القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اسير براءتها الفصل الثالث و العشرون 23 بقلم ندا الشرقاوي

 رواية اسير براءتها بقلم ندا الشرقاوي 


  رواية اسير براءتها الفصل الثالث و العشرون 23


....... انا حامل
فتح فاه من الصدمه ايعقل زوجته تحمل في احشائها طفلا منه 
مر ثلاث سنوات ولم تحمل واكتفي بها فهي صغيرته يكون لها والدها ووالدتها واخيها اذا لزم الامر  فهو كان يحزن عند رؤيتها وهي تنظر الي الاطفال بعيون مشتاقه
نزلت دموعه دون أنظار يالله قلبه ينبض بشده وقع امامها
علي ركبته يضع يده علي بطنها يتحسسها فهو لا يصدق
نطق اخيرا...... انتي.... انتي بتتكلمي جد
ورد.... ايوه ياصالح
صالح.... يعني هنا في عيل كده هكبر واخدك الوحده الصحيه وتولدي واخده معايا كل حته ويكون ابني وحبيبي
ورد بدموع..... صح ياحبيبي
رفعها بين احضانها من علي الارض وظل يدور بها 
صالح..... بحباااااااك 
ورد بخوف ووضعت يداها علي عنقه ..... نزلني الله يرضي عنك 
انزلها برفق وهو يقول بخوف...... انتي متتحركيش واصل خلي بالك من الواد 
ورد..... خايف علي الواد مش علي 
صالح..... اخاف عليكي اكتر انتي اللي قدام عيني هو لسه مشوفتوش  هحبه علشان منك ياست البنات 
ورد..... ولو بت 
صالح...... هتكون بنت ابوها ودعلوه ابوها وحنان ابوها كله ليها دي البت رضا من ربنا كفايه كلام سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام علي النساء 
ورد.... عليه افضل الصلاة والسلام 
صالح..... كده بقا مش عاوزين الدكتورة ولا العمليه 
ورد..... صوح نقعد الاسبوع نتفسح 
صالح..... عاوزه تتفسحي 
ورد..... اه 
صالح..... اي رايك نروح عند معتز تتعرفي علي مرته ومرت اخوه 
ورد..... موافقه 
صالح..... استريحي اهنيه لحد ما نروح لدكتوره تطمنا 
ابتسمت ابتسامه هادئه وهيا تسرح بخيالها وتقول كيف سيصبح  شكلها بعد شهرين وبعد خمس شهور وتقول كيف ستكون الولاده كيف سيكون اول لقاء بينها وبين صغيرها 
كيف ستتعامل معه هل هتكون ام جيده ام مستهتره يبدو انها تفكر في زواجه من الوقت الحالي
💕💕💕💕💕💕💕
معتز...... نوارة
نوارة..... نعم ياحب
معتز بغرابه..... حب شكل الغزاله رايقه
نواره..... والناس الحلوة سايقه
معتز..... ياختي حلوه جهزي الشنط علشان نسافر نحضر فرح شاديه
نوارة..... حاضر اجهزها حالا
معتز.... اساعدك
نواره ابتسمت قائله..... لا انت جاي تعبان من الشغل غير هدومك علشان نتغدا عقبال ما اخلص
معتز ابتسمت انها بدات تهتم بحياتهم.... حاضر براحه وانتي بتلمي الهدوم ولو في حاجه في رف بعيد متحاوليش تجبيها لما اطلع اجبها وحطي لبس طويل يانواره لحد ما نشوف هنعمل اي في الحجاب
نوارة..... حاضر يابابا
معتز ببعض من الغيظ ويمسكها من خديها.....بطلي لماضه
نوارة..... سيب خدودي
معتز..... هيا خدودك دي شويه كفاية انها بتقفل السكه لوحدها بتشيليها حديد ياباندا
نوارة بعبث..... اي باندا دي بقا
معتز..... اسمك الجديد ياصغنن طول ما في خدود يبقا انتي باندا باي باي هاخد شاور
نوارة..... امشي بدل ما افرتك وشك
معتز..... بس يابه
ودخل  سريعا واغلق الباب
💕💕💕💕💕💕💕💕
شاديه..... تعرف انا غلط كتير جوي جوي
ماجد..... ان الله غفور رحيم
شاديه..... بس اني مش مسامحه نفسي
ماجد..... شكلك شايله كتير طب تعالي
شاديه..... وه اجي فين
ماجد...... تعالي متخافيش هنقعد في الجنينه والغفر موجودين تعالي علشان ممسكش ايدك وانا لسه مكتبتش الكتاب
جلسوا علي الكراسي
ماجد..... احكي
شاديه.... وه انتي فاكرني مجنونه من اللي عندك
ماجد...... من أمته المرضي النفسي مجنون ياشاديه المرض النفسي من الكبت وانك شايله كله في قلبك احكي وانا هسمع انا هسمع علي اني دكتور مش ماجد اللي هيتجوزك حابب اسمع اتفضلي
نظرت اليه بغرابه من تصرفاته ثم تحدثت قائله... انا من صغري وغرسوا فيا ان شاديه لمعتز يمكن حبيته ولا محبتهوش لما اتجوز الخوجايه خالتي فضلت وراها لحج ما طفشتها والصراحه انا كنت معاها وبعدين اتجوز نواره شوفت معاملته ليها وحنانه حست اني عاوزه اكون مكانها لما خالتي قالت اعمل اي حاجه علشان اتجوزه مثلت اني انتحرت وكنت هتحوزه لكن كان اذكا منا وجوزني صالح راجل من البلد اهني بس استغربته جوي جوي علي معاملته لمرته بيقعدها علي رجله وحصلت بيوكلها بيده كمان كان مع الناس كوم ومعاها كوم تاني معاها عيل صغير مش راجل طول بعرض 3اسنين مخلفوش لو حد تاني هيقولوا ارض بور ويتجوز غيرها لكن هو غير كل حاجه عامل مرتع زي بنته ويا سعاده اللي تتعامل علي انها بنته مش مرته
واخر فتره اتصاحبت علي مرته اه ضراير بس اتصاحبنا وهو بقا يعاملني حلو لحد ما ظهرت انت واتغيرت الدنيا  وصالح طلقني ودلوك ولا معتز يفرق معايا ولا حاجه واكتشفت اني محبتهوش لا انا كل دا من زن خالتي
ماجد...... جميل اوي عارفه انا بسمع علي اني دكتور ماجد مش خطيبك ماجد لو خطيبك  كنت جبتك من شعرك
شاديه..... وه وه
ماجد...  قلبتي  كلب ولا اي
شاديه..... بتتمقلس علي
ماجد..... حاش لله معتز وفهد والباقي هيجو يوم الفرح
شاديه.... بجد
ماجد..... اه يالا ياعروسه علشان تظبطي حجاتك ولينا قاعده تانيه بقا نتكلم تاني وكمل غامزا بس وانتي في حضني
شاديه..... وه اتحشم
ماجد..... كلها اربع ايام ولو سمعت اتحشم هطلع عينك انا عازب 28سنه
متنسيش الايك 
💕💕💕💕💕💕💕💕
فهد...... وبعدهالك
منه..... دا رابع اختبار
فهد..... اي يامنه قولنا فكك من حكايه العيال دي لما ربنا يأذن
منه..... يافهد طب ليه
فهد..... هو اي اللي ليه كله بامر ربنا هنكفر ولا اي ارضي بما قسمه الله لكي
منه..... راضيه يس عاوزه عيل منك
فهد عانقها بحب..... انا كلي ليكي  كله بوقته يامنون دا انا جبتك هنا علشان امي متزنش عليكي في حكايه الخلفه
منه..... ماشي يافهد
فهد..... ماشي ياعيون فهد انتي
💕💕💕💕💕💕💕💕
بعد مرور وقت
كان معتز يقف امام المراءه والتقط هاتفه ليرد
معتز..... الو
صالح بسعاده..... معتز ورد حامل هكون اب
معتز بسعاده لصديقه..... بجد الف مبروك ياصالح يتربي في عزك
صالح...... حاسس ان قلبي هيقف من الفرح لو تعلم انا طاير من الفرح ازاي
معتز..... ربنا يفرحك اكترواكتر  سمع اصوات عاليه ليقول اي الدوشه دي غريبه
صالح...... انا في مصر كنت جاي علشان نعمل عمليه لورد لكن ربنا رزقنا
معتز بدهشه..... اما كرم ربنا حلو انت فين
صالح..... عاوز تبعت عنوانك علشان نجيلك
معتز..... بجد ولا بتهزر
صالح..... جد الجد ورد عاوزه تتعرف علي مراتك ومرات فهد
معتز...... تمام حالا ابعتلك اللوكيشن وتيجي
وبالفعل ارسل اليه اللوكيش وتواصل معه
بقلم. ندا الشرقاوى 
💕💕💕💕💕💕💕
معتز...... نواره.... منه
منه......نعم
نواره...... نعم
معتز... اعوزو بالله اي اللي علي خلقتكوا دا
نوارة..... ماسك بالفراوله
معتز..... امشي ياجزمه منك ليها اخسلوا وشكوا في ضيوف جايه
خرج فهد من المطبخ ويضع ماسك مثلهم
معتز..... يانهارك اسود اي دا
فهد..... ماسك
معتز......ماسك ياهبل دا انا لو قولت لابوك هيطخك عيارين يجيب اجلك اغسل وشك صالح جاي
فهد..... ياخرابي صالح اجروا ياعيال
وركض هو ونوره ومنه ولحق به لينا وسليم
معتز بدهشه...... مرابي  قرود وانا معرفش
بعد فتره جاء صالح وورد 
معتز وهو يصافحه...... نورت ياصاحبي الف مبروك يامدام 
صالح..... متخليك معايا وسيبك من المدام 
معتز...... ادخل اترزع 
صالح..... دا كرم الضيافة 
فهد.....اذيك ياصالح 
صالح برف حاجب..... مالك بتقولها من بعيد ليه 
فهد..... اصل انا لسه عاوز مراتي والله وعاوز اجيب عيال لو قربت معرفش هيحصل اي مدام هو صالح عايش معاكي ازاي 
معتز..... متنقي كلامك يازفت 
ورد بخجل..... مفيش زي صالح في حنيته وكلامه ومعملته 
فهد بصدمه..... صالح 
صالح...... انت حافظ اسمي جديد ولا اي اتهد 
معتز..... يانواره نواره 
جائت نواره وهيا ارتدي جيب ابيض وكنزه مناسبه 
نوارة...... نورتوا وسلمت علي ورد 
منه.... يامرحب يامرحب 
صالح بقرف لفهد...... شايف مراتك مش انت 
فهد..... ياعم روح 
معتز...... الغدا يالا 
واتجهوه الي السفره كان يوجد الكثير من الاطعمه 
وجلسوا 
احد الخادمات..... معتز بيه في حد عاوز حضرتك 
معتز...... مين 
الخادمه..... قال عاوز حضرتك يافندم والحرس مستنين الرد علي البوابه. 
معتز...... خليه يدخل 
جاء شاب في العشرينات من عمره 
معتز......ايوه خير 
الشاب...... حضرتك اخو انسه منه انا جاي حابب اطلب ايديها منك 
فهد بجنون..... نعممممممممم يارووووح اممممك

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "  رواية اسير براءتها" اضغط على أسم الرواية


reaction:

تعليقات