القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اسير براءتها الفصل العشرون 20بقلم ندا الشرقاوي

  رواية اسير براءتها بقلم ندا الشرقاوي 


  رواية اسير براءتها الفصل العشرون 20


بعد ان تجهز الجميع كان يقف معتز
معتز..... واحد
وقفت منه امامه
معتز..... اتنين
وقفت نواره بجانبها
معتز...... تلاته
وقفت لينا بجانبهم
معتز..... اربعه
وقف سليم بجانبهم
معتز..... مش عاوز هبل في اول يوم وأهم حاجه مش عاوز مشاكل خصوصا منك يامصيبه
شهقت نواره قائله..... انا دا انا نسمه
معتز بغيظ..... النسمة هتنقطني نكمل اول يوم احنا هنوصلكوا بعد كده العربيه هتوصلكوا مع عربيه فيها الحرس وبلاش مشاكل تاني كل واحد يركز في دراسته الهانم تركز في الجامعه والهانم تركز في الثانوية مش نقصه والهانم والباشا يركزوا في الحضانه
انا كنت خلصت عاوز تقول حاجه
فهد..... اقول اي انت قولت كل حاجه وموقف مراتي في طابور المدرسه ولا اسره ونيس
معتز..... بطل هزار انا طالع وانتوا يالا
طلع معتز
فهد......اي حد يعمل مصيبه يرن عليا انا بلاش التانى علشان مش يعلقكوا منون ركزي ياروحي ماشي
منه..... ماشي يافهودي
...... يالا ياحنين انت وهيا
طلعت نوارة....... وانت مش حنين ليه
معتز..... حاضر من عيوني ممكن يالا علشان مش نتاخر علي اول يوم مدرسه
فهد.....انا هوصل منه واطلع علي الشركه
معتز..... وانا هكذا وانطلقوا بالسيارات
في عربيه فهد
فهد..... معتز هيعلمكوا الادب
منه بمرح........متعلمين جاهز
فهد..... حبيبتي ياناس منون مش عاوز مشاكل بلاش تصاحبي اي حد من الجامعه للبيت وخلاص ماشي
منه..... حاضر
في عربيه معتز
لينا..... اوف حد يشغل اغاني
معتز...... اغاني اول يوم مدرسه ياساقطه
لينا..... يامعتز متبقاش قفوش
معتز.... صبرني يارب 
لينا...... يارب 
وصل معتز لحضانه الاولاد ونزلهم ودخل معاهم 
معتز..... حبايب قلب بابي مش عاوز مشاكل لو سمحت ونركز علشان لما ترجعوا في مفاجاه جميله 
لينا وسليم...... حاضر ممكن تنزل شويه
نزل معتز لمستواهم وقبله كل واحد منهم علي خديه ابتسم ليهم وضمهم لحضنه 
معتز..... يالا علي الكلاس 
وطلع ذانت نواره منتظره في العربيه 
ركب 
نوراه...... فين انا بقا 
معتز بحنيه..... حبيبي انتي بعدهم بشويه 
اقتربت منه نواره ووضعت راسها علي كتفه ابتسم لها ورفع يده ضمها اليه وكمل سواقه 
معتز..... حبيبي يركز علشان يجيب مجموع عالي واكون فخور ببنوتي الحلوه 
نواره..... معتز انت طيب اوى اوي 
معتز...... انتي اللي طيبه وجميله ياروحي يالا وصلنا وبطل العربيه 
نواره بدهشه..... انت هتنزل معايا 
معتز...... اكيد وادخلك الكلاس واقعدك كمان 
نواره..... مش هتتحرج 
معتز..... اتحرج اي بس انا فخور بحبيبتي يالا بينا وشال الشنطه بتعتها ومسك اديها ودخلوا كانت الانظار عليهم من ينزل الي معتز من وسامته وجماله وينظروا الي نواره بحقد 
معتز...... اهلا بحضرتك 
المدير...... اهلا يافندم 
معتز...... ممكن اوصلها لحد الكلاس بتعها 
نواره بهمس......ما تقول فصل كلاس دا لو عيله 
معتز..... طب اسكتي ياعيله 
وصلوا ودخلوا وقعدها معتز وحط الشنطه جمبها وقبلها من جبنها قائلا..... ركزي وملكيش دعوه بالي بيبصوا وعاوزك تفهمي كل حاجه كويس علشان نراجع في البيت السواق هيجي يخدك لما تخلصي 
نواره بسعاده..... تمام 
معتز...... تمام 
وغادر المدرسه 
كان اول يوم لنواره في المدرسه لكن اثبتت نفسها وكانت تجاوب الكثير من الاساله وعدا اول يوم وجاء معاد الخروج من المدرسه 
طلعت وكان معتز ينتظرها في الخارج فهو غير خططه عندنا نظرت اليه ابتسمت بسعاده وركضت اليه لا تنظر لاحد غيره ووقعت في حضنه اخيره والسعاده تغمرها 
قهقه معتز بعلوا صوته وشالها يدور بيها 
نوارة..... يامجنون الناس 
معتز نزلها..... ومختيش بالك من الناس لما جريتي علي حضني 
نوارة..... مبسوطه اوي انا جاوبت علي كل الاساله كله
معتز..... هيا دي بنوتي الحلوه يالا اركبي علشان نروح نجيب لينا وسليم 
نوارة...... خد الشنطه
معتز......هاتي الشنطه 
واتجه الي حضانه لينا وسليم 
وطلعوا ومثل نواره ارتموا في حضنه
لينا وسليم..... اليوم جميل اوي اوي 
معتز بفرحه...... ديما مبسوطين ياحبايبي يالا بينا 

ماجد...... طب انتي مين 
شاديه...... وانت مالك ياجدع انت 
ماجد..... عيونك شايلة كتير 
شاديه بسرحان...... ولسه ياما هتشيل 
ماجد..... طب ما تحكي 
شاديه...... احكي اي ياراجل انت 
ماجد...... انا دكتور نفسي يمكن اساعدك 
نظرت اليه ودخلت المنزل 
ورد......حرام ياصالح اعتقها بقا 
صالح..... مش عارف 
ورد...... طلقها وسبها لحالها مش كفايه هتاخد لقب مطلقه وهيا لسه بنت 
صالح...... عاوزاني اعمل اي اياك
ورد..... عاملها كويس وسبها لحالها واحنا لحالنا 
صالح..... طب نادي عليها 
ورد بسعاده...... شاديه شاديه 
جاءت شاديه 
صالح....... شاديه متزعلش مني اللي عملته بس كان لازم تفوقي شوية انتي ست والست لازم تكون ملكه عارفه ورد انا حفيت وراها متستغربيش اه اني راجل كيف الجبل بس قدامها برجع لعيل خمس سنين استغربتي  معاملتنا سوا صح علشان احنا تفاهمنا بعض كويس ومتجوزين 3سنين وربنا مكرمناش بالخلفه انا اتجوزتك وممكن اخلف عادي بس عاوز العيل منها هيا حته مني ومنها تكون جواها ثمه حبنا انا دلوقتى بعفيكي من كل حاجه وبقولك انتي طالق طالق طالق وشوفي حد يستهلك 
اخدت شاديه نفس عميق..... شكرا جدا انت غيرت حياتى كتير وبجد شكرا وانتي ياورد استحملتي اللي محدش استحمله ان جوزذ يتجوز عليكي وفي نفس الدار كتير 
ورد...... لا لا انتي كنتي هنا اختي واكتر انا حبيتك جوي جوي وهنبقي صحاب وتيجي في الوقت اللي يريحك طبعا صح ياصالح 
صالح..... صح ياقلب صالح
ورد..... اتحشم 
شاديه بضحك...... الحق الم خلجاتي 
صالح...... اخبار دكتور ماجد اي 
شاديه...... اي 
صالح...... مش نايم علي ودني ياك  بس خلي بالك علي نفسك انتي غاليه جوي جوي 
ورد...... بالمناسبه دي بقا نتعشا سوا 
صالح..... نتعشوا يالا 

في صباح يوم جديد علي الجميع 
كانت شاديه رجعت السرايا 
شاديه..... سامحني ياعمي 
كارم..... مسامحك انتي بتي يارب يكون صالح علمك زين 
شاديه..... صالح طيب جوي هو ومرته 
لواحظ...... سي كارم الدكتور ماجد عاوز حضرتك 
كارم باستغراب .... ماجد مين 
لواحظ..... معرفاش هو قال عاوز حضرتك 
دخل ماجد..... اذيك ياحج 
كارم..... بخير ياولدي 
ماجد..... بص ياحج من غير لف ودوران انا دكتور اسمي ماجد وجاي طالب ايد مدام شاديه 
شاديه.... ايييه  

reaction:

تعليقات