القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت زوجت زوجي الفصل العاشر 10 بقلم زينب مجدى

   رواية أحببت زوجت زوجي بقلم زينب مجدى


رواية أحببت زوجت زوجي الفصل العاشر 10 


أصبحت علاقة أسماء وجنات جيده جدا أصبحوا أكثر من الاخوات 
ظل احمد يحاول مع جنات حتي وافقت أن ترجع علاقتهم كما كانت من قبل
وهذا الاسبوع هو فرح ايه أخت جنات 
في شقة أسماء ....
جنات....اسمااااااء هتيجي معايا نرص شويه حاجات في شقة ايه
اسماء ....يا بنتي اكيد أهلك مش طايقني وشايفني بصورة مش كويسه
جنات....يا بنتي ما دا طبيعي مش كنتي ضرة بنتهم.. وكمان كنتي السبب في إنك تجبيلي السكر
اسماء..بمزاح.بلاش صراحتك الزيادة عن اللزوم دي يا جنات
جنات...دي صراحتي هي دي السبب في إني أخسر نص صحابي هههههههههههه هي البت زينب إللي مستحملاني
اسماء.... آه صحيح قولتي لزينب على موضوع إني أشتغل معاها في الحضانه
جنات.... آه قولتلها وهي قالت هتشوفلك مكان
اسماء....كده كويس وهرجع أكمل حفظ قرءان وإنتي إن شاء الله هتروحي معايا
جنات... إن شاء الله هروح
وأثناء حديثهم رن جرس الباب .. وفتحت أسماء الباب
اسماء... مين حضرتك
.... أنا دكتور أسر مرسي إللي كنت ساكن في الشقه قبل حضرتك وكان ليا هنا شويه حاجات فعايز اخدهم
اسماء...طيب ممكن اشوف بطاقه حضرتك
الدكتور أسر باستغراب.... تشوفي بطاقتي دا ليه
اسماء بتوتر.... علشان اتأكد إن حضرتك الدكتور أسر...حضرتك دي أمانه ومش هينفع اتصرف فيها غير لما أشوف بطاقتك أو صاحب العمارة ييجي معاك ياخدهم
الدكتور بإنفعال.... حضرتك أنا ممكن أقولك إيه هي الحاجات اللي جوه... إنتي كده بتسببيلي حرج
اسماء بنفس التوتر... حضرتك إللي بتسببلي الحرج ده
لو سمحت دي أمانه وأنا مش هقدر أتصرف فيها
خرجت جنات على صوتهم وقالت.....في إيه
اسماء....كويس إنك هنا يا جنات...هو ده دكتور أسر إللي كان ساكن قبلي في الشقه
جنات.... بصراحه أنا معرفش مين كان ساكن في الشقه... وأنا كمان أول مره أشوفه
الدكتور.... أنا كنت مأجر الشقه كمخزن شايل فيه شويه حاجات...ومكنتش قاعد هنا علشان هي تعرفني 
اسماء....يبقي أسفه جداً مقدرش اديك أي حاجة
جنات.....ممكن ترن على صاحب العمارة ولو هو قالنا نديك الحاجه هنديهالك 
أسر..  أكيد عملت كده بس تليفونه مقفول
اسماء....طيب أنا أسفه مش هينفع نفضل واقفين معاك على السلم كده أنا هضطر أقفل الباب وندخل....وفي أي وقت حضرتك تجيب معاك صاحب العمارة تقدر تاخذ حاجتك
............ أغلقت أسماء الباب وغادر أسر... ونزلت جنات إلي شقتها... أعدت طعام العشاء لأبنائها وزوجها... وبعد قليل من الوقت حضر احمد وتناولو وجبة العشاء وذهب الاولاد إلي غرفتهم وجلست جنات مع احمد يتسامرون
حكت له جنات كيف كان يومها... وأحمد يستمع لها بكل تركيز
جنات بابتسامة....تعرف إنك من زمان مقعدتش معايا وكنت مركز في إللي بقوله كده
احمد.... أقولك على حاجه بصراحه حاسس إننا لسه متجوزين جديد
جنات....تعرف إني بدأت أحب موضوع إنك اتجوزت عليا.. خلاك بقيت أحسن كتير أوي معايا
ضحك احمد بشدة
جنات....قولي بقي بجد يا احمد إنت طلقت أسماء ليه علشان أنا تعبت وكده
احمد.... بصراحه... أنا لما كنت بين الحيا والموت بعد الحادث كنت بقعد أفكر هقول لربنا إيه على صلاتي المقطعه
هقوله إيه على تقصيري في العبادات
ولما يسألني اتجوزت تاني ليه هقوله إيه.. يارب أنا كنت طمعان في فلوسها... يعني حتي مش هعرف أقوله..دي ارمله وأنا اتجوزتها علشان أربي عيالها...ولا دي مطلقة وأنا قولت اعفها...ولا دي واحده مسبقش ليها الجواز وأنا قولت اعفها
لأ دا أنا طمعان في فلوسها وربنا عالم كمان إنها مكانتش موافقه وأنا مع ذلك تممت الجوازه
قعدت مع نفسي وقولت يارب اديني فرصه ثانيه أصلح كل الغلط إللي عملته.. يارب اديني فرصه أقرب ليك
يارب لما تقبض روحي اقبضها وإنت راضي عني يارب
وفعلا ربنا اداني فرصة تانيه واديني اهه بحاول اصلح كل الغلط إللي عملته وبحاول أقرب من ربنا علشان لما أموت يكون ربنا راضي عني
وضعت جنات يدها على فمه وقالت... بعد الشر عليك
.............    .............  ..............
.....في المساء  اتي صاحب العمارة مع الدكتور أسر كي يأخذو اشيائه
اسماء.... دقيقه واحده أنادي لأستاذ احمد يقف معاكم وانتو بتاخدو الحاجة علشان مينفعش أقف أنا معاكم كده
نزلت أسماء للأسفل وقال أسر لصاحب العمارة
مين احمد ده
صاحب العمارة....ده طليقها
أسر بإستغراب....وهي مآمنه لطليقها كده عادي..وكمان ساكنه معاه في نفس العمارة
صاحب العمارة....دول ناس محترمين يا إبني ومحدش يقدر يقول عليهم نص كلمه والناس خرجو بالمعروف
أسر بسرعه.... أنا مش قصدي حاجه والله أنا مستغرب إنها الصبح بتكلمني عن الامانه ودلوقتي نازله شقة طليقها بالليل
صاحب العمارة.....يا إبني بلاش سوء الظن... الراجل متجوز ومخلف وهي كمان صاحبة مراته أوي
أسر.... أنا كل ما أفهم حاجه تقولي حاجه تاني تلغبطني اكتر
إزاي اتنين كانو ضراير يكونو أصحاب
في ذلك الوقت حضر احمد...وتم نقل كل الاشياء الخاصه به
واعتذرت له أسماء على ما حدث في الصباح وهو قبل الاعتذار
وعادت أسماء إلي شقتها لكنها وجدت شئ غريب للغاية 

يتبع الفصل التالي: اضغط هنا    

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية أحببت زوجت زوجي" اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات