القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قيود العشق الفصل الثامن و العشرون و الأخير 28 بقلم دعاء احمد

 رواية قيود العشق بقلم دعاء احمد 


 رواية قيود العشق الفصل الثامن و العشرون و الأخير 28



في المستشفي 
مليكه كانت نايمه وهي حاضنه طفلها كان صغير جدا... فتره الحمل المره دي عدت بخير لكن برضو عز الدين كان دايما خايف وقلقان عليها
في الممر الخاص بالمستشفى 
ملك:بابا هي ماما ليه كانت بتصر"خ امبارح
عز بابتسامه :كانت تعبانه شويه ياله عايز تشوفوا اخوكم
قدر بحماس:اه اه جدو بيقولوا انه صغنن اوي
عز شال قدر على كتفه و ملك على دراعه:هو صغنن اوي بس بكرا يكبر ياله بس متعملوش دوشه عشان ماما لسه تعبانه 
ملك:مش هنعمل دوشه خالص احنا بس هنشوف جلال و نبوسه
عز:شطوره يا حبيبتي... 
فتح الباب براحه و دخل كانت مليكه لسه نايمه
ملك وقدر بصرا"خ:مااامي
عز بصلهم بغضب لأنهم نسخه من مليكه وجنانها
مليكه صحيت وهي مفزوعه لكن ابتسمت اول ما شفتهم في الوقت دا جلال ابنهم صحي وبقي يعيط
مليكه بطفوليه :بس بس يا حبيبي كدا صحيتوا اخوكم
قدر نزلت بسرعه من على كتف عز و بقى تحاول تطلع على السرير عز رفعها و هي قربت اوي من جلال
قدر بتركيز وهي قريبه جدا من اخوها:دا صغنن اوي يا مامي
مليكه :بكرا يكبر يا حبيبتي 
ملك:بس ايديه صغيره هنلعب معه ازاي 
قدر:استنى يكبر شويه يا ملك واحنا هنلعب معه 
ملك:بس انا كنت عايزه اتكلم معه دلوقتي هو مش بيتكلم لي
قدر:يمكن يكون مش بيعرف 
ملك بضحك:مش عنده سنان هياكل ازاي
عز الدين و مليكه كانوا بيبصوا لبعض وهما مبتسمين و شايفين عيلتهم الصغيره
مليكه :طب خالص بقى كفايه كدا انتم الاتنين 
وبعدين الوقت متأخر ليه جبتهم المستشفي دلوقتي يا عز
عز بأس راسها :أصروا يشوفوه 
مليكه :طب ياله خلي يزن ياخذهم البيت الوقت اتأخر ولازم يناموا ياله
ملك بتذمر:يا مامي
مليكه بجديه:على البيت.... 
قدر:بس
عز :ملك قدر ياله تعالوا مش عايز نقاش
اخدهم وخرج 
مليكه كانت بتبص لابنها هو صغير جدا لكنه جميل افتكر يوم ولاده ملك وقدر واد اي كان الحمل صعب لكن ابتسمت وحضنته 
بعد شويه 
دخل عز الدين كانت لسه صاحيه 
عز:ازعجوكي؟. 
مليكه :يعيشوا و يزعجونا .... 
عز:هاتي بقى جلال باشا..... 
مليكه بابتسامه :لسه نايم حالا وبعدين اي باشا دي.... عز مش عايزاه يكون شايف نفسه
عز بابتسامه :لما اعامل ولادي على أنهم كُبار هيكبروا وهم شايفين انهم كبار فعلا يا مليكه مش بس بالكلام لا بالهيبه والمسئوليه
مليكه بضيق :عز انا تخنت اوي انا تخنت اكتر من المره الأولى وشكلي بقى فظيع بقى دا شكل مصممه ازاياء
عز ضحك غصب عنه وهي ضر"بته في كتفه بغيظ:بتضحك على احزاني مكنش العشم يا جدع
عز بخبث وغمزه :ياريت تتخني كمان شويه يا مهلبيه
مليكه بخجل:عمرك ما هتتغير يا راوي باشا... بذمتك يا عز حسيت بيهم تمن سنين
عز حاوط وشها بايديه وباس راسها:تصدقي بالله لسه شايف أدام البنت المرعوبه قاعده على السلم و هدومها عليها د"م و شعرها مفرود لسه شايف الصدمه اللي كانت باينه في عنيكي 
لو الحب بيتقاس بالسنين فأنا بحبك اد عمري الف مره... عارفه يا مليكه انا نفسي لما امو"ت امو"ت في حضنك نفسي تكوني اخر حد اشوفها قبل ما سيب الدنيا
مليكه قلبها اتفزع اول ما جاب سيره المو"ت و غصب عنيها عيونها دمعت:حرام عليك يا عز ليه بتقول كدا و بعدين اي الكلام دا... انت هتفضل معايا لحد ما نكبر الولاد و نعلمهم كل حاجه نفسنا فيها.. هتفضل معايا و جلال بيقول ماما لأول مره... هتكون معايا وهو بيبدأ يمشي 
هتكون معايا انا و ملك وقدر وهتعلمهم البزنس
انت مش هتسبني و لو فيها مو"ت يبقى يا رب يفكرني قبلك لاني مش هستحمل تبعد عني انت جوزي و حبيبي وابو ولادي و عمري كله 
عز حضنها بقوه وهو بيبص لابنهم اللي نايم بسلام ولا شايل هم الدنيا احساس جميل اوي
بعد تلات شهور
في قاعه فخمه جدا
سيدتي انساتي اهلا بيكم في المهرجان العالمي للموضه النهارده هنكرم افضل مصممه ازاياء في الشرق الأوسط.... تصميماتها اخدت المركز الأول على مستوى الاناقه والجمال
المركز الأول على مستوى الراحه النفسيه لكل سيده او انسه
المركز الأول على مستوى البساطه و التركيز في التفاصيل هي مدام مليكه فريد 
مليكه بصت لعز و لكل عيلتها المؤجوده 
عز الدين بابتسامه :حققي حلمك
مليكه ابتسمت وقامت طلعت على الاستيج واخدت جائزه افضل مصممه
مليكه :متشكره جدا
المقدم:اتفضلي حضرتك قولي كلمتك
مليكه وقفت أدام الكل وبتبص لكل العيله
(عز الدين اللي شايل جلال ابنهم و ملك وقدر و محمد اخوها و سليم و كاميليا و يزن وميرا)
مليكه :شكرا شكرا بجد لكل حد من عيلتي
شكرا للاذ"وني ودخلوني حياتك حتى لو نيتهم كانت شر
من تمن سنين مليكه فريد كانت ولا حاجه 
انا حتى كنت عايشه على شقه فوق السطوح
انا عايزه اقولك يا عز انك احن واجمل واعظم زوج..... انت لما دخلت حياتي غيرتها بالكامل
انت احسن حد ممكن اكون قابلته 
عايزه اشكركم كلكم على دعمكم ليا انا مليكه عز الدين الرواي 
عز ابتسم وهو شايفه بتحقق أحلامها لان مفيش حبيب أو زوج يغار من نجاح مراته
بعد شهرين
في المنوفيه وبالتحديد قصر الراوي الزراعي
مليكه :ياله يا عز يا ملك يا قدر بتعملوا اي
عز كان بيعلم قدر ازاي تركب الحصان و ملك ماسكه في جدي صغير
مليكه :عز بتعمل اي ياله الغدا جاهز خالتك جليله دي تطلع ست زي السكر و القاعده مع الناس هنا بالدنيا و مافيها
عز:خالتي دي أجمل واحن ست في الكون بعد امي طبعا
مليكه :اه يعني انا تالت احلى ست في العالم.... 
عز نزل قدر و سابها تلعب مع ملك مسك ايد مليكه و بعد شويه
عز:انتي اجمل بنوته شافتها عيني يكفيني ان طول السنين دي استحملي عصبيتي و ضغط شغلي... انتي ام ولادي و حببتي انتي البنت اللي مش بشوف واحده تانيه زيها
مليكه ابتسمت برضا 
عز بغمزه:بس اي العبايه دي هتاكل منك حته
مليكه كانت لابسه عبايه فلاحي سمرا تبرز قوامها الرشيق باحتشام
مليكه :بطل قله ادب يا عز وبعدين دي واسعه هو انت هترضي تخليني اللبس حاجه ضيقه 
عز :برضو هتاكل منك حته يا مهلبيه انا بس صابر لما نكون لوحدنا
مليكه بغيظ:قليل الادب
سابها ودخلت القصر 
بعد دقايق
كانوا حطيت سجاد كبيره على الأرض و ادامهم قناه مائيه و على الجانب زرعه البرسيم
ارض آخرها متقدرش تشوفه فيها خير
مليكه و عز و يزن و ميرا و جودي بنتهم و ملك وقدر كانوا موجودين
مليكه :ياله صنيه الرقاق المغطس جاهزت
ميرا:واحلى طاجن باميه
الحجه جليله (خاله عز ) بضحك :و انا هسكتلكم و ادي طاجن الكوارع
عز الدين بطيبه:ايوه انا شامم الريحه من وانا في الأرض ادخلي عليا يا خالتي سيبك من الرقاق و الباميه
مليكه بضحك :بقى كدا يا سي عز ماشي....
ملك بكبرياء:بس اكل مامي احلي
قدر:ايوه حلو جدا وخصوصا النجرسكو 
مليكه بفخر:هما دول بناتي يا فخر العرب
ميرا:مش سامعه صوتك يا سي يزن اي ما تقول رايك
يزن:الصراحه يعني يا ميرا انا بطني تعبتني من تجاربك في الأكل يا شيخه هتمو"ت مسمو"م
ميرا :بقى كدا
قالتها وهي بتجري وراه تضر"به وهو بيضحك
بعد شويه
مليكه و عزالدين واقفين بيتفرجوا على ملك وقدر اللي بيجروا في الأرض ومليكه شايله جلال
عز كان ساند راسه على رأسها و بيبص لبناته و ابنه
:بحبك يا مليكتي وبدعي ربنا كل انه يطول في عمري و أفضل معاكي تخنتي رفعتي شكلك اتغير اكلك بقى وحش هفضل اتمنى كل يوم حبك ويوم ما هبطل احبك هكون ما"يت
مليكه بصت لجلال و وقفت على صوابع رجليها لحد ما بقيت في مستوى عز و طبعت بوسه هاديه على خده
:بحبك يا عز باشا
عز بصلها وابتسم برضا وهو بيدعي ربنا انه يحميهم هما واولادهم

تمت بحمد الله

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية قيود العشق" اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات