القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حنين الليل الفصل الخامس عشر 15بقلم اميرة رمضان

 رواية حنين الليل بقلم اميرة رمضان 


 رواية حنين الليل الفصل الخامس عشر 15


حضرتك اهدي انتي مكبره الموضوع 
_ اها عندك حق مليش حق الصراحه(ومسكتها من شعرها) دانا هطلع رووووووحك في ايددددددددي
ليل : حنييييين ابعدي عنها انتي اتجننتي (مسكني وبعدني عنها )
_ انت بتزعقلي بدل متعرفها ان اللي بعملو ده عيب انت بقيت راجل متجوز وهي لسه حطاك في دماغها 
خديجه : حاطه مين في دماغي انتي بتتكلمي عن مين بظبط 
ليل : معلش ي خديجه حقك عليا 
_ لحظه 😳خديجه مين هي دي مش طليقتك 
ليل باستغراب: طليقتي واي اللي هيجيب طليقتي هنا دي بنت عميو اتفضلي يلا اوصلك البيت كفايه فضايح 
_ لاء لاء استني معلش (وبصيت علي خديجه وانا كلي ندم ) هتصدقيني لو قولتلك اني مقصدش اعمل فيكي انتي كده انا فكرتك طليقته والله وكمان لما شفتك قريبه منه كده الغيره شالتني انا اسفه وهاتي ي ست راسك ابوسها 
خديجه : خلاص مش مستاهله كل ده بس بلاش تهورك ده كنتي هتموتيني 
_ خلاص اسفه والله وكمان اول مره اشوفك ويحصل بينا الموقف ده حقيقي مش عارفه اقول اي 
خديجه بتفهم : علفكره انا لو مكانك كنت هعمل كده واكتر بس الاول كنت هسأل مين دي مش اخل اضرب علطول 
_ هههههه ان شاء الله المره الجايه هحاول اسأل 
ليل : خلصتي 
_ ماهو انا اعتذرت خلاص #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : خديجه اخوكي في الدور الرابع تاني اوضه علي ايدك الشمال وانتي طالعه من الأسانسير 
خديجه : تمام هستناكم فوق 
(ليل بصلي وقال : اتفضلي قدامي وشاور علي العربيه ركبت العربيه وهو ركب وخبط الباب جامد )
ليل : ينفع اللي حصل ددددده 
_ماهو
= انا سألتك سؤال وبقول ينفع اللي حصل ده
بصيت في الارض وقولت_لاء  
= حلو امال عملتيه ليييه بتتصرفي بالطريقه دي ليه انتي معلمه وقدوه لتلاميذ مفروض يكون عندك تفكير قبل متعملي اي حاجه من التصرفات الطايشه دي 
_ ماهو انا لما شفتها جنبك حسيت اني عايزه اولع فيها مفكرتش بقا وضربتها علطول 
= انا مش هعلمك ازاي تتصرفي مع الناس وزي ما خديجه قالتلك تبقا تسالي الاول وبعدين اتصرفي بلاش الاندفاع ده 
_ خلاص انا قولت اسفه ولو مش قابل اعتذاري ومكسوف انك تمشي معايا بعد اللي حصل روحني (وبصيت الناحيه التانيه مسحت دموعي قبل ميشوفها بس خد بالو )
ليل : انزلي نطمن علي فارس وبعد شويه نطلع نجيب ايان وتالين 
بصتلو بعدم استيعاب : انت بتتكلم جد هتروح تجيبهم 
ليل : انا مش شرير اوي يعني دول ولادي 
__________
عند فارس الباب خبط 
نوح : ادخل 
(دخلت خديجه وشافت فارس جرت عليه وحضنتو)
خديجه بحزن : حبيبي عامل اي حاسس باي انت متبهدل كده ليييه
فارس ؛ قولي الحمد لله انها جات علي كده 
خديجه : الحمد لله انا اول معرفت اتجننت وجيتلك علطول (انا وليل دخلنا في الوقت ده  )
ليل : انا عايز اعرف مين اللي قالك 
خديجه : انا برن عليه كلعاده بس لقيت حد غريب بيرد عليا وبيقولي صاحب التليفون ده عمل حادثه وراح المستشفي بس بعديها رنيت عليك عشان اتاكد 
ليل بص لفارس ونوح : والباشا عمل الحادثه فين وازاي 
فارس بص لنوح : انت قلتلو 
نوح : لاء والله سايبك انت اللي تقولو 
ليل بصوت عالي : اخلص انت وهو وقول اي اللي حصل 
فارس : عادي يعني كنت راكب الموتوسيكل بتاعي(المكنه ) وعملت حدثه انت بتسأل اساله مش منطقيه خالص 
ليل : ده علي اساس اني عيل صغير هتضحك عليااااا 
نوح : من الاخر بقا فارس كان في سباق موتوسيكلات والسلك بتاع الفرامل اتقطع وعمل الحادثه 
ليل بغضب : برضووو رحت لسباااااق ده تااااااني 
#بقلمي_اميره_رمضان
فارس : قولتلو ليه الله يخربيتك طب منتا كنت معايا
ليل بغضب : انتو الاتنين كنتو هنااااك انتو اتجننتو انا مش قلت مفيش حد فيكم يروح هناك مسمعتوش كلااااامي 
نوح : اهدا بس والله كنا زهقانين عشان كده رحنا نغير جو 
ليل : حلو اوي الجو الاحنا مقضينو في المستشفي ده 
خديجه بدموع : نوح انا مش قولتلك زمان وغلاوتي عندك متروحش المكان ده تاني انت ولا فارس  
نوح بغضب : انتي دلوقتي مبقتيش غاليه عليا يعني اعمل اللي عايزو 
(خدت بالي ان فيه حاجه بين نوح وخديجه ): متهدو كده ي جماعه مالكم كلكم اتعصبتو كده ليه الحمد لله انها جات علي كده وهو يومين وهيقوم زي الحصان 
ليل : حسابي معاكم بعدين 
فارس غير الموضوع  : هو انا لازم اعمل حادثه يعني عشان حضرتك تنزلي مصر 
خديجه : منتا عارف ان حياتي ودراستي هناك اجي مصر ليه 
نوح اتضايق اوي : طب انا رايح مشوار كده ي فارس وهبقا اعدي عليك كمان شويه 
_ الف سلامه عليك ي كابتن
فارس بهدوء : الله يسلمك تعبتي نفسك وجيتي ليه بس 
_ لا تعب ولا حاجه المهم انت شد حيلك كده عشان تطلع من هنا 
فارس : قريب ان شاء الله 
بصيت لخديجه _ اوعي تكوني لسه زعلانه مني 
خديجه : لاء والله خلاص وبعدين انا عندي فضول اتعرف عليكي اوي ومش هحسب اللي حصل تحت ده 
فارس : هو اي اللي حصل 
_______#بقلمي_اميره_رمضان
في السوبر ماركت 
زياد : انتي عملتيلي  بلوك ليه 
ندي :لان ده لازم يحصل و اديني الطلبات بقا خليني امشي 
زياد باستغراب : ندي انتي بتتكلمي كده ليه 
ندي : زياد انت ملكش عندي غير  كلمتين وانت حر  لو عايزني مش هيفرق معاك طلبات امي وابويا وهتشتريني بالغالي لكن الشغل ده مش عايزاه ومش هستنا اكتر من كده انا تعبت واستحملت كلام زي السم عشانك وانت مش قادر تعمل اي حاجه عشاني كل اللي في ايدي عملته الدور عليك انت بقا سلام 
__________
في العربيه 
_ ليل هو في حاجه بين خديجه ونوح 
ليل : اممممم كانو بيحبو بعض بس محصلش نصيب يتجوزو وكل واحد مشي في طريق 
_ ليه حصل اي 
= ملناش دعوه بحد مش هتستفادي حاجه لو عرفتي 
_ ماهو برضو انت مش هتخسر حاجه لو قولتلي 
= هخسر صحه وهاخد ذنوب عايزه تعرفي يبقا اساليها هي 
_ماشي المهم يبقا فكرني لما نروح عايزه اتكلم معاك في موضوع 
=هو مهم 
_ اه لاء مش مهم يعني هو مهم شويه اقولك سيبك ولا كأني قولت حاجه 
= انتي هبله ي بت انتي ولا اي 
(وصلنا واقنعت ليل بطلوع الروح ننزل نجيب ايان وتالين واقتنع بالعافيه )
ايان اول مشاف ليل جري عليه وحضنه اووووووي 
تالين ؛ انا بحبك ي بابا عشان جيت تاخدنا 
ليل بصلهم بحزن 
_طب يلا بقا نمشي انا جعانه اوووي 
ايان : لاء خلينا واقفين شويه عشان اغيظ حمزه زي ما كان بيغيظني 
ليل باستغراب : بيغيظك ليه 
ايان : عشان هو ديما باباه ومامته بيوصله الحضانه وانا لاء 
(ليل بان عليه الحزن اوي وفضل ساكت لحد ما حمزه خرج )
حمزه : مين ده باباك 
ايان : اه ده بابا (وبصلي وغمزلي وقال )ودي ماما 
_ عامل اي ي حمزه 
حمزه:  كويس بس مش بشوفكم ليه مع ايان  (ده اي الواد الرخم ده )
(ميلت علي ايان حضنتو وقولت ) مش هتبقا اخر مره تشوفنا معاه #بقلمي_اميره_رمضان
_________
خديجه كانت خارجه من الاوضه وقابلت نوح 
نوح بصلها وسابها ومشي وهي راحت وراه 
خديجه : نوح مسلمتش عليا ليه دانا حتي جايه من سفر 
نوح بعدم اهتمام : حمد لله علي السلامه 
خديجه : هو ده ترحيبك بيا 
نوح بغضب : ليه حضرتك كنتي مستنياني اخدك بالحضن ولا اي 
خديجه بحزن : لاء بس انت مكنتش بتعاملني بطريقه ده 
نوح : اتعودي بقا علي كده 
خديجه : انت ليه مش مقدر موقفي 
نوح : لاء طبعا ازاي مقدر طبعا ماهو انا افضل اقدر مواقفك ومشاعرك وانا بنسبالك  حيوان معنديش مشاعر ده حتي الحيوان بيكون عندو وبيحس برضو 
خديجه : انا اسفه مقصدش ازعلك نوح :اسكتي ي خديجه بالله عليك وبلاش اعذارك لانها اقبح من الذنب نفسه  #بقلمي_اميره_رمضان
وسابها ومشي 
خديجه قعدت علي الكرسي بحزن وبكت علي اللي وصلت ليه 
_________
بليل 
(ليل كان قاعد بيشتغل في الاوضه وانا اقتحمت عليه الاوضه )
_ تعرف انا مبسوطه اووي 
ليل : ربنا يسعدك كمان وكمان 
_ مش هتسأل فرحانه ليه 
ليل : لو عايزه تقولي قولي 
_ دانت فصيل بجد بس برضو هقول فرحانه لما سمحتلي اني اوصل ايان وتالين وكمان اروح المستشفي عشان اكون معاك 
ليل : والله
خدت بالي انا بقول اي : لاء مش قصدي كده اقصد يعني اني ازور صاحبك وانك متعصبتش عليا لما اتصرفت وحش مع خديجه بالعكس فهمتني غلطي وكمان والمفاجاء اللي مكنتش متوقعاها انك تروح انهارده الحضانه لايان وتالين 
ليل ببعض الحزن : هو انا اب قاسي اوي كده 
_ شوف انت مش اب قاسي بس انت معندكش فكره تتصرف معاهم ازاي وكمان معندكش وقت كافي انك تكون معاهم 
ليل : امال فكرتك عني في اول يوم شفتك فيه كانت وحشه ليه 
_ مكنتش فاهمه بس ده ميدكش الحق انك صح لاء طبعا ومش هنجيب الغلط عليك برضو 
ليل : يعني اي بقا 
_ يعني هنحاول نصلح المواضيع اي رايك تحدد يومين في الاسبوع تودي فيهم ايان وتالين الحضانه وتجيبهم مش هقولك كل يوم #بقلمي_اميره_رمضان 
ليل : مش عارف 
_ لاء متقولش مش عارف قول موافق 
ليل : خايف اوعدهم بكدا ويحصل حاجه مرحش اجيلهم ويزعلو 
_ خلاص نحدد يوم واحد ومهما يحصل لازم تروح تجيبهم اي رايك وانا برضو معاك وهساعدك 
ليل بحب: شكرا 
_ العفو متنساش برضو انت كنت لسه عاملي معروف لما كان عمي هنا وحده بوحده خالصين 
ليل : لاء مش خالصين كان ليا مقابل 
_ انت لسه فاااااكر 
ليل : اه 
_طب قول واخلص 
ليل : اتكلمي عدل (وخبطني علي كتفي )
_ هو ده طلبك يعني 
ليل : لاء طبعا انتي هتتعدلي غصب عنك 😂
_ امال اي الطلب 
ليل : انك هتنامي جنبي علي السرير 
_ ااااااااي لاء طبعاااا متفقناش علي كده 
ليل : هو احنا كنا متفقين علي حاجه اصلا 
_ لاء 
ليل : امال مالك انفعلتي كده ليه 
_ ايوا ي اخويا عايزني انام جنبك عشان تتحمرش بيا 
ليل : اااي اتحمرش اي ده 
_ يخربيت الغباء يعني تتحر*ش بيا 
ليل : نعام ي اختي يعني انا لو عايز اتحر* ش زي مبتقولي هسيب المزز دي كلها وابصلك انتي ي جعفر 
_يالهووووووي بقا انا في نظرك جعفر امال اتجوزتني ليه ي شاروخان زمانك دانت كنت هتموت عليااااا #بقلمي_اميره_رمضان
ليل بضحك : اموت واعرف مين اللي فهمك كده 
_ اكيد يعني انا مزه وعارفه 
ليل : طب اسكتي اسكتي مزه اي 
_ بقا كده ماشي 
ليل : انتي زعلتي 
_ لا زعلت ولا اتنيلت اسكت بقا 
ليل : طب كنتي عايزه تقوليلي حاجه اي هيه 
_ انا مقولتش اني عايزه اقول حاجه 
ليل : لاء قولتي لما كنا في العربيه اني افكرك تقوليلي موضوع
_ حتي لو هقول بعد الكلام اللي قولته ده مش هقول 
ليل : مخلاااص ي بت بقا عايزه تقولي اي 
(كنت لازم اقول ماهو مينفعش اسكت اكتر من كده حرام عليا )
اتكلمت بصعوبه من الكسوف _ شوف انا عرفت اني اللي بعمله ده حرام 
ليل : اي هو 
_ اني يعني هقولك افهمني طب بص منا مش عارفه اقولها 
ليل : اتكلمي علطول متخافيش 
خدت نفس عميق وقولت : اني مانعاك من حقك الشرعي 
ليل : اهااا طب متقولي من الصبح هو ده اللي مخوفك 
(سكت ومتكلمتش )
ليل : علفكره انا لو وحش معاكي كنت خدت الحق ده غصب عنك ومفيش حاجه تمنعني بس انا سايبك براحتك وفاهم موقفك  ومش هغصبك علي حاجه خالص 
 فرحت اوي انه قال كده بس قولت بانفعال _ طب لما انت مش عايز تغصبني علي حاجه عايزني انام جنبيك لييييه 
ليل : عشان انا عايز كده وده كان شرط يعني بعيد عن الموضوع ده خاااالص 
اتكلمت بهدوء : يعني انت مش زعلان مني 
ليل : ومالك شايله هم اني اكون زعلان منك ليه كده 
_ عشان لو وحده نامت وجوزها زعلان منها الملايكه بتفضل طول الليل تلعنها وانا مش عايزه كده خالص (وقولت بضحك)
اهم حاجه رضاك ي زوجي العزيز 
ليل : الله اكبر ده اي الحكم اللي نازله عليك دي انهارده #بقلمي_اميره_رمضان
_ ماهو انا بعرف اكون عاقله وبعرف اكون مجنونه ميغركش الهبل ده 
ليل : طب كويس انك قولتيلي (ورجع اشتغل في الورق تاني )
_ عايزني اساعدك في حاجه انا برضو بفهم انجليزي 
ليل : مش هتفهمي الشغل ده 
_ ليه ي اخويا شايفني غبيه 
ليل : العفو انا اللي غبي 
_ طب وريني كده وريني بس الورق ده (وهوووب كبيت القهوه علي الورق )
يالهووووووووي 
ليل بصلي بغضب حسيت انه هايكلني 
_ اهدي بس وصلي علي النبي 


يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حنين الليل) اسم الرواية
reaction:

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق