القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حياة ظابطة الفصل الحادي و العشرون 21 بقلم سما الحملاوي

  رواية حياة ظابطة بقلم سما الحملاوي 


  رواية حياة ظابطة الفصل الحادي و العشرون 21


وقفنا لما يونس دخل يقول لمراد انو يلحق حياة 
مراد برعب على اخته....في ايييه مالهااا 
يونس.....فقدة وعيها
جريوا عليها ....
مراد بخضة.....حياة حبيبتي فوقي 
قومت شلتها بسرعه 
حمزة.....اركب عربيتي بسرعه 
ركبنا عربية حمزة بسرعه وروحنا على اقرب مسشفى والدكتور خدها يكشف عليا  
مراد بخوف......هو ايه الي حصل يايونس فهمني 
يونس.....حاضر...
فلااااااش باااااك....
يونس ....ازيك يا  انسة حياة 
حياة بأبتسامه.... الحمد اله ازي حضرتك يايونس باشا 
يونس....الحمد الله تمام.. فين مراد اومال
حياة....حمزة باشا طلبو و را
حسيت بدوخة جامدة ووقعت 
فجاة يونس اتفزع عليا 
يونس بفزع....حياة حياة فوقي 
بدأت اضرب وشها براحة بس مش بتفوق 
يونس....حياة يابنتي 
شلتها وحطيتها على اقرب كرسي وروحت على اوضة حمزة 
باااااااك....
يونس....هو دا الي حصل 
حمزة.....اهدأ يا مراد ان شاء الله هتبئا بخير 
والدكتور وقتها خرج 
الدوك.....مين يقرب للمريضة 
مراد.....انا يدكتور اخوها
الدكتور....المريضة حصلها هبوط بسبب قلة الاكل وكمان عملت اجهاد كتير اثر عليها انا ادتها محلول ولازم تهتموا بأكلها كويس وانا هكتبلها على شوية ادوية تمشي عليها 
مراد.....تمام شكرا لحضرتك جدا هي هتفوق امتى 
الدكتور....دلوقتي  ان شاء الله والف سلامه عليها 
ومشي 
حمزة.....اهو هبوط بسبب قلة الاكل متقلقش بئا 
مراد.....الحمد الله 
ودخلها عدل وهي كانت بدأت تفوق
مراد.....حياة حبيبتي انتي كويسة 
حياة بأرهاق.....الحمد الله هو ايه الي حصل 
مراد.....حكلها الي حصل....وبعدين مش بتهتمي بأكلك ليه 
حياة..... بقالي كام يوم مليش نفس بس ههتم حاضر 
الباب خبط ...
عدلت طرحتها 
مراد.....ادخل 
حمزة ويونس دخلوا....
حمزة.....الف سلامه عليكي يا انسة حياة اهتمي بأكلك بئا 
يونس.....الف سلامه عليكي يا انسة حياة 
حياة.....الله يسلمكم يارب 
حياة.....مراد انا عاوزه اخرج 
مراد.....حاضر 
وراح لدكتور ادالو الادوية الي يجبها وراح لحياة وخلص المحلول وراحوا القسم مراد جاب عربيتوا وحاجتوا وراح البيت 
...
اية  بتفتح الباب
بعدها دخلنا....
اية....اتأخرتوا ليه كدا 
مراد.....اصل ..وحكلها الموضوع 
اية....ياحبيبتي طب قومي غيري يلا عقبال ما احطلكوا الاكل 
حياة....حاضر ياحبيبتي 
ودخلت اغير....
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
في فيلا احمد الهواري.... الساعه 4ونص
اش....ماما ممكن انزل اروح اجيب حاجات انا وياسمين 
ايمان.....ماشي متتأخريش
اش.....حاضر ياماما 
وطلعت اللبس ونزلت وخدت عربيتي ورحت اعدي على ياسمين 
ياسمين وهي بتركب العربية.....ياسمين ايه يابنتي التأخير دااا🙂 
اش.....تأخير ايه احنا هنمثل انا اتصلت بيكي وانا فاضل على بيتك واوصل 10د اقولك انزل عشان عرفاكي بتتأخري ولسه نازلة 🙂
ياسمين بهزار.....يادي الكسوف😂امشي يلا يابنتي 
وصلو المول ودخلوا جابوا حاجتهم وفي الاخر دخلوا  مكان الاغذية.....
اش.....هتجيبي ايه 
ياسمين......هروح اجيب شكولاتات 
اش....اوك وانا في مكان الجبن 
ياسمين.....هخلص واجيلك 
وراحت كل واحده فيهم مشيت في اتجاها 
اش.....لو سمحت 
العامل.....ايوه 
اش.....عاوزه جبنة رومي و....و....و 
وطلبت حاجتي 
العامل.....تمام 5د ويكونوا جهزوا 
مشيت تشوف حاجات وهي ماشية خطبت عربيتها في عربية واحد 
هو.....انتي تااااااني 
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في فيلا يوسف الهواري...
نورا.....مامتي يامامتي ياحتة سكره 
حنان بضحك.....اخلصي عاوزه ايه😂
نورا بضحك......سلامتك ياحنووووون😂
حنان.....امممم اشك في كدا
نورا.....بما ان انتي قفشتيني ف خلاص هقول 😂
حنان.....قولي 
نورا.....احم احم هو انا يعني عاوزه 4000
حنان بصدمه.....4000 ايه وعاوزاهم في ايه يا ختي 
نورا....هغير لون العربية عشان لونها رمادي واانا بحب الجلاكسي ف هغير لونها وكمان هجيب شوية حاجات ليا 
حنان بصدمه وصوت عالي.....وايه ياختي الحاجات التانية 
نورا.....ميك اب على هدوم 
حنان بهدوء مصطنع.....طبعا طبعا ومالو 
نورا.....هتديهملي 
حنان.....طبعا اوماااال ونزلت جابت سلاح كل ام من على الارض الشبشب😂 وطلعت تجري ورا نورا 
حنان بصوت عالي وزعيق......عاوزه 4000جنية ياحبيبتي انا بئا هديكي 4000شبشب على وشك 
نورا وهي بتجري.....ياماما اهدي كدا وصلي على النبي في قلبك 
حنان بعصبية.....علية افضل الصلاة والسلام...قال 4000قاللل 4000 عفريت يركبوكي 
نورا....كفايا غلط بئا انا سكت كتير😂
حنان....لا يا ختي تعالي اضربيني قلمين يلا يابنت الج...ز....م....ه  من وشي بدل ما اقتلك 
دخل على زعقهم يوسف...
يوسف بخضة....في ايه في ايه ياجماعة صوتكم عالي ليه كدا 
حنان.....تعالى شوف بنتك 
يوسف.....مالها بنتي 
نورا......يرضيك يا بابتي اطلب منها 4000ج اغير لون العربية واجيب لبس وميك اب تجري ورايا بالشبشب وتبئا عاوزه تضربني 
يوسف.....حنان خديها اهي كملي عليها بدل ما احطها في التخشيبة 
نورا بتمثيل.....اااااه قلبييييي واحده بتضربني وابويا عاوز يسجني انتو اكيد مش اهلي ااااه قلببببباااااي 
حنان.....تمثيلك وحش 
يوسف.....واه احنا مش اهلك لقناكي على باب جامع يلا روحي دوري عليهم 
وضحكوا 
نورا.....ديما سدين نفسي انا راحة اتصل بأخويا حبيبي يديني 4000ج 
حنان.....😂 بتحلم😂
يوسف.....ربنا يهديكي يابنتي انا رايح اصلي المغرب 😂
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
في بيت احمد الدمنهوري....
بعد ما حياة بدلت لبسها هي ومراد راحوا يتغدوا سوا كلهم وخلصوا وقعدوا في الليفنج 
احمد....كويسة ياحياة ياحبيبتي دلوقتي 
حياة....الحمد الله يابابا 
ياسين بهزار.....لا لا مش متعود على عليكي كدا يا حياة لا😂
حياة بضحك.....بس يالا🙂
ياسين بهزار ..... يالا انا ياسين الدمنهوري يتقالي يالا
(مفاجأة مش كدا 😂
ايوه ياجماعة ياسين يبئا ابن عم حياة وابن خالة حياة لأن والد ياسين اخو والد حياة والدة ياسين اخت والدة حياة بس والد ياسين متوفي ) 
حياة بهزار.....يابني حل عني بئا😂
ياسين بهزار.....فاكرين ل
قطعتوا جيسيكا 
جيسيكا....ياسين عوزاك دقيقة 
ياسين.....حاضر بعد اذنكم ياجماعه
هما.....اتفضل يابني 
وروحنا البلكونه 
جيسيكا....Mi parla con me, quando ci capiscono 
(تحدث معي الايطاليه لعدم فهم الاخرين)
ياسين...Les in A.
(لماذا ماذا يوجد)
جيسيكا بعصبية...Perché parlare con la vita di De Kater e finirli insieme fino a I.
(لماذا تتحدث مع حياة هذه كثير حتى انك اخبرتني عنها كثير في ايطاليا وايضا هي اول من قولت لها اننا راجعون 
ياسين بعصبية......
La vita di Jessica è mia sorella e non parla con loro così
(حياة اختي ياجيسيكا ولا تتحدثي عليها هكذا مره اخرى وانتهاء الكلام)
ودخل 
جيسيكا بعصبية.... اف اف اف 
ودخلت وراه 
وقعدوا كلهم.....
سارة .....ياسو 
ياسين.....ايوه ياسرور 
سارة....عاوزه اتعلم ايطالي والصراحة جربت من على النت اتعلم التركي معرفتش ف اتعلمت من المسلسلات
ياسين بضحك....
حاضر عيوني هعلمك الاساسيات 😂
سارة.....هيه هيه يلا يلا ثواني اكتب وراك في الفون 
حياة بضحك.....اتعلمي اتعلمي😂
مراد....اهي هتقرفنا لو اتعلمت كلمتين😂
اية واحمد.....وياترى بئا هتتعلمي ياسارة😂
سارة.....خلصتوا تريقة اسكتوا بئا 🙂
نعمه.....مالكوش دعوة بسارة حبيبتي 
سارة.....حبيبتي يانعومتي يلا يابني تعالى نخرج نقعد في الصالة لأنهم مش هيبطلوا 
ياسين بضحك....حاضر يلا😂.
وخرجنا وجسيكا هتولع....
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في شقة حمزة.....
دخل هو ويونس وبدلو لبسهم ودخلو عملوا اكل وقعدوا كلوا 
يونس......مراد كدا مش جاي 
حمزة.....اه اكيد يبئا يجي يوم تاني بئا 
يونس.... ان شاء الله 
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
عند اش....
اش.....يابني انت ورايا ورااياااا 
ادهم بسخرية.....انا نش فاهم كل ما امشي اتكعبل فيكي 
اش.....ليه شايفني لعبة 
ادهم.....افف بصي انا مش فايق روحي روحي شوفي بتعملي ايه 
اش.....يعني انا الي عاوزه اقف معاك 
العامل قطع حدثهم...
العامل.....الحاجة ياانسة 
راحت اش جابت الحاجة وبصت لأدهم بقرف ومشيت 
وراحت لياسمين 
اش.....خلصتي 
ياسمين.....اه مالك 
اش.....قابلت الي اسمه ادهم دا 
ياسمين بضحك.....تاااااني 
😂
اش......مش عارفة ورايا ورايا 
ياسمين.....طب بقولك هروح اجيب بن واجيلك استنيني 
اش.....حاضر 
وهي ماشية حصل .....
استوووووووووب....
في بيت احمد الدمنهوري....
ياسين علم سارة الاساسيات والعائلة بالأيطالي وكدا 
ودخلو اليفنج تاني 
حياة بهزار.....اتعلمتي ياختي 😂
سارة.....نينيني مالكيش دعوة 😂
قامت جيسيكا تدخل wc وسابت فونها وكان جمب سارة ورن وكان صامت وسارة حست باهتزاز بصت جمبها ولقت مكتوب  ******
واتصدمت 

وقفنا الجزء الي فات لما سارة شافت حاجة صدمتها في فون جيسيكا... 
شافت كلمة مكتوبة mia madre(امي)
سارة لنفسها....اكيد غلط انا هخش اشوفها في الفون 
ودخلت بسرعه في الكلمات المكتوبة ولقت فعلا انها مكتوبة امي استغربت جدا ازاي وهي قالت ان اهلها ميتين 
فجأة جت جيسيكا مخضوضة 
جيسيكا بخضة....فوني فين انا نسيتوا 
سارة بأستغراب....اهو جنبي 
جيسيكا بعصبية....ماشي 
وشدت الفون بسرعه 
وكلو مستغرب منها وسارة مستغربة 
(جيسيكا نسيت الفون ورجعت تاخدوا بسرعه  بس ياترى في ايه ومين مامتها وهي قالت انهم اتوفوا )
ياسين لنفسه....هو في ايه انا هقوم اشوفها 
روحتلها لقتها في البلكونه....
ياسين.....مالك ليه اتوترتي لما نسيتي الفون 
جيسيكا بتوتر....لامتوترتش انت عاوز توترني وخلاص 
ياسين.....انا مقولتش كدا بس منظرك كان يقول اكن فونك اتسرق 
جيسيكا بعصبية.....هو انتي عاوز تركبني غلط وخلاص اففف ايه دا 
ياسين بحده.... انتي غلطي كتير +جهزي نفسك مسافرين بكرة الساعه 2 انا وانتي والساعه 12تكوني جاهزة عشان الطيارة ودا اخر كلام
ومشيت وانا مضايق منها... 
༺༺༺༺༻༻༻
عند عائشة وياسمين...
بعد ما ياسمين راحت تجيب ال بن اش لسه بتمشي لقدام حد عدا من قدمها بترجع لورا خبطت في واحد وزقها بالعربية بتاعت المشتريات ووقعت وفجأة جه من وراها ادهم وسندها  وبصت لي واتخضت عدا ثواني وقامت معاه... 
الراجل يدعى علاء .... ايه الغب*اء دا بترجعي لورا كدا ليه كنتي هتوقعي الحاجة افف دا اسمو غب*اء
اش بعصبية ودموع....انت الي خبطتني 
علاء.....انتي بجد غب*ية انتي الي رجعتي بضهرك 
ادهم بعصبية....ما تلم نفسك يا اخ هو عشان ساكتين الله 
علاء....وانت مالك بيها بئا ان شاء الله حد اصلا وجه ليك اي كلام هي الي مبتعرفش تمشي
ادهم..... اخرس ياحي*وان
والصوت علي واش بتعيط وكلو جه وسكتهم وياسمين خدت الحاجة وحاسبت وخرجت خدت اش ومشيت بيها للعربية 
اش بهدوء....بني ادم مستفز
ادهم جه من ورايا...
ادهم.....ابئي خدي بالك بعد كدا مش كل شوية مشاكل كدا 3مرات اتقابلنا صدفة في كل مره مشكلة
اش بعصبية....محدش قالك تدخل ليا في حاجة انت الي بتتدخل 
ادهم بعصبية....تصدقي انا فعلا غلطان مش عاوز اشوف وشك تاني ياريت ولو حتى من بعيد عشان بجد كل مره بشوفك بتخرجيني عن شعوري انت شخصيه معقده في حياتك
اش بعصبية.....ولا انا عاوزه اشوفك اصلا  انت بني ادم مستفز يلا يلا ياسمين 
وخدت ياسمين وراحت تركب العربية 
وهي في العربية...
اش بعياط.....هو في ايه كل فعلا ما اقابلوا يحصل كدا وكمان غلط فياااا!
ياسمين.....حبيبتي خلاص اهدي معلشي كدا كدا مش هنشوفوا تاني 
...
༺༺༺༻༻༻༺
في شقة حمزة...
يونس.....ايه القاعدة الممله دي 
حمزة.....يونس روح هات يامن وامشي انت على الاقل مش بسمعلوا صوت 
يونس بضحك....اخص لا بجد اخص😂
فجأة التيليفون رن....
يونس بهزار...دا يامن جه على السيرة😂
حمزة بضحك....طب رد😂
رد وفتح الاسبيك..
يونس......الو ازيك يايامن 
يامن.....ازيك يايونس عامل ايه وحمزة عامل ايه
يونس.....بخير الحمد الله 
يامن....ايه مش هتيجي 
حمزة رد....طب ما تيجي انت تقعد معانا 
يامن.....طيب شوية واجي 
حمزة ويونس....تمام 
وقفلو..
يونس....اهو قولت هات يامن هيجي بنفسوا اهو😂
حمزة.....ينور
༺༺༺༻༻༻
في بيت حياة احمد الدمنهوري....
بعد ما ياسين دخل من البلكونه وكان متعصب 
ياسين بعصبية....ماما هتخليكي هنا في بيت خالتي وعمي وانا هسافر و وجيسيكا جاية معايا 
نعمه.....ماشي ياحبيبي تروح وترجع بالسلامه 
ياسين....ان شاء الله السفر بكرة الساعه 2 مراد معلش تعالى ننزل شوية 
مراد.....طبعا يلا 
دخلنا بدلنا هدومنا وخرجنا ...
سارة وحياة دخلو يقعدوا في الاوضة الي فيها الاجهزة بتاعت الرياضة عشان سارة قالت لحياة تيجي معاها تكلم معاها وبابا دخل يرتاح شوية وخالتو وماما قعدوا مع بعض وجيسيكا راحت البلكونه...
في اوضة الرياضة ....
حياة....ها ياستي قولي عاوزه ايه 
وطلعت على المشاية اتمرن 
سارة بقلق....جيسيكا لما قامت تخش التويلت اول ما قامت فونها رن وكان مكتوب امي بالأيطالي ولما دخلت اتأكد لقيت فعلا يعني امي وبعدها بدقيقة جت تجري تاخدوا هو مش المفروض ان اهلها متوفين وهي قالت كدا 
حياة بأستغراب....ممكن تكون خالتها مثلا او اي حاجة مش عارفة الصراحة 
سارة.....يمكن بس بردوا مقلق الموضوع
حياة بقلق.....هنعرف يابنتي بس متكلميش في الموضوع دا مع حد 
سارة.....حاضر 
حياة لنفسها.....بصراحة مش هنكر اني قلقت وانا بردوا اول ما شوفت جيسيكا دي مرتاحتش ليها بس الله اعلم 
سارة بصوت عالي....حياة حياااة 
حياة بأنتباه..... ها ايه في ايه معلش سرحت 
سارة.....لا عادي انزلي يلا بئا روحي على اي جهاز تاني 
حياة.....حاضر اهو 
....
في مكان ما.... يتحدثون الاسبانيه...
مجهول1...La calamidad y despedida en nuestro cerebro.
(كارثة قادمه علينا)
مجهول2....En lo que hablo rápidamente
(تحدث ماذا يوجد)
مجهول1.....Los estados comenzaron a quejarse
(لقد ابتدأو في الشك بي)
مجهول2.....Me pronunciamos porque hablo español
(كيف...تحدثي ولذا تتحدثي معي الاسبانيا)
مجهول1....Ioa asan kada español español
(ايوه لذا اتحدث الاسبانيا)
مجهول2....Ok, estás seguro de que querían dudar de Vicky
(حسنا انت متأكد انهم بدأو بشك بك)
مجهول1....sí 
(نعم)
مجهول2....La medicina de ellos confía en tu camino.
(حسنا اجعلهم يثقوا بك مجددا بطريقتك)
مجهول1....Ok líder
(حسنا زعيم)
...
༺༺༺༻༻༻༻
«ماذا يوجد في هذه الحياة... لماذا يوجد اُناس هكذا بهذا القلب المتحجر» 
༺༺༺༺༻༻༻
في فيلا يوسف الهواري....
نورا....ازيك ياماما🙂
حنان....يختااااااي عاوزه ايه تاااني يانووورااا
نورا.....سلامتك 😂
حنان....هتعيدي المشهد تاني🙂طيب انا موافقة😂
نورا بضحك..... لا خلاص خلاص تعالى نرن على حمزة فيديو 😂
حنان.....يلا رني 
رنيت على حمزة مرا مردش قولت يبئا مشغول....
....
عند حمزة....
حمزة من المطبخ بيعمل قهوة....
حمزة بصوت عالي نسبياً.....شوف مين يا يونس بيتصل 
يونس....نورا 
حمزة.....اممم طب تعالى هنا اتصل عليها 
واتصلت عليها ويونس جمبي....
.....
عند نورا..
نورا.....اهو بيتصل 
رديت ببص لقيت يونس جنبوا 
حمزة بأبتسامه.....ازيك يانوري ازيك ياست الكل
نورا بأبتسامه....بخير وانت 
حنان بحنان.....الحمد الله ياحبيبي وانت عامل ايه وانت كمان يا يونس عامل ايه 
يونس....بخير ياحبيبتي 
نورا.....انتو واقفين في المطبخ بتعملوا ايه 
يونس بضحك....طبعا فاكرة بناكل😂بنعمل قهوة 
نورا بضحك.....اعملو اعملو 
حمزة بضحك....طب ياختي ...اومال بابا فين ياماما 
حنان.....دخل يريح شوية ياحبيبي اصل اختك مجننانا 
حمزة ويونس بضحك....عملت اييه😂
نورا بهزار.....يرضيك يا حموزي انت و وينوس 
قطعها يونس..
يونس.... لاموأخذه في الكلمه مين وينوس
نورا....انت🙂
حمزة بتريقة.....ايه ياوينوووس 😂
يونس بتوعد....لما اشوووفك بس 
نورا بضحك.....المهم بقولهم عاوزه 4000جنية اغير لون العربية لجلاكسي واجيب ميك اب  يزعقولي وماما تجري ورايا بالشبشب قولت لهم انك هتدهوملي ...
حمزة.....عيوني طبعا 
نورا بصيياااح.....انا قولت والله انك الي هتديهملي هات بئا 🤝🏻🙂
حمزة ليونس بضحك.....تعالى يابني ننزل نجيب 20علبة اسبراي ابو40جنية ونظبطلها العربية والاوان  من يامن تظبط وشها ويديها وش محاره على وش معجون وكلو مش هيجيب الف جنية😂😂 
حنان....اهو سهله اخوكي جاب الفكره اهو😂
نورا....واللله انتو اسرة رخمه 😒
الجرز رن عند حمزة وراح يفتح ولاقى يامن 
يامن....سلامو عليكم 
حمزة....وعليكم السلام خش 
دخل وحمزة قفل مع نورا وراحوا قعدوا كلهم...
...
༺༺༺༺༻༻༻
عند حياة وسارة....
الباب بيخبط...
حياة....ادخل 
دخلت جيسيكا...
جيسيكا....سألت عليكم طنط اية قالتلي انكم هنا ممكن اقعد معاكو 
سارة....طبعا خشي 
جيسيكا....شكرا 
حياة.....العفو 
جيسيكا.....انتو عندكم مواهب 
سارة.....اه انا رسم 
حياة.....انا الغنى 
جيسيكا.....اممم انا بعرف اعزف جيتار ما تغني ياحياة 
سارة.....اه غني 
حياة.....حاضر 
وبدأت تغني اغنية لعمر دياب...
بعد ما خلصت....
جيسيكا.....صوتك رائع حقيقي 
سارة.....اختي عسووولة وصوتها عسووول 😂
حياة.....حبايبيي♥️
༺༺༺༺༻༻༻
عدا الليل عليهم بهدوء وجه وقت سفر ياسين....
ياسين.....هشوف اوامري يا ماما واظبط حالي وارجع ياحبيبتي 
نعمه.....تروح وتيجي لي بالسلامه خدوا بالكم من نفسكم...
سلمنا عليه وعلى جيسيكا ومشي....
روحنا البيت وعدا كل حاجة بسلام وجه تاني يوم يوم تدريبي...
روحت التدريب وكل حاجة ماشية بأنتظام وجه تاني يوم الساعه 11
مراد دخل لحياة الاوضة....حياة يوسف باشا عاوز تيجي معايا 
حياة بأستغراب.....ليه 
مراد.....مش عارف اللبسي وتعالي معايا يلا 
حياة.....حاضر 
لبست وروحت مع مراد...
اول ما دخلنا شوفت يونس وحمزة...
مراد.....محدش يعرف في ايه 
يونس....لا منعرفش اتصل بيا قال تعالو عاوزكم ضروري
دخلنا لي....
يوسف....اهلا اهلا بيكم 
احنا.....اهلا بحضرتك 
يوسف.....عاوزكم في موضوع مهم وحياه هتكون الاساس
حياة بأستغراب.....اتفضل
يوسف....*********
حياة بصدمه......اييييه؟؟؟!

يتبع الفصل التالي: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية حياة ظابطة" اضغط على أسم الرواية
reaction:

تعليقات