القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وردة لكن الفصل الاول 1 بقلم حبيبة محمد

 رواية وردة لكن الفصل الاول 

رواية وردة لكن الفصل الاول 

.. علي فكره بقا هو بيحبني أنا مش أنتي. 

كنت واقفه في المطبخ في بيت اهلي.. واتفجات باختي.. اختي بتقول كده!!.. أنا بقالي تالت شهور متجوزه من معتصم ابن خالتي لكن للاسف أنا بس اللي في الطرف دا بيحب.. رغم أنه عارف انا بحبه قد اي من واحنا صغيرين واحنا معا بعض.. ورغم ان مامتو هيا اللي اصرت عليه وانا كنت عارفه وقولت اكيد بعد الجواز هخليه يحبني.. بس كان اللي حصل عكس اللي حلمت بيه.. يوم الفرح بعد اما دخلنا.. 

فلاش باك

مُعتصم ..ادخلي يا ورد

.. دخلت وانا كنت مكسوفه شويه.. لكن عندي اصرار ان هخليه يحبني يعنى هخليه يحبني..ولقيتو قطعني وقال..

مُعتصم..ادخلي غيري الفستان ده يا ورد وتعالي علي اوضة المكتب نتكلم شويه في حياتنا...

..هزيت راسي وقولت حاضر..لكن كان قلبي بينبض جامد..خايفه منجحش..ودخلت غيرت هدومي ولبست بيجامة وسيبت شعري ماهو اجمل مافيا شعري اساسا عشان طويل وكمان لونه زيتي غريبه شويه..لكن حلوه..طلعت واناواثقه من نفسي ان هو اكيد هيبحبني..روحت عندو المكتب وخبط..وهو اذن ان ادخل 

معتصم وهو ما زهول هو اول مره كان يشوفني بشعري ولقيته حمحم واتكلم فجأة ببرود وقال..تعالي ياورد اقعدي..

..قربت منو وقعدت 

مُعتصم..بصي يابنت خالتي أنا كنت بحبك زي اختي لقبل القرف دا ميحصل..لكن ان امي تجبرني عليكي انتي فا انا مسمحش بحاجه زي دي..فا يابنت الناس نتعمل معا بعض لمدة سنه زي الغربين واخر شهرين نبين لي اهلينا ان احنا مش طيقين بعض فهمتي 

باك..

فوقت من اللي اتقال ليا والكلمه اللي سمعتها من اختي فكرتها بتتكلم في التلفون ولا معا حد تاني..لكن كانت بتقولي أنا..يعنى هيا قصدها اي 

رديت عليها بشوية تريقه..اي يابنتي..في ايه ومين دا اللي بيحبك ومش معرفنا..وضحكت بتوتر من التفكير اللي احتليني واتمنيت ان يكون غلط لقتها شلت تفكير لما نطقت تاني وقالت..

أميره بخبث..بقولك بيحبني انا..وانتم قدامك 9شهور بس يحلوه وكل حاجه تبقا ملكي انا..مفكره ان هيحبك..دا استحاله يحصل وانا معا..وياريت وكملت بغضب وصوت عالي.. متتصدميش اوي كده..انتي من صغرنا وانتي واخده كل حاجه...ومش اسمحلك دلوقتي انك تتهني بجوازك من اللي بتحبه..ليه تتجوزي انتي اللي انتي عاوزاه..وانا لا هاا..

..انا بحاول استوعب هيا قالت ايه لكن مش قادره..هيا بتتكلم بجد..بصت ليها لدقايق وقولت بصدمه...انتي بتحبي جوز أختك..
انتي.انتي بتهزري اكيد انتي بتعملي مقلب وبعدين ضحكت بتشتوت...وانا بمسكه من كتافه وبهز فيها..انطقي قولي ان اللي اتقال دا مقلب مش حقيقه..وللأسف دموعي نزلت وانا بحاول امنعه لكن المره دى مقدرتش..

أميره ببرود..لا مش مقلب ولا حاجه..احب اطمنك اكتر كمان ان جوزك وقع في حب اخت مراتو...وللأسف ميعرفش ان كل ده عشان ادمرك انتي...

.. اتكلمت بصدمه..ليه..ليييييه..ليه بتعملي كده..عملت ايه وحش عشان تكرهني كده..قطعت كلامي وهيا بتصرخ...وقال..قولي معملتيش ايه...كل اللي يمر بينا يحبوكي انتي..حته الشخص اللي انا حبيتو من قلبي جه وطلب ايدك انتي...عاوزني استحمل واسكت..لا ياورد..لا انا مش هسكت غير لما اشوف كسرت قلبك بعيني..واشفي غليلي منك علي الاخر..

...انتي بتقولي ايه..انا رفضتو...ردت عليا وقالت...وهو لسه بيحبك ومش عاوز ينساكي..شوفتي بقا جوزك حبني..واللي بحبو بيحبك انتي..اي رأيك بقا 

قولت وانا بمسح دموعي بغضب..تعرفي ان اول مره استر*خصك كده..بس انتي متستهليش ان ازعل عليكي...وبنسبه لجوزي فا لسه قدامي 9 شهور..وبصيت ليها بتحدي..ماهو مش هسيب جوزي واختي اختي اللي..كانت بنتي تعمل فيا كده..لكن انا هعرف افوقه..طلعت سلمت على اهلي واستاذنت ان ارجع بيتي..

بعد شويه وصلت البيت..ودخلت علي طول علي اوضة المكتب اللي هو علي طول فيها بحجة الشغل عشان يتلاشاني...لكن انا لازم اتأكد..وقفت قدامو وانا بحاول ابين ان هاديه رغم البركان اللي في قلبي لكن تملكت نفسي..وقولت انت علي علاقه باختي..لقيتو رفع رأسو من تلي الملفّ وقال والحقيقه كنت..مستنه ان ينكر لكن كلامو كسرني اكتر..

مُعتصم...




يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية وردة لكن" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات