القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق المالك الفصل الاول 1 بقلم مروة موسى

رواية عشق المالك الفصل الاول

رواية عشق المالك الفصل الاول 


الحياة كالبيانو هناك أصابع بيضاء وهي السعادة ....وهناك أصابع سوداء وهي الحزن ولكن تأكد أنك ستعزف بالاثنين لكي تعطي الحياة لحناً 

بتصحي بطلتنا وهي سامعه صوت ابوها 
عشق : يوووه هو انا كل يوم اصحي علي نفس الاسطوانه دي 
ورد أختها: قومي شوفي ابوكي ماله هتلاقيه مراته فضلت تزن عليه بحاجة عشان كدا عمال يزعق 

عشق: طيب 
ورد بابتسامه لأختها: صباح الخير ي عشق 
عشق : صباح النور ي حبيبتي عاملة اي 
ورد : انا بخير ومعلش اليومين دول مصاريف الكليه تقيله عليكي بس عي اخر سنه 
عشق: بطلي كلامك دا هو انا بعمل دا كله لمين يعني مش انتي اختي حبيبتي 

كريمه مرات ابوهم : قومي ي زفته منك ليها ورانا شغل كتير

عشق: هو انتي مبتعرفيش تتكلمي براحة 
كريمه : هو انتي محدش بيقدر يغلبك في الكلام 
عشق بنظره حده: اه عجبك 
ورد : خلاص ي عشق
عشق: يلا عشان تخلصي وتقعدي تذاكري 

كريمه بسخرية : علي أساس اللي خدوا الشهادة عملوا بيها اي 
( قصدها علي عشق) 
عشق بتحاول تعصبها: انا اخدتها عشان اعرف ارد علي كلامك ي كريمه 

كريمة : انتي بتتكلمي كدا معايا ماشي 
سامح أبو عشق وورد : تعالي شوف بنتك دي قليله الأدب وبترد عليا 

سامح : في اي مالك مش كفاية بترجعي أخر الليل وليكي عين تتكلمي كمان 

عشق : انا حرة محدش ليه حكم عليا ومتنسوش ان رجوعي بالليل دا هو اللي فاتح ليكوا البيت وبكتمكم كلامكوا بيه 
كريمه بسخرية : اه مهي حضرتك شغالة ممرضة بالليل في حضن الرجالة 

عشق بنظره ليها ارعبتها: ملكيش دعوة بيا فااااهمه 
كريمة : شوفت ي سامح دي مش محترمه غير كدا هتتجوز ازاي وهي مش بنت دي بتنام مع رجالة عدد شعر رأسها 

سامح وهو ينظر لها : أهم حاجة بتجيب فلوس وخلاص 
عشق بحزن علي حالتها: اه دا كل االي انتوا عوزينه 
ومشيت وسابتهم ودخلت الاوضه 

ورد : معلش ي عشق 
عشق بابتسامه رغم الوجع : أهم حاجة سعادتك انتي 
ورد : هو ليه ابوكي عمل فيكي كل دا 
عشق : يلا عشان كليتك وخودي الفلوس دي خليها معاكي 
ورد: بس انا معايا فلوس وبزيادة 
عشق: زيادة الخير خيرين 

ورد بضحك : والله انتي اللي مصبراني علي حياتي دي 
وخرجت وذهبت للجامعه 

استووووب تعالوا اعرفكوا علي الابطال دي 
عشق : بنت جميلة جدا لكن ابوها بعد ما خلصت كليتها مكنش قادر يصرف عليهم وبسبب كلام كريمه ليه لأنها مرات ابوهم وبتكرهم جدا جدا فضلت تشحن دماغ سامح انها تشتغل في بار ليلي عشان تجيب فلوس كتير عشان تصرف عليهم وبعد ضرب من سامح وذل لعشق وافقت عشق بس مش عشان نفسها عشان تقدر تستجيب لكل طلبات أختها ورد عشان تبقي احسن منها ومتتذلش لحد وتعيش معانتها 

ورد : شبه أختها وهي طيبة وروحها حلوة جدا في آخر سنه كليه ليها ..بتحب اختها جدا لأنها هي اللي مربياها وكمان عشق بتحسس ورد إنها واخدة دور أم وأب ليها مش بتخليها تحس بأي مشاكل او اي حاجة ...بتخاف عليها عشق جدا جدا لأنها تعبر نقطه ضعفها

سامح: أب عاطل لا يعمل فقط يسمع لكلام كريمة زوجتة 

في الجانب الاخر  
معتز : يعني اي ابنك مش عاوز يتجوز 

رشا زوجته: معرفش ولا بيفكر في كدا 

معتز : دا ألف مين يوافق علي انه يدخل بيتنا 

رشا : مالك مبيفكرش في كدا خالص 
فجأة نزل ابن لهم يدعي زين 
زين بيغمز لرشا أمه: الجميل بيحلو لما يكبر 

معتز: زين اخرس 
زين بضحك : بهزر ي حج دا حتي أد أمي 
رشا بضحك: بس ي ولد عشان ابوك 

لفت نظرهم تلك المالك الذي ينزل من علي درج السلم يقفل أزرار كم القميص 

مالك : صباح الخير 
رشا: صباح النور ي حبيبي 
زين : اشمعنا بقي هو حبيبك وانا لاء 
معتز لمالك : حضرتك مش ناوي تفرحنا بيك 
مالك ببرود : لاء 
معتز بغضب: ماااالك
مالك : نعم في اي مفيش غيري عندك زين افرح بيه 
وقام وهو ينظر لزين ليخرج خلفه 

زين وهو خارج بيقول لأمه: هو الواحد ميعرفش ياخد راحته في بيته اي ابنك دا يختي 
رشا بضحك: طب خالي بالك أحسن يسمعك 

زين : لا انا مش مستعد أضيع عمري انا هروح ليجي يعلقني 

مالك : شاب لا يعرف المستحيل إذا أراد شئ من المعروف انه سوف ينوله ويسعي اليه لا يحب الضحك والهزار علي عكس أخيه زين 

زين : أصغر من مالك بيحب الحياة والضحك والهزار بس وقت الجد جد 

بقلمي مروة موسي 
في طريقهم للشركة ملك مالك وزين ولكن بحكم أن مالك الأكبر فهو الأكثر خبرة من زين لذلك هو من يدير الشركة بمساعده أخيه 

زين : أي ي عم متسمع كلام ابوك وتتنيل تتجوز 
مالك : اخرس 
زين : هو حد قالك اني مش اخوك 
مالك : زين قولت بلاش كلام 
زين بضحك : لو مش عجبك طلقني 
مالك بعصبيه أوقف سيارته فجأة واصطدم زين بالسيارة 
مالك : مش هقول تاني خلصنا 

زين وهو يضع يده علي جبينه من أثر الخبطة 
زين : خلاص ي عم دا مكنتش كلمه 

وذهب مالك وزين إلي الشركة 

في بيت سامح بالليل
سامح : انتي ي بت 
عشق بقرف: عاوز اي 
سامح : هو انتي هتفضلي قاعده كدا قومي اطلعي علي شغلك اجري تجيبي ليا فلوس 

عشق بقرف : انا قرفت منك وقرفت من نفسي هو انت مش حاسس بالذنب اني كل يوم مع راجل شكل وفي حضنه أهم حاجة عندك زفت فلوس 
سامح فجأة.......

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية عشق المالك" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات