القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بلوة حياتي الفصل الحادي و العشرون 21 بقلم روان محمد

  رواية بلوة حياتي بقلم روان محمد


 رواية بلوة حياتي الفصل الحادي و العشرون 21 


فريده: لأ كان ممكن يقتلوكم انتم الاتنين إنت مش السبب في موت مالك ده كان قدره

عمر:يمكن كان زمانه عايش !!!

فريده:ده قدره... ومتحاولش تلوم نفسك تاني

عمر: مش عارف بس ازاي هقدر ملومش نفسي وانا أصلا بحس إن نظرات امي بتحملني ذنب اللي حصل!!!

فريده.بدهشة:ليه بس

عمر: لأنها بتحب مالك اكتر يمكن

فريده:مستحيل مفيش أم بتفضل حد من ولادها عن التاني يمكن إنت بس مش قادر تفهمها كويس

عمر: صدقيني انا عارفها كويس ،ماما اهم حاجة عندها المظاهر وانا مكنتش الابن اللي تتباهي بيه قدام صحابها انا كنت جبان...وطفل غريب علي عكس مالك وشهد

فريده: لأ إنت مش كده

عمر:اممممه بقيت حد تاني

فريده:اممممه معرفش بس انا شايفة إنك الطفل النقي اللي حكيتلي عنه 🙂

عمر.بص في عنيها: يعني ده اللي شايفه ...بس انا بقيت وحش بقيت ب***

فريده: مهما كان اللي عملته ربنا غفور رحيم كل اللي عليك تتوب وبس

عمر: مسمعتش الكلام ده من سنين 🙂 شكرا

فريده: اتمنى أفيدك

وهما بيتكلمو هوب صوت ضرب نار

فريده.اترمت في حضن عمر من الخضة

عمر.بقلق:اهدي انا معاكي

عمر.طلع مسدسه

فريده.اول ما شافت المسدس خافت: إيه ده إنت هتعمل ايه

عمر: مش هقتلك يعني ...لازم نشوف الصوت جه منين

فريده: لأ استني متتحركش... ممكن يحصلك حاجة

عمر: خايفة عليا ؟!

فريده: ده وقته!!

عمر:امممه طب خليكي ورايا وخلي بالك تمام

فريده: تمام 🙂

عمر.طلع برا عشان يشوف مين

مهاب:اثبت مكانك

عمر:هو إنت يا زفت 😕

مهاب.مسك عمر من رقبته بغضب: إنت عبيط مبتفهمش !!

عمر:اهدي في إيه

مهاب.بص لفريده:هتزعلي لو قتلته دلوقتي

فريده:هاااا

عمر:في إيه وعرفت مكاني إزاي 😒

مهاب:مجرد سؤال بس انا قولتلك إنك متمشيش غير مع الحراسة ولا مقولتش هااا

عمر:قولت بس في إيه

مهاب:.....

                          فلاش باااااااااااااااك

مهاب:الزفت ده هيجنني رد بقي... تمام متردش والله لكون عندك في صباح ربنا هااا

في الصباح

مهاب راح بيت عمر وكان نازل من السلم اللي بيوصل لاوضة عمر فشاف عمر وفريده وهما طالعين من الباب السري طبعا مهاب عارفه

مهاب رجع لف عربيته عشان يلحق عمر وهو سايق خد باله من حد بيراقب عمر وعارف الباب السري!!

مهاب.بيرن علي عمر:غبي قافل الفون ليه .غبط ايده بغضب:قولتله ميتحركش من غير حراسة كأنه مش عارف قد إيه فارس خطير

فضل مهاب ماشي ورا عمر والعربية اللي مراقبه لحد ما عمر وصل الڤيلا ونزل ودخل

بعدين نزل الشخص اللي مراقبه وابتدي ياخد صور لعمر وفريده

مهاب:يعني فارس فعلا رجع وبيجمع أكبر معلومات عن الوسط بتاع عمر الحالي

مهاب.فضل مراقب اللي بيصور لحد ما خد صور كتير للبيت ولعمر وفريده كمان

وفي النهاية راح للشخص اللي بيصور وبهدوء 😂 خد منه الكاميرا وسبله المساحة إنه يهرب!!

مهاب:ماشي يا عمر الكلب تستاهل دي "وطلع مسدسه وضرب رصاصة في الفراغ"

                              باااااااااااااااك

عمر.مسك مهاب من رقبته:بتضرب نار ليه بس وفي وقت مش مناسب خالص

مهاب.قرب وهمس في أذن عمر: مبقاش مطرود واسيبك تتهني

عمر: لأ دي دردشه في الماضي ياخويا...ومطرود ليه

مهاب:حكيتلها عن فارس وفادي؟!

عمر: أيوة بس لسا مكملتش 🙂

مهاب:كمل بعدين ساعدوني انتو الاتنين سالي عايزة تتطلق

عمر.بصوت عالي:عايزة إيه    

مهاب.بنفس الصوت:تتطلققققق

فريده:احم في إيه

مهاب: لأ عادي مراتي عايزة تطلق

فريده.بدهشة: افندم؟!

مهاب:تطلق في إيه يا جماعة بقول حاجة غريبة

فريده: وإنت مبسوط يعني عشان عايزة تطلق

مهاب: ابدا عشان مش هيحصل أصلا خليها معانده بس مفيش طلاق حتي في احلامها 😏

عمر: المشكلة إيه

مهاب:صداقتك المنيلة الله يحرقك

عمر:طب ندخل جوا نتكلم شكل الموضوع مطول

ودخلو كلهم جوا

عمر: ارغي

مهاب:كل اللي عايزه إنها تعقل بس انا اتغيرت يا عمر

عمر: افندم ده حصل ايمتا

مهاب:امبارح!!

فريده:انتو طبيعين

عمر: وأكثر علي فكرة

مهاب:هي مش عارفه الموضوع من البدايه 🙂

عمر:يبقي مالكيش دعوة 😂

مهاب.فكر شوية:بصي يا ستي هحكي ليكي من البدايه يمكن تعقلي سالي

عمر:!!!

مهاب.ابتدي يتكلم بحب:في البداية انا كنت ماسك قضية مهمة وكان لازم اقبض علي تاجر المخدرات ده وكان والد سالي... أولا انا مكنتش متخيل إني أكون متدني كده عشان أستغل بنت بريئه عشان اثبت التهمة علي ابوها وهي كانت طريقي عشان انقذ حياة ناس كتير ...كنت عارف عنها كل حاجة عشان لما ادخل حياتها كنت حاسب هعمل إيه عارف شكلها...كنت حاسب كل خطوة لكن معملتش حسابي إني هقع في الحب 😕

         فلاش باااااااااااااااك للي بيقوله مهاب  

         ‏في مكتب مهاب

كريم (ظابط صديق مهاب): النهاردة هتدخل حياة بنت عامر البدري

مهاب: أيوة

كريم: متأكد يا مهاب

مهاب:انا حاسس بتأنيب لأني هستغلها عشان اقدر اقبض علي أبوها

كريم:ليه طيب متقولهاس يمكن تساعدك هي يمكن متعرفش حقيقة ابوها!!!

مهاب: لأ اكيد عارفه إنت بتستعبط إزاي مش هتعرف

كريم:بس المعلومات اللي عارفنها عنها متقولش كده

مهاب:دي مظاهر بس

كريم: إنت حر يا مهاب

عمر.دخل علي مهاب المكتب

مهاب: بتعمل إيه هنا يا زفت

عمر: فاضي مش لاقي حاجة اعملها قولت اجي اغلس عليك

مهاب:انا مش فاضي يا سيدي

عمر:وراك إيه يا هوبا بلاش غلاسة وتعال نتسلي ده حتي هيثم مسافر ويوسف مش موجود 🙂

مهاب:ورايا حاجة مهمة

عمر: إيه هي

كريم:رايح يقابل موزة

عمر:تؤتؤتؤ ومتقوليش يا هوبا اخص عليك

مهاب:دي مهمة يا بني آدم

عمر: بالتفصيل لو سمحت

مهاب...

عمر: لأ يا مهاب اللي هتعمله ده غلط

مهاب:ليه بقي

عمر: مش معنى إن أبوها كده يبقي هي زيه ما يمكن متعرفش مشوفتش بابا وعمي مش عارف يعني

مهاب:بعد اذنكم اسمحولي لازم الحقها

عمر: بلاش يا مهاب

مهاب: مش سامع

عمر:هتوقع في الحب وهتيجي تشتكي بعدين بعد اللي سمعته انا متأكد إنها مش زي أبوها

مهاب خرج وكان مخطط إنه هيقابل سالي في منظمة خيرية ويحاول يدخل حياتها لكن كان للقدر رأي آخر

مهاب راح بس مش لقيها ركب عربيته وكان راجع وهو مضايق  بس وهو سايق مرة واحدة بنت اتخبطت في مراية عربيته

مهاب.نزل: إنتي كويسة!!

سالي.بصتله: أيوة

مهاب:انا آسف

سالي: خلاص حصل خير

سالي كانت ايديها اتخبط واتجرحت من أثر الخبطة

مهاب.شاف الجرح: طب تسمحي ليا اوصلك كاعتذار

سالي: لأ مش ممكن

مهاب:ليه بس

سالي:انا اعرفك!!!

مهاب:اممممه لأ بس انا مصر اوصلك المكان اللي هتروحي ك اعتذار 🙂

سالي:اممممه تمام

وركبت سالي مع مهاب هو أصلا مش عارف إن دي البنت اللي كان عايز يقابلها +كمان هو مكنش بيهتم للصور اللي كانو بيخادوها عناصر الفريق ليها

مهاب: هتلاقي عندك في الدرج معقم ياريت تستخدميه

سالي:تمام

وهي بتفتح وقع صور والصور دي ليها نزلت عشان تجيبها

مهاب: استني انا هجيبها

مهاب نزل يجيب الصور وبص علي الصور عرف إن اللي جنبه هي سالي البدري بس حب يتأكد

مهاب.ابتدي يسوق العربية:انا "آدم" وإنتي

سالي:~سالي

مهاب:انا حاسس إني شوفتك قبل كده !!!

سالي: ممكن

مهاب:علي العموم انا آسف مرة تانية

سالي: لأ عادي علي العموم شكرا ليك على مساعدتك ليا إني ارجع البيت

مهاب:ليه

سالي:ابدا بس كل الحكايه إني طلعت من البيت النهاردة ب تاكسي عشان السواق بتاعي مجاش النهاردة...وسواق التاكسي مشي من طريق غلط فضل تايه كتير بسببه مروحتش الجمعية النهاردة

مهاب:عملتي إيه مع السواق ؟!

سالي:شتمته 😏

مهاب:ههه وهو عمل إيه

سالي:كل خير نزلني في نص الطريق وملقتش حاجة اركبها 🥺

مهاب:صعبتي عليا 😂

وهو بيتكلم العربية وقفت

سالي.بقلق:وقفت ليه؟!

مهاب.حاول يمشي العربية لكن في حاجة موقفة العربية: متخافيش هنزل اشوف وقفت ليه ... ثواني

مهاب.نزل وكانت احد عجلات العربية في حفرة صغيرة من الوحل:اووووف

سالي:في إيه

مهاب:ابدا بس محتاجه زقة عشان في الوحل😅

سالي:والعمل

مهاب: اقعدي مكاني ودوريها بس وانا هزق

سالي:بس انا مش بعرف اسوق!!!

مهاب: افندم عندك عربية ومش بتعرفي

سالي: مش حابة أعرف اسوق إنت مالك

مهاب:طب اقعدي مكاني وانا هقولك تعملي ايه

سالي.عملت زي ما قال وهو ابتدي يزوج وهي بتعمل زي ما قال فجأة العربية طلعت من الوحل وسالي لسا سايقة 😂 فدخلت في الشجرة اللي قدامها والعربية بقت في شكل يرثي له

مهاب حط ايديه علي راسه بصدمة:العربية!!!

سالي.نزلت:انا بخير متقلقش

مهاب:العربية اتدمرت منك لله

سالي:كل همك العربية وحياتي انا إيه؟!

مهاب:حصل خير لعله خير المهم إنك بخير

سالي: إنت بتقلب بسرعة

مهاب.دخل يجرب العربية إذا كانت شغالة ف اشتغلت عادي لكن المنظر عسلل 😂😂:اركبي شغالة

سالي:هتمشي وهي بالمنظر ده 🙂

مهاب: احسن من مفيش اركبي لحسن اسيبك وامشي .

سالي: يعني يرضيك إنك تسيب بنت لوحدها في وقت زي ده ومكان فاضي

مهاب:طب اركبي من غير محاضرات ابوس ايدك

سالي ركبت ومهاب وصلها وبعد ما وصلها كان حاسس بخنقة لأن هي طلعت البنت اللي هيقرب منها عشان يقدر يوصل لأدلة ضد ابوها ،واحساسه لما قابلها كان جديد شوية عليه ولما عرف إنها سالي البدري زعل واتمنى مكنتش تبقي هي 😢

وعدي فترة ومهاب كان بيقابل سالي ب إسم آدم وكانت عمليته ماشية بشكل كويس حتي إن والد سالي مقدرش يعرف معلومات عن مهاب حقيقة المعلومات اللي وصل ليها بس اللي مهاب كان مجهزها مهاب كان دائما بيقابل سالي وهو مخطط هيعمل إيه لكن عمره ما عمل مخططه وكان اليوم بيمشي بمسار طبيعي وكان مهاب طبيعي وكان بيتعلق ب سالي مع الوقت وهي كذلك لحد ما قرر مهاب يقولها الحقيقة ويشوف إذا كانت هتكون جزء من عمليته ولا لأ لأنه لما قرب منها عرف فعلا إنها مش زي باباها

                            باااااااااااااااك

فريده: حصل إيه بعدها

مهاب.اتنهد:حصل كتير هتبقي تعرفي منها

عمر:طيب ده كله انا عارفه ...هي ماسكة عليك إيه يا بني عشان تكون جدية في الطلاق

مهاب:ده اللي مش عارفه...ده حتي إنت عقلت من فترة طويلة ملقتش حد اسهر معاه وعقلت انا كمان

فريده: مش توبت امبارح

مهاب:امممم انا كنت بتكلم علي مواقع تواصل بس

عمر:انا قولتلك قبل كده شوية قواعد ياريت أسمعها لو سمحت 😒

مهاب:احم انا الكبير بلاش تحرجني

عمر:اخلص الكبير مش بالسن بالعقل يا فالح

مهاب:الثقة،عدم الكدب،والاهم اغير رقمي واعقل واهدي

عمر:عملت حاجة من ده كله لأ مع إنها اتحملتك ويا عالم كنت بتضرب حقيقة أبوها في وشها في كل خناق ولا لأ

مهاب.غمض عينه بحزن لأنه فعلاً كان بيعمل كده

فريده:كنت بتعمل كده !!!!

مهاب: يعني كذا مرة

فريده: إنت متعرفش إنت كنت بتجرجها قد ايه 😢

مهاب: طب ياريت تساعدوني بقي

عمر:ماليش دعوة حلها إنت

مهاب: مش إنت أخوها يا بني يلا روح اتكلم مع اختك خليها تصالح جوزها

عمر:ابدا يوم ما قولت ليها إنها اختي كنت بتكلم جد وانا مش هجبر اختي تعيش مع حد كان بيغلط في حقها انا ممكن اساعدها في الطلاق كمان

مهاب: تصدق إنك زبالة ربنا ياخدك 😒

عمر:يلا هوينا يا بوب دلوقتي بعد اذنك

مهاب:هيجو يخلصو عليك يا برو

عمر:فارس وفادي مش اغبياء للدرجة 🙂

مهاب.بص لعمر بتحذير: عارف لما ترجع وتشجع سالي علي الطلاق قسما بالله ما هرحمك يا عمر فاهم هي أهم عندي من أي حاجة... مش هتحاول تصلح الوضع يبقي تركن متذش الطين بلة

عمر:هفكر

مهاب.بغضب:مفيش تفكير انا خلاص عرفت غلطتي وعرفت انا قد إيه غلط ومش هغلط تاني

عمر:برا لو سمحت

مهاب مشي

فريده: إنت بجد هتساعدها في الطلاق؟!

عمر:لو مهاب فضل علي حاله هعمل كده ومش هتردد ثانيه لأنه شعور مؤلم جداً إنك ترمي في وش حد حقيقة مؤلمة وهو مش ليه ذنب فيها

فريده:جربت الشعور

عمر: أيوة

فريده: طب هما هيعملو إيه دول شكلهم بيحبو بعض 🥺

عمر:اممممه فعلاً... تعالي اوريكي الاوضة

فريده:انهي اوضة؟!

عمر:اوضة مالك وانا

فريده: لأ بلاش مش عايزك تزعل

عمر: تعالي بس

عمر دخل الاوضة مع فريده وكانت مفاجأة الاوضة كلها صور كتير لعمر ومالك ،ده حتي اوضته في البيت مش فيها صورة واحدة لكن الاوضة دي مليانة صور في كل حتة

فريده:بجد انتو الاتنين نسخة ده حتي عنده نفس الغمازة إللي عندك زيك في جنب واحد ونفس المكان بس غريبة إن لون عنيكم مختلف

عمر:اممممه الفرق في لون العنين بس لما بنبقي نايمين بابا وماما مكنوش بيعرفو يميزو

فريده: دائما التوأم بيبقي في شوية حاجات بسيطة بتميزهم يعني كذا فرق لكن مش فرق واحد

عمر: إحنا كوبي بيست

فريده.لاحظت علامات الحزن علي وجه عمر:اممممه ربنا يرحمه ... متزعلش ده قدر والموت علينا حق وكلنا هنموت

عمر:انا مش بشتاق لمالك قد ما بشتاق لبابا الفراق صعب اوي

فريده:صعب فعلاً أحياناً النسيان والسنين مش بيقدرو أنهم يخلو فراغ الفراق ده يكتمل ابدا

عمر: بالظبط

فريده:هتعملنا إيه ناكلو يا عمر

عمر: لأ الأكل جاهز علي فكرة تعالي

فريده.دخلت مع عمر المطبخ وكان فعلاً الأكل جاهز مكنش عليهم غير يحطو علي السفرة عشان ياكلو وكلو بالفعل

في الجنينة~~~~

عمر:هو انا ممكن أسألك كام سؤال

فريده:امممه اتفضل

عمر:فاكرة لما كنتي معايا في الاسانسير ...كنتي بتتصرفي بشكل غريب عن دلوقتي بعد ما عرفتك

فريده:يااااه إنت إيه اللي فكرك بالموقف ده

عمر:ماله بقي

فريده:ابدا ركبت الاسانسير وقتها ملقتش حد خفت كنت طالعة قبل ما يقفل عليا عشان بخاف اكون في مكان وحدي بس إنت دخلت وقتها... وطبعاً إنت عارف التفاهة اللي عملتها ومسلسلات وكلام من ده من الآخر كان عقلي مش في دماغي لحد ما نطلع منه

عمر:قولت إنك خايفة بردو بس نكرتي

فريده:خير يا عمر إنت ناوي على إيه

عمر: آخر سؤال ...ايمتا عرفتي إنك معجبة بيا ؟!

فريده:انا مش معجبة بيك

عمر:كنت بقول بردو ده إنتي بتعشقني وبتموتي فيا كمان

فريده:ده اعجاب بس حضرتك

عمر:ايمتا

فريده.بدات تتكلم بنظرات حب واضحها: فاكر لما سبتني في الاوضة وحدي وبعد ما فوقت حضنتي وقتها انا حسيت بشعور غريب كده احسه لأول مرة مشاعر غريبة وكمان لهفتك وخوفك اتلخبط مش عارفه ليه بس كان شعور غريب وجميل

عمر بقي متأكد إن فريده بتحبه هي كمان

من جهة عند فارس وفادي

فادي: كنت إن عمر ذكي هما قدرو يمسكو الولد اللي بيصور وانا قدرت انفذ مهمتي

فارس:اهو كده قدرنا نخلص من عمر ومحدش غيره هيعرف إن الموضوع ليه علاقه بينا

فادي:ايوة بالظبط

يتبع الفصل التالي: اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية بلوة حياتي" اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات