مني وقال
_ مبرووك
= الله يبارك فيك
_ ان شاء الله هتشرفينا بكرا ولا ايي
= بكرا؟! اشمعنا
_ اي دا انتي متعرفيش .. امم من الواضح انك متعرفيش ... خطوبتي ع منار بكراا
كنت متوقعه انو دا يحصل هو اصلا كلام وخلاص بيقول كلام هو مش قده فضل يقول اني مش هكون غير ليه بس دا محصلش.
= اهاا الف مبروووك.
بابا قام وقف وقال...
_ يلا ي منار عشان منتأخرش.
= ااقعد معايا شويه يبابا انتو لسه جايين
_ انا مش عارف البني ادم الل اسمه جوزك دا سايبك ف يوم زيي دا ورايح يشتغل لي
كنت لسه هرد بس يوسف سبقني لما جه من ورايا وقال بكل سخريه وبرود.
= المشكله انك اكتر واحد عارف المقصود م الجواز دا اي ي خالد بيه...
بابا بصله وخد منار وخرج بعدها معاذ قام وقف وباس راسي وقال انو هيجي ع طول
فضل ايوب واقف ومش عارفه اصلا واقف ليي.
اتكلم يوسف وهو بيقعد ع الكرسي ببرود.
_ وانت هتفضل واقف كدا كتيير
= اتكلم عدل يلااا
_ لا والله عال بقاا انا ع اخر الزمن يتقالي يلاا
=. يلااا ويزفت كمان وبعدين انا مش قولت مليكه تنام ف احسن اوضه اي الل خلاها تنام ف الاوضه الصغيره الل جمب المطبخ يااض.
بصو انا اصلا كنت واقفه مش عارفه اتكلم بسمع وبس هما بيقولو ايي بيهزرو ولا بيتكلمو جد لحد ما قال انو موصي اني انام ف احسن اوضه لحد هنا واتلغبطت قولت تلقائي
_ انتو بتقولو ايي انا مش فاهمه حاجه..
ايوب بصلي وابتسم بسخريه كانه بيقولي وانتي من امتي بتفهمي وفعلا لقيته بيقول
= مهو دا الطبيعي بتاعك.
بغضب رديت عليه...
_ ما تلم نفسك. يجددع انت وفهموني في ايي انتو بتلعبو عليا ولا ايي النظام
ساعتها ايوب قرب مني اويي وهمس ف ودني
= مش لازم تعرفي... بس الل لازم تعرفيه اني اد كلمتي وانك مش هتكوني لغيري هتكوني ليا وبس ي ضي عيوني....
دقات قلبي حسيت انها مسموعه وحسيت اني هقع من طولي...
لقيت يوسف بيتكلم...
_ لاحظ ان جوزها واقف ولا انا قلقاسه
= اسكت يلاا .. ع فكرا الراجل والست الل انت جايبهم دول هبل وميعرفوش حاجه وهيودوك ف ستين داهيه.
قال كدا وبعدين بصلي وغمزلي ومشي ع طول وانا واقفه بحاول اخرج م الحاله الل هو كان السبب فيها وانا بردو مش فاهمه حاجه حاسه اني حياتي متلغبطه اويي مبقتش عارفه في اي.
بصيت ليوسف وقربت منه لقيته بيرجع لورا...
ضحكت الاهبل مفكرني هعمل ايي
_ متخافش انا بس عايزه اسأل سؤال
= امممم
_ هو انا مين
= مراتي
_ وانت مين
= جوزك
_ اومال انا تايهه ليي هو في ايي
= مفيش حاجه كل الحكايه اني جوزك وانتي مراتي فاهمه.
_ لا مش فاهمه يجددع انت... انت تعرف ايوب منين
= ايوب مين
_ انت هتجنني ولا اي .. ايوب الل كان هنا من شويه
= اه قصدك المقدم ادهم
_ ادهم مين
= روحي نامي يمليكه
مشيت وانا عامله زيي الهبله هو في ايي ادهم مين دا الل طلع جديد دا ايوب يجمااعه والله انا لا يمكن اتلغبطت فيه...
روحت اشوف البنوته الل هي المفروض بنته ومعرفش اسمها لحد دلوقتي .. بس ملقتهاش فضلت ادور مفيش؟!
_ يوسف
= ينعم
_ مشوفتش البت بنتك
= رجعت لاهلها
_ اهلها ازاي
= هو اي الل ازاي رجعتها لاهلها
قعدت قدامه واتكلمت بزعيق...
_ انت هتجنني يحيوان... فهمني في ايي
= معنديش اوامر بكدا لما المقدم ادهم يجيي يبقي يفهمك
_ مقدم ادهم مين... ما تنطق
= مقدم ادهم هو هو ايوب فهمتي
_ ازاي يعني
= مش هقدر اتكلم زياده عن كدا
_ يعني اي بقاا... انا وانت ف البيت لوحدنا ازاي ان شاء الله
= متنسيش انك مراتي ثم انه مقدم ادهم معانا
_ يحلاوووه وابوك وامك
= ابوك وامك؟! اي الالفاظ ديي
_ بص دلوقتي انا مش فاهمه ايي حاجه واقسم بالله
= مش مهم تفهمي...
دخلت الاوضه قفلت عليا وفضلت قاعده جوا بفكر هو انا اتجننت
فضلت ع الحال دا لحد ما فوني رن...
رقم غريب؟! لا مش هرد
وطبعا كأي بنت غلبها الفضول رديت
_ الو
=.....
_ ايوا مين
=.....
_ اقسم بالله هقفل اي الرخامه دي
ضحكه بسيطه م الطرف التاني حسيت اني عارفه الصوت دا...
= مقدرتش انام غير لما اسمع صوتك ي ضي عيوني
دق عنيف من قلبي مع رعشه ف جسمي ع دوخه ف راسي ورمشت بعيوني وحسيت اني بحلم
= مبترديش لي
_ انا مش فاهمه ايي حاجه
= متتعبيش راسك الحلوه دي ف التفكير ي ضي عيوني
_ بس دي حياتي انا
= مش حياتك لوحدك... دي حياتي انا كمان.كل الل عليكي تسيبكي م التفكير وترتاحي وبس
_ طب سؤال
= اممم
_ انت اسمك ايي
ضحك وقالي
= هتفرق يعني
_ لا مجرد فضول
= اسمي ادهم يستي .. اي لو عاجبك ايوب نمشيها ايوب
_ ايوا ايوب احلي
= الل تشوفيه
_ تصبح ع خير
قفلت وحطيت الفون جمبي وانا بفتكر صوته وهو بيقولي " ضي عيوني " حلو مش كدا اهاا حلو عشان منه طبعا
غمضت عيني وجيت انام بس صوت الرصاص فزعني كان ضرب نار رهيب حسيت اني همووت قومت مش عارفه اعمل ايي بصرخ وبس و......
يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية سندي الصالح) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق