Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قمر الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم ساسو محمد

 رواية قمر الزين الفصل الثاني عشر 

رواية قمر الزين الفصل الثاني عشر 

خرجت قمر تسلم علي كريم ودخلت قمر ولسه هتتكلم
قمر بصدمه : انتي ، انتي اي اللي جابك هنا
البنت : حضرتك تعرفيني 
قمر : يا بجاحتك يا شيخه
البنت : انا مش فاهمه حاجه
هند بزهول : في اي يا قمر 
قمر بعصبيه : الهانم دي اللي بسببها خطوبتي اتفشكلت 
كوكي بصدمه : انتي قمر 
قمر : اه ياختي قمر اللي من بجاحتك جايه لحد هنا كمان وعامله نفسك متعرفنيش 
كريم : براحه يا قمر وفهميني انتي تعرفي كامليا منين وخطوبة اي اللي اتفشكلت بسببها 
قمر : انت عارف اني مخطوبه قبل كده صح 
كريم : صح 
قمر : والهانم اللي معاك دي شافته مره في الشارع وحضنته وباسته وعشان كده خطوبتي اتفشكلت
كريم : انتي اللي كنتي خطيبت زين 
قمر بذهول : انت تعرف زين منين 
كوكي : طب اقعدي واهدي وانا هفهمك كل حاجه
قمر : مش هقعد واتفضلي بره 
هند بعصبيه : قمـــــــــر احترمي نفسك الناس عندنا عيب 
قمر : ومش عيب اللي هي عملته 
هند : ما هي قالتلك اقعدي وهفهمك وانتي اللي راكبه دماغك يعني لا عايزه تسمعي منها ولا تسمعي من زين وتقولي ان هي السبب في فشكلة الخطوبه
قمر : اومال مين السبب 
هند : انتي 
قمر بصدمه : انا 
هند : اه انتي بسبب تسرعك وانك مش بتدي فرصه للقدامك يفهمك الصح واتفضلي اقعدي عشان تسمعي بقي الصح اللي زين قعد شهرين يتحايل عليكي فيهم تسمعيه وانتي راكبه دماغك 
قمر : اديني قعدت اهو اتفضلي 
كوكي : انا اسمي كاميليا اخت كريم عندي 32 سنه 
قمر : وانا مالي بكل ده 
هند : برضو 
قمر : هسكت خلاص 
كوكي بضحك : علي فكره انا وزين اللي بينا مش هتفهميه يا قمر لأن اللي بينا حب من نوع خاص 
قمر : ازاي بقي ان شاء الله
كوكي : قبل ما اقولك ازاي احب اقولك اني متجوزه ومخلفه وجوزي وبنتي قاعدين قدامك اهم
قمر بصدمه : كمان متجوزه لا ومش محترمه جوزك وبتقولي انك بتحبي زين 
كوكي : اه اقول من قدامه ومن وراه كمان وهو مش هيعترض عارفه لي
قمر بفضول : لي 
كوكي : عشان زين ابن خالتي واخويا الصغير 
قمر بصدمه : ده بجد 
كوكي بضحك علي شكل قمر : اه يا ستي بجد وغير انه هو اخويا الصغير انا وزياد اخوه اخوات في الرضاعه فهمتي بقي 
قمر : طب هو لي مقاليش كده 
كوكي : انتي اديتي فرصه لحد يقولك حاجه ساعتها خدتي بعضك ومشيتي وزين قعد اكتر من شهر يجيلك وانا اخدت منه رقمك عشان اكلمك وافهمك وانتي مش بتردي 
قمر : ما انا مش برد علي ارقام غريبه 
كوكي : طب انا اعمل اي بقي ، وبسببك انا أجلت سفري شهرين ولما يأست اني اوصلك حجزت عشان امشي لاقيت كريم هيخطب فقعدت ومن حظي اني جيت لاقيتك هنا 
قمر بندم : انا اسفه بجد علي اللي حصل يا 
كوكي : اسمي كاميليا بس اللي قريبين مني بيقولولي يا كوكي 
قمر : انا اسفه يا كوكي 
كريم : بما انهم اتصافوا واتصالحوا بقي اي رأيكم نقرأ فاتحه الصلح وفاتحتي انا ويارا 
عمر بضحك : انت لسه مغيرتش رأيك بعد اللي حصل 
كريم : ده اللي حصل ده خلاني أثبت علي رأيي اكتر 
عمر : براحتك انا نصحتك بالطريقه وانت مش عايز تتنصح 
ياسمين: خلاص بقي يا عمر هو شكله راجل وانت لما سألت عليه اتأكدت من ده 
كريم بصدمه : سألت عليا 
عمر : اه طبعا سألت عليك اومال انتي عايزني اجوزك اختي من غير ما اسأل عليك ولا اي 
كريم باستغراب : طب لحقت تسأل امتي
باسم جوز كامليا : مش انت قولتلنا يا ابني انه ظابط يبقي اكيد لحق ده شغلته 
كريم : أتصدق صح 
باسم : طب نقرأ الفاتحه بقي ولا اي 
كريم : بس بشرط
عمر : انت هتتشرط علينا كمان 
كريم : خليها عليك المره دي معلش 
عمر : قول شرطك 
كريم : خطوبتي انا ويارا مع جواز قمر وزين
قمر بصدمه : بس انا مش مخطوبه 
كريم : يعني بعد كل اللي حصل ده وانك كنتي هتبلعي اختي وتقوليلي مش مخطوبه 
قمر : طب انا عايزه افهم حاجه قبل ما اقولك مخطوبه ولا لا 
كريم : عايزه تفهمي اي 
قمر : لما انتوا قرايب زين محضرتوش الخطوبه لي 
كريم كان هيتكلم لكن قاطعته كاميليا
كاميليا : بصي يا ستي انا وباسم وتالا وماما وبابا عايشين في المانيا ومن سوء الحظ كمان ان ساعة خطوبتكم كان كريم عندنا وعشان كده محدش فينا حضر 
قمر : اممممممم عشان كده لما شافك قالك رجعتي امتا
كاميليا : بالظبط وساعتها انا كنت نازله القاهره عشان اروح لخالتو بس قولت اروح المول الاول اجيب حاجات وشوفتكوا
قمر : اممممممم
كريم : قوليلي بقي لسه مخطوبه ولا سينجل 
قمر بكسوف : لسه مخطوبه 
كوكي : نقرأ الفاتحه بقي عشان خاطر الواد هيحصله حاجه لو مقرأنهاش
الكل بضحك : يلا 
وقرأوا الفاتحه والكل بارك وهنا وطبعا ده كله تحت صدمه يارا اللي مش مصدقه ان كريم هو اللي خطبها 
كريم : ممكن استأذنكوا في حاجه بقي 
عمر بضحك : انت طلباتك كترت ياض علي فكره
كريم : طب خليها عليك تاني 
عمر : طب قول 
كريم : ممكن نخرج كلنا نقعد في مكان بره احتفالا اننا قرائنا الفاتحه
عمر : إذا كان كده موافق 
كريم : تحبوا تروحوا فين 
قمر بصت لعمر وابتسمت وعمر ابتسملها أيضا لانه فهم هي عايزه اي 
ياسمين : طب ضحكونا معاكم 
عمر : طب يلا ننزل وامشوا ورايا وانتوا هتعرفوا  
ونزلوا ووصلوا المكان 
يارا : اشمعنا المكان دي يا عمر 
عمر : انا وقمر كنا متفقين ان لما نقرأ فاتحتك نيجي نقعد هنا عشان اول مره نعرف موضوعك انتي وكريم هنا وعلي التربيزه اللي هنقعد عليها هناك دي 
يارا بصدمه : اي 
قمر بضحك : انتي لسه هتتصدمي 
يارا : انتوا عرفتوا منين 
ياسمين : من قمر 
يارا : وقمر عرفت منين 
قمر : من كريم 
يارا بصدمه اكبر : كريم 
كريم بضحك : ماكنش ينفع تبقي بنت خالتك معانا في الشغل ومستغلش الفرصه عشان تحددلي ميعاد واجي اتقدم فيه 
يارا : طب قولتلها امتا 
قمر : من اول ساعه ليا في الشركه وانا عارفه 
يارا : كمان 
كريم : طبعا انا لو كنت بتسلي بيكي ماكنتش فاتحت قمر عشان تكلم طنط عشان انتي كنتي كل شويه بتتحجي بيها 
يارا : يعني استغفلتوني 
قمر بضحك : لا مش اسمها استغفلناكي 
يارا : اومال اسمها اي ياختي 
قمر : اسمها غفلناكي لحد ما نحطك قدام الامر الواقع لكن استغفلناكي دي معناها وحش
يارا : ماشي هعدي اليوم بس حسابكوا معايا بعدين 
كريم : طب ممكن تقبلي الهديه البسيطه دي بمناسبه اننا قرائنا الفاتحه
يارا : الله حلوه اوي 
كريم : بحبك 
يارا : وانا كمان 
عمر : علي فكره احنا قاعدين
كريم : خطيبتي يا جدع في اي 
عمر : لسه مبقتش 
كوكي : اومال احنا كنا في بيتكم من شويه بنعمل اي
قمر : الله انتي بتحامي لاخوكي من اولها 
كوكي : لا انا بقول الحق 
وقضوا وقت لطيف بين ضحك وهزار ورومانسيه يارا وكريم طبعا



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية قمر الزين" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات