القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فجر الليل الفصل السابع 7 بقلم جانا مبروك

 رواية فجر الليل الفصل السابع 7 بقلم جانا مبروك 


رواية فجر الليل الفصل السابع 7 بقلم جانا مبروك 



ليل بتفاجئ... اس*رائيل

انتبهت له فجر بصدمه فيكمل

ليل:Mr Edward (مستر ادوارد)

ادوارد:yes Mr Lil(نعم مستر ليل)

ليل:Who is David Potter?(من هو ديفيد بوتر)

ادوارد:he's my partner(أنه شريكي)

ليل:And what is his nationality?(وماهي جنسيته)

ادوارد بتوتر:Israeli(اسرائ*يلي)

ليل بحده:What is his income with this deal?(وما دخله هو بهذه الصفقة)

ادوارد:I told you that he was my partner and he was determined to enter this deal and I didn't see a problem(لقد قلت لك انه شريكي وصمم ان يدخل هذه الصفقه وانا لم ارى مشكله)

ليل:Therefore, he is a partner with a percentage of 52 percent until all matters are at his disposal(لذلك هو شريك بنسبه 52 بالمائه حتي تكون كل الأمور تحت تصرفه هو)

ادوارد:Come on, Mr. Lil, don't be like that, it's a business that has nothing to do with anything else(هيا مستر ليل لا تكن هكذا أنه بيزنس ليس له علاقة بأي شئ اخر)

ليل:Sorry, I do not agree to this deal and will never sign it (اسف انا لست موافق على تلك الصفقه ولن اوقعها ابدا)

ادوارد:What, but Mr. Lil, you shouldn't do that, it's an excellent deal(ولكن يا مستر ليل لا يجب أن تفعل هذا أنها صفقه ممتازه)

ليل:l'm sorry Mr Edward but I can't this (انا اسف مستر ادوارد ولكني لا يمكنني ذلك)

ادوارد بحد:Mr. Lil, you are forgetting something important(مستر ليل انت تنسي شئ مهم)

نظر له ليل ولم ينطق

ادوارد....You are forgetting the penalty clause that it is of high value(انت تنسي الشرط الجزائي أنه ذات قيمة عاليه)

امل السكرتيره:ليل بيه هو بيتكلم صح الشرط الجزائي كبير جدا ويكون خساره جامده لينا

ينظر ادوارد لهم بابتسامه وهم يتناقشون فهو يعلم أن قيمه الشرط الجزائي كبيره وهذا سيجعل ليل يتراجع

ليل ينظر لامل وهو محتار

كل هذا يحدث أمام فجر التي تتابع كل ما يحدث بصمت

ادوارد:Mr. Lil, think carefully, it's an excellent deal(مستر ليل فكر جيدا انها صفقة ممتازه)

ليل:I've made a decision, Mr. Edward(لقد اتخذت القرار مستر ادوارد)

ابتسم ادوارد وهو ينتظر ان يقول له ليل أنه موافق

ليل:Mr. Edward, I did not sign that deal, no matter what happened. As for the penalty clause, this is a check for its value. Go and cash it.(مستر ادوارد انا لن اوقع تلك الصفقه مهما حدث وبالنسبه الشرط الجزائي هذا شيك بقيمته اذهب واصرفه)

ثم اعطي له ليل شيك بقيمة الشرط الجزائي وهم أن يذهب ولكن اوقف صوت ادوارد وهو يقول

إدوارد بعصبيه:Mr. Lil, this is racist. You become an extremist and uncivilized person(سيد ليل ، هذا عن*صري. تصبح شخصًا مت*طرفًا وغ*ير متحضر)

 وهنا كان قد طفح الكيل بفجر ولم تقدر على السكوت اكتر من كده تفاجئ ليل عندما ردت فجر قائله

فجر:Mr. Edward, may I have a question?(مستر ادوارد هل لي بسوال)

ادوارد: yes Of cours(نعم بالطبع)

فجر: are you married and have kids(هل انت متزوج ولديك اطفال)

ادوارد:yes ...نعم

فجر:What would you do if a thief entered your house and took it and killed your wife and children?(ماذا ستفعل اذا دخل أحد الل*صوص بيتك واستولى عليه وق*تل زوجتك واولادك)

ادورد بسرعه:I swear I'll cut it to shreds(اقسم باني ساق*طعه الي أش*لاء صغيره)

فجر:This is exactly what anyone who defends his right and honor would do(بالضبط هذا الذي سيفعله اي احد ي*دافعه عن حقه وع*رضه )

ادوارد:I don't understand what you mean(انا لا افهمك ماذا تقصدين)

فجر:The thieves are the Israelis who occupied Jerusalem and killed its children, youth and women, but the Palestinians were not able to cut them to shreds, but a day will come when God will take the right of the oppressed and punish the oppressor.(أن اللصوص هم الإس*رائيليين الذين احتلوا بيت الق*دس وقت*لوا أطفالها وشبابها ونس*ائها ولكن الفل*سطينين لم يقدروا على تقط*يعهم الي أش*لاء ولكن سيأتي يوم ياخذ الله فيه حق المظ'لوم ويعاقب الظ'الم)

نظر لها ادوارد أو لم يتحدث فاكملت هي

فجر:We are in solidarity with our Palestinian sisters for the last moment, even if this is called backwardness and uncivilization, we Egyptians are proud of our uncivilized(ونحن متضامنون مع اخواتنا الفلس"طينين لآخر لحظه وان كان هذا يسمي بالت"خلف وعدم التحضر فنحن المصريين نفتخر بكوننا غير مت"حضرين)

 أنهت فجر كلامهاثم أخذها ليل وخرجوا ركبوا العربيه 

وقت طويل من السكوت حتي وصلوا الي البيت 

وعاد كلا منهما الي حيث ينام ولم يتحدثوا 

عند فجر كانت نائمه على السرير وهي تفكر ماكنش لازم اعمل كده انا اتسرعت بس هو الراجل ده اللي كلامه استفزني وكان لازم ارد ظلت تفكر حتي غلبها النوم

عند ليل مستلقي على ظهره علي الكنبه يفكر فيما حدث الليله وكيف لفجر أن تتحدث بالمصريه والإنجليزية وهي ليست متعلمه ظل يفكر حتى قرر أن يواجهها ويسألها في الصباح

يوم جديد على ابطالنا

علي السفره يجلس ليل ووالده يفطرون ويسأله والده عن الصفقة فيرد له ليل ما حدث كله الا ما فعلته فجر 

ابو ليل:وعملت ايه

ليل: عطيته شيك بقيمة الشرط الجزائي ورفضت الصفقه

ابو ليل:جدع يا ولدي 

في هذه الأثناء نزلت فجر وكانت ترتدي بجامه عليها رسومات كرتونيه وشعرها مفرود 

ابو ليل: بسم الله ماشاء الله ايه الجمال ده يا بت اخوي

فجر:ربنا يخليك يا عمي

نظر لها ليل بخبث ولم يتحدث

ابو ليل :يالا يا بتي اجعدي افطرى مع جوزك واجوم اني اشوف شغلي

فجر:طب كمل وكلك الأول يا عمي

ابو ليل: لا الحمد لله شبعت مش عاوزه حاجه

فجر:عاوزك طيب يا عمي 

ذهب ابو ليل وجلست فجر أمام ليل لتفطر ظل ينظر لها وهي تتجاهله

ليل:احم احم

نظرت له فجر فوجدته ينظر لها بخبث

فجر:ايه في ايه عاد

ليل:الله الله احنا هنقلب صعيدي تاني ما احنا كنا حلوين امبارح وبنتكلم مصرى وكويس وانجليزي بلباقه كمان

تنحنحت فجر: هجوم اجيبلك الجهوه

قامت فجر لكي تذهب ولكن ليل كان أمامها بخطوه واحده

ليل :مش هامشي غير لما افهم

فجر:تفهم ايه

ليل: افهم ازاي مش متعلمه وازاي بتعملي كل ده 

فجر: بعدين يا ليل

ليل قلبه دق بعنف عندما ذكرت اسمه بهذه الطريقه وظل ينظر لها ثم أردف

ليل:لا مش بعدين دلوقتي عايز افهم 

فجر:ليل اوعدك لما يجي الوقت المناسب هحكيلك كل حاجه ولكن بلاش تضغط عليا دلوقتي

لم يريد ليل أن يضغط عليها فوافق

ليل:وعد

رفعت فجر عينيها وقالت:وعد

نظر لها ليل وظلوا ينظرون لبعض حتي بدأ ليل التقرب من فجر وبدأ يقبلها قبلات متفرقة علي خدها وجبينها وكانت هي كالمغيبه ومستسلمه له وكان سيقبل شفتيها ولكن رن هاتفه هنا فاقت فجر وأدركت ماتفعل مضت نحو غرفتها
وأغلقت الباب ووضعت يدها على قلبها الذي ينبض بشده 

فجر:ايه اللي انا عملته ده ماكنش لازم استسلم كده ليه ليه بضعف كده وخبطت على قلبها وهي تقول غبي 

عند ليل كان يمرر يده بخصلات شعره بضيق وكان قلبه أيضا ينبض بشده

ليل لنفسه:انا غبي ماكنش لازم اتسرع كده خلاص عمرها ماهتامنلي تاني غبي ومتسرع انا لازم اعتذر لها

ذهب لها ليل وخبط على باب غرفتها 

فجر:مين

ليل:انا ممكن تفتحي لو سمحتي يا فجر

قامت فجر وعدلت ملابسها وهدات من توترها وفتحت الباب

فجر:نعم

ليل:انا اسف يا فجر انا مش عارف عملت كده ازاي.

فجر: خلاص عادى محصلش حاجه

ليل: يعنى فعلا مش زعلانه

فجر:لا مش زعلانه

ليل :طب اطلبي مني اي حاجه اعملها لك 

فجر بخبث انا كان ليا عندك طلب امبارح فاكره

ليل بتذكر:ايوه صح يا ستي اطلبي اللي انتي عايزاه

فجر بخبث:انا امبارح كنت هطلب منك بس ايس كريم وتمشيني علي الكورنيش شويه بس النهارده بقي الضعف

ليل: يعنى ايه🤔

فجر: يعنى هتوديني الملاهي وبعدين تغديني بره وبعدين تجيبلي ايس كريم وبعدين تفسحني علي الكورنيش🙁

ليل :بس كده😳 يا قنوعه😒

فجر ببراه:اه بس ☺️

ليل: علي فكره بقي انت استغلاليه🤨

فجر :خلاص مش عاوزه بس مش هسامحك خالص🥺 

وهمت باغلاق باب الغرفه 

ليل بضيق : خلاص موافق 😒

فجر بابتسامه:تمام☺️

ليل:يالا تجهزي

فجر :ثواني

  وذهبت لتبدأ ملابسها واتجه ليل أيضا لتغير ملابسه وهو يبتسم 

كان ليل يرتدي بدله سوداء انيقه وينتظر فجر التي عندما نزلت ظل ليل ينظر لها وهو فاتح عينيه على اخرها

فجر:في حاجه

ليل:في قمر واقف قدامي 

خجلت فجر بشده فهي كانت ترتدي فستان من اللون اللافندر وخمار اووف وايت وكانت جميله للغايه 

نظرت فجر لليل 

فجر:ايه ده انت هتخرج كده

ليل وهو ينظر لنفسه :اه في ايه 

فجر:لا مفيش بس تعالي معايا

ليل: علي فين

فجر: تعالي بس كانت فجر تسحبه من يده حتي دخلت به الي غرفته ثم فتحت الخزانه وظلت تقلب ولم تجد سوي بدلات رسميه

فجر:ايه ده انت كل هدومك بدل مافيش كاجول

ليل:كاجول لا 😳

ظلت تقلب حتى وجدت بعض البناطيل الجينز والتيشرتات النص كم فأخرجت بنطلون جينز ازرق وتشيرت نص كم لبني وقالت البس ده

ليل :نعم انت عايزه حد من اللي بيشتغل عندي يشوفني طب هيبقي شكلي ايه

فجر: الشغل حاجه وحياتك الشخصيه حاجه تانيه

ليل:انا مستحيل البس كده

فجر: خلاص ماتلبسش وانا مش هخرج معاك كده عن اذنك

ليل:رايحه فين

فجر:هغير هدومي خلاص بقي

ليل بضيق:خلاص خلاص هلبسهم وامري لله

لفت له فجر وابتسمت خلع ليل جاكيت البدله وبد في فك ازرار قميصه فشهقت فجر 

فجر:انت بتعمل ايه

ليل: ايه هغير

ابتسمت فجر بخجل طب انا هستناك تحت ثم ذهبت نظر ليل الي اثرها بابتسامه

وقفت فجر تنتظر ليل حتي وجدته ينزل فصدمت من شكله وظلت فاتحه فمها فهو حقا وسيم جدا اقترب منها ليل

ليل:ايه عجبتك انا عارف اني حلو بس مش اووي كده

أدركت فجر نفسها فتنحنحت بخجل واحمرات وجنتيها بشده

فضحك ليل فهو دائما يتعمد أن يخجلها حتي يريد خدودها حمراء بهذا الشكل 

خرجوا وركبوا العربيه وذهبو اولا الي الملاهي

ظلت فجر تجري وتلعب بكل الالعاب مثل الاطفال وكان ليل يراقب تصرفاتها الطفولية ويبتسم وفي هذه اللحظه تدخل شاب وعاكس فجر. وهي كانت خائفه جدا وبدأ الشاب في مد يده وأمسك يدها فصرخت فجر ودموعها تتساقط وفجاه انقض. ليل علي هذا الشاب وبدأ يضربه بشده ويسدد له اللكمات حتي استطاعوا الناس تخليص الشاب من تحت يده وتسليمه للأمن 

ذهب ليل الي فجر فوجدها منكمشه على نفسها تبكي بشده فشدها اليه وضمها بقوه كأنه يريد أن يدخله بين ضلوعه وهي تشبتت به بيدها وكأنها لقت امانها اخيرا

ليل:هششششش اهدي خالص انا معاكي متخافيش 

وبعد قليل من الوقت هدأت فجر وهي مازالت متشبته بليل

ليل :ها هديتي

اومئت فجر برأسها

ليل بمرح:طب ايه انتي عجبك المكان ولا ايه 

خرجت فجر من حضن. ليل ونظرت له بشر ثم مسحت دموعها بايديها بعشوائية مثل الاطفال فابتسم ليل

فجر:انا جعانه

ليل:طب يلا بينا نروح المطعم 

وذهبوا الي المطعم 

ليل:تحبي تأكلي ايه

فجر: واحد بيتزا كبيره فراخ واتنين كريب

ليل:هتاكلي كل ده😳

فجر بضيق:وواحد شاورما وشيبسي وكولا

ليل بصدمه:طب ما تدخلي تأكلي من المطبخ احسن

فجر بحده:هتطلب ولا لا

ليل :هطلب يا اختي

طلب ليل لفجر ما قالته وطلب لنفسه بيتزا صغيره

بدات فجر تاكل مثل الاطفال
وبدا ليل باكل بهدوء وهو ينظر لها ويبتسم 

أنهت فجر طعامها 

فجر: الحمد لله شبعت

ليل:لا لسه المناديل جربيها طعمها حلو

فجر:نينينيني

ليل ابتسم ثم ذهبوا وتوقف عند أحد محلات الايس كريم واشتري لفجر وذهبوا الي الكورنيش

جلسوا يتناولون الايس كريم ويتحدثون حتي حكي لها ليل كل شئ بحياته ماعدا قصه اميره والتي كانت خطيبته

انتهوا وذهبوا الي البيت وهما في غايه السعاده فاليوم كان من اجمل الايام التي مرت عليهم

وظلوا هكذا فتره طويله حتي أن عليهم شهرين وهما يخرجون ويتفسحون ويجلسون مع بعض في الليل يتحدثون في كل شئ حتي تقربوا من بعضهم كثيرا 

وفي يوم ليل كان يجلس يفكر

ليل لنفسه: لا خلاص انا لازم اعترفلها

وقام يريد أن يذهب الي فجر ولكن وهو يصعد وجدها تنزل وهي ايضا متوتره ثم قالوا في صوت واحد

فجر.ليل، :انا عايزك في حاجه،،انا عايزاك في حاجه

نظروا لبعضهم وضحكوا

ليل: اتفضلي عايزه ايه

فجر: لا قول انت الاول 

ليل:لا اتكلمي انت

اومئت فجر ومسكت يده فابتسم هو على ذلك الشعور الذي يشعر به كلما لمسته سحبته فجر الي غرفتها واجلسته علي السرير ثم ذهبت إلى الخزانه بتوتر شديد وامسكت ببعض الورق وذهبت الي ليل ووضعتهم في يده 

ليل باستغراب:ايه ده

فجر بتوتر :أقراهم 

بدأ ليل في قرأه الاوراق وهو مذهول ثم رفع عينيه الي فجر وقال طب ازاي

ليل بصدمه:فجر انتي .......
وو.....

يتبع الفصل التالي اضغط هنا 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية
" رواية فجر الليل " اضغط علي اسم الرواية 
reaction:

تعليقات