القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر حسين

 رواية بنت الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر حسين

رواية بنت الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم هاجر حسين


بنت الصـ♡ـعيد

البارت 18

يونس داخل

يونس حضان فاطمه- عامله ايه يا عمتو 

فاطمه بـ زعال- الحمدلله

يونس بص لـ داليا- ازيك يا داليا

داليا- بخير الحمدلله……وقربت من فاطمه
-علشان خاطري يا خالتي خليني امشي

فاطمه- ماشي يا داليا اللي يريحك

داليا- طيب يا جماعه عن اذنكم………وخرجت ملاك كانت هتخرج

يونس- رايحه فين

ملاك- عايزه داليا

يونس- لا متخرجيش

ملاك- هو ايه دا ………وخرجت
- داليا

داليا- نعم يا ملاك في ايه

ملاك حضنتها وعيطت- هتفضلي لحد امتي ساكتها هااا

داليا مسحتلها دموعه- اهدي يا ملاك بلاش عيط

ملاك بدموع- اتكلامي وقولي الحقيقه

داليا- مبقاش ينفع يا ملاك

ملاك- انا هتكلام وهقول كل حاجه

داليا- لا يا ملاك مفيش فايده احنا اطلاقنا ومش هنستفد حاجه لما يعرف ان مامتك اللي بتعامل كدا

ملاك- لا انا هقولها كل حاجه

داليا- لا 

ملاك حطت اديها علي بطن داليا- انت حامل يا داليا 

داليا بتوتر- لا

ملاك- اومال اي بطنك دي

داليا بدموع - ااه يا ملاك بس علشان خاطري متقوليش لـ يونس علشان مـ……… قطع كلامها صوت يونس

يونس- ملااااك

ملاك- نعم

داليا- سلام يا ملاك…………ومشيت

يونس- انتي مبقتيش تسمعي الكلام ليه

ملاك- عايز ايه

يونس- ايه ام كلامك دا ما تتكلمي كويس ولا اخدتي طبعها 

ملاك- انت ايه يااخي حرام عليك اسمعها لمره واحده داليا مظلومه

يونس- مظلومه في ايه بقا

ملاك- هقولك بس مش عايزه مشاكل معاك ولا مع ماما

يونس- اااه وانتي صدقتي لما قالتك امك

ملاك- ااااه امي ،وانا اللي سمعت ماما وهي بتقول لي دادا صفيه تحط الحبوب وقولت لـ داليا متشربش العصير ولا اللبن 

فلااااش باااك

ملاك كانت داخله المطبخ وسمعت

سهير- حطتيطي اللي قولتلك عليها

صفيه- يا هانم انا ماليش دعوه بكدا

سهير- اسمعي اللي بقولك عليها

صفيه- يا هانم حرام عليكي

سهير- بقولك ايه انتي هنا علشان تعاملي اللي اقولك عليها

صفيه- حاضر يا هانم 

بااااااك

ملاك- وكل مره كانت اشوفه واسمعه وقولت لماما قالت مالكيش دعوه واياكي تقولي لـ يونس، خافت منك وقولت لـ داليا انها متشربش العصير واللبن ولما سالت ليه قولتله علي ماما ،ومرضيتش تخاليني اقولك، لحد ما ماما هربتها، داليا قالتلي قبله ان ماما هتهربها وبعدها بيوم ماما قالت الفلوس والدهب اتسرقو وبعديها بيومين شوفت يارا وهي عند ماما وبتديها الفلوس والدهب، وبعد دا كله تطلق داليا وهي مالهاش اي ذنب ومظلومه 

يونس وقف ومش مستوعب اللي بتقوله
ملاك- دا غير الضرب والهانه والخيانه دي سمعتك وانت بتتكلام واحده في الفون وحامل منك انت جرحتها اوي يا يونس اتمنها تصلح غلطك ……………وسابته وداخلت

يونس مش مصدق اللي سمعه -معقوله دا كله وانا ظلمه ،ودا كله يحصل من امي مش معقوله اكيد ضحكت علي ملاك بكلامتين………ودخل

|••••••••|

فاطمه- بجد انا مبسوطه اوي من اخر مره كانت فيها هنا وقولت انك هتجوز ملاك وانا مبسوطه، واخيرا هشوفك عريس يا اسلام

زينب- ربنا يفرحك بيها يا بنتي

فاطمه- يارب يا امي يارب، ااه صحيح يا يونس انت لسه برضو شكك في داليا

يونس قام من علي السفره- انا هطلع انام… … … وطلع

زينب- ربنا يريح قلبك يا يونس

اسلام- يارب يا تيتا انا مش عارف بيتعب نفسه ليه

ملاك- غصب عنها يا جدعان والله، ربنا كبير وان شاء الله مش هيسيبه

فاطمه- يارب يا بنتي، يلا روحو ارتاحه اكيد تعبانين من السفر …………والكل راح اوضتها
……
يونس ران علي يارا

يارا- عامل ايه يا يونس وحشتني اووي

يونس- قوليلي يا يارا انتي ليه بتعاملي كدا

يارا بقلق- كدا ازاي يعني

يونس- انا فاكر اليوم اللي كانتي معايا فيها فـ ليه بتقولي ان حامل والكلام الفاضي دا

يارا- يعني انا هكداب في حاجه زي دي يا يونس

يونس بغضب-والله لو مقولتيش ليه هكلام باباكي واقوله اللي انتي بتقوليها دا

يارا بخوف- لا الا بابا، انا هقولك

يونس- قولي

يارا- خالتي اللي قالتلي اعمل كدا علشان تبعدك عند داليا

يونس- ومعاكي الدهب والفلوس بتاعت امي صح

يارا- احيييـ ـه انت عرفت ازاي

يونس- يعني صح

يارا- صح هما استرقه مني، بس انا ماليش دعوه خالتي اللي عاملت كل دا والله

يونس قفل وراح عند سهير

•••••••••

سهير- خير يا يونس فيها ايه

يونس- بتعاملي ليه فيا كدا

سهير- بعمال ايه

يونس- حرام عليكي انتي دمرتيني ليه هااا ليه كله علشان الفلوس و مظهرك قدام الناس تدمري ابنك وتبعدي عنها مراتها ليه

سهير بخوف- انت بتتكلام علي ايه يا يونس انا مش فاهمه حاجه

يونس بغضب- يا شيخه حرام عليكي انتي دمرتيني من صغري لما خالتيني اشتغال في تهريب المخـ ـدرات، علشان اكبر فلوسي وبعد ما فوقت وعرفت اللي بعامله غلط كانتي عايزاني ارجع، ليه بتعمالي فيا كدا انا مش ابنك ولا ايه، هاااا ردي استفدتي ايه لما بعدتي داليا عني، الانسانه الوحيده اللي حبيتها

سهير- يونس انت فاهم غلط

يونس- هههه غلط حرام عليكي كفايه لحد كدا… … … … …وسابها وخرج

••••••••
في الصباح
داليا راحت الكليه

حبيبه- وحشتيني اووووي يا داليا والله

داليا- وانتي اكتر والله يا حبيبه عارفه اني مقصره معاكي مش بكلامك غير واتس بس غصب عني والله

حبيبه- ولا يهمك 

داليا- انا والله جايه علشان اشوفك بس

حبيبه- ياراجل ما انتي جايه الكلية

داليا- لا والله ما انتي عارفه اني ضايعه السنادي  

حبيبه- ااها، بس بسم الله مشاء الله عليكي في النقاب

داليا- علي اساس اني بينها

حبيبه- عيونك اللي زي البحر والسماء مع الون الاسود تجانن

داليا- هففف هو داللي مضايقني وعامله وجهة نظر

حبيبه- هههه بهزار وبعدين ما انتي منزاله اوي اهو

داليا- طيب انا همشي بقا 

حبيبه- ماشي خليا بالك علي نفسك وعلي اللي في بطنك

داليا- فضحتيني

حبيبه- هههه معلش يلا سلام
………داليا مشيت وركبت مكروباص وبتبص جنبها لقيت واحد مبصتش عليها حطت الشنطه بينها وبينو

-وحشتيني يا داليا

داليا بصت لقيتها يونس حطت الشنطه علي بطنها 
يونس- انا عرفت كل حاجه متاخر ياريت تسامحيني………وحط ايدها علي كتفها

داليا- انت اتجاننت ابعد ايدك عني

راجل راكب وراها- في حاجه يابنتي

يونس- ما تخليك في حالك

الراجل- يعني اشوف بنت من بناتنها في الوضع دا واسكت، وبعدين انت ليك عين تتكلام

يونس مهتمش لكلامها ومساك ايدا داليا- يا داليا ياا حبيبتي سمحيني

داليا- لا انت مجنون فعلا بقولك ايه سيب ايدي

العربيه كله بقت تتكلام علي يونس وتشتمو

الراجل- اللي يشوفك يقول انك ابن ناس لكن مش بلابس فعلا

السواق- بقولك ايه يا باشمهندس اتفضل انزال بكرمتك احسن

يونس بغضب- بقولكم ايه كل واحد يحط لسانه في بوقه ويخراس

الراجل- دا انت بجح اووي

يونس- اللي متعرفهوش ان انا جوزها بس في مشاكل ممكن نسكات بقا

الراجل- دا حقيقي يا بنتي

داليا بصت لـ يونس- لا

يونس- داليا

الراجل- وكمان ليك عين تكداب

داليا- طليقي مش جوزي

يونس- ياريت كفايه كلام ومنحكمش من غير ما نعرف

الراجل- احنا اسفين يا بني بس لازم نقوم بواجبنا

يونس- ولا يهمك
السواق- التفضلو انزالو صدعتوني

يونس نزال وبعدين داليا

داليا مشيت ويونس مشي جنبها
داليا- الله يرضي عنك سبني في حالي انت مش طلقتني عايز ايه تاني

يونس- عايزك انتي يا داليا

داليا- انت طلقتني بتلاته يا يونس نرجع ازاي هاااا

يونس- انا عرفت كل حاجه يا داليا

داليا- متاخر اوي يا يونس، وانسا اني ارجعلك 

يونس- عارف اني غلط كتير بس كان غصب

داليا- الله يكرمك كفايه لحد هنا، انا مش مستعده اتهان من الناس كمان كله عرفه انن اطلقنا فابعد عني بقا…… 

 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية بنت الصعيد" اضغط على اسم الرواية 
reaction:

تعليقات