القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي لك وحدك الفصل العشرون (الجزء الثاني )20 بقلم مريم محمد

 رواية قلبي لك وحدك بقلم مريم محمد 


رواية قلبي لك وحدك الفصل العشرون  (الجزء الثاني )20


مراد بصدمة:سوزان
سوزان وهي تقترب من مراد لكي تحضنه
عشق بعصبية:إيه يا ماما رايح فين
هي وكالة من غير بواب ولا إيه
سوزان بضحك:مين هي يا مراد
أكيد بتكوني اخته مو هيك يا روحي
عشق بصراخ:ما ترد ساكت ليه يا مراد بيه؟!
سوزان بغضب:لأ ما بسمحلك تعلي صوتك على مراد حبيبي.. أنا ممكن امسكك واضربك ما تفكريني كرمال أنا لابسة لبس شيك بكون هادية
لأ حبيبتي أنا ممكن ساوي أي شي كرمال عيون مراد
عشق وهي تشدها من شعرها بغيرة شديد:ده أنا اللي هضربك ومش هخلي فيكي حتة سليمة.. وامسكت بيد سوزان وعضــ ـتها بغيظ
سوزان بألم:ااااااااه... لك الحقني يا مراد ليش واقف عم تطلع هيك
مراد بغضب:بس بقى كفاية أوي كدة
امسك بيد سوزان واجلسها على الطاولة التي يجلس عليها هو وعشق
مراد بهدوء:اقعدي يا عشق
عشق بضيق:والله ما أنا قاعدة غير لما العرسة دي تمشي من هنا
مراد:يعني انتي عايزة تعملي مشاكل يا عشق
عشق :اه أنا بحب المشاكل اصلاً
مراد:مينفعش كدة الناس بتتفرج علينا
عشق:اومال إيه اللي ينفع.. هو ده اللي ينفع وكانت تشاور على سوزان
هي دي اللي تنفع تيجي وتقول مراد جوزي حبيبي... ياشيخة حبك بر'ص وعشرة خرس
سوزان:لك شو عم تحكي ها البنت
مراد بإنفعال:مش عايز اسمع كلمة واحدة... وانتي اتزفتي واقعدي عشان مش فايقلك دلوقتي
سوزان بقلق:لك اهدا يا روحي ولا تسوي بحالك هيك
عشق بسخرية:يعني ده يبقى جوزك؟!
سوزان بإبتسامة:إيه يا عمري
عشق وقد تجمعت في عيونها الدموع :الكلام اللي بتقوله ده صح يا مراد؟!
مراد:لأ طبعاً مش صح
سوزان بصدمة:لك شو عم تحكي انت كمان لك جنيت ولا شو يا مراد
مراد بسخرية:أنا اتجوزتك يا سوزان
عشان تقولي أن أنا جوزك؟!
سوزان:لأ ما اتجوزنا بس انت قلتلي إنه أول ما نخلص جامعة رح تتجوزني... بس بعدها صار خلاف بيني وبينك ومن وقتها افترقنا
وأنا عايشة على ذكرياتنا سوا وإحنا بالجامعة
مراد ببرود:وانتي بقى جاية عايزة إيه؟!.... اللي واقفة دي تبقي مراااتي
سوزان بصدمة:شو... لك أكيد مستحيل وهي مزحة منك
مراد:تحبي تسمعي تاني.. بقولك عشق مراااتي
سوزان:خلاص تبقى تطلقها ونتجوز انا وياك... وتعطيها مصاري مقابل الطلاق 
مراد وهو ينظر إلى عشق بحب:عشق  ولا مال الدنيا يقدرها
وأنا مستحيل ابعد عنها
سوزان: لها الدرجة بتحبها؟!
مراد:واكتر من كدة بكتير
سوزان:أنا همشي دلوقتي يا مراد
بس رح انطرك وما رح انساك
عشق بعصبية:لأ ياختي انسيه عشان
هو مش هيرجعلك سامعة يا بتاعة انتي ولا اجي اسمعك
سوزان:لك شو متجوز انت... لك متجوز مجنونة
مراد:مجنونة وبحبها
تركتهم سوزان وذهبت من المطعم
عشق بغضب:انا عايزة امشي
مراد:أنا عارف ان انتي مدايقة بس صدقيني دي واحدة بترسم حاجات
من خيالها وأنا عمري ما حبيتها يا عشق... أنا مستحيل احب حد غيرك
عشق بدموع:أنا قولت عايزة اروح
تحرك مراد من مكانه واخذ عشق
وذهبوا من المطعم
بعد شوية
وصل مراد وعشق إلى الفندق
الذي يقيمون به
ذهبت عشق إلى الغرفة وبدلت ملابسها ونامت أو مثلت على نفسها انها تستطيع أن تنام
داخل بلكونة الغرفة
كان يقف مراد ويتحدث مع ملك وعمر في الهاتف لعمل مفاجأة لعشق
عمر:اه كل حاجة جاهزة ومفيش غير أن انتوا ترجعوا بقى
مراد:مش عارف اقولك إيه يا عمر
تعبتك معايا يا حبيبي
عمر:متقولش كدة انت تستاهل اكتر من كدة يا حبيبي
وظلوا يتحدثون بخصوص المفاجأة
لمدة
بعد شوية
مراد:تصبح على خير يا عمر
عمر:وانت من اهله يا مراد
دخل مراد داخل الغرفة
وذهب وجلس أمام السرير وبالتحديد أمام عشق
مراد وهو يمسك بإيد عشق ويقبلها بحب:والله العظيم بحبك انتي
ومفيش اي واحدة في العالم ده كله
تملي عيني غيرك يا عشق
عشق بدموع:مش عارفة كل ما انسى اللي حصل افتكر حاجة تدايقني منك بردو
مراد:مسألتيش نفسك ليه بتحاولي تنسي اللي فات
عشق:لأ... بس يمكن عشان انت حنين اوي معايا
مراد:وايه كمان
عشق:لأ معرفش
مراد بإبتسامة:المهم بقى... إحنا هنسافر بكرة ان شاء الله
عشق بفرحة وتحركت من مكانها وحضنت مراد لا تنكر انها كانت بحاجة إلى ذلك الحضن حتى تهدأ من الحدث الذي صار
عشق بإنتباه وهي تبتعد عنه:أنا آسفة... من الفرحة معرفتش أنا بعمل ايه
مراد بحب:ده احسن حضن.. عشان منك انتي يا عشق
عشق بخجل:طب يلا ننام عشان
نلحق أول طيارة
مراد:حاضر يا قلبي
عشق:تصبح على خير يا مراد
مراد بإبتسامة:وانتي من اهل الخير يا روحي
 في اليوم التالي
استيقظ مراد وعشق وجهزوا نفسهم للسفر
وذهبوا إلى المطار وصعدوا الطائرة
بعد مرور بعض الوقت
هبطوا من الطائرة وكان السائق الخاص بمراد ينتظره خارج المطار
ذهبوا إلى السيارة وصعدوا بها واتجهوا إلى منزلهم
بعد شوية
وصل مراد وعشق إلى مزلهم
وبدأ مراد في فتح باب المنزل
وقد وجدوا النور منطفئ
عشق:هو في حاجة في
ولم تستكمل كلامها عند وجدت المنزل ينير بالأضواء الجميلة
وكان مزين بزينة عيد الميلاد
ف اليوم هو عيد ميلاد عشق
ووجدت الجميع وهم عائلتها وأصدقائها يهنئوننا بعيد ميلادها
ويتمنون لها سنة سعيدة مليئة بالراحة والسلام.. وإن تكون بخير
عشق بفرحة:انت اللي عملت ده يا مراد
مراد:اممم.. بس بصراحة ملك وعمر هما اللي ساعدوني
عشق:انا فرحانة أوي
اقتربوا أصدقاء عشق منها.. وكانت عشق فاتحة الموبايل على صورها هي ومراد..وكانت مبسوطة أوي
وهي بتوريهم الصور
كان مراد يراقبها في صمت وهو يشعر بسعادة كبيرة
بعد شوية
وقت تقطيع التورتة اللي متحضرة بمكونات خاصة جداً عشان حالة عشق
عشق وهي تطفأ الشمع
واصدقائها يغنون معها:سنة حلوة يا جميل... سنة حلوة يا جميل.. سنة حلوة يا شوشو سنة حلوة يا جميل
يلا حالاً بالاً حيوا
وبدأت عشق في تقطيع التورتة
وجاء مراد من خلفها وحضنها من الخلف قائلاً بجانب اذنها:كل سنة وانتي معايا وجنبي...كل سنة وانتي حبيبتي وكل حياتي... كل سنة وإحنا مع بعض يا روحي
عشق بإبتسامة:وانت طيب يا مراد
في المساء
ذهب الجميع إلى منازلهم
ووقفت عشق تنظر إلى مراد بسعادة
مراد بحب وهو يمسك بيدها:جاهزة
عشق بإبتسامة:جاهزة لايه؟!.
مراد:لسة في مفاجأة تاني
عشق بفرحة:بتتكلم جد
مراد:اه والله يلا بقى
واخذها واتجهوا إلى غرفة كبيرة في
المنزل
مراد:يلا افتحي الباب
عشق:إيه اللي جوة؟
مراد:افتحي وانتي تعرفي
بدأت عشق تفتح في باب الغرفة
ونظرت بداخلها ووجدت مرسم
وبه جميع الوحات التي كانت ترسمها عشق
عشق بإندهش:انت عملت كل الحاجات دي عشاني أنا؟!
مراد بحب:ومستعد اعمل اكتر من كدة عشان اشوف في عنيكي الحب ده ليا
نظرت إليه نظرة حب وسرحت في ملامحه..اقترب مراد بحب وجذبها من خصرها واقترب من شفتيها و قبلهما بحب وتجاوبت معه عشق وانتهي الأمر بقبلات رقيقة طبعها على جانب عنقها.. وحملها مراد وكانت عشق تضع رأسها داخل حضنه وذهبوا إلى غرفتهم..🙈
عند اسيل
داخل غرفتها.. 
رن هاتف اسيل وكان رقم غريب
اسيل بنوم:الو
المجهول:دكتور عمر عمل حادثة
اسيل بفزع:إيه اللي انت بتقوله ده
المجهول:ده عنوان المستشفى لو كان يهمك أمره *******
اسيل بدموع:أنا جاية حالاً
تحركت اسيل من مكانها وارتدت ملابسها بسرعة
ونزلت إلى أسفل وأخذت سيارتها
واتجهت إلى العنوان
بعد شوية
تصل اسيل بسيارتها إلى العنوان
ولم تجد اي شئ في ذلك المكان
ف علمت أنه فــ ـخ
وفجأة ظهرت شاحنة أمامها
وكانت شديدة السرعة وفي اتجاهها إلى اسيل
اسيل بصدمة:لااااااااااااا

يتبع الفصل التالي: اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية قلبي لك وحدك " اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات