القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق المالك الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم مروة موسى

 رواية عشق المالك الفصل الثالث والثلاثون 

رواية عشق المالك الفصل الثالث والثلاثون 


عشق المالك 


عدي اسبوع والوضع بقي مستقر في البيت وكله تمام 


في يوم زين لقي ورد في الحمام ماسكة بطنها وبترجع 

زين بخضه ؛ ورد ورد مالك 

ورد بتعب: مش عارفه صحيت من النوم بطني مقلوبه 

زين طلعها واتصل بالدكتور 

والكل اتجمع علي باب غرفتها 


الدكتور طلع 

زين بقلق: هي كويسة 

الدكتور بضحك : ايوا مبروك بقيت اب 

زين بفرح : بجد والله 

معتز : مبروك ي زين 

رشا دخلت لورد 

ورد بفرحة وهي بتحضنها: بقيت جده وانتي ام 

ورد بدموع من الفرح : يعني انا بقيت ام 

زين وهو بيخضنها: مبرووك ي أجمل ما في حياتي 

ورد بفرح : الله يبارك فيك 

عشق بفرحة لا توصف:أخيرا هبقي خالتو 

مالك : وانا جوز خالتو 

الكل ضحك 


نيرة بحقد : المفروض يبقي حفيد العيلة دي الاول من مالك بالذات انه متجوز الاول وغير كدا سنه الأكبر 


رشا بقرف من كلامها : دا نصيب ي حبيبتي في الاول والاخر 

معتز : مفيش فرق بين اب وعم هنا ي نيرة 


زين : ابني هو ابن مالك 

ورد : بنتي هي بنت عشق 

عشق بخبث: كلنا في بعض ومع بعض الدور والباقي علي اللي مش لاقي له مكان 


مالك : بس خلاص اهم حاجة فرحتنا بالبيبي دا 


عشق بخبث: عقبالك ي حبيبي 

مالك عرف قصد عشق : اللهم امين ي حبيبتي 


نيرة واقفة خبطت رجليها في الارض وخرجت 

الكل ضحك عليها 

معتز : انا مش عارف البت دي مريضة ليه كدا 


مالك : الطمع والفلوس عموا قلبها واحساسها 


رشا بخبث : لو كدا كان زمانك حبيتها 

عشق بسرعه : نعم يحب مين والله اقتله 

معتز بضحك : الله الله دا عشق بتغير عليك ي معلم 


مالك بحب واحتواء : طبعا دي احلي واجمل عشق في حياتي كلها 

عشق بتوتر: يالهوي حد يجي يلحقني حاسة أني مش علي بعضي 


الكل ضحك 

وعدي شهرين وفي مرة وهما علي الاكل نيرة لحظت قرب عشق ومالك من بعض 


نيرة مفيش حاجة توجع عشق اكتر من وجع اختها 


عشق لمالك : ما تاكل حلو ي مالك 

مالك : اكتر من كدا 

عشق باهتمام : حضرتك اليومين دول شغال كتير من الشركة للبيت والعكس


زين : أهم حاجة الشغل 

ورد : والله يعني انا مش مهمه عندك كمان 


زين: مين قال كدا .

عشق : فتحت علي نفسك نكد شهر قدام مع هرمونات الحمل يباشا ربنا يعينك 


الكل ضحك علي الكلام وبقي البيت مستقر تقريبا 


ورد كانت مرة في الجنينه بتشمع هوا 

نيرة من وراها : اخبارك اي 

ورد بطيبة : الحمد الله 

نيرة : أسفه لو كنت زعلتك او زعلت عشق في حاجة كلنا بنغلط 


ورد بتنهيدة: عندك حقك كلنا بنغلط

نيرة : يعني افهم من كدا هنبقي صحاب 


ورد بضحك : ايوا 

نيرة: اتفضلي اشربي دي واعتبريها رمز لصحبيتنا 


ورد شربتها وكذلك نيرة شربت العصير معاها 


طلعت نيرة لفوق ولقت الحركة هادية خالص 

طلعت لعشق ودخلت لقتها نايمة 

ضحكت بخبث ومسكت سكينه وخدرت ايد عشق وقطع شريان منها وسابتها وطلعت من الاوضه 


وجهزت شنطتها بسرعه وقررت تهرب برا مصر عموما 


بعد فترة مالك طلع لعشق لقي السرير كله دم وعشق مفيش نبض فيها نبضها ضعيف خالص خالص 


صرخ مالك باسمها وطلع يجري بيها علي المستشفي 


اخدوها للعمليات والكل وراها وورد حاسة بتعب فظيع جدا 


الدكتور : فقدت دم كتير اوي محتاجين دم 

مالك : طيب شوف ليها اي بنك دم لان مفيش حد دمه هو فصيلتها 


معتز بتذكر: لا انا عينه دمي هو فصيلتها 


مالك بقلق: بلاش انت ي بابا 

معتز : كنت محتاجها وقت تعبي جه الدور ارد ليها حقها 


بالفعل خدوا عينه منه

مالك اول مرة يحس ان روحه بتنسحب منه بس مش باين عليه اوي 


الدكتور : احنا لحقناها بس ربنا يستر ومتدخلش في غيبوبة بقي 


مالك بخضة: انا ممكن اسافر بيها تتعالج 

الدكتور : لو عدي اول ساعتين علي خير يبقي هتبقي تمام 


ورد فجأة هي كمان صرخت ولقت دم نازل منها 


الكل اتخض 

رشا : يالهوي مالك ي بنتي 

الدكتور خدها بسرعه وبعد فترة طلع 

الدكتور : للاسف 

زين : هي حصلها حاجة 


الدكتور : لاء بس فقدنا الجنين 


زين بزعل علي ابنه بس مطمن لوجود ورد : قدر الله وما شاء فعل 


ودخلوا عليها كلهم يطمنوا عليها ماعدا مالك واقف عند عشق 


رشا بزعل : ألف سلامه عليكي 

ورد بدموع: ابني حصله حاجة 

زين : الواد دا مكنش مريحني غشان كدا قررنا نجيب غيره وبيحاول يضحك 


ورد بعياط: ابني مات 

معتز : اكيد حصل مشاكل صحيه له عشان كدا ربنا حب يكرمه 


ورد بتذكر: السبب نيرة 

رشا : نيرة ؟؟ هي فين أصلا واي اللي حصل 


ورد حكت علي كل حاجة حصل بينهم وقالت كمان انا شوفتها طلعت ناحية غرفه عشق بس متوقعتش انها تعمل كدا 


معتز بغضب: هي حسابها تقل اوي ولازم تتعاقب 


بعد ساعتين

عشق بدأت تفوق 

مالك: انتي كويسة 

عشق : ايوا اي اللي حصل 

مالك حكي ليها كل حاجة 

بقلم مروة موسي 


عشق : معقول مين عمل كدا 

مالك : نيرة والله مش هسيبها

حسابها زاد وكل لما اتجاهلها اقول هتسكت لكن دي مريضه 


عشق : فين ورد انا خايفه حاسة ان حصلها حاجة 


مالك فعلا هي تعبت بس انا فضلت هنا 


عشق ذهبت هي ومالك ليهم 

عشق : في اي 

ورد بحزن : مش هتبقي خالتو 


عشق بصبر : ربنا قدم الخير ومتقلقيش ربنا هيعوض 


ورد بدموع : نيرة السبب 

مالك : نيرة ؟؟ 


زين بوجع حكي له كل اللي حصل واللي ورد قالته 


مالك : أنا لازم اعاقبها 


فجأة جاله اتصال من شخص ما 


مالك : الو 

الشخص : البقاء لله 

مالك باستغراب: في مين 

شخص : في نيرة كان بينا شغل وحساب وهي كانت متفقة معايا قبل كدا علي قتل حد اسمه عشق ومعرفتش وحاولت ومدفعتش الفلوس عشان كدا راقبت حركتها وكانت مسافرة بعربية وعلي طريق سريع دبرت ليها حادثة والعربية ولعت بيها 


مالك بصدمه : ينهر ابيض 

الشخص: دي اخرتها حبيبت اعرفك وحبيت اقولك مهما تعملوا اي مش هتلاقوا اي دليل 


وقفل السكة 

ومالك حكي للكل 


معتز : ي قلب اخوك ي محمد لما تعرف 

زين : دي نهايتها انها تموت محروقة من أعمالها 


عشق : ليه الإنسان ما يعيش بسلام ليه الجمود والحقد والغل دا 


مالك : مش كل الناس زي بعض 


ومحمد عرف الموضوع وكان شبه مشلول بس مع الوقت بدأ يتحسن 


في يوم من الايام بعد مرور فترة من استقرار الجو للبيت 


عشق بجمود وبشجاعه: مالك انا عاوزة...........


يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية عشق المالك" اضغط على اسم الرواية










reaction:

تعليقات