القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مغامرات طفله مع الجينرال الفصل الثالث 3 بقلم ميرو محمد

 رواية مغامرات طفله مع الجينرال الفصل الثالث 3 بقلم ميرو محمد

رواية مغامرات طفله مع الجينرال الفصل الثالث 3 بقلم ميرو محمد

رقيه: ونبي ردو هتشغلوني ولا ايه .
الجينرال : اكيد بس بشرط .
رقيه باأمل وفرحه : وانا موافقه 
الجينرال : هتبعدي عن امك عشان تقدري تشتغلي .
رقيه بصدمه : ايه لاء مقدرش والله دي مريضه دي عندها سرطان والله ممكن تمو.ت 
ونبي بلاش تبعدوني عنها .
امجد بحزن علي حالتها : يابنتي اهدي دا انتي هتتعلمي وولدتك هتتعلاج وهتعيش عيشه كويسه وانتي كمان احنا هنغيرلك حياتك دي .
رقيه بدموع وانهيار : لاء لاء مش عاوزا كل دا يابيه انا كنت عاوزا حتي امسح حمامات بس مبعدش عنها انا مليش غيرها .
نظر الجينرال الي هذه الطفله البريئه وقال : طب ممكن اخليكي تشوفيها بس بشرط .
رقيه مسحت دموعها بكفي ايدها الصغيره وقالت شرط ايه .
الجينرال وهو بيبتسم علي هذه الطفله : بصي ياستي اقعدي الاول وروقي كده واعرفي الشغل ايه الاول وبعد كده نتفق .
رقيه بابتسامه بريئه : طيب هقعد بس بلاش اتاخر عشان معاد دوا امي .
الجينرال: ماشي ياستي مش هاخد من وقتك كتير . ثم وجه كلامه لاامجد وقال .
الجينرال : ممكن تسبنا شويا ياامجد بيه . 

وفعلا خرج امجد من المكتب وجلس الجينرال ال هو احمد امام رقيه وبداء يشرح ليها الشغل .

وان كل ماعليها تدرس وتتفوق وتكون حاجه لنفسها ثم ليهم ثم للبلد وان هيكون معاها فلوس كتير بس المهم تسمع الكلام وتتفوق .

رقيه بفرحه وان هي هتتعلم فاهي اتحرمت من التعليم فقالت : موافقه بس امي .
احمد الجينرال: امك ياستي كل ماتنجحي في اختبار هخليكي تروحي تقعدي معاها يومين وكمان انا مش هسبها انا هوفر ليها ممرضه تاخد بالها منها ومن الدوا بتاعها وكمان هتروح شقه حلوه وفيها خدمين ولبس واكل اطمني المهم تاخدي بالك من كل حاجه تسمعيها .

رقيه سرحت وبداءت تفكر وتقول لنفسها : الاحسن اسمع الكلام والي ممكن معرفش اشتغل وامي ممكن تموت لو مجبتش ليها العلاج والمهم انها تعمل العمليه واهو هيكون معاها فلوس كمان وشقه يارب يارب اقف معايه .

احمد : هااااا روحتي فين .
رقيه : ماشي يابيه بس الاول اطمن علي امي واشوفها مرتاحه وتكون عملت ال عليك وانا ساعتها امشي معاك .

احمد : يبقا اتفقنا تعالي بقا نروح نشوف ولدتك وندخلها مستشفي بسرعه عشان احنا معندناش وقت . 

وفعلا قامت رقيه وخرجت مع احمد خارج المكتب وكان امجد منتظرهم في الخارج . 
امجد بنظر الي احمد الجينرال: ها عملتو ايه .
احمد : اكيد وافقت ياامجد بيه دا اانا الجينرال بردو . ثم وجه كلامه الي بسمه السكرتيره. 
احمد : اي حد يسال عليا عرفني ولو في اي اجتماع الغي .
بسمه بميصه : حاضر يافندم .
احمد : احم . ثم ميل علي بسمه وقالها حاجه دون ان يسمع احد كلامه فبتسمت بسمه وخرج امجد ورقيه ورا احمد الجينرال .

.........ميرو محمد..........

ذهبو الي بيت رقيه باسطول السيارات الفخمه وصلو بعد وقت . 
ونزلو رقيه واحمد وامجد ...

ودخلو علي ام رقيه وكانت تعبانه جدا . 
طلبو الاسعاف وجات علي طول واخذوها وسط دموع رقيه واول ماوصلت دخلت غرفة العمليات وبعد وقت طويل خرجت ودخلت العناية والدكتور طمنهم وقالهم يروحو 
لان وجدهم ملوش لازمه . 

رقيه بدموع وانهيار : لاء انا هقعد مع امي .
احمد الجينرال: لاء يارقيه انتي خلاص من الليله هتكوني معايا ودا كان شرطي معاكي .
رقيه : بس امي ونبي خليني معاها .
امجد : يابنتي وجودنا ملوش لازمه احنا هنروح واول منعرف انها فاقت انا هجيبك واجي تطمني عليها .

احمد بغضب : ممكن يلا احنا مش هنتحيل عليكي .
رقيه بدموع وخوف من الجينرال وبقلة حيله ذهبت معاهم . 

وبعد وقت وصلو الي قصر الجنيرال المعروف بلقصر الذهبي من شدة جماله .
وكانت رقيه مبحلقه ومذهوله وهي مش عارفه هي في الجنه من جمال القصر والخدم الوقفين صفين ومنتظرنيهم .

احمد : داده تحيه . ..........ميرو محمد..........
تحيه : ايوه يابيه .
احمد : جهزتو الهدوم والاوضه الهتقعد فيها رقيه .
تحيه الداده : ايوه يابيه .
احمد : طيب خدوها لفوق وظبطوها . 

وفعلا ذهبت رقيه بخوف وصعدو معاها الخدم .
وذهب امجد واحمد الي الصالون يتحدثون عن الشغل ....

في الاعلي عند رقيه اخدت دوش وبدائو يجهزو شعرها ووشها ولبسها اوووووووووف كااااانت قمرررررر وهي لابسه هوت شورت احمر وتشرت بقط ابيض وكانت جميللللللله اوووي بعيونها العسلي وبيضها وشفايفها النفس لون الشورت الاحمر وخدودها الفراولة وشعرها البرتقالي ماهذه الاميره ياالله سبحان ماخلقت من الجمال .
خلصت وكان الكل من الخدم مندهشين من هذا الجمال . خلصت رقيه ونزلت علي السلم واحده واحده رفع امجد واحمد عنيهم الي اعلي ولاكن مع كل خطوه من هذه الاميره علي كل سلمه كانت بنظرة اندهاش اوووووووووووف مين دي كانت كلمة امجد وقف احمد بعد ماكان قاعد وبداء يقرب من السلم خطوه خطوه وكانت رقيه تسير علي السلم وكانها حورية نجمه من السماء كتله من التلج ووووووو.............




يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية مغامرات طفله مع الجينرال" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات