Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية خلف الستار الفصل الثالث والاخير 3 بقلم ريم محمد

 رواية خلف الستار الفصل الثالث



رواية خلف الستار الفصل الاخير


_طارق بغضب:غبي، إيه إللى هببته دَ

_الرجل بخوف:أنا عملت إيه 

_طارق:أنا قولتلك أقتلها بقولك خدرها يا غبي

_الرجل بإستنجاد:أنا مش قتلتها أنا طخيت واحد تاني 

_طارق بإستغراب:واحد مين دَ

_الرجل بخوف:معرفش أصل كُنا فى الضلمة 

_طارق بغضب:أمال أنت فايدتك إيه 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*كُنت متوترة وعلى أعصابي وخايفة أوى وقلبي مقبوض عليه، أتصلت على الإسعاف وأنا مُنهارة وعمّالة أعيّط معقولة حبّيته!!*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"فى المُستشفى"

_أنس بتوتر: هو حصل إيه

_هاجر بإنهيار:ح ص ل 

_أنس:طب أهدي طيب وإن شاء الله هيبقى كويس 

*حاولت أجمع اللى حصل وأحكيله 
حكيتله وكان مصدوم*

_أنس بغضب:أنا مش هسكتله كتير أكيد هو اللى وراها 

_هاجر بتوتر:هو مين اللى طخه؟

_أنس بجدية:طارق اللى كان خطيبك

_هاجر بغضب:نسيت أنه من الم*ا*ف*ي*ا بس إيه علاقته بعلي؟

_أنس:خلّي علي يحكيلك، دى مش مُهمتي

*الدكتور طلع جريت عليه أسأله عمل إيه*

_الدكتور:هو الحمد لله كويس الرصاصة جت فى بطنه والحمد لله لحقناه فى الوقت المُناسب كان هينزف كتير ودَ غلط عليه وهو فى العناية المركزة أستنوه يرتاح شويه وخلوه يبعد عن أى ضغط أو توتر*

_هاجر بإرتياح:طب الحمد لله  

_أنس:طب هيطلع أمتى يا دكتور؟

_الدكتور:يومين بالكتير

_أنس:ربنا يسهل 

*بصيت من الأزاز إلى برا وشوفته كُنت فرحانة أنه بخير وفضلت أعيّط إن ربنا سترها وقعدت أتحسبن على طارق بس إيه علاقته بعلي حسيت فى اللحظة دى لازم أسمعه بس لمَّا يفوق*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أحد ظباط الشرطة:أتصاب!!
طب هو عامل ايه دلوقتي ومين اللى طخه

_أنس بإحترام:اللى حصل يا حضرة الرائد *********

*كانت عيني عليه طول الوقت لحد ما حسيت جفونه بتتحرك وبعدها فتح عينه وقعد يفتحها لحد ما أتعود على النور*

_أوس بتعب:هاجر أنتِ كويسة جرالك حاجة 

*أول ما سمعته صوته حسيت بأمان معرفش ليه وجريت على الأوضة ودخلت بسرعة*

_هاجر بإبتسامة:أنا فرحانة أنك بخير الحمدلله المُهم أنت كويس 

_أوس بإبتسامة:أنا بخير بفضل الله ثم بوجودك

_هاجر بخجل:أهم حاجة أنك كويس 

_أوس:لسه عرضي ساري علفكرة 

_هاجر بتوتر:أنا 

_أنس:نستوني ولا إيه يا رجالة حمدلله على سلامتك 

_أوس بغضب طفيف ممزوج بإبتسامة:دمك خفيف 
وبعدين كويس أنك شايف هاجر راجل لو شفتها غير كدا هقلعلك عُيونك 

_أنس:لحقت نفسي الحمد لله 

_أوس:بخير يا بني متقلقش 

_هاجر بندم:أنا حاسة بالذنب أنا السبب فى كُلّ دَ

_أوس:عايزة تعوضيني بجد وافقي

_هاجر بحماس ممزوج بلمعة حُبّ

وأنا موافقة معاك فى كُلّ حاجة وفى أى حته

_أنس:نقول مبروك 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*علي بقى كويس ونظرًا لظروف الخاصة بينا أتجوزنا علطول ودَ أول يوم ليَّا فى بيتي الجديد*

_أوس بحِنية:دلوقتي والفضل كُله لله بقيتِ مراتي ولازم نبدأ حياتنا وكُلّ حاجة واضحة ومعروفة 

*مُستعدة أفتح الصندوق؟*

_هاجر:مُستعدة 

_أوس:أولًا أنا أسمي أوس مش علي ومش لاعب كرة سلة لأ ظابط برُتبة نقيب ومُوكل بمهمة القبض على شبكة ال*م*ا*ف*ي*ا واللى يكون دراعها اليمين طارق ومنعرفش مين الرئيس وهو قتل أخو أنس اللى هو عمرو وهو كمان زميلي وأتنكرنا عشان المُهمة وأنتِ فتاة أحلامي بمعنى "كُنت بحلم بيكِ كُلّ يوم يا هاجر لحد ما لاقيتك وللأسف كُنتِ 

وبعدها أختفيتِ وشوفتك أول مرة تاني فى حفلة توقيعي لمَّا قولتلي أوقعلك وقتها كُنت متراقب من رئيسي فى الشُغل وأتعاملت معاكِ بتكبر عشان تكرهيني ومتتطلعيش قُدامي تاني لإن بحُكم شُغلي صعب أتجوز لإنّي متراقب كمان من المافيا وإن الحُبّ هيشغلني وهيكون فى خطر على اللى بحبّها وحاجات كتيرة أوى فى حياتي عائق قُدامي بس لمَّا شوفتك تاني صحيتي فيّ مشاعر كانت شبه مطفية بس مكنتش نسيتك كُنت بتناسى 

_هاجر:كُنت إيه يا أوس؟

_أوس:بلاش عشان خاطري

_هاجر بدموع:كنت مش كويسة صح؟

_أوس بتوتر:لأ، بس لو عرفتي هتكرهي نفسك

_هاجر:قولي يا أوس

_أوس:بصي أنا بحبّك ومتخليش الحاجة دى تهز ثقتك فى نفسك 
كُنتِ ع*ض*و من 

_هاجر بتصميم:قولها 

_أوس:كُنتِ منهم يا هاجر بس إجباري وبعد ما عرفت أنك منهم أختفيتِ ومعرفش عملوا لكِ إيه

_هاجر بإلم:بشتغل فى ال*م*ا*ف*ي*ا!!

_أوس بحِنية:كُنتِ 

_هاجر بحُزن طفولي:أنا وحشة أوي كدا 

_أوس:لأ، أنتِ سِت البنات وتاج راسي كمان ومرات النقيب أوس العُمَري لازم تفتخري بنفسك يا هاجر 

_هاجر:والماضي

_أوس:نمحيه 

_هاجر:يعني ال*ك*ل*ب دَ خطبني عشان كدا بس ليه أنا مش فاكرة الجُزئية دى رغم أنّي فاكرة أنه كان خطيبي وهو ماضي؟

_أوس بغيرة:بلاش تقولي خطيبي دى تاني دلوقتي بقيتِ مراتي+ لسه بنحقق فى القضية دى عايزين نمسك عليه حاجة ونخلّيه يعترف

_هاجر بغضب:عايزة أتشف فيه

_أوس بحِنية:حقك هيرجعلك يا نبضي متقلقيش 

*مسك إيدي وحطها نحية قلبه وقال 

"دَ بيدّق عشان وهو ملكك حتّى مش سامعة نبضاته!"

_هاجر بإبتسامة:أنا عملت إيه عشان أتحبّ كُلّ دَ قولي؟

_أوس:سمحتِ ليَّا أقتحم عالمك البسيط وأكون أنا الدور الأساسي فيه

*لاقيته حضني وعمّال يحرك إيده على شعري كأني عيل صغير خايف عليه حسيت نفسي عايزة أنام نمت فى حضنه وبعدها حسيت بيه شالني ونومني على السرير*

_أوس:تمام يا فندم، أنا جي

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أنس:أتأكدت من شبكة الكهربا اللى قُدام الباب؟

_أوس:منا مطلعتش غير لمَّا أمنت البيت وكهربت البوابة وحطيت جهاز إنذار عشان لو حد غريب دخل 

_أنس:طيب أهي دى هتجيب أجله عشان نطمن بقى

_أوس بتعب:نفسي مرة أعيش فى هدوء مع هاجر لمَّا صدقت أتجوزنا 

_أنس بشفقة:عريس جديد نازل يوم الدُخلة!!!

_أوس:شايف ربنا يسهل بس ونقبض عليه

_أنس بغل:ياما نفسي أشفى فيه 

_أوس:مش أكتر منّى عايز ا*ق*ط*ع إيديه اللى لابس بيها الدبلة لهاجر وأشوف عملوا فيها إيه

_أنس:أستعنا بالله 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_إحدى الفتيات:تحت أمرك يا فندم 

"بداخل ملهى ليلي"

_طارق بإستغراب:أول مرة أشوف البنت دى هنا

_الفتاة:ومش أخر مرة 

_طارق بإعجاب:سمعتي طب كويس قوليلي بقى أنتِ اللى حدفك هنا

_الفتاة بغنج مُصطنع:بصراحة كدا أنا مُعجبة بحضرتك وبراقبك من فترة

_طارق بسُخرية:مفكراني غبي وبريل لا يا ماما فوقي لنفسك مش أنا اللى يضحك عليه فاهمة 

_الفتاة بحِيل مُخادعة:هو أنت وحش عشان متعجبنيش ولا إيه معقولة مستقل بنفسك؟ 

_طارق:مش يمكن عميلة؟

_الفتاة بإستغراب مُصطنع:عميلة إيه مش فاهمة هو أنت بتشتغل إيه

_طارق بتدارك الموقف:لأ ولا حاجة المُهم هاتي الخُلاصة

_الفتاة بحُزن مُصطنع:أنت قلبك قاسي أوى كُنت مفكّرة أنك هتتقبلني بس كسرت قلبي بجد أنا ماشية 

_طارق:أستني بس أنا أولًا مش بتاع جواز تمام ثانيًا أخرنا ن*ت*ص*ا*ح*ب*

_الفتاة بإبتسامة ماكرة:وأنا موافقة

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أوس بإرتياح:هايدي نجحت فى أول خطوة 

_أنس:طب روح أنت نام لأنك جعان نوم 

_أوس:ربنا يعينك وعقبال ما أفرح بيك

_أنس:يارب يا رب خايف أفضل كدا

_أوس:لأ إن شاء الله تتجوز بس أفتح قلبك بس 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*قلقت من النوم وأتخضيت ملقتش أوس جمبي خفت عليه وفضلت مستنية لحد ما سمعت باب الشقة بيتفتح*

_هاجر بقلق:كُنت فين؟

_أوس:أهدي متخافيش كُنت فى مأمورية 

_هاجر بإرتياح:الحمد لله أنك بخير

_أوس بحُبّ:متخافيش اللى حصل فى البيت مش هيحصل تاني 

_هاجر:يارب 

_أوس:عايز أنام تعالي ننام حاسس راسي بتلف كدا ومش قادر أقف

_هاجر:طيب يلا 

*غيّر هدومه وسندته لحد السرير ولاقيته ممدد دراعه بمعنى تعالي نامي على دراعي نمت جمبه وكُنت حاسة بأمان بوجوده بس لسه عندي فضول أعرف حصلي إيه؟!!*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"الصبح"

*صحيت أتوضيت وصليت وحضرت فطار عقبال ما أوس يصحى*

_أوس بإبتسامة:مصحتنيش ليه؟

_هاجر بحِنية:شكلك كُنت تعبان محبّتش أقلقك 

*فطرنا وكان كُلّ شويه يبصلي ويضحك*

_أوس:تعرفي إنّي مش مصدق أنك مراتي من كُتر ما كانت كُلّ حاجة ضدي بس بكرم ربنا أتجوزنا 

_هاجر بإهتمام مُبادل:الحمد لله بجد لأنّي أتعرفت على أوس الشخصية الحقيقة ورا علي وأوس أحسن من علي 

_أوس بإبتسامة:طبيعي لأنّي أوس مش علي 

_هاجر بغيرة:هتفضل لاعب كرة؟

_أوس بإبتسامة:معرفش حسب شُغلي

_هاجر بغيرة شديدة:يعني إيه البنات تجي تتمايص وتقول ممكن صورة ليه أنا مفرطه فيك ولا إيه

_أوس:بتغيري؟

_هاجر:جدًا قُدامي الماء والخُضرة والوجه الحسن عايزني أعمل إيه غير مينفعش معاملتك دى تطلع لغيري

_أوس بجدية: بُصي يا هاجر حقك تغيري بس لازم تكوني واثقة أنك اللى عايزها بس وهما مش فارقين معايا المُهم أنتِ وبس، بس دَ ميمنعش أنك ممنوع تتعاملي مع صنف الرجالة كُنت مستحمل أنس بالعافيه دلوقتي ولا أنس ولا غيره

_هاجر:بتغيري يا بيضة

_أوس:بيضة؟؟، أعمل فيكِ طيب 

*حضني وقالي خُدي بالك من نفسك وطلع وكُلّ مرة بيطلع بدعيله*

"بعد مرور مُدة"

_أوس بفرحة عارمة:دلوقتي بقيت تحت إيدي تخيل بقى هعمل فيك إيه إيدك الحلوة دى ودعها

_طارق بغضب:مش هعترف لو على جزتي

_أوس:تعترف إيه ماأنت خلاص أعترفت أنت جي تتشوي هنا 

_طارق:قصدك إيه 

_أوس:هتعرف، أدخلي يا مليكة فاكر دى؟

_طارق بغضب:اه يا بنت ال

_أوس:تؤ تؤ هتغلط ه*ي*ت*ش*ل*ك عضو أتكتم

_طارق:أزاى قدرتي تخليني أعترف

_مليكة بغل:عملتلك منوم مغناطيسي واعترفت منا دكتور نفسي فاكر ولا أفكرك

_طارق بصدمة:أنتِ أختها؟

_مليكة:أنا أخت هاجر اللى بعدتني عنها وخلّتها تنساني عملتلها مسح ذاكرة وحرمتني منها وحرمتها مني

_أوس بغضب دفين:غير بعدتها عني غير بإيدك ال*ق*ذ*ر*ة لبستها الدبلة ولولا ستر ربنا كُنت هتقضي على مستقبلها دى بقى الكبيرة

_أنس:و*ق*ت*ل*ت أخويا يا ن*د*ل شوف كام قضية لبست غير شُغلك الأساسي يا بوس مش أنت الزعيم ولا إيه وخليتك حد من رجالتك يقوم بدور الزعيم على أساس بتشتغل عنده بس على مين

_أوس:أنا القناص أوس أفتكر الإسم دَ كويس 

*خليت بعض الظباط ينزلوا فيه ضرب غير أنّي ش*و*ه*ت إيده بشكل بشع بحجة أنه رافض يعترف عشان ممنوع نضرب متهم طالما مش أتعدّى حدوده علينا بس غلي منه خلاني أعمل كدا وأنس علم عليه شوية وأتحكم عليه بالإعدام ساعتها كان أنس فرحان حقق أمنية أخوه إلى موته قبل ما يوصله حبل المشنقة

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أوس:وبكدا خدت حقك يا نبضي وقلبي مرتاح

_هاجر بفرحة:أنا حامل 

_أوس بصدمة:بجد أنتِ حامل؟ 
أنا هكون أب مش مصدق 
هنعمل فرح أعوضك

_هاجر بمزاح:أنت مجنون أزاى وأنا حامل

_أوس:أه مجنون بس فيكِ، وبعدين يرضيكِ أنس ومليكة يعملوا فرح وأحنا لأ

_هاجر:على ذكر مليكة وحشتني أوى 

_أوس بغيرة:ما أنتِ شوفتيها هى قصة أنتِ ليّا بس مش تتشغلي عني 

*دلوقتي بكلكم من فرحنا وأنا حامل وحقيقي حسيت ربنا عوض علىّ بجد أنا ومليكة أختي التقينا ودلوقتي سوا فى فرحنا*

"ألتقيتك بعد سنين عُجاف وأجتمعنا برغم من العوائق التي كانت موجودة إلا أنا رابطة الحُبّ بيننا كانت ميثاق قوي صهرت هذة العوائق"

"النهاية"




يتبع الفصل التالي اضغط هنا


reaction:

تعليقات