Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق الرعد الفصل العشرون والاخير 20 بقلم مريم عماد

 رواية عشق الرعد الفصل العشرون

رواية عشق الرعد الفصل العشرون

عشق الرعد
بقلم/مريم عماد

البارت الاخير

عند حور و ندي

ندي حكت لحور علي كل حاجه

و فجأة قل*م نزل علي وش ندي

حور:ايه الجبروت ده تخدعي اخوكي و تكوني مدم*نه و عمله نفسك الغلبانه الطيبه طب عشق ذنبها ايه ليه ليه تعرفيهم ان عشق هي نقطة ضعف رعد مش خايفه عليها ردي عليا ليييييييه

ندي: أنا كنت معرفش ان العصير فيه مخدر*ات انا بقيت مدمنه بسبب اخويا اهم حاجه عنده شغله و سفره عمره محس بيا ولا اهتم بيا حتي ابويا مكنش مهتم بيا

حور:طيب عشق ذنبها ايه

طبعاً محدش فاهم حاجه

Flash Back

شريف:حضرتك الأنسه ندي

ندي:ايوه مين حضرتك

شريف:واحد بيحبك

ندي:نعم

شريف:اعرفك بنفسي شريف عبد الفضيل

ندي: أهلاً وسهلاً حضرتك عايز أيه بقي

شريف:نكون صحاب

ندي:اسفه مش بصاحب

شريف:حتي لو قلتلك اني مريض كنسر

ندي: ربنا يشفيك

شريف:انا بحبك و برقبك من زمان و بحب اشوفك من بعيد ممكن نكون صحاب

ندي:طيب بص لغاية متكون كويس و تتعافه

شريف:ماشي

بعد شهرين

شريف: عمله أيه

ندي: الحمدلله

شريف:تشربي ايه

ندي: عصير ليمون

شريف:تمام بعد أذنك هروح الحمام

ندي: اتفضل

شريف:خد حط الكيس ده في العصير و خد الفلوس دي ليك

شخص:تمام

وبس و بدأت رحلت ندي في المخدر*ات

نرجع تاني بقي

ندي:كنت عايزه جرعت مخدر*ات عشان كنت تعبانه و عشان اخد الجرعه اخدت ورق من عند رعد لصفقه معينة و أنا مكنتش عايزه عشق تيجي في طريقي مش زنبي

حور:كنتي قولتي لرعد و كان هيحل الموضوع

ندي:رعد ديمآ كان مخوفني منه عمره متفاهم معايا بابا ديمآ كان مديله الحق اكتر مني كنت تعبانه و خايفه كنت بقول ان المخدرات هتريحني بس طلعت بأذي نفسي و ماشيه في الطريق الغلط انا بجد تعبانه 😭😭

حور بحنيه:معلش انا عارف ان رعد و عشق هيسمحوكي و هتتعالجي و هترجعي زي الفل 

لا يجوز للآباء تفضيل بعض الأولاد على بعض، لا يجوز لهم ذلك، بل هذا منكر؛ النبي ﷺ لما سأله بشير بن سعد أن يعطي النعمان ولده غلامًا قال: أعطيت ولدك كلهم؟ قال: لا، قال: اتقوا الله واعدلوا بين أولادكم وأراد أن النبي ﷺ يشهد فقال: إني لا أشهد على جور سماه النبي ﷺ جورًا.

فالمقصود: أنه لا يجوز للأم ولا للأب التفضيل بين الأولاد، بل يجب التسوية بينهم للذكر مثل حظ الأنثيين، فلا يجوز أن يعطى زيد كذا، ويترك الآخر، لا، بل يجب التعديل بين الأولاد ذكورهم وإناثهم؛ ولهذا في الحديث الآخر: أيسرك أن يكونوا لك في البر سواء؟ قال: نعم، قال: فهكذا؛ لأنه إذا فرق بينهم ساءت أحوالهم، وربما قطعوه أيضًا.

فالواجب على الأب والأم والجد والجدة عدم التفضيل، بل يجب العدل للذكر مثل حض الأنثيين، إذا أعطى الذكر مائة يعطي الأنثى خمسين، وإذا أعطى الرجل ألفًا يعطي الأنثى خمسمائة وهكذا، يجب التعديل؛ لقوله ﷺ: اتقوا الله واعدلوا بين أولادكم ولقوله لـبشير بن سعد الأنصاري لما أراد أن يشهده على عطيته للنعمان وحده قال: إني لا أشهد على جور وقال لـبشير: أيسرك أن يكونوا لك في البر سواء؟ قال: نعم، قال: فلا إذًا يعني: فلا تخص بعضهم، سوِّ بينهم حتى يكونوا كلهم في البر لك سواء، نعم.

التفرقه وحشه بتصنع عدا*وه و كر*ه

عند عشق و رعد 

بيدخل آدم و اسد

آدم:سلم نفسك يا شريف

رعد:الحق عشق يا اسد

أسد:بيجري علي عشق و بيبدا يفك الحبل

أدم:خدو الزفت ده

رعد:فكني يا بجم

بيغمه علي عشق و أدم بيفك رعد بصعوبة

شريف:فكرني هطلع من هنا علي رجلك

وبيوجه شريف المسد*س في وش رعد

بيجي فارس من وره و بيضر*ب شريف علي دماغه

رعد:بسرعه علي المستشفي

آدم: تعالي يا عمار الكل*ب يخربيتك بقي تستغفلني انا و اسد و تضحك علينا يا بن الجز*مه

بيوصلو المستشفي

رعد:دكتتتتتتتتتور بسرعه

جماعه انا مش هقول دكتوره و الجو ده 😏 عشان الدكتور ذي الدكتوره دي بتبقي في كل الروايات و نحن نختلف عن الاخرون 😂يلا نرجع تاني

بيخدو عشق علي غرفة الأكسجين

بعد وقت

رعد:ها يا دكتور


الدكتور:للأسف لازم تعمل عملية القلب

رعد بصدمه:بس يا دكتور لازم لما تكمل 18سنه

الدكتور:للأسف هي تعبانه أوي لأن هيا مخدتش نفسها لفتره طويله و قلبها مستحملش

رعد:الحضرتك شايفه صح اعمله

الدكتور:لازم حضرتك تمضي علي الورق ده عشان لقدر الله انها متخرجش حيا

رعد بحزن:يعني عشق ممكن متعيش

الدكتور:ادعي و احنا هنعمل الي علينا

ندي و حور و صلو المستشفى

ندي:عشق عمله أيه يا رعد

رعد ضر*ب ندي بالقلم:انتي تعملي كده فيا لييييييييييه حرام عليكي و عشق زنبها ايه

آدم:في ايه يا رعد انت اتجننت ازاي تضربها بالقلم كده

رعد: أبداً وحده مدمنه اتفقت مع شريف عبد الفضيل عليا و الضحيه في الأخر عشق منك لله يا شيخه دا انتي طلعتي شيطانه

آدم:الكلام ده بجد يا ندي

ندي بعياط:ايوه

آدم:يا خساره يا ندي عمري متوقعة أنك تعملي كده يا خساره بجد

ندي طلعة تجري من المستشفى و هي بتعيط

حور:خلصتو ندي مش زنبها حاجه الزنب زنب رعد

رعد:نعم

حور:هقولكم كلكم ندي عملة كده ليه

كلهم في صوت واحد ليه

حور حكة كل حاجه

رعد:انا مش عارف اقول ايه بس انا غلطان بس بارضو هيا غلطانه

حور:انت غلطان و هي غلطانه بس انت اكتر ندي مش محتاجه غير حبك ليها

رعد:عشق تقوم بسلامه و هنشوف الموضوع ده

اسد:لازم نصلح حيتنا بقي احنا الأيام دي اسواء ايام في حيتنا

عشق الرعد
بقلم/مريم عماد

رعد:عندك حق يا اسد بس عشق تقوم بقي

اسد: إنشاء الله هتقوم و هتكون زي الفل

بعد وقت الدكتور بيخرج من غرفة العمليات

رعد:خير يا دكتور

الدكتور:ان الساعات الجيه دي عدتهم بخير كده اقدر اقولك انها هتكون كويسه

رعد: إنشاء الله يا دكتور

حور:ممكن اشوفها

الدكتور:ممنوع

حور: عشان خطري يا دكتور

الدكتور:خمس دقائق بس

حور:تمام

الدكتور:روحي مع الممرضه تتعقمي

حور:تمام

بعد وقت

رعد:روحو انتو بقي

آدم:هنفضل معاك لغاية مع عشق تكون كويسه

رعد:لا روحو انتو

حور:انا مش هروح في حته

رعد:معلش يا حور مينفعش نكون كلنا هنا يلا

اسد:اتفضلي اوصلك

حور:لا شكراً هاخد تاكسي

اسد:هديكي علي وشك ان ما مشيتيش قدامي

حور:اوف حاضر

بيمشي حور و اسد

آدم:أستأذن انا

رعد:سلام

بعد وقت في عربية اسد

اسد:عمله أيه في المذاكره يا انسه حور

حور: الحمدلله

اسد:لو عايزه حد يشرحلك حاجه انا موجود

حور: شكراً هو انت شغال ايه

اسد:انا دكتور

حور: أممم نفسي اكون دكتوره

اسد:حور انا عايز اعترفلك بحاجه

حور: أتفضل

اسد:انا بحبك

حور بصدمه:نعم

اسد:ايوه بحبك بس هستناكي لما تدخلي الكليه مش هتجوزك و أنتي صغيره

حور:انا كمان

اسد:انا كمان ايه

حور:بحبك 

اسد:بجد

حور:بجد

عند آدم في فيلة رعد

آدم:نددددددددددي

ندي نزلة جري:ندي في ايه

آدم:بصي بقي عشان انا اتخنقة منغير لف ولا دوران انا بحبك

ندي:نعم

آدم:اه بحبك

ندي بحزن:بتحب واحده مدمنه

آدم:هتتعلجي و انا جمبك و مش هسيبك

ندي:بجد مش هتضحك عليا و تسبني

آدم:عمري يا حتي من قلبي

ندي:بحبك يا آدم

آدم:يا خراشي علي بحبك و آدم مع بعض


رمضان كريم يا قمرات 🥰🤌

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية عشق الرعد" اضغط على اسم الرواية
reaction:

تعليقات