القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرور وكبرياء عاشق الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم دعاء حجاج

 رواية غرور وكبرياء عاشق الفصل الحادي والثلاثون 

رواية غرور وكبرياء عاشق الفصل الحادي والثلاثون 

راضي كان واقف عند الباب وقال: مراد بيه ممكن ادخل
مراد هز رأسه وقال: تعالى يا راضي
راضي دخل وقال: كان في واحد واقف مع نغم قدام المدرسه وكان بيقولها أنه بيحبها
مراد بصدمه: اي
_ونزلت من العربيه عشان اجيب حاجه رجعت ومالقتش نغم ورنت عليا عشان اخدها وطلعت واقفه مع مريم
مراد باستغراب: مريم 
راضي هز رأسه ومراد قام ونزل تحت عالطول وقال: نغم نغم 
طلعت من المطبخ وقالت: دقيقه والأكل هيكون جاهز
مراد وقف قصدها وقال: مين الشاب اللى كان واقف معاكى قدام المدرسه
نغم بكدب: محدش كان واقف معايا حتى أسأل عمى راضي
_نغم بلاش كدب راضي شافوا بنفسه وسمع الشاب وهو بيقول أنه بيحبك
_والموضوع فارق معاك ما حضرتك بتحب 
مراد مسك أيدها ودخلها في الحيطه وقال بصوت حاد: مين ده يا نغم 
نغم غمضت عينها وقالت: شريف
مراد زقها وقال: مش ده الحلو اللى كنتى بتحبي
نغم بدأت تاخد شهيق وزفير وقالت: كنت يا مراد كنت
_الموضوع منتهاش يا نغم 
مراد كان ماشي ولكن وقف مكانه وقال: صحيح مريم كانت عايزه منك اي 
_عايزاك 
نغم بدأت تمشي اتجاه مراد وقالت: بتحبك وعايزاك معملتش زيك ليه 
مراد مردش عليها وطلع فوق عالطول 
في قصر عائله السيوفي
نرمين كانت قاعده على الكنبه وبتلعب في التليفون ولما شافت حور داخله قامت عالطول
نرمين بتمثيل الخوف: حور قولى أن الخبر طلع كاذب
حور مردتش عليها وطلعت على فوق
نرمين فرحت اوى وقالت بشر: انا كده اتاكدت ان الخطه نجحت ميه في الميه
نرمين مسكت تليفونها ورنت على سامر اللى فتح التليفون عالطول
_الووو
_حور رجعت وباين عليها الحزن اعتقد الخطه نجحت
سامر بصدمه: رجعت
نرمين باستغراب: اه رجعت مالك مصدوم كده ليه
سامر بعصبية: ازاى ترجع بعد اللى عملوا غسان انا كنت فاكر انها هترفض ترجع بعد اللى حصل 
_يعنى ده هدفك من اللعبه ده كلها
سامر بصوت جهوري: امال هدفي اي اقولك الكلام معاكى مش هيجيب فايده سلام
سامر قفل التليفون ونرمين قالت بانتهاد: سامر 
نرمين باستغراب: البنت رجعت زعلانه أوى هو عايز اكتر من كده اي 
في غرفه غسان
حور كانت قاعده على الأرض وضمه رجليها وقالت بعياط: مش هسامحك يا غسان بسببك ماما وبابا زعلانين منى مفكرين انى عارفه بكل ده 
في شركه السيوفي والالفي (شراكه)
غسان كان قاعد على الكرسي وحاطط دماغه على المكتب وكان حاسس أنه في كابوس
_غسان بيه 
غسان رفع رأسه وقال بحده: ادخل
أروي دخلت وقالت: الاجتماع بعد ربع ساعه والملفات اللى حضرتك ممكن تحتاجها اها
غسان قام وقال: ألغي الاجتماع 
أروي باستغراب: ومن امتى حضرتك بتلغى إجتماعات ومقابلات يا بيه
غسان بصلها وقال بحده: اللى قولتوا يتنفذ عالطول وبلاش موضوع الاسئله عشان ممكن تخسري شغلك
بلعت ريقها وقالت وهى بتهز راسها: حاضر حاضر
غسان خد الجاكيت وقال وهو طالع: مش عايز ولا غلطه 
هزت رأسها وقالت بخوف: حاضر يا بيه 
غسان نزل تحت وركب عربيته ومشي 
في فيلا مراد الألفي
نغم جهزت السفره وطلعت فوق وفتحت الباب بكل هدوء وقالت: مراد مراد 
كان قاعد على الكنبه وفاتح الكمبيوتر 
_الغداء جاهز
كان ماسك سيجاره في ايدو وقال: ماليش نفس
نغم بصت لتحت وقالت: والله لو كنت أعرف اني هقابل شريف مكنتش روحت من الأساس 
مراد قفل الكمبيوتر وقال بعصبية: مش عايز اسمع اسم الواد ده هنا 
نغم حست بغيره مراد وقالت بفضول: ليه 
_من غير ليه 
_طب طب تعالى نتغدا
مراد بعصبية: قولتلك ماليش نفس انتى حماره
نغم زعلت أوى وقالت: تمام عن اذنك
مراد خد نفس عميق ومسك أيدها وقال: حقك عليا  
نغم:________
مراد حط ايدو على خدها وقال بلطف: خلاص بقا انا آسف
دموعها نزلت وقالت: انت بتعمل كده ليه
مراد باستغراب: بعمل اي
_اضايقت واتعصبت عليا لما واحد قالى انه بيحبنى اشمعنا مريم لما بتقولك بحبك بسكت 
_عشان *****(بحبك)
مراد سكت عالطول ونغم مسحت دموعها وقالت: عشان اي
مراد هز رأسه وقال: متشغليش بالك بحاجه وبعدين انتى عندك امتحان بكره عايزك تركزي في مذاكرتك بس
نغم ابتسمت وقالت: طب تعالى نتغدا وبوعدك هروح اذاكر 
مراد خد نفس عميق وقال: ماشي 
_مزاج متقلب 
مراد ضم حواجبه وقال بعدم فهم: مزاج متقلب 
نغم هزت رأسها وقالت: كنت متعصب اوى من شويه ودلوقتى مبتسم 
مراد شد نغم من خصرها وقال: انتى المسئوله عن مودي يا نغم
نغم بصت في عيونه وقالت بعدم فهم: انا المسئوله عن مودك
مراد هز رأسه ونغم حست بشعور غريب أوى وقالت في سرها: معقول اللى بفكر في صح
مراد بعد عنها وقال: مش يلا 
نغم فاقت من متخيلاتها وقالت بابتسامه: يلا 
مراد حط ايدو على كتفها ونغم بصت على ايدو وفرحت اوى ونزلوا تحت
في القريه اللى تم فيها هدم البيوت  
غسان وقف العربيه ونزل منها وبص حواليا 
وفجاه جت عربيه لينزل منها عمال بناء
واحد من العمال: نبدأ يا بيه
غسان هز رأسه وقال: أبداوا ومش عايز ولا غلطه 
_متخافش يا بيه كله هيكون على ما يرام 
غسان هز رأسه للمره الثانيه وقال: واقفين ليه يلا اشتغلوا 
_يلا يا رجاله 
غسان طلع سيجاره وبدأ يشربها بكل بردو 
في قصر عائله الحديدي 
مريم رجعت وسامر نزل من على السلم وقال بابتسامه: نورتى 
مريم وقفت مكانها وقالت بارتباك: س سامر 
وصل عندها وقال: كنتى فين وقافله تليفونك ليه 
مريم بارتباك واضح جداً: كنت كنت 
سامر مسك أيدها جامد اوى وقال: كنتى عند الحلو صح 
_اعااااا سامر سيب أيدي
سامر بحده: متحوليش يا حلوه متحوليش عشان مش هتاخدي
مريم زقت سامر وقالت بعياط: مراد ليا يا سامر وهعمل المستحيل عشان يكون ليا 
قلم نزل على خدها 
مريم حطت أيدها على خدها وقالت بصدمه: سامر 
سامر بتهديد: وربنا لو عرفت انك روحتى لمراد تانى لكون دفنك يا مريم سامعه ولا لا 
مريم بزعيق: بكرهك بكرهك 
بعد ما قالت كده طلعت على فوق عالطول 
قفلت الباب وقالت: امتحانات الثانويه بكره ماشي يا نغم 
مسكت تليفونها ورنت على واحده تعرفها في سنه تانيه مع نغم وتدعى رانيا
_مريم اخبارك اي
_بقولك
رانيا باستغراب: في اي 
مريم:_________
رانيا بصدمه: اي الكلام اللى بتقولى ده يا مريم لا لا مستحيل اعمل كده 
مريم بتوسل: رانيا عشان خاطري انا اول مره اطلب منك طلب
رانيا بلعت ريقها وقالت بخوف: لو انكشفت هروح في داهيه يا مريم 
_ان شاء الله مش هيحصل قولت اي 
_هحاول 
مريم بابتسامه: اتفاقنا 
رانيا قفلت التليفون وقالت بخوف: ربنا يستر 
مريم رمت التليفون على السرير وقالت بابتسامه: هخلى ثقتك بنفسك تنهز يا نغم 
بعد مرور نصف ساعه وخصوصاً في فيلا مراد الألفي
مراد كان قاعد في المكتب 
نغم دخلت وقالت: مستر بدر اتاخر اوى يا مراد
مراد:________
نغم راحت عنده وقالت: مراد انا بكلمك
شال السماعه من ودانه وقال: نغم انتى هنا من امتى 
_من شويه كده المهم مستر بدر مجاش لحد دلوقتى 
_طب دقيقه هرن عليا
نغم فضلت واقفه ومراد قالها: اقعدي واقفه ليه
نغم قعدت على الكرسي ومراد رن على بدر 
_مراد 
_بدر فينك
_معلش يا مراد والدتى اتوفت النهارده ومش هقدر اجى
_البقاء لله
_ونعمه بالله
مراد قفل التليفون ونغم قالت: قالك اي
مراد قام وقال: والدته اتوفت النهارده 
نغم بصت لتحت وقالت: ربنا يرحمها 
ثم كملت: الامتحان بكره هعمل اي دلوقتى 
_طب روحي هاتى الكتب وانا هرجعلك وهسالك 
نغم قامت وقالت بفرحه: حالا 
نغم طلعت عالطول ومراد قال: اتمنى عيد ميلادك يجى عالطول عشان اقولك كل اللى جوايا 
بعد شويه
نغم نزلت وكانت حامله كتب كتير اوى
مراد خد منها الكتب وقال: خلينا في مواد بكره 
_عندي *** ؛ ***
مراد قعد على الكرسي وقال: حافظه 
نغم هزت رأسها وقالت بابتسامه: الحمدلله
مراد ضم حواجبه وقال: مالك فرحانه اوى كده 
نغم هزت رأسها للمره الثانيه وقالت: عاادي 
مراد فتح الكتاب وبدأ يتكلم ونغم كالعاده سرحت 
مراد بصلها وقال: نغم خليكى معايا
نغم ابتسمت وقالت: معاك والله
_طب كنت بقول اي
نغم بتوهان: كنت بتقول اي
مراد هز رأسه ونغم قالت: معلش سرحت شويه 
مراد لف بالكرسي ونغم قالت باستغراب: بتعمل اي
_عشان تركزي شويه
نغم بارتباك: تقصد اي
_انتى عارفه كويس انا اقصد اي 
نغم بصت لتحت وحاولت تخفي ابتسامتها 
_نركز شويه ممكن 
نغم هزت راسها وقالت: حاضر 
في المساء
غسان رجع ولقي حور قاعده على الأرض وضمه رجليها والدموع كانت نازله من عينيها
غسان قلع الجاكيت وقعد على الكنبه وقال: حور صدقينى أنا مطلبتش من الرجاله كده 
حور مردتش على غسان اللى قال: انتى تصدقي عليا كده
حور بصتله وقالت: عايز الصراحه
غسان هز رأسه وحور قالت: ايوه أصدق عارف ليه 
ثم كملت بعصبية: عشان قلبك قاسي وانانى ومغرور و٠٠٠
غسان ببرود أعصاب: خلصتى 
حور هزت رأسها وقالت: مستحيل تكون بنى ادم مستحيل تكون بنى ادم 
_انتى شايفه كده
حور مسحت دموعها وقامت وكانت طالعه الا ان غسان قام ومسك ايدها وقال: رايحه فين 
_اهرب من جحيمك
_وانتى شايفه انى جحيم 
حور بصت لتحت وغسان رفع رأسها لفوق وقال: حور ردي عليا انا جحيم
حور حضنت غسان جامد اوى وقعدت تعياط وقالت: عملت كده ليه يا غسان عملت كده ليه
غسان حط ايدو على شعرها وقال: حور صدقينى اللى حصل مدبر ومخطط ليا 
حور بعدت عن غسان ومسحت دموعها ودخلت الحمام 
غسان خد نفس عميق وفجاه تليفونه رن
مسك التليفون وقال: الووو
_احنا هنمشي يا بيه وهنكمل بكره إن شاء الله
غسان هز رأسه وقال: تمام
غسان قفل التليفون وحور طلعت من الحمام وحطت المخده على الأرض ونامت 
غسان بصلها وفتح الباب وطلع
راح الجنينه وفك أزرار القميص ورمى القميص على الأرض ونط في حمام السباحه 
(فهذا حال المغرور عندما يكون متعصب )
غسان بدأ يعوم وكان بيفكر في اللى حصل ومعقول يكون لسامر ايد في اللى حصل 
نرمين كانت واقفه في البلكونه وشافت غسان وقالت بابتسامه: ده فرصتك يا نرمين
خدت الجاكيت وحطتوا على كتفها ونزلت 
_غسان 
غسان طلع رأسه ومسح وشه بايدو ونرمين قالت: انت انت بخير 
غسان بص على المنشفه وقال: هاتى المنشفه اللى عندك 
نرمين خدت المنشفه فعلا ووقفت عند طرف الحمام وقالت بدلع: اتفضل يا سونو
غسان مسك منها المنشفه ونرمين عملت نفسها بتقع
وقعت على غسان اللى نزل بيها لتحت اوى 
نرمين حضنت غسان وغسان طلع بيها لفوق عالطول 
نرمين بتمثيل الخوف: اعاااااا مبعرفش اعوم
_اهدي اهدي 
حور كانت واقفه في البلكونه والغيره كانت عنوانها 
غسان طلع ونرمين كمان طلعت وحطت ايدها على صدر غسان وقالت: انا اسفه اوى 
غسان شال ايدها وقال: ولا يهمك حصل خير 
نرمين شافت حور وحضنت غسان عالطول وقالت: الجو بارد اوى 
غسان زقها ورمى ليها المنشفه وقال: انا مش بطانيه عشان تتدفي فيها عن اذنك 
نرمين ابتسمت وبصت لحور وغمزت ليها 
حور لم تعطى اي اهتمام ليها ودخلت جوا
بعد شويه
غسان فتح الباب ولقي حور في وشه 
غسان مسك ايد حور وقال: مش بحب اشوفك كده 
حور سحبت أيدها وقعدت على الكنبه 
غسان دخل الحمام وحور نامت على الكنبه
بعد شويه
غسان طلع من الحمام ولقي حور نايمه وقال: شبه الحوريه فعلا مغلطش الكلب لما قال كده 
غسان شالها وحطها على السرير بكل رقه
باسها من خدها وقال: تصبحي على خير يا حوريتى ومحضر ليكى مفاجاه بكره يا رب تعجبك
غسان راح البلكونه وحور فتحت عينها وقالت بفضول: يا تري ناوى على اي تانى يا غسان 
في صباح اليوم التالى
نغم كانت بتزعق ومراد فاق على صوتها المزعج جدا
_نغم في اي
_مش لاقيه البنطلون يا مراد
_طب اهدي 
نغم بعصبية: أهدأ ازاى هتاخر على المدرسه
مراد قام من على السرير وبص حواليا ولقي البنطلون محطوط على الكنبه وقال: هو ده
نغم بصت على الكنبه وقالت بفرحه: ايوه هو
مراد ضربها على رأسها وقال: ربنا يستر فعلا
_في اي 
_مفيش يا بابا ادخلى غيري هدومك عشان اوصلك
نغم فرحت اوى وقالت بعدم تصديق: هتوصلنى 
مراد هز رأسه ونغم حضنته عالطول وقالت: عشر دقائق وهكون عندك 
مراد ابتسم ونغم بعدت عنه وجرت على الحمام عالطول 
بعد شويه نغم طلعت ومراد قال: كلى الأول 
_مش جعانه وبعدين انا متاخره
مراد بص في الساعه وقال: قدامك نص ساعه لسه يلا كلى
نغم بضيق: حاضر
مراد طلع بدله سوده وقال: هدخل الحمام مش هتاخر واطلع القي السندوتشات ده اتاكلت
_ماشي خلاص
مراد ابتسم ودخل الحمام ونغم كانت متوتره أوى وقالت: انا خايفه أوى ولازم اجيب تقدير كويس عشان ميكنش شكلى وحش قدام مراد 
بعد شويه
مراد طلع وبص على الصينية وقال: ليه يا نغم
نغم بصتله وقالت: في اي 
مراد قعد على الكنبه وقال: مش هتروحى الامتحانات الا لما تاكلى السندوتشات ده الأول
_مراد انا متوتره اوى ومش عايزه أكل حاجه
مراد راح عندها وقال: مش عايزك تتوتري خالص وعايزك تركزي على هدفك بس
نغم اطمنت نوعا ما ومراد مسك السندوتش وقال: كلى يلا ومش عايزك تفكري في حاجه
نغم كان نفسها تقول لمراد انها بتحبه اوى ولكن مقدرتش تقول خصوصاً أنها مفكره انه بيحب غيرها
بعد مرور عشر دقائق تقريباً
مراد ونغم نزلوا
فتح باب العربيه وقال: اتفضلى
نغم ركبت ومراد ركب أيضا ومشوا
في قصر عائله السيوفي
غسان فاق من النوم وقال: حور حور 
غسان قام وخبط على باب الحمام اللى انفتح ومالقاش حور جوا
طلع وقال: سماح سماح
_نعم يا بيه
_حور فين
_المدام حور في اوضه أمير
_تمام روحى انتى 
سماح مشت وغسان راح اوضه امير ووقف عند الباب
_يعنى رسمى حلو يا اميرتي
حور هزت رأسها وقالت بابتسامه عكس ما بداخلها: هتبقا فنان يا قلب اميرتك
غسان حس بالغيره او يمكن مش عايز حور تقول لحد انه قلبها فقلبها ملك غسان السيوفي فقط
امير بص لغسان وقال: خالو صباح الخير
غسان دخل وبص لحور وقال: صباح النور
_فين الشوكولاته اللى قولت عليها
_انا رايح الشغل دلوقتى وانا راجع هجبلك معايا
امير هز رأسه وقال: اتفقنا
_امير امير
امير طلع عالطول وقال: نعم يا تيته
_صباح الخير
حور قامت وقالت بضيق: صباح النور
غسان مسك أيدها وقال: هروح الشغل وعايزك تكونى جاهزه على الساعه ٨ كده
حور باستغراب: انت مستوعب كلامك 
غسان بعدم فهم : ليه
_بيت بابا انهدم بسببك وزعلانين منى بسببك وحضرتك بكل بساطة جاي تقولى اجهزي على الساعه ٨ كده
غسان وهو طالع: مش بارادتك يا حور وارجع القيكى جاهزه
_مش هيحصل يا غسان
غسان بعناد: هيحصل يا حور
غسان طلع وحور اتعصبت اوى وقالت: لا يا غسان مهما عملت مش هسامحك انت السبب في اللى حصل 
بعد مرور ربع ساعه تقريبا
في المدرسه الثانويه 
نغم نزلت من العربيه عالطول ومراد نزل أيضا وقال: اهدي
_اتاخرت يا مراد
مراد مسك أيدها وقال بابتسامه جذابه: بالتوفيق
نغم مقدرتش تمسك نفسها وباست مراد من خده وقالت: باي
مراد حط ايدو على خدو والإبتسامة اترسمت على وشه وقال: يا بنت المجنونه
ركب عربيته ومشي
نغم كانت مستعجله أوى ودخلت في واحده (رانيا) من غير ما تاخد بالها 
نغم باعتذار: انا اسفه اوى مخدتش بالى 
رانيا نزلت على الأرض وقالت: ده انا اللى اسفه 
رانيا لمت كل اللى وقع من شنطه نغم وقالت: اتفضلى واسفه مره تانيه
نغم مسكت منها الشنطه وقالت: شكرا أوى
رانيا بابتسامه خبيثه: العفو
نغم مشت ورانيا بعتت مسج لمريم وقالت فيها العمليه تمت بنجاح
الرساله وصلت لمريم اللى قالت بفرحه: حلو أوى
نغم كانت قاعده في اللجنه والامتحان كان سهل معاها جدا وكل ما تتوتر تفتكر كلام مراد وتطمن
نغم بدات تحل الامتحان وفجاه الشنطه وقعت منها على الأرض
المراقب شاف ورقه وقعت من الشنطه وللاسف فيها اسئله واجابات للماده اللى نغم بتمتحن فيها 
 المراقب نزل لتحت ومسك الورقه وشاف اللى فيها وقال :حاله غش هنا
نغم بصدمه: اي 
المراقب بعصبية: اعملوا محضر غش للطالبه ده فورا


يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية غرور وكبرياء عاشق" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات