القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد الفصل الحادي عشر 11بقلم رنا احمد

   رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد بقلم رنا احمد


 رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد الفصل الحادي عشر 11


صباحا في فيلا اسد ...
في غرفه سما ..
كانت تقف بسعاده فاليوم خطبتها كانت تنظر لتختار واحدا من تلك الفساتين المزخرفه بحرافيه تجعلها أكثر جمالا .
سما بابتسامه وسعاده /ايه رايك ي ماما ده ولا ده .
نيرمين بسعاده /اي حاجه عليكي حلوه ي قلبي كفايه أن بنوتي العسل هتبقا النهارده احلا عروسه في الدنيا .
سما وهي تقبل يدها بابتسامه/ربنا يخليكي ليا ي امي وميحرمنيش منك ابدا شوفي الست حور الساعه كام والهانم لسه نايمه هروح أصحيها علشان تساعدني اكيد ابيه اسد نزل من بدري .
في غرفه حور وأسد ...
كانت تحاول أن تفتح عيناها تتدريجيا لتنصدم باشعه الشمس الساطعة لتشعر بذلك الثقل لتنظر بغيظ للذي يغفا في احضانها باريحيه منذ بضعة ساعات .
حور بغيظ وهمس /نايم علي مرتبه ابوه مريح اوي اسد اسد قوم الوقت اتاخر .
اسد بنعاس وهمس /سمعتك علي فكره واتلمي احسالك وانا مش هقوم دلوقتي لسه شويه .
حور بغيظ /وانت حاجز قد ايه أن شاء الله.
اسد بغمزه ومرح/حاجز طول العمر دي ممتلكاتي الخاصه .
حور بخجل وارتباك/طب اوعا بقا علشان عايزه اقوم.
سما وهي تتطرق الباب /حور ي حور .
حور بفزع وغيظ وهي تتدفع اسد /ي نهار اسود سما ي فضحتي .
اسد بغيظ /فضيحه ايه ي هبله انا جايبك من الكباريه.
حور بارتباك شديد/ايوه ي سما ي حبيبتي جيالك حالا اهو .
سما بابتسامه /ماشي ي حبيبتي هستناكي .
اسد وهو يقترب منها بخبث /تصدقي أن عمري منمت النوم ده كله بس حضنك ده بصراحه حلو اوي.
حور بارتباك شديد وهمس /الواد ده كان عايز يتجوز رقاصه هي الوحيده الي تقدر تمشي مع أخلاقه الواطيه مش واحده مجنونه عامله زي الدبش زي  .
اسد وهو يقبل خديها بحنان /هقوم اخد دش وننزل نفطر .
حور وهي تمسح قبلته بغيظ /قليل الحياه اروح اشوف البت سما ولا استنا حتي لما البيه يطلع أغسل وشي بدل شكلي العفش ده لتقف أمام المراه وهي تبعث قلبه في الهواء لذاتها /والنبي عسل ي حور هههههه ي كيداهم انتي  .
لتصرخ بفزع شديد /ي نهار اسود ده نسيتي خالي .
اسد بفزع /فيه ايه مالك .
حور بفزع /نسيتي خالي حسان ده زمانهم نفاخه نفخ .
اسد بحنان وهو يمسك يدها/بس انا بقا منستش مراد رايح يتصرف وزمانه بيخرجه انا فهمته كل حاجه انبارح .
حور بغيظ شديد/علي فكره انا كنت هتصرف ل حالي .
اسد بسخرية/ازي أن شاء الله اذا كنتي بنفسك الي مدخلاه وبعدين متنسيش ي حلوه انك بقيتي سوابا ماركه مسجله في أمن الدولة.
حور بغيظ شديد/الحال من بعضه علي فكره ي سي اسدانا هروح مع السواق اجيب خالي علشان ارجع ل سما .
اسد بابتسامه ساحره/خالي بالك من نفسك وانا هروح الاداره وهرجع بليل .
حور بجديه /انا مسألتش اساسا .
اسد وهو يقترب بخبث /طب ايه بقا مفيش حاجه تحت الحساب لحد ما رجع ده انا جوزك ي عني.
حور بغيظ وغباء وهي تخرج مبلغ صغير من المال وهي تتضعه في يده /انا عارفه انك مش هتعديها كده وهتقعد تقولي انا يدفع السواق الي سعاتك مقضيه مشاوير امسك انا مجلس حد يكون ليه عندي حاجه .
اسد وهو ينظر للأموال بصدمه /قسما بالله الي كتبك انثي في شهاده الميلاد ظلم كل البنات .
ليسير بصدمه الي الخارج من ذلك المجنونه .
حور بغيظ شديد/ايه ده ماله هو استقل المبلغ ولا ايه اهو ده الي موجود يلهههوي خالي .
في المدرسه الثانويه ...
كان يسير زين وسليم الي الخارج .
زين بجديه/ها ي سليم عملت ايه.
سليم بتعب وضيق /والله انا مش فاكر كتبت ايه اصلا ي زين .
زين بابتسامه/معلش متشلش هم تيجي زي ماتيجي السنه دي كانت زفت من كله ونعديها بقا ونبداء من جديد.
سالي وهي تنادي علي زين /زين ي زين من فضلك عايز اتكلم معاك .
سليم وهو ينظر إليها باحتقار /انت هستناك بره ي زين .
زين بحده /خيرفيه ايه عايزه ايه .
سالي بدموع /عيزاك انت ي زين عايزه الراجل الي سلمته نفسي يتجوزني .
زين بغضب شديد/تصدقي بالله أنا كراجل بكره نفسي كل مابفتكر الي حصل انا مش فاهم انتي جايبه البجاحه دي كلها منين .
سالي بدموع وانهيار /علشان بحبك ي زين  .
زين بحده وغيظ /بقولك ايه انا مش ندل ولا واطي وهتحمل مسؤوليه الي حصل وهاجي اتجوزك بس لما ظبطت اموري سلام .
سمير بسخرية/ايه ي عروسه العريس هيخلع ولا ايه.
سالي بغيظ شديد/كله منك ومن وساختك ي ريتني مسمعت كلامك . 
سمير بغضب جحيمي/بقولك ايه ي روح امك الي حصل حصل بمزاجك وبعدين لازم تشكريني مش ده زين الي كنتي هتموتي عليه وهو مكنش معبرك مفيش طريقه غير دي كانت هتجيبه ليكي ي اختي.
في الخارج ...
كان يقف سليم مستندا علي السياره بتعب لتسرع اليه رنا .
رنا بلهفه وقلق /سليم اخبارك ايه دلوقتي .
سليم بتعب شديد/انتي شايفه ايه ي رنا .
رنا بحزن ووجع/شيفاك مش كويس ي سليم .
سليم بسخرية والم /خلاص يبقا هو كده .
زين بجديه وهو يمسك سليم /يلا ي سليم مع السلامه ي رنا .
كانت تقف وهي تتبعه أثره بحزن شديد حقا قد بدأت أن تتأكد أن مشاعرها اتجاه اسد لم تكن حبا ابدا فمشاعرها ناحيه سليم هو العشق بذاته ...
في القسم ...
كانت تقف حور وهي تفرد ذراعيها باستفزاز وخبث/ههههه خالي حسان حبيبي حبيبي حبيبي .
حسان بغيظ شديد/جاتك خوت ي اختي ارتاحتي انتي كده ي وش الفقر مش كده .
حور بضحك شديد/هههههههه بصراحه جوي جوي وبعدين انت السبب في ده وانت الي بعت الاول .
حسان بغيظ شديد/كده برضه ي حور بقا كده ده انا عمك الي رباكي زي بنته وشقي عليكي ودائما واخد باله منك لا الصدمه كانت شديده عليا جوي ي بتي .
حور بحزن مصتنع /اهي اهي استنا كده يمكن احس واعيط جرا ايه ي حسان ده مش اول مقلب ي راجل وبعدين مش كفايه فضيختي وكسفتي وانا جايه اخدك من القسم واول انبارح واخده سي اسد من القسم عرتوني جاتكم الهم .
حسان بغيظ شديد/لا ي شيخه ده علي اساس اني جيبك انبارح من الجامعه وانتي بتستلمي جائزه اول الطالبه .
حور بضحك شديد/هههههه كلنا بقينا رد سجون تعال بقا اسقيني عصير قصب من ابو 2جنيه .
حسان بياس لكنه يحبها بشده معها تفعل /يلا ي مصيبه .
في الصعيد .....
كان يقف شريف بغيظ شديد فهو لم يستطيع ختي الان الوصول إليها لياتي إليه الغفير بذلك البشري .
الغفير بصراخ /ي شريف بيه ي شريف بيه عرفت مكان البت حور .
شريف بلهفه /فيه ي واد عاد انطق .
الغفير/بشتغل مع خالها في فيلا ناس علوي في مصر وده العنوان .
شريف بخبث ومكر/والله ووقعتي ي حور في ايد شريف ...
في شقه هبه ...
كانت تقف وهو ترتدي ذلك الفستان للحضور خلفه خطوبه سما لتتحدث أمام المراه بغيظ وغل . 
/حلو اوي كده واحده فلاحه متسواش تتجوز اسد الجوهري والست سما تتجوز مراد انا بقا الي وقعه في يوسف الاهبل الي لا بيهش ولا ينش اوووف .
حمدان بسخرية/ايه ي روح امك العز ده كله طب ادي ابوكي اي حاجه ده المعسل علي اوي دلوقتي .
هبه بغيظ شديد/أبا انا مش فاضيه دلوقتي رايحه خطوبه سما اخت يوسف .
حمدان بغيظ /طب انا عايز فلوس ي بت مشربتش من امبارح ودماغي هتفرتك .
هبه بغيظ /اووف فيه فلوس في الدرج جوه ي أبا سبني بقا اغور.
في فيلا اسد ....
في غرفه سما ...
كانت تقف حور بجانب سما بابتسامه وحب وفرح ليدخل اسد وهو يحتتضن سما بحب وحنان /مبروك ي قلب اخوكي زي القمر خساره في الزفت مراد .
سما بابتسامه/حبيبي ي اسد ربنا يخليك ليا ي حبيبي.
حور بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي سما مشاء الله حلو جوي جوي طالعه ل ماما نيرمين .
نيرمين وهي تحتضن حور/حبيتي ي حور عقبال بنتكم ي قمر وندر عليا هذوقها بنفسي بس انتوا شدوا حيلكم كده  .
اسد بخبث وهمس ل حور /جهزي نفسك بقا علشان ده طلب جاي من فوق وانا مقدرش ازعل امي ابدا .
حور بارتباك وهروب /هو فيه خالي ي خالي .
اسد وهو يلحقها ويمسك يدها لياخذها الي غرفتهم لتتحدث بارتباك شديد/بقولك ايه مش وقته خالص .
اسد وهو يقترب منها بخبث/هو ايه ده الي مش وقته .
حور بغيظ شديد/اي حاجه وخلاص .
اسد بابتسامه ساحره وهو يعطيها ذلك الكيس /طب امسكي الكيس ده يرب الي فيه يعجبك .
حور وهي تتفحص ذلك الفستان بانهبار/ده حلو جوي جوي ي اسد .
اسد بابتسامه ساحره/عليكي هيبقا احلا انا متاكد ومعاه طرحته ونقابه .
كانت تنظر إليه حور بدموع وهي تتذكر ذلك الموقف .
فلاش باك....
كانت تلعب حور صاحبه الخمس سنوات مع الاطفال في الشارع لتنظر الي صديقتها الذي ترتدي فستانا جميلا للغايه بغيره لتسرع الي والدتها الراقده بتعب بدموع وصراخ طفله .
/أما انا عايزه فستان زي ده ماليش دعوه.
والده حور بتعب شديد /ربنا يسهل ي ضنايا .
حور بدموع طفله /لا انا ماليش دعوه بقا انا عايزه واحد زيه .
والدتها بتعب شديد/ي حور ي بتي احنا لقين ناكل علشان اجبلك فستان ده انا بجيب الدواء بالعافيه ي ضنايا أن شاء الله ربنا هيرزقك بالي يجيبلك فستان  .
حور بدموع وهي تنام بجانبها/خلاص ي أما متعيطيش حور مش عايزه فستان .
لترجع حور الي الواقع وكانها ترا والدتتها أمامها لتتحدث بابتسامه من بين دموعها /خلاص عاد ي أما متعيطيش اسد جابلي الفستان اها.
كان اسد يخرج من الحمام وهو يضع فوطه علي خصره لينظر إليها بقلق من هيائتها لتسرع هي الي داخل أحضانه ليختضنها بقلق وخوف .
/مالك ي حور فيه ايه.
حور بدمع يتلألأ في عيناها وهمس /شكرا ي اسد لانك فرحتني وفرحت امي .
اسد بابتسامه وهو يمسح دموعها /انا مش عايز اشوف الدموع دي تاني غير لما اموت فاهمه .
حور بفزع سريعا /بعد الشر عليك احممم لتتدفع يده بغيظ خلاص يلا فضينا المولد.
اسد بضحك ويأس /ههههه قسما بالله انتي عندك انفصام في الشخصيه انا متاكد .
حور بغيظ وخجل من هيئته/وبعدين ابقا استر نفسك في الحمام بلا قله حياه .
اسد بخبث ومكر/توتو انا بحب كده .
في أحدا الاوتيلات الفاخمه.
كانت تقيم خطوبه مراد وسما مع حضور الكثير من المعازيم .
كانت تقف سما مع حور فكان مراد وأسد ياخذون الصور مع أصدقائهم  .
حور بابتسامه واسعه/مشاء الله ي سما زي القمر المنور عسل ي بت .
سما بابتسامه/حبيبتي انتي الي زي القمر ي حور اخويا زوقه عالي .
حور بغيظ شديد/والله انتوا مغشوشين فيه .
سما بضحك /هههههه مفيش فايده فيكي .
حسان باستفزاز /يخربيتك ي بت ي حور معرفتكيش تصدقي شكلك شكل البنادمين بالظبط .
حور بغيظ شديد/ليه كنت شبه الفراخ ولا ايه حسان روح شوف كنت بتعمل ايه وحل عني .
هبه وعي تتجه ناحيتهم بغل من هياتهم لكنها دائما تتعمد استفزازهم لكن اليوم حقا ستللاقي مصيرها .
هبه باستفزاز وغل /مبروك ي سما ايه الفساتين الي انتوا لبسنها دي مش قيمه خالص .
حور وهي تمسك فستانها بغيظ شديد/وايه ده كانت ستاره عند امك ختيها فصلتيها ولا ايه.
سما بضحك /هههه عندك حق ي حور والله .
هبه بغيظ شديد/وانتي ايه الي هيفهمك في الذوق انتي وهي .
لتسير من وسطهم لتتضع حور قدميها بخبث ومكر لتعرقلها لتسقط علي وجهها بغيظ ليتسخ فستانها بشده  لتتعالي ضحكات الجميع .
حور وسما وهم يضربون يدهم في يد بعضهم /هههههههه اشطا .
حور بخبث ومكر/معلش ي حبيبتي قومي الطوب مالي الأرض تعيشي وتاخدي غيرها .
علي الطاوله....
كان يجلس الجميع مع بعضهم البعض.
مراد وهو يقبل يدها بحنان/الف مبروك ي روحي .
سما بسعاده وعشق/الله يبارك فيك ي حبيبي.
نيرمين بابتسامه/مراد سما دي أغلا مافي حياتي اوعا تزعلها.
مراد بعشق وسعاده/دي روحي ي طنط مستحيل ازعلها .
اسد بابتسامه/وهو يقدر ده انا انفخه .
الشاب بابتسامه /حضراتكم تشربوا ايه.
نيرمين بابتسامه حنونه/كلنا شربات ي ابني ده فرح .
حور وهي تنظر إلي هبه الذي تجلس بجانبها بخبث ومكر/لا معلش انا عايزه شاي كوبيه كبيره .
اسد بهمس واستغراب/شاي ايه ي حور .
حور بغيظ شديد/جرا ايه ي جدعان فيه ايه انا عايزه شاي فيها حاجه دي روح ي ابني هات الي قولنالك عليه .
هبه باستفزاز وغل/معلش ي جماعه أصلها عمرها مدخلت اماكن زي دي آخرها الترعه .
حور بغيظ شديد/مالها الترعه ده علي اساس انك جايه من امريكا ده انتي اخرك تحت الكوبري لتتحدث بهمس وغيظ /حلال عليكي كوبايه الشاي وحياه امك لقعدك شهرين في بيتكم من التسلخات .
لياتي الشاب بالمشروبات ليضعهم أمامهم لتأخذ حور الكوبايه بغيظ وتوعد لتهمس إليها سما /ناويه علي ايه ي مجنونه .
حور بغيظ شديد وتوعد /مش انتوا مش عايزين يوسف يتجوزها انا كده مش هخليها تعرف تتجوز اساسا استعنا علي الشقا بالله لتتدفع حور الشاي بغيظ ليقع علي قدم هبه العاريه لتصرخ بشده والم .
حور بضحك شديد/ههههه تعيشي وتاخدي غيرها ي عاريه القدمين ..
في فيلا اسد ....
كانت تتصنع حور النوم وهي تنظر بنصف عين الي اسد الذي يختلس إليها النظرات ليمسك هاتفه ليحدث مراد بهمس شديد /ايوه ي مراد بقولك جهزت كل حاجه طيب انا هنزل اوضه المكتب اجيب بقيت الحاجات العربيه تحت والمفتاح فيها متحطش حاجه في الشنطه حطهم وراء ماشي ي حبيبي متاخرش سلام ..
ليذهب الي حور الذي تصنعت النوم ليقبلها في رأسها بحنان ليذهب الي الاسفل.
حور بغيظ شديد/اه ي ولاد الفرطوس اكيد مسافرين مع مزز من اولها كده خيانه وحياه امكم مهسيبكم لتسرع لترتدي ملابسها لتسرع الي الاسفل لتنظر الي غرفه المكتب المغلقه لتعلم أن اسد مازال في الداخل لتسرع الي السياره لتأخذ المفاتيح لتتخبا داخل شنطه السياره لياتي مراد ليضع كل شي ويأتي .
اسد بجديه /كويس ماخرتش .
مراد بزفر /ي عني لسه ابقا خاطب انبارح واروح العريش النهارده ده ايه الغلب ده .
اسد بغيظ /ي عني اوديك مارينا ي اخويا اخرس ده انا مصدقت هربت من الحيه قبل ماتصحا كان زمانها صحت البيت كله.
مراد باستغراب /امال انت عملت ايه.
اسد وهو يقود السياره /فهمت حسان هو هيتصرف .
حور بغيظ من الداخل /حيه طيب ي ابن نيرمين وانت ي حسان محرمتش تشترك معاه اصبر لما ارجعلك بس .
بعد عده ساعات ..
قد وصلوا الي العريش .
مراد باستغراب /اسد امال فين شنطه الاسلحه.
اسد بجديه /في الشنطه ي ابني علشان كده قولتلك متحطش معاها حاجه استني هاجبها ليفتح اسد الشنطه لينصدم من ذلك الذي تفرد يديها بحده /جرا ايه عاد محملين بهايم ولا ايه كسىرتوني أما انتوا مبتعرفوش تسقوا ب تسقوا ليه .
ليسقط اسد أرضا بصدمه مغشيا عليه .
مراد بفزع/اسد اسد جبتله جلطه ي قادره .
حور بغيظ شديد/ي عم سيبك منه دلوقتي يقوم زي الحمار ده زي القطط بسبع ارواح المهم شوفلي حاجه اكلها احسن هموت من الجوع ..

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية صعيدية امتلكت قلب الأسد" اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات