القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حور الاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم اية جميل

 رواية حور الاسر الفصل الثالث عشر 

رواية حور الاسر الفصل الثالث عشر 

بارت ١٣
حور الأسر 

زين : نيره انا اسف
نيره :على ايه ي استاذ زين 
زين : انتي عارفه انا بتكلم علي ايه 
نيره : حضرتك تطلب حاجه اجيبهالك
 زين : نيره انا اسف بجد والله مكنش قصدي 
نيره : مفيش داعي يا استاذ زين دا انت قولت الحقيقه 
زين : لا مش الحقيقه ي نيره انا قولت كدا علشان اغيظك علشان انتي ضايقتيني
نيره : استذ زين احنا هنا في شغل مش علشان نتكلم فلوسمحت سيبني اشتغل علشان اروح علشان ماما لوحدها في البيت وهتقلق عليا لو اتاخرت
زين : هتعملي ايه وانا الي بقولك تعملي ايه
نيره : نيره طيب حضرتك تؤمر بحاجه
زين : لا بس تعالي نتفاهم
نيره : طيب طلاما حضرتك مش عاوز حاجه انا هستاذن لما تكون عاوز حاجه نادي عليا وسابته ومشيت راحت قعدت على مكتبها وظلت تذاكر وهو يراقب من بعيد ويفكر كيف يجعلها تسامحه 

عند أسد بيراقب صافي وهي تعمل
أسد : انا هقوم اقعد جنبها واساعدها بدل مانا زقهان كدا وعلى الاقل اتقرب منها شويه وذهب أسد عند صافي

صافي : استاذ أسد حضرتك تؤمر بحاجه
أسد : لا انا جاي اشتغل معاكي علشان زهقت من القعده لوحدي
صافي وهي تبعد من على كرسي مكتبها : اتفضل اقعد
أسد بضحك عليها : لا اقعدي انتي دا مكتبك انتي 
صافي : حاضر هو انا ممكن اسالك سؤال
أسد : اتفضلي
صافي : حضرتك بتضحك على ايه
أسد : عليكي
صافي : عليا انا
أسد : اه اصل انتي بتعامليني برسميه وكأني عصبي وهطلع زهقي عليكي
صافي : لا والله ي استاذ أسد بس احنا هنا في شغل مش علشان نلعب وغير كدا أسر بيه لو شافنا هيزعق
أسد : اولا قوليلي ي أسد من غير استاذ دي وثانيا متخفيش أسر مش هيعمل حاجه
صافي : بجد يا..... أسد
أسد : الله مكنتش متخيل ان اسمي يبقى حلو اوي كدا
صافي بكسوف : طب ممكن ارجع على شغلي لو سمحت
أسد : ماشي يلا قدامي وانتي عمله زي الطماطم كدا
صافي بكسوف : حاضر وظل أسد يضحك عليها

عند حور......
أسر :حور تعالي ازاكرلك
حور : ماشي موافقه 
اسر : حفظتي اللي شرحته لك امبارح 
حور : اه 
أسر : طب سمعي وظل يسأل حور وهي تجيب 
أسر : بسم الله مشاء الله دا انتي طلعتي شاطره اوي 
حور بتكبر : مانا عارفه  
أسر بضحك عليها : عارفه ازاي 
حور : اصل انا بكون الأولى على المدرسه كل سنه 
أسر : بجد 
حور : اه بجد 
أسر : طب يلا علشان اشرحلك 
حور : ماشي يلا 
ويشرح لها أسر وهو يدقق في ملامحها 
حور : انتي بتصلي جامد كدا ليه 
أسر بتوتر : علشان اشوفك مركزه ولا لاء 
حور : لا انا مركزه ومتبصش عليا كدا تاني علشان انت كدا بتخليني مش عارفه اركز وبتوتر 
أسر وهو يقترب منها : بوترك ازاي يعني 
حور : ب بت...
اسر : انا ب ..ايه 
حور : بتوترني كدا اهو وخلاص وابعد بقا ومتقربش مني كدا تاني 
اسر هو يضحك : خلاص ي اختي حقك عليا يلا بقا نكمل 
حور : ماشي وبدأ أسر يكمل الشرح وسرحت حور في ملامح أسر وهو يشرح فلاحظ أسر ان حور تنظر له فاكمل الشرح وهو يضحك عليها 
حور بتوهان : الله انت جميل اوي وعيونك الخضراء دي جامده اوي هوفي جمال كدا ي ناس 
أسر بضحك : وايه كمان 
فاقت حور وانكسفت من اللي كانت بتقوله وخدودها صارت حمراء
حور : ها أنا ماشيه 
أسر مسكها وجذبها ناحيته 
أسر :قوليلي بقا كنتي بتقولي ايه 
حور بكسوف : مكنتش بقول حاجه واسر قاطعها في قبله تعبر عن مدى حبه لها 
حور : استيقظت وبعدت أسر عنها وخرجت مسرعه من المكتب 
أسر : هتعملي ايه فيا تاني يحوري 

عند حور...... 
حور لنفسها : انتي غبيه ي حور ايه اللي كنتي بتقوله دا وايه اللي انا عملته دا انا لازم احط حد للموضوع دا وايه دا اوعي تكوني حبيته لا انا مش هحبه لا انا هبعد عنه قد ما اقدر 

عند نيره كانت تجلس تذاكر فوجدها زين متحيره فذهب اليها 
نيره : تؤمر بحاجه يزين باشا 
زين : لا بس كنت جاي اشوفك بتعملي ايه 
نيره : بذاكر 
زين : بتزاكري ايه 
نيره : رياضه وسبني بقا علشان انا فيا اللي مكفيني مش هتبقى انت والرياضه عليا 
زين بضحك عليها : بقا كدا انا كنت جاي اساعدك 
نيره : هتساعدني ازاي الرياضه انتي تعرف اللي عندي 
زين : انا معايا كليه هندسه فاعرف احل المسائل دي بس شكلك مش عوزاني اساعدك 
نيره : ايه دا بجد خلاص تعالا 
 زين بضحك : ماشي يلا 
وشرح لها زين 
زين : فهمتي 
نيره : اقولك على حاجه انتي احسن من المدرس بتاعنا بكتير 
زين : بجد 
نيره : بجد وشكرا ليك 
زين : طب ايه رايك ازاكرلك انا 
نيره : اممممممم موافقه 
زين : ماشي بس كنت عاوزك تسامحيني والله مكنش قصدي 
نيره : خلاص سامحتك 
زين : بجد 
نيره : اه بجد هو انا ينفع اروح عند حور 
زين : ماشي وانا كمان رايح عند اسر فتعالي معايا 
نيره : اشطا 
زين : ايه اشطا دي يا بت 
نيره : متخدش في بالك 
زين : ما اخدش في بالي حاضر وامري علي الله 

عند أسد.... 
أسد : كدا الشغل كله خلص 
صافي : البركه فيك ي أسد 
أسد : انا رايح عند أسر لو عاوزه تيجي تقعدي مع حور تعال 
صافي : بجد 
أسد : اه يلا وكمان تتعرفي علي نيره صديقه حور وسكرتيره زين الجديده 
صافي : بجد ماشي يلا 

عند أسر لاحظت حور التعب على أسر 
حور : أسر انت كويس 
أسر : اه ي حور بس دايخ شويه 
حور : طب انت فطرت 
اسر : لاء 
حور : خلاص استنى هطلبلك فطار وخبط الباب 
حور : ادخل 
دخل الجميع 
أسد وزين : مالك ي أسر 
أسر : مفيش 
حور : هو دايخ علشان مفطرش اه انا كنت لسه هطلب اكل حد عاوز ولم تتلقي حور رد 
حور : متقولوا انا عندي فكره انا هطلب لينا كلنا وطلبت حور وجلسوا يتناولون ويضحكون 

وبعد فتره...... 
حور : انا هقوم اخد حاجتي وامشي علشان اتاخرت 
صافي و نيره واحنا كمان هستاذن 
أسر : طب كدا أو كدا احنا كمان ماشيين فأنا هوصل حور وزين يوصل نيره أسد يوصل صافي ويلا 
وذهب الجميع 

وفي الطريق ....
حور :استنى هنا ي أسر 
أسر: ليه ي حور 
حور : هجيب شوكولاتة واجي 
أسر : ماشي استنى هنا وانا هنزل اجيب و متخرجيش من العربيه 
حور : ماشي 
ذهب أسر ورجع معه شوكولاتة كتير 
حور : ايه دا ي أسر دي كتير اوي 
أسر : بس مش كتير عليكي  
حور بفرحه : حضنته وباسته من خده 
وأسر مصدوم من فعلتها  
حور خدت بالها انا اسفه بس كنت بعمل كدا مع ياسر 
أسر :خلاص عادي محصلش حاجه وايه بتعملي ايه 
حور : بعمل كدا مع ياسر 
اسر : وانا مش قلت ليكي متحضنيش اخوي لا وكمان بتوسيه 
حور : علفكره دا اخويا محسسني انو حد غريب 
اسر بعصبيه : حوووور اول واخر مره تعملي كدا مع اخوكي فاهمه 
حور : انت بتهددني هتعمل ايه يعني 
اسر : بلاش اقولك هعمل ايه  
حور : لا عرفني هتعمل ايه انا هعرفك تهددني ازاي تاني 
اسر : ماشي عاوزه تعرفي 
حور : اه 
اسر : هعمل كدا اهو ..وقبلها قبله تعبر عن غيرته 
حور : اه يا سافل يا قليل الادب انت مش متربي 
اسر : انا سافل وقليل الأدب اممم 
حور : اه سافل وقليل الأدب ومتربتش كمان 
اسر قبلها بسرعه وقال : بعد كدا كل حاجه بعقاب وهو دا عقابك 
حور : انت واحد ...
اسر : واحد ايه شكلك حبيتي العقاب 
حور : يوووه بقا طب روحني بقا 
اسر : حاضر بس متعيطيش 
حور : ماشي يلا روحني ياما هنزل واروح انا 
اسر : لا خلاص يلا  
وصل أسر حور  
أسر....

يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حور الاسر" اضغط على اسم الرواية 






reaction:

تعليقات