القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق المالك الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم مروة موسى

 رواية عشق المالك الفصل الرابع والثلاثون 

رواية عشق المالك الفصل الرابع والثلاثون 

في يوم من الأيام بعد مرور فترة من استقرار الجو للبيت 

عشق بجمود وبشجاعه : مالك انا عاوزة اعرفك علي حاجة 

مالك : اتفضلي 
عشق بتوتر : انا عاوزة 
مالك بهدوء: مالك انتي كويسة 

عشق غمضت عيونها: ايوا عوزاك تعرف اني 
مالك بمقاطعه من كلامها : انك بنت بنوت 

عشق فتحت فمها من الصدمه فهي لم تعلم انه يعلم حقيقتها 

مالك بهدوء: عارف انك بنت بنوت 
عشق بصدمه : منين ومين قالك وإزاي 

مالك سحبها وخلاها تبقي جمبه : حسيت من الاول انك طيبة وكويسة لما تساعديني وفضلتي فترة هنا رغم كل الاهانه اللي كنت بوجهها ليكي 

حد غيرك كان زمانه انتهز فرصة انه مراتي وعمل حاجة فيا وطمع في كل حاجة ليا واخد املاكي له اولا دي حاجة   

ثانيا : لما مرة كنت طالع من الحمام ومعرفش انك في الاوضة وكان صدري عريان حسيتك اتكسفتي واتحرجتي كإن اول مرة فعلا تشوفي راجل قدامك ودا اللي خلاني اشك في امرك ازاي كنتي بتشتغلي في بار ليلي ومكسوفه جدا 

ثالثا :كان قلبي مختارك رغم الصراع بينه وبين عقلي انك شغاله في بار ليلي وإزاي قلبي اختارك وكان الصراع كبير والحكم بينهم هو المنطق بس قلبي اللي فاز وخصوصا لما اتاكدت من دا 

عشق بصدمه ودموع : اتأكدت ازاي 

مالك بضحك : من اختك 

عشق : ورد ؟ 
مالك اتنهد: ايوا يوم لما كانت واقفة قدام الاوضة هنا وكانت رجلك مكسورة وعيونها كانت فضحاها لحبها لزين وزين كان عيونه فضحاه 

فلاش باااك 
مالك : في حاجة ي ورد 
ورد : لاء كنت داخلة اطمن علي أختي بس 
مالك : هي كويسة 
ورد : ممكن متزعلهاش تاني دي رجليها مكسورة انت جيت عليها اكتر من ابوها 

مالك بحزن : عارف اني ظلمتها بس دي لسانها طويل 
ورد : مش يمكن هي عانت كتير عشان كدا لسانها طويل 

ورد بجمود : مش يمكن السبب هو انها عاوزة تبان قوية رغم كسرتها اللي جواها 

مالك باستغراب: يعني اي 
ورد : انت حاليا علي حسب ما اخوك قال من كتر خوفك علي مشاعرك لتبان لعشق بقيت تجرحها اكتر 

مالك باستهزاء: انا مستحيل افكر في مشاعري تجاه واحدة رخيصة زيها 

ورد بندفاع: مين قالك انها رخيصة 
عشق اشرف بنت علي وجه الأرض 
عشق حاربت زي الأسد في المعركة السيف كان علي رقبتها بس هي فضلت تعافر للآخر 

عشق لولا هي كنت زماني مطمع لأي شاب زيها لو فعلا كانت رخيصة 
لكن هي حافظت علي نفسها وعليا 
من حقها تعيش حياة حلوة وسعيدة عاشت حياتها كلها اضطرابات وقلق وخوف وذل واهانه 

حتي ابوها باعها بيعة الملابس المستعملة مكنش بيفكر فيها ولا ازاي كانت بتدمر كل يوم والتاني بسبب الفلوس 

مالك باستدراج وبذكاء: يعني تقصدي انها شغالة في البار وبس مش بطلع مع ناس 

ورد : لاء ي استاذ مالك 
عشق ربنا رحمها في واحد كان بييعت ياخدها كل يوم بتمن اعلي من اليوم اللي قبله وفضل كدا مدة كبيرة جدا وكان خلاص علي وشك انه يسافر بس انت دخلت في حياتها وجبتها هنا هي رغم أنها بتتهان بس كانت قالت مرة انا حاسة بالأمان هنا معرفش ليه ي ورد كنت بستغرب كلمها بس قولت يمكن عشان هي بعيدة عن البار 
بقلم مروة موسي 

مالك : يعني اختك بنت بنوت 
ورد بتنهيدة : ايوا 
مالك بفرح كبير : بجد 
ورد بشك لملامحه اللي اتغيرت: ايوا بجد في حاجة ؟ 

مالك : لا ابدا مفيش اتفضلي روحي اوضتك 

ورد : هروح اوضتي بس خالي فرصة لقلبك زي ما زين قالك قبل كدا وبلاش تيجي علي حد ملوش ضهر متنساش ان ربنا في الضهر 

باااااك 

عشق بدموع وبتشهقق: ورد ورد م مقلتليش عن الكلام دا 

مالك وهو بيداريها في حضنه : هس هس اهدي باااس انا حبيبتك اصلا من قبل ما اعرف حقيقتك بس الصراع كان هيموتني 

بس اختك جت ريحت بالي وعقلي وقلبي 

عشق بوجع : انا عنيت كتير ي مالك اوي 

مالك : وانا هعالجك من الوجع دا يعشق 

عشق بدموع : بتحبني 
مالك بتوهان: لاء بعشقك بس يعشق 
واترمت بطلتنا في حضنه فترة كبيرة جدا جدا 

مالك بضحك : دا الموضوع شكله عجبك 

عشق : عشان حاسة بالأمان حابة افضل كدا 

مالك : هتفضلي جمبي 
عشق : هفضل معاك وجمبك وعلي قلبك 

مالك : هتبعدي مرة عني ؟ 
عشق : لو انا قدرت ابعد انت هتسبني 
مالك بهمس بين شفايفها: انا لقيت فيكي عوض الصبر ومحبتش غيرك 

عشق بتوهان من قربه : وانا لقيت فيك عوض الايام معاك 
مالك : بتحبيني يعشق 
عشق : ايوا بحبك والله بحبك 

مال مالك علي عشق وأخذ قبلة طويلة تبث عشقه لها ثم اتجهوا لعالم خاص بهم لأول مرة 
بقلم مروة موسي 

في الصباح 
عشق صحيت لقت مالك جمبها 
عشق بخضه : ينهر اسود 
مالك بخضه : في اي 
عشق : انت مين جابك جمبي هنا 
مالك بضحك : انت ياجميل وغمز 
عشق : قوم من جمبي 

مالك بغمز: هقوم بس صباحية مباركة ي عروسة 
عشق بكسوف : الله يبارك فيكي 
مالك : بقيتي زوجة مالك معتز فعلا وقولا 

عشق : اطلع برااااا برااااا 

مالك بضحك ؛ حاضر 

وكانوا أجمل زوجين حرفيا 
الحب بعد العداوة بيفرق 
اختاري شريك حياة من مستوي تفكيرك وعقلك وتعليمك بلاش تختاري أقل أو اعلي منك لأن في الأول والاخر انتي اللي هتتعبي ..

قلبك اركنيه علي جمبك وخاصة في اي علاقة لان بعد ما تختاري صح هتحبي صح 

بلاش نختار اللي معاه فلوس كتير والشكل الجميل وتنسي اللي جوا لان اللي هتختاريه دا مش هيتعامل معاكي بشكله ولا بفلوسه 
الشكل الزمن بيغيره....
الفلوس عاملة زي اللعبة لتفضل معاكي او في ثانيه تبقي محتاجة تمن رغيف العيش وومعكيش الفلوس دي رزق من ربنا 

لكن الحب الصح الدايم اللي ميزعلش ربنا منك دا فعلا اسمه حب 
ومفيش حب اول من حب تاني الحكاية نصيب ويمكن ربنا أراد ليكي انك تمري بكل اللي حصل في حياتك دا غشان يرزقك بحلاوة العوض ومتقوليش ربنا بيعمل معايا كدا ليه قولي علي اي حاجة حكمتك في كدا اي يارب وهو هيدبرها  

الناس اللي بتظلم الناس المطلقة ويقولوا حب اي دي مطلقة
معلش ثانية حد يفهمني يعني اي مطلقة هي مش مشبوه او حاجة وحشة لقدر الله دي اتجوزت فالحلال واتسابت في حلال ربنا بردوا 

يمكن كانت متجوزة واحد مش متفق معاها عقلا وفكريا وماديا 
بلاش النظرة السودة دي للناس احنا منعرفش ظروف الناس اي عشان نحكم عليهم 

رسولنا اتجوز المطلقة والأكبر منه سناً والمخطوبة وبنت البنوت الرسول قدوتنا ❤

بقلم مروة موسي 
عاوزة أوجه رسالة لكل بنت متجمليش نفسك خليه يحبك علي طبيعتك من غير اي تكلف في شكلك ومنظرك وكلامك 

هيحبك من غير مكياج ، من غير ما تحاولي تبيني انك حلوه او مرتبه ، حتي لو عيونك دبلانه من التعب وشعرك منكوش هيشوفك احلي خلق ربنا ، هيحبك زي م انتي وهيسهر من خوفه عليكي وهيصونك في غيابك وبدل ما يخليكي تغيري هيخلي الناس تغير منك .

انتي بس اختاري صح ، اختاري راجل💛


يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية عشق المالك" اضغط على اسم الرواية





reaction:

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق