القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مغامرات طفله مع الجينرال الفصل الثاني 2 بقلم ميرو محمد

 رواية مغامرات طفله مع الجينرال الفصل الثاني 2 بقلم ميرو محمد 

رواية مغامرات طفله مع الجينرال الفصل الثاني 2 بقلم ميرو محمد 

وصلت رقيه الشركه واتسحبت من الأمن عشان مكنوش هيدخلوها الشركه .

رقيه شافت واحد كبير سن ولاكن يظهر عليه الفخمه يجلس علي كرسي ويمسك جريده في ايده يقرأها

رقيه بابتسامه طفله بريئه: يابيه مش عاوزين حد يشتغل يمسح ينضف انشله امسح حمامات .

انزل الرجل الصحيفه ونظر بدهشه اليها 🙄 الي هذا الصوت الطفولي .

الرجل بصوت خشونه صوت رجولي : انتي مين ياشاطرا ومين دخلك هنا .

رقيه بدموع : انا دخلت من غير ماحد يشوفني ونبي يابيه ونبي محتاجه شغل امي 

مريضه وبتاخد دوا غالي اوي ولو مشتغلتش وجبت فلوس عشان العلاج هتموت انا مليش غيرها وظلت تبكي جامد .

الرجل صعبت عليه اووي وقال : طيب اهدي اهدي يابنتي انتي اسمك ايه .

رقيه بابتسامه وسط دموعها : اسمي رقيه .

الرجل : وانتي عندك كم سنه .
رقيه: 15سنه .

الرجل: وانتي في مدر...... ولاكن قطعو الامن .

الامن : احنا اسفين ياامجد بيه انتي يابت قومي دخلتي هنا ازاي .

ومسك رقيه من هدو.مها بقوه ولاكن وقف امجد وزعق في الامن .

امجد بيه : شيل ايدك عنها وروح شوف شغلك ملكش دعوه بيها .

الأمن بخوف: حاضر يافندم. وذهب 

رقيه : هتشغلني ياعمو .

امجد بابتسامه : تعالي معايا ياحلوه . 

$ياترا هيحصل ايه ياكوكي فيكي $.

ذهبت ورا امجد وهي مش عارفه رايحه فين تخرج من ممر لممر .

حتي وصلت الي غرفه كبيرررره وفاخمه جدا ولاكن خارج الغرفه بنت ميصه تظهر من جسمها^ اكثر متخفي .

قامت وقفت اول ماشف امجد .

بسمه السكرتيره: اهلا ياامجد بيه . ونظرت الي رقيه من فوق لتحت. 

امجد : الجينرال جوه .

......ميرو محمد ....

بسمه : ايوه يافندم .

امجد : تمام خليكي هنا يارقيه لحد مندهلك . ثم وجه كلامه الي بسمه .

امجد : بسمه رقيه متتحركش من جنبك لحد مقولك دخليها . 
بسمه : حاضر ياامجد بيه . 

سابهم امجد ودخل جوه لجنرال وجلست رقيه بخوف علي الكرسي وفي كلام كتير يشغل 

عقلها ماذا سيحدث بيه هل اوقعت نفسها في مصيبه ولا هيكون خير وتلاقي شغل ...

في الداخل .......
امجد : احمد دي فرصه عشان نقدر نعمل البحث والبنت ملهاش اهل غير امها وكمان امها مريضه .
احمد الجينرال : انت عارف بتكلم عن ايه يابابا دي طفله وكمان لو وافقت هتوافق تبعد عن امها . 
امجد : يابني ماهو دا الصح علي منشتغل عليها هيكون سنها كويس وساعتها نقدمها للبحث ولو علي امها احنا هنقولها اننا هنهتم بيه وهنعلاجها وهي مهتصدق . 

احمد : طب هي فين يابابا .
امجد : برا استنى هدخلها .. ميرو محمد...........

$ علي مارقيه تدخل تعالو بقا اعرفكم مين الجينرال ومين امجد دول $

( اول حاجه امجد رجل يعتبر من علماء البحث الاجتماعي المفروض الشركه بتاعتو بتشتغل كل مره عن بحث يعني مثلا اولاد الشوارع ياخدهم باعملو بحث عنهم بيعيشو ازاي حياتهم ازاي والمفروض البحث المره دي عن بنت من اولاد الشوارع من ولا حاجه تكون بروفسيره في تعليم في حياه في كل حاجه وطبعا كانو بيدورو علي البنت دي لحد ماوقعت رقيه في ايدهم والمفروض بقا ان الماسك كل الليله دي احمد الجينرال شب في ٢٧ من عمره زو شعر بني كثيف دقن بني خفيفه ابيض البشره عيون بني غامق طويل جسم رياضي وهو المشرف علي البحث وهنعرف كل حاجه خلال الاحداث تعالو نشوف رقيه هتوافق ولا هتعمل ايه ) 

دخلت رقيه بخوف مع امجد . 
نظر اليها احمد وابتسم لها .
امجد : دي بقا رقيه ياجنرال البنت الكلمتك عنها .
احمد نظر اليها من فوق لااسفل وقال : بس مقولتش انها حلوه ياامجد بيه .
$احمد وامجد في الشغل او امام احد بيتعملو برسميه شويا لان ليهم وضعهم مع الكل &
نظرت اليهم رقيه بقلق وخوف وقالت : انتو هتشغلوني ولا لاء .
نظر امجد والجنيرال لبعض وابتسمو بمكر .....



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية مغامرات طفله مع الجينرال" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات