القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بلوة حياتي الفصل الثاني 2بقلم روان محمد

  رواية بلوة حياتي بقلم روان محمد


 رواية بلوة حياتي الفصل الثاني 2


تحت المطر كان عٌمَر مروح البيت وفريده راجعة البيت كان الشارع شبه فاضي

فريده تحت المطر وبتلعب وسعيدة جدا عشان هتشتغل الوظيفه اللي بتحبها 😁 عٌمَر شافها من بعيد وهو في عربيته فريده بتلعب ومبسوطة جدا تحت المطر وعٌمَر مبسوط لمجرد رؤية ساعدتها دي من بعيد-عٌمَر بياخد مظلة وينزل-

عٌمَر: إنتي يا بلوة هتتعبي

فريده:ازيك يا نحس حياتي ...تؤتؤ انت دلوقتي مش نحس حياتي 😅

عٌمَر:ليه حصل إيه

فريده:-بصوت عالي وسعيد- انا هشتغل في وظيفة احلامي من الأسبوع الجاي

عٌمَر:طب مبروك

فريده-قربت منه-شكرا ليك بجد

عٌمَر:ليه انا عملت إيه-بتوتر-

فريده: عشان انت كنت سبب حظي النهاردة

عٌمَر: بجد ...ما ممكن تكون صدفة عادي

فريده:لاء مش صدفه انت كنت حظي النهاردة شكرا

عٌمَر:انا سعيد جداً لفرحتك ربنا يديم فرحتك .... تعالى تحت المظلة صدقيني هتتعبي

فريده:لاء مش هاجي متعملش فيها ماما والنبي

عٌمَر:ما هي خايفه عليكي

فريده سيب بس انت المظلة وتعال افتح ايديك للمطر وارفع راسك للسماء هتحس بسعادة رهيبه سواء كنت حزين أو سعيد المطر هيخليك كويس تعال جرب ...افتح عنيك وايديك واستقبل قطرات المطر ...تعال جرب متخافش صدقني هتنبسط 💙

عٌمَر: ماشي يا ستي اهو -عٌمَر ساب المظلة وكان في البداية خايف أنه يستقبل المطر لكن فريده مسكت ايديه ⁦♥️⁩ وقالتله افتح ايديك وعينيك وبص للسماء عٌمَر عمل زي ما قالت وكان سعيد اولا عشان ايديه في ايديها ⁦♥️⁩-

فريده: إيه هو شعورك يالي بقيت صديقي من غير ما اعرف اسمك 😂💔

عٌمَر:ياه بجد بقينا صحاب مبسوط لأني صديقك يا بلوة 😂💔

فريده:خير سمعك فيه حاجة بقولك معرفش اسمك طبيعي طيب نكون صحاب من غير ما اعرف اسمك ... إنت قولي بس طبيعي...يا شيخ بذمتك طبيعي

عٌمَر:ما خلاص براحة طيب يا بلوة اسكتي وانا اقولك

فريده:سكت ⁦☺️⁩

عٌمَر-مد ايديه- انا عٌمَر تقبلي تكوني صديقتي يا بلوة قصدي يا فريده

فريده:طب شوي هفكر

عٌمَر:هو انا بطلب اتجوزك ولا ايه عشان هتفكري 😂💔!

فريده: عشان انت غبي مانا لسا قايلة ليك انك بقيت صديقي من غير ما اعرف اسمك 

عٌمَر:انا سعيد بكوني صديقك ... الحمدلله ما بقتش نحس حياتك 😂💔

فريده:طب سلام بقي يا عٌمَر

عٌمَر:طب تعالي اوصلك طيب ..

فريده:لاء انا همشي تحت المطر عموما قربت اوصل ⁦☺️⁩

عٌمَر: ماشي نتقابل تاني إن شاء الله سلام

فريده مشيت وعمر مشي 🥳

"في الصباح التالي"

عمر كان في الحارة اللي عايشة فيها فريده مع صديقه المقرب بيشوفو أرض هيشتروها

فريده ماشية وشافها هيثم صديق عمر ونادي عليها 😳!!

فريده: هيثم بتعمل إيه هنا والله زمان

هيثم: والله انا هكون هنا علي طول قريب زي زمان يا ستي

فريده:طيب يا سيدي انت بتعمل ايه هنا بقي

هيثم:بنشتري أرض هنا وهيكون في هنا فرع صغير للشركة وهيكون حاجة مختلفة هيكون تصميم وتسويق عبر الانترنت .. طبعا هنفذ المشروع مع صاحبي عٌمَر -هيثم نده على عٌمَر-

هيثم:احب اعرفكم على بعض

عٌمَر:لاء مفيش داعي إحنا عارفين بعض 😉

فريده: نعم وانا اعرفك منين 😳!!!

عٌمَر:انتي بتقولي ايه يا بلوة هو مش احنا بقينا صحاب

فريده:لاء انت اكيد متلخبط بيني وبين حد تاني 🤫

عٌمَر مستغرب+انتو مستغربين إيه اللي بيحصل هيثم صديق فريده من ايام الابتدائيه وكان صديقها المقرب وكمان حب طفولتها!!!+كمان هي مازالت بتحبه بس هو معتبرها صديقه مش اكتر وهي عملت نفسها مش فاكره عٌمَر عشان هيثم ما يخدش فكرة غلط عنها ويلا صديق العمر افضل من صديق امبارح

عٌمَر:يمكن 😒

هيثم:يلا تعالي اتفرجي معانا على الأرض -فريده راحت مع عٌمَر وهيثم-

فريده:حلوة إن شاء الله تكون خير ليكم

عٌمَر: إن شاء الله ...اه مقولتيش ايه اخبار أول يوم شغل ليكي في شركة ***

فريده:ما قولتلك يا غبي امبارح إني هبدأ الاسبوع الجاي

هيثم: يعني انتو عارفين بعض

فريده:لاء ابدا ده واحد مستفز

عٌمَر:انا قولتلك اني اعرفها دي بلوة 😎

هيثم:ما علينا يلا بقي عشان نرجع الشركة

عٌمَر:يلا يا بني طير علي عربيتك وان جاي وراك

-هيثم مشي-

عٌمَر:قال مش عارفني قال 😒

فريده:انت واحد رخم اوي انت دلوقتي بلوة حياتي

عٌمَر:وانتي كمان بلوة حياتي ... إنتي بتحبي هيثم صح ؟!

فريده:لاء+إنت مالك ⁦☺️⁩

عٌمَر:اصله قالي قبل كده إنه بيحب واحدة إسمها فريده ومش عارف يعترف ليها بحبها

فريده:بجد يعني هو كمان بيحبني 😍-بلهفة وسعادة كده وكانت عينيها مليانة قلوووب 😂-

عٌمَر:فيها إيه لما تكوني صريحة من البدايه لازم يعني اضحك عليكي عشان تنطقي

فريده:ضحكت عليا تاني بكرهك يا بلوة حياتي 😒-قالتها في لحظة غضب-

عٌمَر:من فينا بيحب البلواي يعني 😎 عندي بلوة مش طايقها كنت فاكرها صديقتي بس دلوقتي عرفت انها هتفضل بلوة حياتي 😎😂

فريده:طب يلا امشي دلوقتي بقي 😒

عٌمَر:لينا لقاء جديد يا بلوة حياتي

فريده:لا سمح الله بدعي ربنا اني ما اجتمعش بيك تاني

عٌمَر:علي فكرة في امل إن إحنا نتجوز 😍 خلي ده في بالك 😂💔

فريده: مستحيل انت لو آخر راجل على وجه الارض مستحيل اتجوزك 😒

عٌمَر:شغل القدر بقي مش هتقدري عليه

فريده:اقتل نفسي ولا اكون مراتك 😠

عٌمَر:بس لحسن في المستقبل تحاولي تقتلي نفسك علشاني 😂💔 ... سلام يا بلوة حياتي 😛

فريده:غووور يا نحس

-عٌمَر مش وفريده بدأت تكلم نفسها 😁-

فريده:الزفت بهدلني يا تري هيثم بيفكر فيا ازاي دلوقتي 😭💔...ده لو كان في أمل إنه يحبني .. الأمل راح بسبب الزفت عٌمَر...اكيد هيثم دلوقتي واخد عني فكرة مش كويسة عني 🤦

-فريده ماشية بيتها لقيت هيثم قدام بيتها 😳-

فريده: هيثم إنت ما مشتش في حاجة ولا إيه

هيثم:كنت عايز اتكلم معاكي في حاجة

فريده:اتفضل

هيثم:بصي يا فريده نصيحة مني ليكي مالكش دعوة ب  عٌمَر ده عشانك عٌمَر مش بتاع علاقات لمدي الحياة...هي علاقته بالبنات كلها يومين عٌمَر هيجرحك ابعدي عنه

فريده:بس مفيش حاجه زي ما انت متخيل-حكت لهيثم كل حاجة حصلت-

هيثم:طيب كويس يا فريده بردو نصيحتي ليكي اعملي بيها عشان إنتي اختي يا فريده -ومشي هيثم-

*فريده هتتجن بجملة انتي اختي يا فريده وبتكلم نفسها-اختك يا حيوان انت بتقول ايه انا بحبك وبحلم باليوم اللي اكون فيه معاك عااااا 

عٌمَر نزل من عربيته ووقف عند طريق البحر وقعد كده علي عربيته وبدأ يفكر في فريده البنت اللي قلبه اختارها قلبها هي مع افضل صديق ليه محتار يعمل إيه يبعد عن فريده ويجمع بين حبيبته وصديقه المقرب ولا يقرب منها بقلب جامد لأن صديقه مش بيبادلها بنفس المشاعر

يتبع الفصل التالي: اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية بلوة حياتي" اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات