القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني 2 الفصل العشرون 20 بقلم فاطمة حسن

 رواية ملكت الاسد الجزء الثاني الفصل العشرون

رواية ملكت الأسد الجزء الثاني الفصل العشرون

البارت 20
منه نزلت وحاولت تكلم فريده مش بترد 
كريمه.مالك في اي 
منه كانت لسه بتحاول ومش بترد 
كريمه وهي بتقرب .هو ف أنا حاسه أن في حاجه.
منه .مفيش .مفيش 
كريمه.ايهاب فين .ولاا هيفضل حابس نفسه بعد ما الهانم جات.مش عارفه امتي هتفهمي أنها مستحيل تكون ليه .حرام عليكي
كريمه مشيت ودخلت اوضتها
منه فضلت تعيط وهي حاسه أنها السبب ف كل دا هي اللي كانت دايما بتقف لي كريمه وبتشجيع ايهاب ع الموضوع دا
فوق 
ايهاب اتحرك ناحية السرير واخد الكيس وقاعد ع الأرض
ايهاب فضل يبص عليه وبعدين 
 رمه الكيس ع الأرض 
ايهاب.انا مش مدمن .مش مدمن ومستحيل اكون كده . مستحيل
ايهاب فضل يقول الكلام دا لنفسه لحد ما نام مكانه ع الأرض 
.....
تاني يوم الصبح
 عند ياسين قام بنشاط
واخد دش وبعدين خرج 
ياسين وهو بينشف شعره قدام المرايا بثقه.طول عمري بكسب 
ياسين لبس هدومه وخرج يروح يشوف فريده
.....
عند أسد وملك
كانوا بيفطروا
ملك كانت فرحانه أن فريده بقت لياسين لكن بردك زعلانه من اللي حصل 
ملك بضيق.هو انت هتفضل عادي كده .انت محسسني أن مفيش حاجه حصلت 
اسد بص عليه بتحذير.ملك نتكلم ف وقت تاني 
ملك نفخت وقامت بغضب
حور.هي ماما مالها
اسد .كلي وانتي ساكته.دا كلام كبار 
اسد قام وطلع ع فوق وفتح الباب بغضب .هو احنا من امتا واحنا بتكلم عن حاجه قدام حور 
ملك بضيق.معرفش .أنا مكنتش قصدي 
اسد.ياريت تخدي بالك المره اللي جي
ملك قربت من اسد برجاء.اسد في اي . أنا عايزه افرح من قلبي . عايزه اتاكد أن مفيش حاجه.قبول فريده مره واحده كده وبكل الرضا دا مخوفني . 
اسد بحب.اطمني يعيوني مفيش حاجه صدقني ثم أكمل.انا موجود وصدقني مفيش حاجه وحشه هتحصل . أنا دايما هتصرف 
ملك دخلت ف حضن اسد .متاكده من دا 
.....
عند اسير 
كان شركه وهو بيبص ع الصفقة الجديدة وهو مبسوط
اسير بثقه.هتنجح 
اسير كلم حور وقالها انه مش هيقدر يخرج النهارده
ورجع يكمل شغل
...
عند حازم وندي 
ندي بحب.انا فرحانه اوي .شوفت لما قولتك أن ياسين يستهل فرصة شوفت فريده كانت فرحانه ازاي امبارح
حازم مش قادر ينكر فرحت فريده لكن لسه حاسس ان في حاجه غلط 
ندي بحب .متخافش صدقني كله هيكون تمام
حازم وندي نزلوا لاقوا فريده مستنيهم واياد كمان
ندي . صباح الخير 
فريده واياد.صباح النور 
ندي وحازم قاعدوا وكانوا بيفطروا 
ندي بحب .اياد حبيبي .مش كفايه كده.وترجع الفيلا أنا امرتهم يجهزوا الجناح بتاعك
فريده بحنان.اكيد لازم يرجع ثم اكملت.لاني همشي لازم تخلي بالك منهم
حازم حاس بوجع لكن اتكلم عادي .قصدك اي 
فريده بمرح .اي بابا .هو أنا مش هتجوز ولاا واي اكيد لازم امشي
حازم هز رأسه.وندي ابتمست بهدوء ورجعت تبص ع اياد تاني 
اياد .أحم.انا جهزت الفيلا بتاعتي وهعيش فيها
ندي بصت ع حازم برجاء علشان يتكلم لكن هو كان بياكل بصمت 
ندي .بس ي حبيبي
اياد قام بهدوء.انا اسف لازم امشي 
اياد خرج وندي فضلت تبص ع حازم بدموع وطلعت ع فوق علطول 
فريده بصت عليها بحزن 
حازم بحب .أنا هتصرف 
حازم قام علشان يطلع وراها ولكن دخل ياسين ف الوقت دا 
ياسين وهو بيبص ع فريده.صباح الخير 
حازم وفريدة.صباح النور 
ياسين بحترام مزيف.بعد اذنك ي عمي تسمحلي اخد فريده ونخرج شوي 
حازم بص ع فريده لاقها ابتمست بهدوء
حازم بهدوء.مفيش مشكله
فريده قامت .هطلع اجهز
فريده طلعت وحازم رح قاعد مع ياسين اللي كان ف حته تانيه
....
عند إياد وصل عند تمارا 
وتمارا ركبت العربيه
اياد .أنا عندي شغل مهم النهارده
تمارا.مفيش مشكله.ومكنش لازم تجي كنت ممكن تقولي ف الفون وخلاص 
اياد وهو بيطلع .لاا أنا قصدي أننا هنقضي اليوم كلوا ف الشركه
تمارا ابتسمت بهدوء 
بعد شوي اياد وصل الشركه ونزل وهو مسك ايد تمارا
تمارا كانت فرحانه 
اياد وتمارا دخلوا المكتب 
اياد. هنفطار الاول 
تمارا.ماشي 
اياد طلب الفطار 
وقعدوا يفطروا سوا 
تمارا بهدوء واياد بياكل .ممكن اطلب منك طلب
اياد .في حاجه
تمارا بتوتر .هو احنا ممكن نفضل مع طنط ندي وانكل حازم 
إياد وشه كرمش بضيق 
تمارا بسرعه وبراءة.اصلها هتزعل اوي انت عرف هي بتحبك قد اي وكمان فريده هتتجوز وهي هتفضل لوحدها وأنا مش عايزه كمان افضل لوحدي . وممكن نروح الفيلا بتاعتنا كل فترة لو عايز . أرجوك وافق علشان خاطر طنط 
اياد ابتسم عليها وبعدين اتكلم بهدوء.حاضر .لكن لما اقول نمشي هنمشي ومن غير اي اعتراض انتي فاهمه
تمارا بسرعه.ماشي
ايادقام .ممكن تقعدي ع الفون لحد ما اخلص
اياد فضل يشتغل ونسي تمارا 
تمارا فضلت قاعده 
وبعد ساعه
تمارا بملل وهي بتبص ع اياد اللي نسيها
تمارا.دا حته مش بيبص عليا أو يقول اي حاجه
تمارا طلعت الفون وفضلت تلعب فيه لحد ما رحت ف النوم من الزهق
....
عند مراد وروح 
مراد .تمارا مشيت بردك مع اياد 
روح بتوتر.اه .احسن علشان يتعرفوا ع بعض اكتر
مراد بهدوء وهو بيقرب منها.مالك .حاسس ان في حاجه بقالك كام يوم مش ع بعضك
روح .لاا مفيش
مراد مسك أيدها. متاكده 
روح قامت بضيق .في اي يمراد قولت مفيش حاجه .هو تحقيق
مراد. مش قصدي أنا كنت قلقان عليكي بس 
روح دخلت ف حضنه. اطمن مفيش حاجه
 مراد بسها.انا لازم امشي .سلام 
مراد مشي وركب العربيه وطلع ع الشركه وهو متأكد أن في حاجه
بعد شوي مراد وصل الشركه
واول ما دخل لاقه السكرتيره بتقول.مراد باشا في ظرف جي لحضرتك
مراد بعد ما دخل المكتب.ظرف اي ومن مين 
السكرتيره.رفض يقول ي فندم بس بيقول أنه مهم اوي لحضرتك
مراد اخد الظرف .روحي انتي 
مراد فتح الظرف كان ملين صور لروح
مراد كان بيبص عليه بتركز 
وكان في ورقه كمان مكتب فيه .مفيش حاجه بدوم خلي بالك منها .ممكن تكون مع غيرك بكره 
مراد بص ع الورقه وقطعها بهدوء 
...
عند روح كانت قاعده تبص ع الفون اللي قاعد يرن كل شوي 
روح بغضب .انت مين.صدقني لو اتصلت تاني .أنا هخليك تندم 
...معقول فاكره علشان عملتي بلوك مش هعرف اوصلك .
روح .انت عايز اي 
...عايز ادمركم بس بعد ما اخدك 
روح قامت بغضب.انت اكيد واحد مجنون وحيوان كمان فوق واعرف انت بتكلم مين .صدقني لو اتصلت تاني أنا هخلي جوزي يتصرف معك
...زي ما عمل زمان مش كده ي روح هانم.
روح قامت بخوف .انت مين 
يوسف .أنا ماضيكي الاسود ي روح وبعد السنين دي كلها رجعت علشان ادمرك .افتكري كلامي كويس ي روح .وخلي بالك من نفسك وعيالك 
وقبل ما يقفل السكه .حاولي تتكلمي مع مراد ف اي حاجه صدقني مش هتشوفي خير ف حياتك
وقفل السكه
روح فضلت تهز رأسها برعب . مستحيل.مستحيل يكون رجع تاني 
روح لاقت رساله فتحتها لاقته فيديو لي اسير وهو شغال  
يوسف .خلي بالك ي روح من تصرفاتك أنا مرقبك ومراقب كل حاجه
روح حطه أيدها ع بوقها برعب .
روح فضلت تتصل على اسير مكنتش بيرد 
روح اتصلت على حور بسرعه
روح وهي بتحاول تتكلم عادي.ازيك ي حبيبي
حور . الحمدلله ي طنط.حضرتك عامله ايه
روح .ك.كويسه .ه.هو انتي مع اسير 
حور .لاا هو مشغول شوي ف الشغل ف علشان كده مخرجناش
روح بتوتر .ط.طب .اي رأيك تروح عندو وا.اكيد تعب ف الشغل ومكلش
حور ابتمست.حاضر 
روح .س.سلام 
روح بعد ما قفلت مع حور .اكيد مش مراقب حور أكيد 
روح فضلت رايحه جي مش عارفه تعمل اي أو تتصرف إزاي
....
عند ياسين و حازم 
فريده نزلت وقربت من حازم وبسته من خده.سلام 
فريده كانت مبسوطه 
فريده ركبت العربيه مع ياسين
ياسين قرب منها لكن .
فريده نزلت ايد ياسين بهدوء.خليك بعيد أرجوك
ياسين هز رأسه بهدوء وطلع 
جوا عند حازم طلع يشوف ندي 
حازم دخل لاقها بتعيط .ممكن افهم بتعيطي ليه
ندي بدموع.عمره ما كان بعيد عني وانت عرف دا . فريده هتمشي وكمان اياد هيسبني وأنا هفضل لوحدي 
حازم بحب وهو بيمسح دموعها. حبيبتي اياد مش صغير . وطبيعي أنه يكون عايز يعيش مع مراته لوحده .
ندي بدموع.بس 
حازم . حبيبي كفايه دموع .اياد الفيلا بتاعته مش بعيد وممكن في اي وقت تروحي تشوفي ثم أكمل بخبثه وهو بيقرب منها .وبعدين كده احسن علشان تكوني فاضيلي شوي ولا اي
ندي ضربت حازم بغضب .قوم من هنا 
حازم بسها حب .مش عايزه اشوف دموعك تاني ومين عارف مش ممكن اياد يغير رأيه ماشي
ندي دخلت ف حضن حازم وحازم ضمها بحب ليه 
...
بعد شوي ياسين وصل عند مطعم 
ياسين نزل وحاول يمسك أيدها 
لكن فريده رفضت 
فريده بصوت عالي.قولتك بلاش تلمسني 
ياسين فضلت يبص عليها بضيق 
فريده وياسين دخلوا وطلبوا الفطار 
فريده كانت بتلعب فى الاكل
ياسين.مش بتاكلي ليه 
فريدة.انا فطرت.مكنش ليها لازمه أننا نخرج 
ياسين وهو بياكل .وأنا مفطرتش اظن كده بق في لازمه أننا نخرج
فريده بصت عليه بسخرية
....
عند حور كانت جهزت وخرجت ركبت العربيه مع السواق وطلعت ع شركه اسير. 
بعد شوي حور وصلت ودخلت 
حور . عايزه اقابل اسير 
السكرتيره.هو مشغول دلوقتي ي فندم تحبي اقوله مين
حور وهي بتفتح باب المكتب .المدام 
حور دخلت لاقت اسير قاعد مع بنت 
البنت.انتي مين وازاي تتدخلي كده 
اسير رفع عينه ورح أبتسم بحب .
حور وهي بتقرب منه وبسته من خده . حبيبي عامل ايي
البنت وهي بتقوم بضيق .بعد اذنك ي أسير شكلك مشغول 
البنت خرج وأسير سحب حور لحضنه بتملك . بتعملي اي هنا
حور .وحشتني 
اسير شالها وحطها ع المكتب .انتي اكتر يروحي 
حور بضيق .هي مين دي 
اسير وهو بيتكلم عادي .واحده زملتي وكانت بتساعدني هي حاجات كتير قبل ما اعمل الشركه ولحد دلوقتي بتساعدني 
حور فضلت تركز وتحاول تفتكر هي سمعت صوتها قبل كده
اسير قاعد ع الكرسي وقرب منها واخدها ف حضنه وهو بيدفن رأسه ف رقبتها بتلذذ
حور فاقت ع حركة أسير
حور وهي بتلعب في شعره.ممكن تتطلب منهم يحبوا الفطار اكيد مكلتش مش كده
اسير مكنش بيرد عليها ولسه دفن رأسه ف رقبتها
حور بتوتر وهي حاسه بي شفايف اسير بتتحرك ع رقبتها.اسير بتعمل اي
اسير رفع رأسه.مش قادر 
حور بكسوف وهي بتبعد .طب اطلب الفطار يلا
اسير طلب السكرتيره وطلب منها تجيب الاكل 
ف الوقت دا فون حور رن 
حور .ازيك ي طنط 
روح بسرعه.اس.اسير فين 
حور . ثانيه واحده
حور بصت ع اسير.خد 
اسير اخد الفون وكلم روح 
اسير . اي حبيبتي
روح بسرعه.قفل الفون ليه .انت كويس مش كده
اسير استغرب طريقتها.انا كنت بشتغل علشان كده قفلت الفون . وأنا كويس هو في حاجه
روح بتوتر.مف.مفيش أنا قولت اكيد تعبت ومكلتش.كفايه شغل وارجع ي حبيبي
اسير.مش هينفع ي ماما صدقني وأنا هاكل مع حور دلوقتي اطمني 
روح بخوف .طب.خلي بالك من نفسك . 
اسير بحب .حاضر 
اسير قفل معها ف الوقت دا السكرتيره دخلت مع عامل البوفيه وسبت الاكل ومشيت  
اسير حسب حور وقاعدها ع رجله.اكلني 
حور .اسير بطل دلع بق .وسبني
اسير .خلاص براحتك أنا مش هاكل
حور بصت عليه بضيق وبدأت تأكله وهو كان بياكل بهدوء 
حور .ممكن لو عندك شغل مهم وأنا مش معك تاكل ومتفضلش كده 
اسير ابتسم وهو بيحضنها .أنا بعد كده مش هاكل وهستنكي
....
عند منه
اول ما قامت من النوم طلعت ع فوق 
وفتحت الباب ودخلت منه خبطت ع ايهاب
منه.ايهاب . ايهاب
ايهاب قام بكسل من ع الأرض وقرب من الباب بتعب وفتحه
منه اول ما شفت ايهاب جريت عليه.انت كويس 
ايهاب كان منزل عينه ف الأرض 
منه رفعت راسه .
ايهاب بدموع.انا مش مدمن .ومش عايز اكون كده
منه حضنت ايهاب.انت مش كده ي حبيبي مستحيل تكون كده . أنت هترجع احسن من الاول أنا متاكده انت هتنجح وهتعرفهم مين هو المهندس ايهاب السيد مش كده ي حبيبي ثم اكملت بدموع.انا السبب صح أنا مكنتش قصدي أنا كنت عايزك تكون فرحان والله
ايهاب ضمها ليه بقوه وهو بيعيط 
كان فاكر أنه اتكسر قدامها بعد ما فريده طلعت بتلعب بيه وكانت عايزه تعلقه وخلاص . وان الاب والاخ صورته اتهزت وأنها خلاص مش هتحترمه بعد كل اللي حصل .كان حاسس بالذنب أنه افتكرها السبب في كل دا
منه . دلوقتي حالا ننزل نروح لدكتور
ايهاب.مش عايز ادخل مصحه
منه.متخافش أنا مستحيل اسيبك .انت هتفضل هنا البس يلاا .وأنا هنزل تحت 
منه نزلت بسرعه وهي فرحانه لاقت كريمه قاعده.كنتي فوق بتعملي اي
منه .م.مفيش أنا هخرج أنا وايهاب ف كان بيقولي 
ودخلت بسرعه الاوضه تغير هدومها
بعد شوي نزل ايهاب
ايهاب.صباح الخير 
كريمه بصت عليه بكسره.عجبك شكلك كده 
ف الوقت دا منه خرجت واتكلمت بسرعه. بعدين ي ماما بعدين 
ايهاب نزل وهو منه وركبوا العربيه وطلعوا
ايهاب كان ساكت 
منه بحب .معلش متزعلش
بعد شوي وصلوا ودخلوا وعملوا التحليل علشان يعرفوا النسبه قد اي 
الدكتور بهدوء .شكل حضرتك مخدتش جرعات كتير لان النسبه مش كبير
منه .بجد . الحمدلله.طب.هو ممكن يتعالج ف البيت مش كده
الدكتور.طبعاا بس هو اه النسبة مش كبيره لكن قوية انت بينك وبين انك تكون مدمن كامل خطوه واحده جرعه أو اتنين زيادة هتكون محتاج مصحه
ايهاب قام .اطمن مش هحتاج 
الدكتور.ان شاء الله. ممكن حضرتك تتفضل برا محتاج اتكلم مع المدام شوي 
منه بصت ع ايهاب وبعدين قالت بكسوف .أنا .أنا بنت عمه 
مكنتش قادره تقول أخته ولاا هتقدر
الدكتور .اسف 
ايهاب خرج 
جوا 
الدكتور.هو حضرتك اللي هتكوني معاا ف فتره العلاج 
منه .أن شاءالله
الدكتور بهدوء.واضح أنه رافض فكره المصحه علشان كده قولت أنه يقدر يكمل علاج ف البيت وهو يقدر فعلا لكن انتي هتقدري تتصرفي ف الانفعالات اللي هتحصل وحالات التشنج.وقت إنسحاب المادة المخدرة من جسمه هتكون فتره صعبه وممكن يعمل اي حاجه .ياريت يكون ف حد يساعدك ويكون راجل علشان يقدر يتحكم فيه 
منه وقفت بهدوء .شكرا لحضرتك
منه خرجت وهي بتفكر في كلام الدكتور محدتش هيقدر يساعدها وهي هتقول لمين .
ايهاب.في حاجه
منه فاقت .لاا ابدا .يلاا نروح 
منه ركبت العربيه مع ايهاب وهي لسه سرحانه 
ايهاب مسك أيدها.منه حصل حاجه قولي .الدكتور قالك حاجه مش كده
منه .ابدا أنا بس كنت بفكر هنعمل ايه ف ماما 
ايهاب سكت هو كمان بيحاول يفكر 
منه ابتمست.لاقتها
ايهاب.اي هي 
منه......
ايهاب.يارب توافق 
بعد شوي وصلوا
أيهاب ومنه طلعوا ودخلوا عند كريمه
كريمه.امال كنتوا فين 
ايهاب.مش مهم في موضوع عايزك فيه.انا عايزك تسافر البلد 
كريمه.خير أن شاءالله
أيهاب .أنا قرارات اتجوز ولازم فلوس وكمان علشان جهاز منه 
كريمه رفعت عينها ع منه لاقتها عادي 
كريمه بشك .وهتتجوز مين أن شاءالله
ايهاب.مش مهم اي واحده كويسه وخلاص مش هتفرق 
كريمه.وع كده انت هتسافر معايا 
ايهاب بتوتر .لاا أنا عندي شغل زيادة والشركه اللي شغال فيها دخله ع شغل جامد ومش هقدر اسافر دلوقتي ف اتصرفي انتي 
ايهاب قام لما حس بتعب .أنا هطلع استريح شوي 
ايهاب طلع ع فوق علطول
كريمه قربت م منه بشك .يعني مش شايفكي زعلانه
منه بزعل مزيف .خلاص ي ماما ايهاب مش شايفني ولا هيشوفني 
كريمه بضيق .طب جهزي هدومك علشان هتجي معايا
منه .انتي عرفه اني مش بروح هناك بعد ما بابا وماما ماتوا.انا مستحيل اروح هناك 
كريمه.يعني اسيبك هنا لوحدك 
منه . ايهاب موجود.وانا هفضل ف الشقه مش هخرج وحضرتك كلها كام يوم وتجي 
كريمه دخلت الاوضه وهي بتفكر في الموضوع دا حاسه أن في حاجه
....
عند إياد رفع رأسه بتعب من ع الوراق وبعد 3ساعات وبعدين بص ع تمارا اللي رحت ف النوم
اياد قام وقرب منها وابتسم ع شكلها المضحك
اياد قاعد وحرك أيده ع وشها بهدوء 
وبعدين قرب منها وبسها كان عايز يعمل كده
اياد قام علطول ودخل الحمام يغسل وشه 
اياد وهو بيبص ع نفسه ف المرايا.حقير ي اياد حقير 
اياد خرج وقومها
تمارا بنوم .اسفه بس زهقت ومحستش بنفسي 
اياد بجمود.محصلش حاجه.يلا علشان اوصلك البيت وارجع أكمل شغلي 
تمارا قامت بتوتر .هو انت زعلت علشان نامت 
اياد وهو بيخرج .لاا 
تمارا خرجت ورا اياد وركبوا العربيه وطلعوا
طول الطريق ساكته وتمارا ساكته هي كمان 
بعد شوي وصلوا
اياد .انزلي 
تمارا.بس 
اياد بغضب.قولت أنزلي 
تمارا فتحت الباب بسرعه ونزلت وعينها اتملت دموع 
اياد طلع بي العربيه بغضب ومقدرش يروح الشركه تاني وطلع ع الشقه 
.....
عند فريده كانت قاعده بملل وهي بتبص ع الوقت وع الساعات اللي رحت ع الفاضي
وهي وياسين اللي كان بيبص عليها وخلاص 
ياسين .شكلك زهقتي 
فريده.اوي .أنا عايزه اروح 
ياسين بهدوء.ممكن نروح مكان تاني 
فريده بقوه .وحته لو روحنا مكان تاني هفضل زهقانه لاني معك أنا رفضه المكان اللي انت فيه ي ياسين انت اللي مرفض وهتفضل كده طول عمرك صدقني 
ياسين بص عليها بهدوء.قومي
ياسين خدها وركبوا العربيه وطلعوا ع...
فريده.انت رايح فين دا مش طريق البيت 
ياسين كان ساكت وهادي 
بعد شوي وصلوا عند الفيلا بتاعته 
ياسين بسماجه.انزلي علشان تشوفي المكان اللي هتعيشي فيه ي مدام ياسين الفيومي
فريده وهي بتحرك رأسها. مستحيل تكون شخص طبيعي
ياسين سحبها من أيدها ودخلو 
لكن فريده نفضت ايده بقرف 
ياسين اتعصب كده .بيكره .رفضها
ياسين فضل يفرجها على كل مكان غضب عنها لحد ما وصلوا لي اوضه النوم 
ياسين.اي رأيك 
فريده.مش كفايه كده
ياسين قرب منها وهي رجعت لي ورا لحد ما لازقت ف الحيطه.فيى اي 
ياسين.مش هقدر اتحكم ف نفسي كتير .اياكي تعصبني ي فريده أنا غضبي وحش مفهوم 
فريده بخوف .مفهوم 
ياسين قرب منها علشان يبوسها لكن فريده ملامحها قلبت بقرف .ابعد 
ياسين ضرب الحيطه وراها بغضب وسبها 
ياسين دخل الحمام يغسل وشه بضيق.اهدا ي ياسين اهدا 
مش قادر كل لما ترفضه بيكون عامل زي الوحش 
ياسين خرج وهو بيبص عليها مش لاقها ياسين بص ع نسمه الهوا اللي دخلت ف عرف انها جوا 
ياسين دخل لكن وقف مصدوم ومش قادر يتحرك

  
يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية ملكت الاسد الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات