القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حنين الليل الفصل الثالث عشر 13بقلم اميرة رمضان

  رواية حنين الليل بقلم اميرة رمضان 


 رواية حنين الليل الفصل الثالث عشر 13


كنتي بتكللللللمي ميييييين 

حبيبه بتوتر : وان وانت مالك 

نوح : طب علفكره المكان اللي انتي فيه ده لشغل مش للكلام 

حبيبه : اسفه 

نوح : طب يلا اتفضلي علي شغلك 

(مشت حبيبه وهي بتحمد ربنا انها متكشفتش )

________

كنت في المطبخ 

_ في حاجه تانيه ناقصه ي طنط فكريني 

كريمه : لاء ي حبيبتي الاكل كده تمام اوووي اقولك علي حاجه 

_ اه طبعا قولي  #بقلمي_اميره_رمضان

كريمه ؛ اول مره حد يساعدنا في البيت ده ويدخل معايا المطبخ 

_ ليه يعني هي ست جاكسون مكنتش بتدخل هنا 

كريمه بضحك : اي جاكسون هههههههه لاء مكانتش بتدخل دي لما كانت بتطلب كوبايه مايه ونتاخر دقيقه كانت بتقلب الدنيا ورفدت شغالين كتير اوووي وكانت عايزه ترفدني بس ليل مكنش بيوافق عشان انا كنت شغاله عند ابوه وامه الله يرحمهم 

_ الله اعلم هي كانت شخصيتها اي بس يمكن مكانتش بتعرف تطبخ وكده 

كريمه : هي مكنتش بتعمل اي حاجه غير خروجاتها وشعرها وضوافرها 

_ ربنا يهديها بقولك اي هو انا ينفع اقولك ي خالتي بدل طنط دي حساها تقيله علي لساني 

كريمه بفرحه : هو انا اطول 

 (وسمعنا صوت العربيه )

_ اهو جه يلا بسرعه نطلع الاكل  

(دخل ليل المطبخ )  : انتو لسه مخلصتوش 

_ لاء خلصنا ثواني هحطه علي السفره خدت الطبق ولسه هطلع 

ليل : طالعه فين كده 

قولت بسخريه : طالعه اشم هواء اي مش شايف 

ليل : طب انا هعمل نفسي مسمعتش واتفضلي غطي شعرك 

_ مالو شعري ماهو متغطي اهو سلامة نظرك 

ليل : شعرك باين من قدام ي هانم 

حبيت اغيظه : طب منا عارفه انا اللي مبيناه اصلااا

ليل بغضب: هتغطيه بنفسك ولا اغطيه انا 

_ اووووف (شديت الطرحه قدام) اهو في حاجه تاني 

ليل : لسه  مش متغطي كله 

_ انت بتهزر فين ده 

(ليل قرب مني وشد الطرحه شويه ودخل خصلات شعري اللي كانت باينه )

ليل : تمام كده اطلعي واياااااكي تتقرر تاني 

طلعت عندهم : اي ي شباب كل ده تاخير دانا قولت انتو مش هتاجو انهارده #بقلمي_اميره_رمضان

نوح : نعمل اي في جوزك مطلع عنينا في الشغل 

قولت بمكر : امال حبيبه عامله اي 

نوح اتفاجاء من السؤال : 😂 يخربيتك انتي خدتي بالك 

فارس : طول عمرك مفضوح اي الجديد يعني 

(اكلنا  وسط ضحكنا كلنا ماعدا ليل اللي كان هيولع مني مش عارفه ليه كل ده عشان كنت بهزر مع نوح وفارس ملوش حق  )

________

بعد ساعه كنت في الاوضه بطبق الغسيل وليل فتح الباب بعصبيه ودخل 

_ في اي 

ليل : بصي بقا انا هتكلم معاكي علي نور وهقولك اي اللي بيضايقني واي اللي بيخليني عايز اطلع روحك في ايدي عشان لو عملتي حاجه منهم متلوميش الا نفسك 

_ ليه يعني العصبيه دي هو انا عملت اي 

ليل : ولا حاجه خاااالص كنتي قاعده محدش سمعلك صوت خالص ولا حتي همسه 

_ شفت امال مضايق ليه  بقا 

= حنيييييين مش عايز برود اقسم بالله مشوفك بتضحكي بالطريقه دي تاني قدام اي حد مهما ان كان لهتشوفي مني وش عمرك مشوفتيه #بقلمي_اميره_رمضان

_ اي يعني عايزني اقعد اعيط 

= لاء تلتزمي حدودك في الكلام  مش قاعده تقرقعي علي كل كلمه ولا كأن في زفت جوزك قاعد 

_ انت اللي مكبر الموضوع انا كنت بضحك عادي 

ليل بغضب : العادي ده هنااااك عند امك لكن عندي انا تعملي اللي اقولك عليه 

(سكت وانا متضايقه ومردتش عليه )

= لو قررتي اللي حصل ده تاني زي مقولتلك متلوميش الا نفسك  وملمحش شعرايه طالعه برا الطرحه 

_ خلصت ولا فيه اوامر تاني 

= لحد كده يعتبر خلصت بس لو فيه جديد هتعرفي في وقته وحاولي بلاش شغل الاستفزاز ده عشان انا خلقي ضيق 

(الباب خبط )

ليل ادخل 

كريمه: في ناس تحت وبيقولو انهم قرايب المدام 

_ مقالوش مين بظبط 

كريمه : بيقول عمك 

_ وده جاي ليه 

ليل : جاي يقابلك مش بنت اخوه بقا يلا ننزل 

_ رايح فين استني غير البدله دي والبس الطقم ده 

ليل باستغراب : ليه واشمعني الطقم ده انتي عايزاني البس نفس الالوان بتاعتك 

#بقلمي_اميره_رمضان

_ اها عايزه نلبس زي بعض ومش كده وبس داحنا هننزل ماسكين في ايد بعض ونضحك ومش بعيد اقعد علي حجرك 

ليل بغمزه : هتقعدي علي حجري؟

(ضربته علي كتفه وقلت )_مش حرفيا يعني انا اقصد هدلع عليك قدامهم  بس انت بالله عليك مثل معايا 

ليل : وليه بقا التمثيل ده كلو 

_ مرات عمي وسمر بنتها جايين عشان يشمتو فيا ويشوفوني حزينه عشان يفرحو انت متعرفش السواد اللي جواهم وانا ناويه اقلب عليهم التربيزه يلا بقااااا

ليل بهدوء : طب اي المقابل 

_ مقابل اي 

ليل : هتدفعي كام عشان امثل معاكي 

_ ادفع؟!دانت طلعت مادي حقي*ر

ليل مسكني من قفايا : انا مش قولت لسان امك ده ميطولش 

_ خلاص ..قول عايز كام 

ليل : لاء ده هيبقا طلب مش فلوس ومش دلوقتي 

_ خلاص ماشي موافقه بس المهم تخليك معايا قدامهم اشطااا

_________

سمر : شايفه البيت عامل ازاي ده قصر  

سوسن : حسره علينا وقال اي جوزناها غصب  عنها ده احنا دلعناها #بقلمي_اميره_رمضان

سيد : وانتي فاكره انها عايشه مرتاحه ده تلاقيه بيصبحها بعلقه ويمسيها بعلقه 

نزلنا انا وليل ماسكين ايد بعض وبنضحك 

_ عاملين اي 

(بصولنا بصدمه وحقد ) 

سمر : عامله اي يعروسه داحنا قولنا هناجي نلاقيكي بتغيري البمبرز للعيال ههههههه

مرات عمي : اها ماهي وحده زيك متجوزه واحد مطلق وعندو عيال اكيد اتجوز عشان يجيبها خدامه ليه هو وعياله

سمر : ايوا ي امي صح ههههههههه

ليل : ده بنسبه ليكم انتو اللي تكونو خدامين لكن حنين دي ملكه قلبي وملكه البيت ده اللي تؤمر بيه بيتنفذ 

سمر بغل : احنا جاين نتهزق هنا ولا اي 

رديت ببرود : لاء طبعا بس ياريت كل واحد يلزم حدودو في الكلام عشان ميزعلش منور ي عمي 

عمي : لولا الاصول انا مكنتش جيتلك بعد اللي عملتيه 

بصيت لليل وقولت بدلع : هو انا عملت اي ي قلبي

(ليل ماسك نفسه من  الضحك بالعافيه )

  اي ده هو انت لسه مشربتش القهوه 

(ومسكتها عشان اديها لليل الفنجان فلت مني اتكبت علي ايدو )

ليل  : ااااه

_ يالهووووووووي انا اسفه اسفه والله 

ليل قلي بهمس: اقسم بالله لانفخك بس استني عليا بس #بقلمي_اميره_رمضان

رديت برضو بصوت واطي _ انا مالي مكنتش اقصد 

سمر بشماته : اخص عليكي حرقتي ايد جوزك انتي مش بتشوفي 

ليل حط ايدو علي كتفي وقربني لحضنه وقال ؛ ولا يهمها تعمل اللي عايزاه 

سمر اتغاظت 

قولت بصوت واطي : ابعد ايدك  عني ي اوفر متفقناش علي كدددده 

ليل ببرود : انا حر امثل بطريقه اللي تعجبني 

عمي بحزن مزيف : سلامتك ي ابني بس برضو لسه زعلان منك ي بنت اخويا  بقا تقطعي الشيك اللي كان هيسدد الديون بتاع امك بدل ما تنزل تشتغل وهي ست كبيره كده في السن 

اتعصبت لما قال كده : ديون ااااي انا امي مش عليها ديون وبعدين مين قالك انها هتشتغل دي هتقعد في بيتها معززه مكرمه وفلوسها هتجيلها لحد عندها 

عمي : منين ي حسره 

_من ايجار العماره الورث بتاعنا 

عمي : مش كفايه الفلوس اللي دفعتها في المستشفي دي كلها لسه بتتكلمي علي ورثكم 

ليل : فلوس المستشفي كانت كام يعني 

مرات عمي بجشع : نص مليون جنيه 

_ اااااااااي انت هتكدبي 

عمي : عيب عليكي تغلطي في مرات عمك انا عامل احترام بس لجوزك 

ليل : طب الفلوس هتاخدوها قبل متمشو بس مش عايز حد فيكم يقرب ناحيه الورث 

_ انت بتقووووووول ااااااااي مش هيطوله جنيه واحد 

عمي : بس ي بت اخرسي لما جوزك يقول حاجه قولي نعم وانتي ساكته 

 ليل : انا مش بحب اقرر كلامي كتير اللي يتكلم مع مراتي يتكلم معاها باحترام 

مرات عمي : خلاص يابيه مراتك عندك اهي محدش هيجيب سيرتها بس خليك اد كلمتك وادينا الفلوس 

ليل : انا مابرجعش في كلمتي  #بقلمي_اميره_رمضان

(نادي علي مدام كريمه جابتلو دفتر الشيكات كل ده وانا هموت من الغضب برضو انتصروا عليا تاني وضايقوني 

ليل كتب المبلغ ) 

ليل : حنين خدي اديهم فلوسهم 

بصتلو بضيق وقولت في سري انت كمان بتطلب مني اديهم بايدي 

ليل : سرحانه في اي يلا 

خدت الشيك وعطيتو لعمي بارف 

عمي : تسلم ي بيه 

( ومشو وهما طايرين من الفرحه وانا مقهوره من الزعل طلعت فوق في الاوضه وقفلت الباب وقعدت ابكي )

ليل خبط علي الباب مردتش ارد 

ليل : افتحي ي حنين قولتلك 

قومت فتحت الباب دخل وانا كنت طالعه من الاوضه مسك ايدي 

= رايحه فييين 

_ ملكش دعوه بياااااا

= لاء ليه انت رايحه فين كده وبتبكي  ليييه 

_ ببكي علي حظي ببكي علي اللي بيجرالي مش كفايه اللي بيحصلي  جاي كمان تزود عليا احزان انا مش قولتلك ساعدني متخلهمش يشمتو فيا رايح تقهرني قدامهم ولا كأن ليا راي خااالص وفرحان بفلوسك كل شويه تطلع الشيك وتدفع وتحسسني اني رخيصه اووووي عمال تبيع وتشتري فيااااا انا مش عايزه منك فلوس ولا عايزه منك حاجه خاااالص ابعد عني بقا وسيبني كسرتني قدامهم عايز اي تااااااني  #بقلمي_اميره_رمضان

ليل : علفكره انا مكنتش اقصد اني اكسرك قدامهم انا مش عايزهم يشوفوكي ضعيفه ويتحكمو فيكي عن طريق والدتك كل ميتكلم يقولك هعمل في امك وهسوي فيها بعيد عن اي حاجه انتي مراتي وانا مستحيل اخلي حد يضايقك بالكلام او يزعل امك او اختك انتو مسؤولين مني وده مش تقليل منك انا كده عززتك وخليتك انتي اللي ادتيهم الشيك عشان تكسري عينهم 

(سكت هو معاه حق بس برضو متضايقه انهم خدو فلوس )

ليل بمشاكسه : كنتي عايزه تحرقي ايدي وتقوليلي مش اقصد 

_ ايوا مكنتش اقصد بس تعرف تستاهل 

ليل : يعني انتي كنتي قاصده 

_ في الاول لاء بس دلوقتي اها لو عليا كنت شوهت وشك ده 

ليل : غيرانه مني عشان وسيم 

_ فين ده يابني مين ضحك عليك وقالك كده  

ليل : طب احلفي اني مش وسيم 

_ اوعي من قدامي عايزه انااااام 

ليل : عايز مقابل اللي عملته تحت 

_ مقابل اي ي عنيا 

ليل : انا مش قولت همثل معاكي بمقابل وقولتي موافقه 

_ فين التمثيل ده ي اخويا منتا قهرتني انااااااا 

ليل : رجعتي في كلامك انتي عارفه اللي بيرجع في كلامه ده مين 

_ اها عارفه العيال الصغيره وانا صغيره تصبح علي خير بقا

ليل بضحك : هسيبك بمزاجي بس برضو هاخد المقابل 

(نمنا وصحينا في نص الليل علي رنه التليفون )

ليل : الو 

المتصل .....

ليل : بتقول اااااااااي طب في انهي مستشفي 

_ في ااااااااااي 


يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حنين الليل) اسم الرواية
reaction:

تعليقات