القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بسمه موجوعه الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي

 رواية بسمه موجوعه الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي 


رواية بسمه موجوعه الفصل الثالث 3 بقلم زينب مجدي 




علا.... جايه تخطفي مين تاني من مراته 

اجتمع من في الشارع علي صوت علا وخرج حما بسمه أيضا وزوجها محمد 
.
الجمت الصدمه لسان بسمه فلم تستطع الرد عليها 

بينما رد إسلام .... تصدقي وتؤمني بالله إنتي لو مكنتيش واحده ست أنا كنت مسحت بيكي الأرض 

ما إنتي لو متجوزه راجل كان لمك 

علا.... خلاص يا اسلام 

اسلام... لأ مش خلاص . جوزك اتقدملها واحنا رفضناه 
طبعاً لازم يفكر يتجوز عليكي ما هو متجوز واحده 
شر*شوحه

علا... الشر*شوحه دي تبقي خطيبتك وتبقي أختك

حما بسمه.... خلاص بقي كفايه فضايح في الشارع 

أدخل يا اسلام . أدخلي يا بسمه 

علا..... الواد إللي مش محترم ده ميدخلش البيت 

حما بسمه..... لما يدخل بيت ابوكي يبقي تتكلمي لم مراتك يا محمد 

محمد.... أدخلي بقي كفايه فضايح 

علا.... هو إنت لسه شوفت فضايح ..بقي يا عرة الرجاله 

رايح تبص لعرة النسوان . دا أنا ضفري برقبتها 

محمد بعصبية وصوت عالي.....
قولتلك أدخلي متخلنيش أمد ايدي عليكي في الشارع 

علا..... تمد إيدك على مين دا أنا كنت كسرتهالك 

هم محمد بضربها ولكن والده أمسكه.وقال 

رن على أبوها ييجي يا خدها 

محمد..... وأنا ارن على أبوها ليه.. طالما أبوها معرفش يربيها في الأول أنا إللي هربيهاله دلوقتي 

عندما علمت علا أن الموضوع سوف يذهب لوالدها دخلت إلي المنزل بهدوء وبدون اي كلام وطلعت إلي شقتها 

ودخل اسلام وبسمه وجلسو مع حما بسمه 

اسلام..... ينفع إللي حصل في الشارع ده يا أبو محسن . أنا أختي هاخدها معايا 

حما بسمه... دا بيتي يا إبني وبيت جوزها مينفعش تسيبه وتروح تقعد عندكم ..وجدهم على وش الدنيا 

اسلام..... أنا كفايه إللي أختي فيه جوزها مات وهي في عز شبابها وفي رقبتها أربع عيال . عايزه تشوف إزاي هتربيهم 
وتعلمهم.... هي مش ناقصه واحده تقعد تلقح عليها بالكلام 

وتحرق دمها وتتبلي عليها في الشارع 

محمد..... حقك عليا أنا يا اسلام واختك هتقعد في شقتها معززه ومكرمه وأنا أوعدك إنها مش هتتعرض لأختك تاني 

اسلام..... أنا آسف يا محمد علي الكلام إللي قولته.

بس إللي ييجي ناحية أختي افرمه 

أبو محسن..... خلاص بقي العيال اتفزعو من إللي حصل في الشارع خد أختك وطلعها شقتها يا اسلام 

نظر اسلام إلي بسمه وجدها تحتضن أبنائها وتبكي 
والاولاد أيضاً يبكون في صمت 

اسلام بانفعال.... أنا مش عايزك تعيطي ولا عايزك تطاطي لحد . إنتي تحطي صباعك في عين التخين 

دا ولا عاش ولا كان إللي يكون السبب في دموعك

بسمه.... خلاص يا اسلام تعالي نطلع فوق 

طلع اسلام هو وبسمه والاولاد إلي الشقه أدخلها اسلام وقال 

علي عيني والله إني اسيبك هنا مع الست إللي تحت دي 
بس أنا في دماغي حاجه كده. وإن شاء الله تنفع 

ومش عايزك تسكتي لحد متخليش حد يستضعفك 
خدي حقك ومتسكتيش 

بسمه..... أنا حاسه اني اتكسرت يا اسلام بعد موت احمد 

اسلام.... ما عاش ولا كان إللي يكسرك.... إنتي ربنا حطك في الإختبار ده علشان عالم إنك هتقدري عليه . إنتي بس الصدمه مأثره عليكي .بس لازم تفوقي يا بسمه علشان خاطر نفسك وعلشان خاطر عيالك 

بسمه بتنهيده. ... ادعيلي يا اسلام أنا محتاجه دعواتك أوي 

اسلام..... بدعيلك والله في كل صلاة .. استأذن أنا بقي وامشي علشان ورايا حاجات كتير.ولو احتجتي أي حاجة في أي وقت تكلميني هتلاقيني في دقيقه واحده قدامك

بسمه.. شكرا يا اسلام إنك واقف في ضهري . شكرا إنك ساندني . 

اسلام... الشكر ده بيكون بين الناس الغرب مش بين الأخوات .يلي بقي سلام .خلي بالك من نفسك 

تركها اسلام وذهب ودخلت هي إلي شقتها تصلي وتتضرع إلي الله بالدعاء أن يخفف عنها ألمها ويصبرها على محنتها 

........... ........... ...................

في شقة محمد

محمد.... عجبك الفضايح إللي عملاها في الشارع دي وسمعتيني الكلام 

علا .... وإنت رايح تتقدملها وعايز تتجوزها أنا مش ماليه عينك 

محمد..... لأ مش ماليه عيني ....ومنكده عليا عيشتي وعايزه كلامك هو إللي يمشي عليا في كل حاجه 
وأنا صابر . وبقول أسكت علشان العيال .بس إزاي 

علا ..... كل أخواتك مرضيوش وإنت إللي وافقت .ليه

أخواتك مفيش بينهم وبين مراتتهم مشاكل خالص 

محمد.... أيوه ما فيش. . أبويا ده قعد يتحلل على محمود إنه يتجوزها. علشان هو أخف واحد عنده مسئوليه فينا 

بس عارفه رد وقاله إيه. ...

أنا أصرف على ولاد اخويا من جنيه لألف إللي هما عايزينه 
أنا تحت أمرهم فيه .بس مقدرش اتجوز علي اميره واكسر قلبها . أنا خصصت ليهم ربع مرتبي 

عارفه هو قال كده ليه ... علشان مراته واحده محترمه ومش معيشاه في مشاكل ليل ونهار 

مش منكده عليه عيشته .بس والله العظيم يا علا إللي حصل ده أنا مش هسكت عليه . وصدقيني هتجوز يعني هتجوز 

وهجبها تعيش هنا في الشقه دي 

وقسما بالله لو اعترضتي لمرات احمد تاني لهتسوفي مني وش عمرك ما شوفتيه ولا هشتوفيه في حياتك 

كانت كلمات محمد بمثابة صفعات تنزل علي خديها ...
لأول مرة محمد يخرج عن شعوره ويحدثها بهذه الطريقة 
فطالما كان الزوج الهادي الذي لا يحب المشاكل 

........ ................ .........
كانت بسمه تصلي فسمعت جرس الباب وعندما انتهت من صلاتها وجدت اميره على الباب 

اميره. ... برن عليكي من بدري 

بسمه.... معلش كنت بصلي اتفضلي 

دخلت اميره وهي ممسكه بيدها صينيه وقالت

أنا لما عرفت إنك جايه انهارده عملت صينيه الكيك دي للاولاد علشان عارفه إنهم بيحبوها 

بسمه.... شكرا يا اميره تعبتي نفسك ليه بس 

اميره..... مفيش تعب ولا حاجه ...وسكتت قليلاً وقالت

معلهش يا بسمه على إللي علا عملته تحت 

كانت هذه الكلمة بمثابة اشاره لبسمه لتتساقط دموعها 
وتنهار من البكاء .وقالت من بين شهقاتها

هي ليه بتعمل كده مش كفايه عليا إللي أنا فيه 

اميره ببكاء علي بكاء بسمه 

اهدي بقي وكفايه عياط بقالك شهور بتعيطي فوقي لنفسك بقي علشان خاطر عيالك .وهي ربنا هيجازيها على إللي هي عملته

وأثناء حديثهم رن جرس الباب وكانت آمال 

احتضنت بسمه واعتذرت لها عما فعلته علا 
وجلست بجانبها تواسيها وتحاول أن تخفف عنها 

وقامو بمناداة الاطفال

وجلسو ثلاثيهم برفقة الاولاد .يأكلون الكيك 

.............. ........... .... .......

في منزل والد بسمه 

حكي له اسلام علي كل ما حدث وأنه قرر شئ

اسلام.... بص يا حاج أنا قررت الجمعية إللي هقبصها هصب بيها الشقه إللي فوق شقتي لبسمه تعيش فيها هي وأولادها بدل التعب إللي هي فيه ده 

والدة.... طيب وجوازك يا إبني دي الجمعيه إللي إنت عاملها علشان فرحك .... وبعدين أختك لو عايزه تيجي تيجي تقعد معانا تحت

اسلام..... الجمعية فاضل فيها سبع شهور وتخلص لما تخلص أبقي أدخلها تاني واخلي الراجل يديهالي في الأول واعمل فرحي. وبعدين إنت عارف ياحاج إن البيت من تحت ضيق 

والعيال بتحب تلعب وتاخد راحتها في اللعب وإنت وأمي مش بتجبو الدوشه .خليها في شقه منفصله أحسن علشان تبقي على راحتها 

والدة..... لأ يا إبني أنا مش موافق هي عندها شقتها إللي عايشه فيها إنت إيه إللي يخليك تأجل فرحك 

اسلام.... يابا إنت مشوفتش الست دي كانت بتكلم أختي ازاي.انا كل ما افتكر دمي بيفور ومش عارف أنا سيبتها إزاي وجيت ضميري عمال يأنبني 

أنا هستني لما أختي يجرالها حاجه من الزعل إللي هي فيه 

هيحصل ايه يعني لما الجواز يتأجل كام شهر 

والده..... خلاص يا إبني كلم أهل خطيبتك ولو وافقو ماشي موافقوش خلاص اصرف نظر عن الموضوع ده 

اسلام.. إن شاء الله هيوافقو .ولو موافقوش يبقي كل واحد يروح لحاله . هي مش هتبقي أغلي من أختي 

ترك اسلام والده واتصل على خطيبته يعرف رأيها أولا قبل أن يذهب إلى والدها ولكنه تفاجئ من رد فعلها

........ شقة إيه إللي عايز تعملها لأختك وتأجل فرحنا علشانها

إنت من ساعة ما اتخطبنا وإنت مش بتكلمني في التليفون غير كل فين وفين ولما حنيت عليا وبتكلمني بتحرق دمي 

اسلام...... أنا حكيتلك إللي حصل رغم إن أنا مش بحب أخرج أسرارنا بره . علشان تبقي عارفه الموضوع ونتناقش بهدوء علشان نوصل لحل .دول هما كام شهر بس

.......... مفيش مناقشات لو نفذت إللي في دماغك 

يبقي كل واحد يروح لحاله.

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية " رواية بسمه موجوعه " اضغط علي اسم الرواية 
reaction:

تعليقات