القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبتي للأبد الفصل العشرون 20 بقلم ندى محمد

 رواية حبيبتي للأبد الفصل العشرون 

رواية حبيبتي للأبد الفصل العشرون 

ندى محمد:
"البارت العشرين" 
تشرق الشمس لتعلن يوم جديد علي ابطالنا 
استيقظت (جميله) من نومها ملقتش جاسر جمبها، قامت دخلت الحمام اتوضت وصلت وغيرت هدومها ونزلت تفطر، شافت ست كبيره في المطبخ قالت: السلام عليكم 
ردت (الداده): اهلا وسهلا يا هانم انا خدامتك الجديده عزيزه 
ردت جميله: اهلا وسهلا يا داده عزيزه انتي اللي جاسر جابك صح
ردت (الداده): ايوه انا يا هانم 
ردت جميله: انا اولا اسمي جميله وانتي زى ماما الله يرحمها قوليلي يا بنتي يا جميله اي حاجه بس المهم مسمعش كلمه هانم دى تاني
ردت (الداده): حاضر يا بنتي ربنا يسعدك يارب ويكملك علي خير 
ردت جميله: يارب يا زيزو، انا هقولك يا زيزو خلاص انا هروح هخلص شويه حاجات في المكتب وهاجي اسعدك سلام يا قمر
اتجهت جميله الي المكتب ورنت علي جاسر
رد جاسر: صباح الورد والياسمين يا حبيبتي 
ردت جميله: صباح الفل ياقلبي، الداده الجديده عسل وطيبه اووي
رد جاسر: كنت عارف انك هتحبيها دى معرفه قديمه وست كويسه جدا 
ردت جميله: اه فعلا، انا في المكتب بخلص شويه ورق تبع المستشفي 
رد جاسر: خلي بالك من نفسك وخدى علاجك وافطرى كويس
ردت جميله: حاضر متتأخرش عليا ياقلبي 
رد جاسر: حاضر ياقلبي هقفل عشان الشغل 
ردت جميله: ماشي ياقلبي باي وقفلت
&&&&&&&&&
عند ايمان تنام علي السرير بطريقه طفوليه وبتكلم نفسها: انا بحبوا والله خلاص كتبنا الكتاب وفاضل شويه صغننه ونتجوز انا بحبوا اووى. 
كان عمر يضحك علي طفولته الصغيره واميره قلبوا. 
قال بضحك: مش هتقومي ولا اي يا صغننه
ردت ايمان بنوم: حاضر يا بابا انا قايمه اهو
رد عمر بضحك: انا جوزك يا صغننه انتي
قامت ايمان من علي السرير تجرى علي الحمام بعد ما استوعبت اني عمر موجود في الاوضه
قالت: يا لهوى ياني ازاي يشوفني كده يا لهوي هيقول عليا اي يا مصيبتي 
رد عمر بضحك: طب لما تخلصي اطلعي انا قاعد في الصاله مستنيكي وطلع. 
ردت ايمان: يخراابي ياني يا كثفتي هطلع ازاي انا، افتكرت انها بقت مراتو خلاص ضحكت واتوضت وصلت وغيرت هدومها وطلعت.
اول ما شافها عمر ضحك وقال: صباح النور يا صغننه
ردت ايمان: بقولك اي ولا صغننه ولا بتاع انت ازاي تدخل اوضتي وانا نايمه، وجاي ليه اصلا
رد عمر بضحك: يا صغننه انا جاي علشان اعرف الجميعني الفرح يوم الجمعه اخر الاسبوع
رد ايمان: لا والله ازاي ده احنا متفقناش علي كده
رد عمر: مليش دعوه انا جهزت كل حاجه علشان عندى عمليه بعد الفرح بأسبوع 
ردت ايمان: ماشي انا موافقه 
قام عمر مقرب ليها وقال: طب اي مفيش حاجه لعمو
ردت ايمان بضحك: لا طبعا فيه بس غمض عينك
غمض عمر عينه وطلعت ايمان تجري مستنياه تحت البيت
رد عمر: اي يا ايمان فيه اي 
لا يوجد رد
رد عمر وهو بيفتح عينه وملقهاش جمبوا قال، يا بت الايه هي كده ماشي وقام خد المفاتيح ونزل شافها واقفه عند العربيه وبتضحك علي اخرها
ركب عمر العربيه من غير ولا كلمه وركبت ايمان بدون ولا كلمه بس مش مبطله ضحك
وصلت ايمان المستشفى 
قالت: عمر لا إله الا الله 
رد عمر: محمد رسول الله ومشي
&&&&&&&&
عند سهيله وشهد كانت كل واحده مع خطيبها في العربيه 
~~~~~~~~~
قال سيف: تعرفي يا شهد انتي شكلك بالخمار تحفه ربنا يخليكي ليا يارب 
ردت شهد بكسوف: شكرا 
رد سيف: شكرا اي انا زى خطيبك برضوا 
ردت شهد بإبتسامة: اكيد طبعا
رد سيف: اي رايك بعد ما اخلص العمليه نكتب الكتاب 
ردت شهد: بس انا لسه فيه حاجات نقصاني 
رد سيف: انا عاوزك انتي يا شهد مش عاوز حاجه غير كده
ردت شهد: سيبها علي ربنا 
رد سيف: ونعم بالله 
وصلت شهد المستشفى ولسه هتنزل 
قال سيف: شهد
ردت شهد: نعم
رد سيف: بحبك يا اميرتي 
نزلت شهد وهي مكسوفه وطلعت تجرى علي المستشفي 
سيف مشي راح القسم 
&&&&&&&&
عند سهيله ومراد 
قالت سهيله: مراد مش طريق المستشفى 
رد مراد بضحك: ما انا عارف اصلي انا خطفك 
ردت سهيلة: بجد والله طب كويس 
رد مراد: معلش هناخد من وقتك ساعه كده نفطر مع بعض 
ردت سهيلة: انا معاك يسطا مش تقول ان الموضوع فيه أكل 
رد مراد بضحك: هبله والله عاوزه تروحي فين
ردت سهيلة: عاوزه اروح مطعم *
رد مراد: ماشي يلا بينا 
&&&&&&&&&&&&
عند الشباب يجلسان مع المقدم عبدالله 
قال المقدم: يا حضره الظباط طبعا انتوا عارفين بالعمليه انا عاوز اسمع خبر حلو الاسبوع الجاي ونقبض عليهم
رد جاسر: ان شاءلله يا فندم هنقبض عليهم 
رد المقدم: وانا واثق فيك يا جاسر انت ورجالتلك ان شاءلله هتعملوا حاجه كبيره 
رد جاسر: ان شاءلله عند اذنك يا فندم
رد عمر: طب بالنسبالي انا فرحي كمان يومين
رد المقدم: الف مبروك ياحبيبي فيها اي لما تنزل العمليه وتروح لمراتك

رد عمر: يا فندم احنا كلنا عارفين خطوره العمليه 
رد المقدم: ان شاءلله مش هيكون فيه حاجه خلاص يا عمر هخلي احمد مكانك استمتع بجوازك
رد عمر: والله العظيم انا بحبك موت انت مقدم عسليه وطلع يجرى 
ضحك المقدم عليه وقال: مجنون يلا يا رجاله ربنا معاكم 
مشوا الرجاله وذهبوا الي مكان ساحه التدريب 
&&&&&&&&&&
جاء الليل وكانوا الشباب تعبوا من التدريب 
قال جاسر: رجاله كفايه كده النهارده بس عاوز منكم كل واحد يبعتلي ملف بأخر التطورات الجديده 
رد سيف: تمام يا جاسر
ذهب جاسر الي مكتبه ورن علي جميله
ردت جميله: اي يا جوسي مجتش ليه 
رد جاسر: خلاص يا حبيبتي شويه وجاي علطول، بتعملي اي انتي
ردت جميله: قاعده مع زيزو بنتكلم ونحضر العشاء 
رد جاسر: طب خلي بالك من نفسك كويس وانا شويه وجاي
ردت جميله: ماشي ياقلبي، وانت كمان خلي بالك من وقفلت
~~~~~~~~~
دخل سيف ومراد للجاسر 
قال مراد: شوفت عمر يا بختوا حظوا حلو ابن المحظوظه 
رد سيف: عندك حق والله 
رد جاسر: خلاص ياض منك ليه هاتوا الملف ده 
رد مراد: خد يا خويا مستعجل علي اي
رد سيف: جاسر ان شاءلله العمليه هتنجح وهتتحقق انجاز كبير 
رد جاسر: يارب يا شباب يلا علشان نروح 
ردوا الشباب: يلا
ذهب جاسر الي البيت
اما مراد وسيف راحوا المستشفى 
&&&&&&&&&&&
وصل جاسر البيت، دخل البيت شاف جميله تشاهد التلفزيون وبتاكل فشار ولابسه بيجامه عليها ارنب 
قال جاسر: أرنوبتي انا جيت 
جميله او ما سمعت صوتوا طلعت تجرى عليه حضنتوا، قالت: وحشتيني يا جوسي حمد لله على سلامتك ياقلبي 
رد جاسر: الله يسلمك يا قلب جوسي، انتي وحشتيني اووي 
ردت جميله: اطلع خد شور وغير هدومك وانزل يلانا علشان ناكل مع بعض 
رد جاسر: حاضر ياحبيبتي، طلع جاسر الاوضه، وذهبت جميله لتحضر العشا 
&&&&&&&&
عند سهيله وشهد اتفقوا انهم يروحوا لوحدهم، نزلوا من المستشفى كان سيف ومراد واقفين تحت 
قالت سهيله: معلش يا شباب روحوا انتوا احنا هنمشي مع بعض علشان هنجيب شويه حاجات واحنا ماشيين 
رد مراد: سهيله بطلي استعباط تعالي يلا علشان اوصلك 
ردت شهد: معلش يا سيف انا همشي مع سهيله 
رد سيف: ماشي يلا بينا يا مراد، مشوا بالعربيه قبل ما يسمعوا منهم الرد 
مشت سهيله وشهد وكانوا مبسوطين ذهبوا للسوبر ماركت اشتروا طالبات للبيت وكمان علشان امتحانات مليكه بكره 
&&&&&&&&&
عند جاسر وجميله يجلسان مع بعض يتناولوا العشاء 
قال جاسر: تسلم ايديكي يا حبيبتي الاكل طعمه حلو اووي 
ردت جميله: بجد يا جوسي بالهنا والشفا، بقولك اي عاوزه اقولك علي حاجه 
رد جاسر: عاوزه اي يا حبيبتي 
ردت جميله: عاوزه اخلي البنات يجوا يقضوا معانا بكره اليوم وانت اخر الليل تجيب الشباب ونتعشوا مع بعض وحتي هيكون قبل فرح عمر وايمان بيوم 
رد جاسر: من عيوني يا حبيبتي انا هبعتلهم دلوقتي وانتي ابعتي للبنات 
قامت جميله من علي الكرسي راحت حضنتوا وباسته، وقالت: بحبك اووى جوسى وطلعت تجرى علي فوق 
قام جاسر يجرى وراها وفضلوا يتكلموا ويهزروا وجميله عرفت البنات، وجاسر عرف الشباب 
&&&&&&&&&&
عند مليكه تجلس علي المكتب وتذاكر، غدا اول ايام امتحانات الثانوية العامة، يجليها رساله علي التليفون ويكون من مجهول، فتحت جميله الرساله 
(مليكه ذاكرى كويس متخفيش من حاجه انتي شاطره وانا واثق انك هتجيبي مجموع عالي وتدخلي كليه الهندسه) 
انصدمت مليكه من الرساله وقالت: ازاي عرف اني عاوزه ادخل كليه هندسه يا ترى مين ده، قفلطبعا التليفون ومهتمتش بالرساله وقعدت تذاكر 
وصلوا سهيله وشهد البيت واتطمنوا علي مليكه وفضلوا قاعدين معاها لغايط ما ناموا 
&&&&&&&&
نااموااا ابطالنا بخير وسعاااده 
~~~~~~~~
تشرق الشمس لتعلن يوم جديد علي ابطالنا 
استيقظ جاسر علي صوت التليفون
رد جاسر: الو
مجهول:**
رد جاسر بعصبيه: انت بتقول اي انا جاى حالا



يتبع الفصل التالي اضغط هنا 


الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حبيبتي للأبد" اضغط على اسم الرواية




reaction:

تعليقات