القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد الفصل السابع عشر 17بقلم رنا احمد

  رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد بقلم رنا احمد


 رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد الفصل السابع عشر 17


كانت تجلس وهي تنظر من النافذه بدموع لاتتوقف قلبها يرفض تلك النهايه لكن عقلها ينهره بشده حقا فذلك القلب اللعين مازال يسيطر عليه من بعد لكن عقلها يرفض تلك الفكره فلن يكون الرجوع مره اخري ف اسد قد تخطا كل الحدود فلا عاد ينفع الرجوع .
احمد بابتسامه هادئه /صباح الفل علي احلا بت في الصعيد كلياتها .
حور بوجع وكسره/تسلم ي اخوي.
احمد وهو يمسك يدها بحنان/بقولك ايه عاد فوقي كده علشان عندي ليكي موضوع مهم جوي .
ساره بمرح وضحك/اه خيانه خيانه .
حور وهي تتدفعها بالشبشب بغيظ /اخرسي ي بت صدعتيني  .
ساره بضحك /ههههه خلاص سكت .
احمد بابتسامه/بقولكم ايه عاد فاكرين مشروع الملابس الجاهزه الي كنت دائما بنفكروا فيه زمان .
حور باستغراب /ماله ده ي احمد .
احمد بابتسامه/الفلوس موجوده معايا الحمد لله وانتوا ومشاء الله عليكم في التفصيل والأزياء وانا بصراحه بقا عايز المشروع ده يبدأ يتنفذ من بكره والمكان موجود والمكن هيوصل بكره الصبح كمان .
ساره بابتسامه/واه عاد ده انت مجهز كل حاجه اها .
احمد بابتسامه/طبعا ي بتي ها ي حور انا مش هقبل انك ترفضي ده انت هتبقي الكل في الكل في المشروع ده .
حور بثقه وغرور وثبات /وهرفض ليه عاد ي اخويا طبعا موافقه علشان اوريه الفلاحه الجاهله هتعمل ايه.
(احمد اخو حور في الرضاعه مش بس ابن خالتها).
في شركه مؤيد للمقاولات ..
في مكتبه كان يجلس هو واخته ريم وكان يقف زين بارتباك ..
مؤيد بابتسامه وترحيب /اهلا اهلا ي زين اتفضل .
زين بارتباك وقلق/شكرا جدا ل حضرتك ي ترا هنزل الموقع .
مؤيد بابتسامه/لا ده انت اخو اعز اصحابي انت هتبقا المحاسب بتاع الشركه انا سمعت انك حريف في الحسابات  هتقعد في المكتب الي جنبي .
الدكتوره ريم بابتسامه /احنا اعتبرينا احنا الاتنين اخواتك ي زين .
زين بابتسامه /ده شرف ليا ي افندم عن اذنكم .
في الخارج ...
كانت تقف سالي وهي تنتظره لينصدم بشده ليتحدث بغضب جحيمي.
/الله يخربيتك انتي ايه الي جابك هنا .
سالي بغيظ وحده /عايزني اعملك ايه أن شاء الله بكلمك كتير مبتردش وانت قولتلي انك هتشتغل هنا فجيت علشان نتكلم.
زين بحده وغيظ/بقولك ايه انا مش ناقص انا فيا الي مكفيني روحي دلوقتي ونتكلم بعدين .
سالي بغضب جحيمي/وابنك الي في بطني كمان هيستنا بقولك ايه ياما تكتب عليا ي هروح ل اخوك اسد واقوله علي كل حاجه .
كانت ريم تسير للخارج لتقع عيناها علي سالي لتتذكرها سريعا لتصعق سالي لتعلم أنها النهايه .
ريم بغضب جحيمي/هو انتي ايه الي جابك هنا .
زين باستغراب /فيه حاجه ي دكتوره ريم دي خطيبتي .
مؤيد باستغراب /فيه ايه ي ريم .
ريم بغضب جحيمي/خطيبتك ازي البنت دي جاتلي من شهرين وكانت عيزاني اعملها عمليه ارجعها بنت بنوت تاني وكانت حامل وانا طردتها من عندي لاني مبعملش العمليات دي .
زين بصدمه وغضب عارم/ي عني ايه ي عني الي فبطنك ده مش ابني وكنتي عايزه تلبسيني انا فضيحتك ي بنت الكلب ي زباله .
مؤيد وهو يمسك زين بحده /خلاص ي زين الحمد لله أن ربنا كشفها في الوقت المناسب اسمعي ي بت انتي تختفي من حياته خالص بدل ماوديكي وراء الشمس لتسرع سالي الي الخارج بخوف لينتهي ذلك الكابوس......
بعد مرور عده اشهر 🙏🙏🙏🙏🙏.
حور ....
بالفعل تحاول إقناع ذاتها أنها تخطت كل شئ بالفعل قد أصبحت قويه وبالفعل استطاعت أن تقيم ذلك المشروع في وقت قياسي أصبحت تعمل وتعمل لكي تثبت ذاتها وتنجح أيضا .
احمد بابتسامه وسعاده /مشاء الله ي حور المشروع فعلا انتهاء علي ايدك أن شاء الله هتكون من اشهر مصممين الازياء في العالم كله مش بس الصعيد .
حور بابتسامه وبرغم كل ذلك النجاح تشعر بأن شي قد ينقصها كانت تتمناه وجودها ابتسامته اللعينه لم نفترق خيالها ابدا حقا تفتقده وبشده لتتحدث بكلمات مهزوزه ..
/الحمد لله ي اخويا الحمد لله.
حسن بابتسامه /العوافي عليكم .
احمد بابتسامه/اهلا ي حسن بيه اعرفك ي حور حسن بيه الدهشان صاحب اكبر محلات الملابس في الصعيد كله وناوي يعمل معانا شغل .
حور بابتسامه /اهلا وسهلا .
حسن بابتسامه اعجاب بها /اهلا وسهلا ي ست الناس ده شرف لينا والله اننا نشتغلوا مع ناس زيكم .
احمد بابتسامه/الشرف لينا ي حسن بيه أن شاء بعد بكره هيكون الافتتاح بتاع المشغل وطبعا حضراتك هتشرفنا .
حسن وهو ينظر ل حور نظره تحمل الكثير/ واه عاد ي احمد كيف مكونش موجود لازما هاجي  .
في الاداره ....
مرت الايام والشهور فأصبحت حياه اسد شببه المميته والممله كان لا يشعر بالحياه من حوله الجميع ياخذون منه موقف أصبح يخرج مهمه وراء مهمه وبس يشتاق إليه بشده قلبه ينبض عشقا لها لم يعلم كيف استتطعوا الاثنان العيش بدون بعض طيله تتلك الفتره ...
حقا برغم بعادهم كلا منهما يشعر بأن الحياه متوقفه 
من حولهم لا تمر بالمره فالموت هو التشبيه الوحيد إليها 😥😥😥😥😥😥😥.
في الجامعه ...
كان يجلس يوسف يدون بعض الملفات لتاتيه تلك المكالمه من ذلك الرقم الغريب ليرد باستغراب .
/الو .
دكتور سليم بجديه /الو استاذ يوسف الجوهري معايا .
يوسف باستغراب /ايوه انا مين حضرتك.
الدكتور بجدية /انا دكتور سليم اخو حضردتك انا حاولت اوصل ل اسد باشا بس مبيردش .
يوسف برعب علي أخيه /واحده واحده كده لو سمحت هو سليم اخويا ماله .
الدكتور باستغراب /ماله ازي حضرتك مش عارف أن اخوك بيتعالج في مصحه لإدمان.
يوسف بفزع وصراخ/ادمان انت بتقول ايه حضرتك اكيد غلطان ده عيل صغير ادمان ايه عنوانها ايه المصحه دي .
في الصعيد ....
في أحدا الأراضي الزراعية...
كانت تجلس حور بالم وحزن كانت تمسك ذلك الهاتف الذي يتوسطه  خط جديد قد جلبه إليها احمد للعمل ليحركها قلبها سريعا لتتضغط بأصابع مرتجفه علي الهاتف برقمه المحبب لقلبها وكان الله لم يريد إليها العذاب كثيرا لياتيها صوته الذي اشتقت إليه كثيرا بنبرته الساحره ..
/الو مين معايا .
كانت أنفاسها الملسوبه وقلبها المشتاق إليه هو الفيصل ليرد هو سريعا وقد خفق قلبه أيضا باسمها الذي تعشق سماعه منه .
/حووووور .
لتغلق الهاتف سريعا بدموع لا تتوقف ماذا تفعل عل بعد كل ما فعله بها لياتي حسان لينصدم من رقم اسد الذي يضي شاشه هاتفها .
حسان بغضب جحيمي/رقمه بيرن علي تليفونك ده كيف ي حور عرفه منين .
حور بارتجاف وقلق /ده ده .
حسان وهو يمسك يدها بغضب /كلمتيه صح مفيش فايده فيكي بعد كل الي عمله فيكي لساتك عيزاه عارفه علي جثتي انك ترجعيله بعد الي عمله فيكي حتي لو هتتقطعي قدامي حتت فاهمه ي بت فكري لما طعنك في شرفك لما رماكي بره بيته زي الكلبه الي متسواش وطلقك .
ليسير حسان بغيظ وغضب وكأنه قد ضغط علي ذلك الزر التي تحاول هي اخماده لتتذكر بالفعل ماذا فعل بها حقا ف خالها معه كل الحق ساتفنن في شي واحد وهو سأجعلك تندم كل الندم علي مافعلته بيه ..
في المصحه ...
كان يسير يوسف الي غرفه سليم ليدمع بالم ووجع لكن يحمد الله أن أخيه شبه قد تعافا .
يوسف بدموع ووجع/سليم مالك ي حبيبي فيك ايه .
زين بسخرية وضيق وغضب/ههههه لا بجد دلوقتي افتكرت اخوك اخوك الي بقاله شهور مختفي من البيت ومحدش فيكم لاحظ ده كنت بتعمل ايه انت وأسد باشا لما حصلنا كلنا ده كنتوا فين .
يوسف بوجع والم /انا مش فاهم حاجه هو ايه الي حصلنا .
سليم بتعب وضيق/للاسف ي ابن ابويا الي حصلنا كتير اوي ويريتنا احنا بس الي خسرنا .
زين بغضب جحيمي/الي خسرت كمان هي الوحيده الي وقفت جنبنا بجد من غير اي مقابل حووور حور الي اخوك بغبائه دمرها وبعدها عننا وهو دلوقتي الي بيموت من غيرها اوعا تفتكر أن اسد باشا لسه زي ماهو مش فارق معاه حاجه لا اسد باشا من بعدها انكسر مائه حته للاسف انت واخوك ملكوش اي لازمه في حياتنا وقد قص عليه ماحدث معاهم ولا ماذا فعلت حور من أجلهم .
ليسير يوسف الي الباب بهدوء مريب ليتحدث بوجع والم /انتوا عندكم حق وانا وأسد هنحاسب نفسنا علي تقصيرنا معاكم أما الي عمله هو في حور فانا الي هحاسبه عليه كويس اوي...
 في الاداره ....
كان يجلس اسد في من مكتبه وهو يدرس بعض القضايا ليقتحم يوسف المكان بغضب جحيمي.
اسد بغضب شديد/ايه ده فيه ايه مالك.
يوسف بغيظ وغضب /مالي انا بجد مش طيقك ي اسد .
اسد بغضب وصراخ /انت ايه الي بتقوله ده فيه ايه.
يوسف بغضب وصراخ /فيه اني هتسكت خالص وانا بس الي هتكلم كفايه انت اتكلمت كتير اوي والكل كان بيسكت وكلامك كله كان فاضي ومالوش قيمه لانك طلعت اغباء خلق الله ي اسد طول عمرك انا اسد الجوهري الي فاكر أنه بيفهم في كل حاجه كلنا كنا بنسمع وبس بس للاسف ي اسد انت فشلت صحيح نجحت في شغلك نجحت في المهمات الي بتقوم بيها بس للاسف فشلت في أهم مهمه انك تحتوي مرائتك وتفهما ضيعت حور وقضيت عليها ي اسد وهي معملتش حاجه غير أنها انقذتك انت واخواتك وانقذتنا كلنا من الفضيحه .
اسد باستغراب ورعب /قصدك ايه.
سليم بغضب وغيظ وقد قص له كل ماحدث وماذا فعلت حور من أجلهم وماذا فعل هو بها ليسقط اسد علي كرسيه بالم ووجع يكفي العالم فهل بغبائه قد دمرها بذلك الشكل هي كان رده علي مافعلته من أجلهم ليدفع ماعلي المكتب بغضب جحيمي وهو يصرخ بالم ويسقط أرضا بدموع  /اه انا غبي غبي ازي عملت فيكي كده ازي مفكرتش ولا لمره واحده ازي قدرت اجرحك كده ي روحي ازي قسيت عليكي كده اه ي حووور.
لم يستطع يوسف أن يراه لذلك الضعف ليقترب منه وهو يحتضنها بشده وصوت شهاقتها قد تمزق قلبه ليتحدث يوسف بدموع ووجع/اهدا ي اسد اهدا علشان خاطري إن شاء الله هترجعها أن شاء الله.
اسد بدموع ووجع/عمرها مهترجعلي ي يوسف انا كسرتها خلاص خسرت حور وخسرت اخواتي ي يوسف الموت هو الراحه الوحيده ليا ي يوسف.
يوسف بدموع وفزع/بعد الشر عليك اسد فوق ي اسد كلنا محتاجينك لازم ترجع حور ي اسد لازم .
في الصعيد ....
كانوا يجلسون جميعهم علي مائده الطعام وهم يتحدثون علي ذلك الافتتاح واستعداتهم ليقاطعهم طرقات الباب ليتفتح حور لتصعق مما ترا لتتحدث بجمود وغضب .
/افندم ي اسد باشا خير .
اسد بوجع ومراره/حور انا عارف اني مهما اعتزرت مش كفايه مهما .
حور بغضب وكسره ومراره /اسد بيه وفى كلامك لانه مش هيجيب نتيجه ويريت تتفضل من غير مطرود .
اسد بوجع ودموع /انتي ازي بقيتي قاسيه كده انا اسد حبيبك.
حور بغضب ودموع وقهره /حبيبي لا ي شيخ انت بتتكلم عن القسوه انت اكتر انسان قاسي في الدنيا القسوه دي اتعلمتها منك انت ناسي انت عملت فيا ايه انت رمتني في الشارع طلقتني طعنتني في شرفي انت كرهتيني في العيشه كلها ي اسد انا بكرهك بكرهك .
اسد بدموع ووجع وصراخ /كدابه كدابه انتي بتحبيني وانا كمان والله انا كنت غبي واتعاقبت اقسم بالله اتقعبت بما فيه الكفايه ابوس ايدك ي حور انا تعبان من غيرك اوي انا مش عايز غيرك من الدنيا دي انا مستعد ابوس ايدك ورجلك قدام الكل  .
حور وهي تفتح الباب بدموع وصراخ /اطلع بره بيتي بررره ومتفكرش تيجي هنا تاني انا خلاص مبقتش حور الي انت تعرفها حور انت قتلتها بايدك ي اسد قتلتها اطلع بره بيتي .
اسد بدموع ووجع وصراخ /هخرج ي حور بس اوعي تفتكري اني هسيبك حور ل اسد وأسد ل حور مش هسيبك حاله واحده بس مكمن اسيبك فيها لما اموت سامعه لما اموت .
ليخرج اسد سريعا لترتمي في حضن خالها بدموع ووجع حقا اشتقت إليه لتمتم بخفوت ودموع /بعد الشر عليك بعد الشر...
في يوم الافتتاح ....
كانت تقف حور كالورده في وسط المحل كانوا الجميع يباركون لها بنجاح علي تصمايتها الرائعه .
حسان وهو يختضنها بسعاده /مبروك ي حبيبه خالك مبروك .
حور بابتسامه ناقصه /تسلم ي خالي .
احمد بمرح /البركه ليا ي عمي حسان انا الي طلعت الموهبه المدفونه .
ساره بغيظ مصتنع /أكده ي سي احمد وانا بقا ماليش لازمه ولا ايه.
احمد بخبث ومكر/ده انتي العسل ده كله ي روح قلبي .
حسان بغيظ /اتحشم ي واد انت .
احمد بتذمر /مراتي ي جدعان فيه ايه.
حسان بغيظ /طب هان مراتك ي واخويا وتعال نشوف الناس يلا .
حسن بابتسامه وسعاده/الف مبروك ي ورده الصعيد كله بصراحه اسم المحل مكنش ينفع الا كده ي حور .
حور بضيق لم تعلم سببه /شكرا ي حسن بيه .
حسن بابتسامه اعجاب وهو يمسك الخاتم بيده /لا حسن بيه ايه عاد حور انا راجل دوغري وبحب ادخل في الموضوع علطول بصراحه ي حور انا اول مشوفتك اعجبت بيك ودخلت البيت من بابه وطلبتك من خالك حسان وبصراحه هو رحب جدا بس الرأي رايك ي عروسه .
حور بارتباك شديد مشاعر ملخبطه تسيطر عليها ضيق وجع اشتياق رغبه في الانتقام كانت تنظر إليه بتوهان وكان عقلها ماصدق أن اتيت له الفرصه لكي ينتقم ل كرامته لتتحدث سريعا ..
/انا موافقه ي حسن بيه .
/ الف الف مبروك ي مدام حور .
لتنظر خلفها لترا من ملك القلب والروح وهو في كامل هيئته وجاذبيتها التي لا تنتهي ينظر إليها بوجع ودمع يتلألأ في عيناه ليدفع ذلك العلبه الكريستال المزخرفه أرضا لتتهشم ليخرج منها ذلك الخاتم الذي يزين اسمها واسمه لتشعر بخنجر يمزق قلبها ليمسكها حسان بحده /سبيه علشان هنرجعوله تاني الف مبروك ي حسن بيه بكره إن شاء الله هنتفق علي كل حاجه.
حسن بابتسامه/أن شاء الله ي عمي حسان عن اذنكم مع السلامه ي ست البنات .
حور بدموع والم لتمتم بخفوت/انك كسرتني ي اسد ولازم تتدوق من نفس الكاس    ...
هل حور فعلا كده ماشيه في الطريق الصح هل حسن أحق بيها من اسد 🤔🤔🤔🤔🤔.

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد" اضغط على أسم الرواية
reaction:

تعليقات