القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تزوجت لأجل ابنتي الفصل السابع 7 بقلم بسنت اشرف

 رواية تزوجتك لأجل ابنتي بقلم بسنت اشرف 

 

  رواية تزوجت لأجل ابنتي الفصل السابع 7

 



 في منزل والده ريم "رجاء" 

قالت رجاء: في عريس متقدملك يا رنا..... 

ردت رنا بتسرع: وانا مش موافقة يا ماما.... 

قالت رجاء: مش لما تشوفيه او تعرفية الأول بعد كده تشوفي اذا كنتِ هتوافقي ولا ترفضي.... 

ردت رنا قائلة: من غير ما اشوفه يا ماما أنا مش عايزة أتجوز.....

قالت رجاء: اوعي يا بت تكون دماغك هفتك وبتحبي حد؟؟؟ 

ردت رنا قائلة: لاا يا ماما طبعًا أي اللي بتقولية ده...... 

قالت رجاء:ماشي يا رنا اتمنىٰ كده فعلًا وخلي في علمك العريس هيجي النهاردة.... 

ردت رنا قائلة: مااا.. شي.. 

ودلفت إلىٰ غرفتها باكية لا تريد الزواج فهي تخشىٰ أن تتزوج برجل يفعل مثلما فعل والدها " يا ترىٰ ماذا فعل والدها لكي تخشىٰ هي الزواج"

علىٰ الناحية الآخرىٰ في منزل أسر وريم

قال أسر موجهًا حديثة لريم: اتفضلي تليفونك بقاله ساعة بيرن...... 

ردت ريم قائلة: شكرًا...... 

الو ازيك يا ماما..... 

احنا بخير الحمدلله... 

كلنا بخير واللهِ.... 

انتوا عاملين اي..... 

بجد لا أنا فرحت اووي رنا بيجيلها عرسان بأذن الله حاضر يا ماما هنيجي أنا وأسر بأذن الله.... 

ماشي يا حبيبتي يلا سلام.... 

رجاء: ازيك.. ي بنتي عامله ايه 

ريم: الحمدلله وانتوا 

اغلقت الخط مع والدتها وتحدثت مباشرة إلىٰ أسر قائلة:أسر في عريس متقدم 

ل "رنا"

وماما بتقول إنك المفروض تبقىٰ موجود وكده........

رد أسر قائلًا بتفهم: طبعًا هو أنا افديها الساعة لما اروح رنا زي اختي أكيد ومش هتأخر عنها.... 

قالت ريم: شكرًا يا أسر..... 

رد أسر قائلًا: مفيش داعي للشكر قولتلك رنا اختي..... 

مرَّ الوقت وذهبا أسر وريم إلىٰ منزل والدتها..... 

دلفت ريم إلىٰ غرفة اختها، فانصدمت عندما رأتها تبكي.... 

قالت ريم بخضة: بتعيطي لي يا رنا في اي يا حبيبتي؟! 

ألقت رنا نفسها في احضان شقيقتها واجهشت في البكاء..... 

قلقت ريم علىٰ شقيقتها بشده واحتضنتها وهي تحاول تهدئتها

قالت ريم: طيب اهدي كده واحكيلي مالك..... 

ردت رنا قائلة: مش عايزة أتجوز..... 

قالت ريم: لي يا رنا مش عايزة تتجوزي لي؟! 

قالت رنا: مش عايز اتجوز انا افهموا انا مش عايزة اتجوز واحدة يتخلىٰ عني وعن عياله، الرج*الة ملهاش امان يا ريم..... 

ردت ريم قائلة بعقل: صوابعك كلهم مش شبة بعض يا ريم والرحالة كلها مش شبة بعض واللي حصل مع ماما بأذن الله مش هيتكرر مع حد فينا، وبعدين مين قال انك هتتجوزي مش لما نشوف العريس الأول..... 

قالت رنا: بس.....

ردت ريم قائلة: مبسش يا رنا..... 

يلا بقىٰ امسحي دموعك علشان تخرجي تشوفي العريس..... 

ردت رنا قائلة: حاضر 

قالت رجاء: يلا يا رنا علشان الرؤية الشرعية... 

ردت رنا قائلة: حاضر يا ماما...... 

خرجت رنا برفقة والدتها وريم وذهبت لغرفة المجلس"الصالون

اردف سامح "عم العريس" قائلًا: احنا يسعدنا طبعًا أننا  نطلب ايد بنت حضرتكم....... 

رد أسر قائلًا: واحنا يشرفنا طبعًا يا عمي بس اهم حاجة التوافق بين العرسان..... 

قال سامح: طيب نسيبهم مع بعض شوية، ده حقهم..... 

خرجوا جميعًا من الغرفة.... 

أردف يامن"العريس" قائلًا: مش هتتكلمي تقولي حاجة..... 

ردت رنا قائلة: هقول أي يعني.....

قال يامن: أي حاجة  ده أنتِ حتىٰ متعرفيش اسمي........ 

ردت رنا قائلة: طيب اتفضل قول أنتَ علشان أنا مش عارفة..... 

قال يامن بتنهيدة:  أنا يا ستي اسمي يامن عندي 27 سنة خريج هندسة

 عندي شركه صغيرة بس هتكبر مع الوقت والجهد بأذن  الله

 أهلي متوفين من وأنا عمري 6 سنين توفوا في حادثة وعمي اتكفل بيا هو ومراتة...... 

قالت رنا: الله يرحمهم..... 

رد يامن قائلًا: طيب علشان تكوني عارفة أنا حابب أتجوز علطول وعندي شقة جاهزة من مجاميعة ناقص وجودك فيهاا وبأذن الله لو أنتِ عايزة هجيب فيلا..... 

ها أي رأيك بقىٰ؟... 

ردت رنا بحزن: الراي رأي أهلي طبعًا....

قال يامن: هو أنتِ  زعلانة ومش موافقة صح لو كده قولي وأنا هفهمك عادي والرفض يكون من ناحيتي.... 

قالت رنا: لا عادي اهم حاجة تتقي ربنا فيا وتكون قد المسؤلية..... 

رد يامن بسعادة: من ناحية كده متقلقيش خالص...... 

بعد فترة..... 

قال أسر: بأذن الله ردنا هيوصلكم في اقرب وقت..... 

رد سامح قائلًا: أن شاء الله يا ابني واتمنىٰ يحصل نصيب.... 

قال أسر: بأذن الله يا عمي..... 

وبعد فترة ذهبوا جميعًا إلىٰ بيوتهم.... 

في بيت أسر وريم.... 

قال أسر: ريمو مش ناويه تسامحيني بقىٰ فين قلبك الطيب اللي بيسامح هيجي عندي أنا ويوقف واللهِ أنا ندمان بس كان غصب عني.....

قالت ريم: اس...

قاطعها أسر قائلًا: واللهِ يا ريم غصب عني مكنتش عارف بقول أي ولا بعمل أي قدري حالتي...... 

قالت ريم: بس أنتَ زعقتلي اوي وجرحتني بكلامك..... 

قال أسر: أسف أنا عارف اني غلط بس أنا بحبك...... 

قالت ريم بصدمة: بت....أي 

أردف أسر بنبرة أشبه بالهمس: بحبك يا ريمو... 

قالت ريم: أنتَ بتتكلم جد؟؟ 

رمقها أسر بحب قائلًا: واللهِ بحبك يا ريمو بل كمان بعشقك...... 

اردفت ريم قائلة: لا مهو أنتَ لا شارب حاجه يا شارب حاجه برضوا...... 

أردف أسر قائلًا بضحك: لا يا ستي أنا اول مرة اكون فايق كده.... 

بحبك يا ريمو.... 

كانت تنظر له ريم بحب وعدم تصديق 

أقترب منها أسر بعدم َوعي وهمس ف اذنها بحبه وسحبها في طوفان عشقه وأصبحت زوجته أمام الله.....

يتبع الفصل التالي: اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "  رواية تزوجتك لأجل ابنتي" اضغط على أسم الرواية


reaction:

تعليقات