القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حطمني العشق الفصل الخامس 5 بقلم نيرة وائل

 رواية حطمني العشق الفصل الخامس 

رواية حطمني العشق الفصل الخامس 


ريم بصريخ: حااااااااسبي 

بتخبطها عربيه و بتجري عليها ريم 

ريم: منة... لاااا.... منة فوقي 

بيتلم النااس وبينزل اللى خبطها من العربيه 

ريم اول ما بتشوفه بتبصله بصدمه 

ريم: انت 

 بيبصلها: ريم 
ريم بتبص على منه اللى بيكون مغمى عليها وراسها بتنزف 

ريم بعياط: مازن انت عملت اييييه 

مازن بيشيل منة وبيدخلها العربية 

مازن: يلا اركبي نوديها المستشفى 

بتركب ريم جمب منة وهي بتعيط 

ريم بعياط: منة فوقي عشان خاطري 

مازن: متقلقيش هتبقى كويسه 

-------------

خالد: حسين عمل ايه يا جدي 

سميح: خالد... انت هنا من امتى

خالد: انتوا مخبين عليا ايه تاني 

سامر: مفيش حاجه يا خالد 

 خالد: انا عايز اعرف دلوقتي ايه اللي حصل في غيابي 

بتدخل تسنيم وهى بتعيط: منة عملت حادثه وفي المستشفى 

-------------
في المستشفى

 بتكون منه في العمليات و ريم قاعده بتعيط 

مازن بيطبطب على كتفها : اهدي يا ريم هتكون كويسة انشاء الله 

ريم بتبص على ايده بعصبيه بيبعد عنها و بيتكلم: احم... ريم انا اسف بس هى اللى ظهرت فجأة قدام العربية انا مش غلطان

ريم بعصبية: عمرك ما بتعترف انك غلطان... دايما شايف نفسك ملاك مش بتغلط عمرك ما هتتغير يا مازن 

مازن: لازم تطلعيني انا الغلطان في الآخر زي كل مرة 

ريم: امشي من هنا يا مازن

مازن: مش همشي غير لما اتطمن على البنت اللي جوه دي 

بيجي تسنيم ويامن وخالد وزينه وسامر 

تسنيم: ريم.... ايه اللي حصل منة فين

ريم بتحضن تسنيم وهي بتعيط: في العمليات يا تسنيم 

زينة: اهدي يا ريم هتبقى كويسه انشاء الله 

بتبصلها ريم بعصبية ومش بترد عليها 

زينة: في ايه يا ريم 

خالد: فين اللى خبطها يجماعه 

مازن ببرود : اناا

خالد بتهديد وعصبية : اقسم بالله لو حصلها حاجه مش هرحمك

مازن بيرد ببرود: انشاء الله هتقوم بالسلامه وعلفكرة انا مش غلطان هي اللى كانت بتجري وظهرت فجأة قدامي 

بيتعصب خالد وبيمسكه من ياقه قميصه: انت واحد قليل الادب وعايز تتربي

بيبعده يامن وسامر عنه بالعافية

يامن: بس يا خالد اسكت احنا في المستشفى 

خالد: انت مش شايفه بيتكلم ازاي

يامن: اهدى يا خالد سيبه

بتطلع ممرضة من اوضة العمليات 

الممرضه: محتاجين دم بسرعه 

ريم: فصيلة دمها ايه 

الممرضة: A

خالد: انا زيها خدوا مني

مازن: وانا كمان 

الممرضه: كويس خالص تعالوا معايا يلا

بعد وقت بتخلص العمليه وبتطلع منة و بتتنقل العناية

مازن: اظن كدا اقدر امشي بعد ما اطمنا عليها 

ريم: غور في داهية 

مازن: متشكر يا بنت الناس 
نــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــــــــــل
سامر بعصبية: في ايه يا جدع انت ما تحترم نفسك 

مازن: انا محترم غصبن عنك... بعدين انا ساكت لكم من بدري عشان كنت بقول متوترين 

ريم: عمرك ما هتتغير يا مازن... هتفضل زبالة دايما 

بيبصولها كلهم باستغراب انها تعرفه

سامر: انتي تعرفيه؟ 

ريم: للاسف

مازن ببرود : طيب انا ماشي... باي يا روماا

سامر: مين دا يا ريم

مش بترد ريم عليه

بيتعصب سامر وبيمشي

تسنيم: ريم هو دا مازن

بتهز ريم راسها ب"ايوه"

بتاخدها تسنيم في حضنها

--------
 بيعدي يومين بتكون منة خرجت من المستشفى 

يامن: تسنيم 

تسنيم: نعم

يامن: انا كنت مكلم سمسار على شقه وجابلي 3 شقق والمفروض اروح النهارده اختار 

تسنيم: ربنا معاك 

يامن: طيب تعالي معايا 

تسنيم: اجي اعمل ايه 

يامن: هي دي مش هتكون شقتك برضو المفروض تختاريها معايا 

تسنيم: يامن احنا بنمثل قدام النااس وبس ودلوقتي مفيش حد موجود ف ملوش لزوم اللي انت بتعمله دا

يامن : تصدقي انا غلطان 

تسنيم مش بترد 

يامن: تمام يا تسنيم براحتك

بيجي خالد: ايه يا جماعة مالكم

يامن:مفيش حاجه انا ماشي

خالد: خد بس تعالى هنا رايح فين 

يامن: رايح اتفرج على الشقق 

خالد: طيب ما تاخد تسنيم معاك 

يامن: قولتلها مرضتش

خالد: ليه يا تسنيم 

تسنيم: انا... انا تعبانه مش قادره اروح

خالد: تعبانه ايه ما انتي زي القردة اهو قومي البسي وروحي مع جوزك يلا

تسنيم: يا خالد اسكت 

بيضر'بها على قفاها خالد: ايه يا خالد اسكت دي 

تسنيم: يا خالد بقاااااااا

ببضر'بها تاني وبيضحك 

تسنيم بتخبط برجليها في الارض زي الاطفال : والله هروح اقول لجدو

يامن وخالد بيضحكوا على شكلها

خالد: يلا يابت اخلصي روحي البسي بطلي دلع . 

تسنيم: طب مش رايحة يلا بقا

خالد: اخلصي انتى مفكيش كمان قفا بقيتي عامله زي الهيكل العظمي 

تسنيم: وكمان بتتنمر عليا 

خالد: اطلعي البسي احسنلك 

تسنيم بتمشي وبتتكلم :حسبي الله ربنا على الظالم والمفتري

خالد: يلا يا بت بطلي برطمة

يامن بضحك: طب والله جدع 

خالد: يامن انتوا مخبين عليا حاجه 

يامن: مخبين ايه بس يا خالد في ايه 

خالد: انا مش اهبل بطلوا تستغفلوني... علاقتك انت وتسنيم مش طبيعيه و جدي وسامر كانوا بيتكلموا عن حاجه ليها علاقه بحسين جوز امك يوم حادثه منة 

يامن: حاجه ايه... انت بتقول يا خالد 

خالد: محدش راضي يريحني في البيت دا ويعرفني في ايه 

يامن: علفكره مفيش حاجه انت مكبر الموضوع 

بتيجي تسنيم: انا خلصت 

بيبصلها يامن وبيسرح فيها 

كانت لابسة بنطلون وايد ليج اسود و قميص بيبي بلو رقيق جداً و رابطة شعرها على ورا 

بيقرب منها يامن وبيفك شعرها: كدا اجمل 

خالد بيشده من قفاه: حيلك يبابا انت بتعمل ايه 

يامن: ايه يبني دي مراتي

خالد: مش قدامي يجدع بعدين انتوا لسه معملتوش فرح يبقى متقربش ليها

يامن: اركن على جمب ونبي باخالد

خالد: طب تصدق بقا انا هاجي معاكم ما انا مش مآمن تخرجوا لوحدكوا

تسنيم: ايوا يا خالد تعالى 
نــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
يامن: ما صدقتي انتى ايوا ياخالد تعالى... هاكلك انا يعنى ولا ايه

بيضحك خالد: انت بتتحـ'ـرش بيها قدامي عايزنى اسيبكم تخرجوا لوحدكوا ازاي

يامن: يجدع والله مراتي.... مرااااااااااااتي

بيجي سميح: ايه يا ولاد صوتكم عالي ليه

يامن بيستغل الموقف عشان خالد ميجيش معاهم

يامن: عايز يجي معايا انا وتسنيم واحنا بنختار الشقة

سميح: واحد ومراته هتروح معاهم تهبب ايه يا خالد

خالد: يا جدي دااا

سميح: دا ايييه

بيسكت خالد

يامن: طب حيث كدا استأذنكم اناااا 

بيشد تسنيم وبيمشي وبيطلع لسانه لخالد

خالد بيبصله بغيظ

سميح: سوق براحة يا يامن 

يامن:حاضر يا جدي

-----------
" في بيت ريم "

أميرة "والدة ريم": يلا يا ريم الغدا 

ريم: مش جعانة يا ماما كلي انتي

أميرة: في ايه يا ريم حالك مش عاجبني في الاول كنت بقول قلقانه على صاحبتك بس ما منة طلعت من المستشفى وبقت كويسة في ايه مالك 

ريم: مفيش حاجه يا ماما أم

أميرة: لا في... انتي من امتى بتخبي عليا يا ريم 

ريم: مش بخبي والله ياماما بس مش قادرة اتكلم 

أميرة: لو متكلمتيش معايا هتتكلمي مع مين يا بنتي دا احنا ملناش غير بعض

بتحضنها ريم وبتعيط 

أميرة: فيكي ايه يا حبيبتي مالك

ريم بعياط : شفته يا ماما... شفت مازن 

أميرة: ايييه... شفتيه فين وازاي

ريم: هو اللي خبط منة... لسه زي ماهو اسلوبه متغيرش

أميرة: ولا هيتغير يا بنتي... اللي زي دا مش بيتغير 
نــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــرة وائـــــــــــــــــــل
--------------
" عند سليم" 

 بيكون قاعد في مكتبه وموبايله بيرن

سليم: الو

مجهول: رايحين يختاروا الشقة النهارده 

سليم: تمام خالص... خليهم يختاروا براحتهم

مجهول: هو انت ايه اللي في دماغك 

سليم: هتعرفي في الوقت المناسب... بس انا لحد دلوقتي معرفش انتي ايه اللي في دماغك و بتعملي كدا ليه

مجهول: هتعرف في الوقت المناسب يا حضرة الظابط

سليم: وانا مستني 

------------
عند سامر 

بيكون قاعد في شقته وبيتفرج على فيلم بيسرح في البطلة وبيتخيلها ريم

سامر: هي سحرتني ولا سحرتلي دي هو انا مالي في ايه مش عارف ابطل تفكير فيها

بيمسك موبايله وبيجيب الاكونت بتاعها

سامر: ابعتلها ادد... لالا هتقول عليا مدلوق وبجري وراها 

بيحط الموبايل جمبه 

سامر: بس دي وحشتني وانا قلقان عليها من يوم الحادثه 

بيمسك موبايله تاني وبيبعت ادد 

سامر: 5 دقايق لو مقبلتهوش هلغيه

بيفضل ماسك الفون وبيبص على الساعه بيفوت نص ساعة ومش بتقبله

سامر: يمكن تكون قافلة دلوقتي... اه اكيد قافلة 

بيجيله اشعار انها قبلته بيقف على الكنبة وبيتنطط

سامر: قبلته.... قبلته 

بيفتح الماسنجر وبيبعتلها"ازيك "

بترد عليه "الحمدلله انت عامل ايه" 

سامر "بخير طول ما انتي بخير" 

بتعمل سين ومش بترد

سامر: احييه دى مش بترد... طيب اعمل ايه 

بيبعت"انا كنت قلقان عليكي يوم الحادثة ف قولت اتطمن "

ريم"انا بخير الحمدلله شكرا على السؤال"

سامر:" ابداً دا واجبي... هو انتي تعرفي اللى خبط منة دا منين"

ريم: "دا مازن طليقي" 

بيبص سامر للرسالة و بتحتل الصدمه ملامح وشه

نــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــرة وائـــــــــــــــــــــــــــــــــــــل

------------------
"عند يامن وتسنيم"

تسنيم: ممكن توديني بيت منة الاول اطمن عليها

يامن: انا واخد معاد مع السمسار مش هينفع بعد ما نخلص هوديكي

تسنيم: تمام 

يامن: هو انتي مش بتروحي شغلك ليه 

تسنيم: اطردت من الشركة عشان مكنتش بروح 

يامن: ومكنتيش بتروحي ليه

تسنيم بضيق: كان ايام الحادثة

يامن: اههه... طيب مدورتيش على شغل ليه بعدها

تسنيم: مش عايزة اطلع من البيت اصلا

يامن: مش عشان حادثه حصلتلك هتفضلي قاعدة في البيت وقافلة على نفسك لازم تتطلعي وتشوفي حياتك ومستقبلك

تسنيم بسخرية: اللي متحاوط بالنار غير اللي واقف بعيد 

يامن: بس لو اللي واقف بعيد روحه في اللي متحاوط بالنار هيتعذب معاه

تسنيم: انت عايز توصل لأيه 

يامن: ولا حاجه انا عايزك ترجعي لحياتك الطبيعيه مش اكتر

تسنيم ببرود: حياتي الطبيعيه هرجعلها لما اتطلق منك واتجوز سليم

يامن بيسوق بسرعة وهو متعصب 

تسنيم: هدي السرعة شوية 

يامن مش بيرد عليها وبيزيد اكتر

تسنيم: يامن مينفعش كدا

يامن بعصبية : انتى مش بتحبيه... انتي مش بتحبي غيري عنيكي فضحا'كي يا تسنيم 

تسنيم: انا بكرهك يا يامن.... بكرهك 

يامن: كدااااابة.... بصي في عنيا وقوليها

تسنيم: هدي السرعه وبص على الطريق يا يامن

يامن: بصي في عنيا وقوليها الاول 

تسنيم بتصرخ : حاااااااااااسب 



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حطمني العشق" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات