القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني 2 الفصل الثاني والثلاثون بقلم ندى على

 رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثاني والثلاثون

رواية حين تقع في الحب الفصل الثاني والثلاثون


حين تقع في الحب 2
البارت الثاني والثلاثون 
للكاتبه/ندي علي حبيب 

غسان طلع البيت وشايل عاصي النايم فتح الباب 

غسان بعصبيه:ادخلي واعملي اكل علشان جعان 

نور :حاضر ودخلت علي غرفتها غيرت هدومها لتيشرت طويل وشورت وطلعت علي المطبخ 

غسان دخل غير بغيظ:عيل *** حر*ق د*مي والدكتوره لازم ترد ايوا ودخل علي المطبخ 

غسان بغضب:ها اتكلمي وقفه معاه ليه 

نور قربت منه وحطت ايدها علي رقابته بمياعه:ياروحي انا مالي بيه 

غسان :انتي مفكره انك كدا تغريني صح وكمل بغضب انتي مراتي يعني ملكي انا بغير عليكي من ولادي وانتي اتجوزتني وانتي عرفه طبعي ممكن اتحول لرائد غسان اللي انتي تعرفيه لو حد قرب منك 

نور :وانا ايه اكتر وحده حضرت غضب الرائد غسان 

غسان قرب عليها وباسها بشغف :وانتي الوحيده اللي الرائد غسان بيضعف قدامها يا ملازم نور 

نور بشهقه :البطاطس اتحرقت يا خرابي 

غسان قفل البوتجاز ومسك ايدها :بطاطس ايه بس خدي اقولك كدا و شالها ودفن وشه في رقبتها بعشق 

نور بضحك :غسان انا عوزه انام 

غسان بضحك:ايوا ما احنا هنام ونزلها علي السرير بحب ولسه هيبوسها 

عاصي بيخبط:ماما ماما افتحي عاوز انام 

غسان بغضب:ايه اليوم اللي مش باين ليه عنوان دا بقي 

نور :غسان ابعد عاصي شكله بيعيط 

غسان بعد بغيظ واضح :ادخل يا استاذ عاصي علي اخر الزمن يجي حتة عيل يعلمني الادب 

عاصي بنوم :اسكت علشان انا هنام في النص علشان انا خايف من غير اسر 

نور حضنته :تعالي يا روحي نام 

غسان بغيظ:نام يا اخ انخمد 

ونامو التلاته مع بعض 

............................
في الصباح في المستشفي 

عمر صحي بسبب اشاعة الشمس القويه قام لقي نورهان مسكه ايده بقوه 

عمر بلهفه :نورهان وردتي انتي كويسه 

نورهان فتحت عينيها بحب:وايه اللي هيجري ليا وانت طول اليل نام جنبي يا عمري 

عمر بحب و دموع:انا لو عليا افضل جنبك لاخر نفس بتنفسه ولو كان جري ليكي حاجه كنت جيت وراكي ومش هتاخر 

نورهان بتبلع ريقها بتعب:الحياة دي كذبه واختا عايشين عليها لسبب واحد معتقدينه و عرفينه وهو الموت 

عمر :انتي معايا ودا الاهم وانا مش عاوز اسمعك بتقولي كلمه تانيه عن الموت حتي لو كان السبب ايه 

نورهان :الموت هو الحقيقه الوحيده بس حقيقه مؤلمه 

عمر :وانا دا الوحيد اللي ممكن اسمح ليه ان ياخدني منك 

نورهان ابتسمت :جعانه 

عمر :من عنيا هنزل اجيب اكل وراجع اوعي تتعبي نفسك 

نورهان هزت راسها بتعب 

.......................
في منزل انتصار 

قاسم :كل واحد جاب شنطته

اسر :خلاص كدا كلنا جهزين 

منير :خد امك و مراتك واسر وانا و عمتك وسلوي نيجي وراكو علي المستشفي 

نفين :ايوا يا حج نشوف نورهان الاول بعد كدا نروح بقي 

قاسم :خلاص ماشي يا حج اركبي يا نسوم يلا 

اسر :بس انا عاوز اركب جنبك 

نسمه بحب:اركب يا حبيبي جنبه وانا اركب ورا 

قاسم ابتسم ليها وعرف انها نفسها اسر يتعود علي قاسم اكتر مهما كان اسر حته من قاسم 

اسر ركب 

نسمه مسكت قاسم :بطل تبص ليا كدا انت حبيبي واسر ابنك وحته منك ودا اقل واجب ان احطه في قلبي

قاسم همس:في ايه يابت عوزاني ابوسك قدامهم يعني 

نسمه ركبت بخجل وقاسم ضحك 

منير :اطلع يا قاسم يلا 

قاسم ركب:يلا ومشو علي المستشفي 

.......................
في شقة نور 

نور صحت لقت غسان بيلبس بنطلون اسود وتيشرت اسود نص كم باين عضلاته وبيسرح شعره 

نور :بتلبس كدا ورايح فين 

غسان بص ليها :علي الشغل يا مزتي 

نور :هي الاجازه خلصت 

غسان :كل سنه وانتي طيبه رجعنا تاني لصحيان بدري 

نور :طيب هقوم اعملك فطار 

غسان :طيب بس بلاش بطاطس او زيوت 

نور قامت باست خده:حفظه الجدول يا حضرت الرائد ودخلت علي المطبخ 

نور حست بالم في بطنها حاد وخصوصاً انها بدأت في الشهر التالت وحسة بدوخه في راسها 

نور دخلت فتحت التلاجه واخدت زيتونه اكلتها 

نور بتعب:يمكن ضغطي وطي ولا حاجه وجهزت الفطار ولكن الم بطنها بدأ يشد عليها وهي موجوعه ولكن متجاهلا وبتكمل الفطار عادي 

غسان ايجة المطبخ :نور فين الكوتش الاسود بتاعي 

نور :غسان انت لبس كله اسود البس كوتش فتح بيه اللون كدا 

غسان برفع حاجب:افتح اللون ازاي انا رايح حفلة انا رايح المدرية يا نور فين الكوتش يا نور الله يسترك 

نور :هتلاقيه في الشنطه السوده الكبيره 

غسان راح فتح الشنطه وطلعه :الفطار خلص ولا لسه علشان كدا هتاخر 

نور :خلاص يا حبيبي خلص اهو الساعه كام دلوقتي 

غسان :لسه بدري الساعه 7 وربع 

نور حطت الصنيه : يلا كل يا روحي 

غسان قعد :يلا اعدي كلي 

نور بقرف :لاء مش عوزه اكل حسه ان لو اكلت حاجه هرجع 

غسان شدها وقعدها علي رجله واكلها :طب افتحي بؤك كدا يا ماما علشان متزعليش مني انا عارف ان بدام رجعت الشغل مش هتاكلي بس لو عرفت انك مكلتيش هزعل منك 

نور بقرف :يا غسان انا في شهور الوحم وعرفه ان هقرف من بعض الاكل 

غسان رجع شعره لورا :عارف بس يا روحي لازم تكلي علشان تتغذي والحمل التاني دا زفت 

نور مسكت بطنها ببتسامه :غسان انا طول حياتي عوزه اسمي بنتي حبيبه لو كانت بنت هتكون حبيبه 

غسان ببتسامه :هتكون حبيبيه ابوها دي 

نور :كان عمدي عروسه وانا صغيره كنت مسميها حبيبه ونورهان كانت عروستها اسمها فرحه ونسمه مكنتش بتحب العرايس كانت عندها دكتوره 

غسان بحب:طول ما انا معاكي مش بملل بس كدا مش رايح الشغل يا قلبي 

نور قامت وباست خده :خد بالك من نفسك ومتتاخرش 

غسان نزل :يلا باي وركب عربيته وراح علي الشغل 

ونور لسه بتقفل الباب حد خبط الباب برجله وقعها علي الارض 

     : وحشتيني يا بطوط 

نور بصدمه :......
 )


يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حين تقع في الحب" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات