القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية المزاج الفصل التاسع 9 بقلم منار همام

 رواية المزاج الفصل التاسع

رواية المزاج الفصل التاسع

الفصل التاسع.... 

بعد مرور اسبوع 

ادم: تعبت... ولله تعبت يا نور مش قادر اكمل

اتنهد وهو في حضن نور وكمل

من يوم ما يوسف عمل الحدثه وكل حاجه عليا المستشفى وشركه جاسر مش بيفهم في البيزنس ورافض يدير الشركه وانا الي لازم اهتم بيوسف وخده عند الدكتور. وحضر معاه الجلسات

محدش جرب يسالني انا مبسوطه مرتاح الي كان بيسال عليا مش لقيه دلوقتي. وابويا بيهتم بيوسف علشان نفس مجاله وشبه بعض وجاسر علشان الصغير ومشاكله كتير وانا... سكت شويه... ودخل في حضن نور اكتر 

تعبت عارفه بقيتي انتي الحاجه الوحيده الي بهرب من الكل وجيلك بحس كان في اصوات كتير حوليا مطر استحمله اليوم كله بس انت السكون بتاع اخر اليوم

نور بدموع: قوم يا ادم انا عرفاك بتستغل الموقف علشان تعمل قلت ادب

ادم بعد عنها وبتسم وهو بيمسح دموعه

: حرام عليكي يا نور قلت ادب اي في دلوقتي دا انا يدوب قدرت افضي نص ساعه البعافيه عشان اهرب من الكل ليكي. وبعدين انا هموت من الجوع مفيش حاجه اكله

نور: لا انا لمه عرفت انك هتيجي النهارده قضيت اليوم كله في المضبخ اعملك اكل 

... قربت منها لاول مره بكسوف وباست'ه وجريت علي المطبخ

نور: ودي تصبيره لحد مجهز لاكل 

ادم حط ايده علي بقه بصدمه

: احييييه نور الي عملت كد... وقام، دخل المطبخ وراه

ادم: استني يا بت دي قصيره انا عايز وحده طويله 

ادم دخل المطبخ وحضنه من ضهرها وحرك وشه علي رقبته

ادم : ينفع الي عملتيه كد انا احب لمه اخد حاجه اخدها علي بعضه

نور غمضت عنيها بضعف

: هو مش تقريباً انت كنت بتعيط من شويه علشان اخواتك ضيعين. 

ادم بدا يبو'سها علي رقبتها وبصوت كله رغبه

: مش هيحصل حاجه يعني لو فصلت نص ساعه عن الكل معاكي

نور بصوت واطي:.. ا.. دم.. تلفونك

ادم بعد عنها بصعوبه ورد علي الفون وكان عمه

ادم: في حاجه يا عمي

محمد: تعاله بسرعه يوسف وجاسر رجعو وفي مفاجأة كمان

ادم: اي دا بجد عشر دقيق وكون عندك

ادم باس راس نور

: معلش يا روحي مطر ارجع عارف ان مقصر معاكي السبوع الي فاتت بس يوسف 
وجاسر رجعو وهخد اسبوع اجازه لينا انا ونت بس 

نور ابتسمت ليه: اتفقنا

ادم: كلي ونامي ماتستننيش انا هروح البيت وعندي مشور كد تاني

************

يوسف: يعمي خلاص ولله هو اسبوع مش حوار يعني 

شاهين: المشكله مش في السبوع يا حيوان المشكله في البهدله دا ادم مكنش بينام يا عيني 

يوسف: اه صحيح هو فين

محمد: اتصلت بيه دلوقتي وجاي.. بس اشمعنا يعني تعمل العمليه في الوقت دا وبطريقه دي مع انا احنا اتحايلنا كتير علشان تعملها ونت كنت بتفضل تعيط وتقول لا مش هروح عند الدكتور ومحدش كان بيقدر يهديك غير اسراء

يوسف ابتسم: احم مش عارفه ولله بس هي تقط في دماغي مره وحده كدا

شاهين: طاب اشمعنا جاسر مختش ليا ادم مع انها دكتور

يوسف وهو قائيم

: لا السؤال دا تسالو لجاسر انا مراتي وحشتني وطالع

محمد: اه صحيح دا كانت هتموت لمه مشيت واول مدخلت فرت علي فوق 

يوسف: احسن برضو علشان اعرف اصلحه براحتي

محمد: متحترم نفسك ياد

شاهين: طب مش تقعد مع ابوك شويه يا ز'بله موحشتكش

يوسف باس راسه: ولله وحشتني يا حج وكل حاجه بس هي وحشتني اكتر

شاهين: اطلع يا ابن ال...... شتيمه +18😂👍🏼

 شاهين بص علي جاسر

:قوم وصل بنت خالك هي من امبارح وهنا

جاسر: هتصل بخالي عماد يجي يخده ولا ابعت اي سواق 

شاهين: مش هقول تاني. 

******

يوسف رفع حاجبه في استغراب

: اي دا ان شاءلله 

اسراء: اي عادي بلم هدومي علشان ارجع وضتي

يوسف: دا الي هو ازي ملقيش جوز

اسراء: اتفقنا كان اني اتجوزك لحد متخف وخلاص الحمدلله بقيت زي القرد اهو

يوسف ببرود: طاب تالع سعديني اق'لع هدومي

اسراء بصدمه: نعم

يوسف: اي مش اي وحده لما جوزه يجي من مشوار تعبان تقله سلامتك يا حبيبتي تقلعه الجاكت تجهز ليه الحمام مش تلم هدومه وتمشي

اسراء: بيحبو بعض

يوسف: خمسه بس لو مكنتش قدم هيبقا ليه كلام تاني 

اسراء بضيك في سره: يوسف المغرور المتحكم الي دمه يطلش مرحبآ بك 

يوسف: يلا يا اسراء

اسراء اتقدمت منه هي بس عايز اليله دي تعدي علي خير شالت جاكت البدله

اسراء: اهو

يوسف: الكرفته

اسراء: اووووف اهو 

يوسف: يلا بقا روحي غير هدومك علشان ننام

اسراء: انا عايزه امشي يا يوسف

يوسف: حاضر بكره ادخلي غير انتي بس البسي حاجه حلوه كدا علشان وربنا اضيع منك انا لسه جاي من بلد كل بت قنبله عن الي قبله

اسراء: يا سلام ونت كانت رايح تتعالج ولا تبصبص

يوسف: عادي خلصت علاج وتدلعت شويه

اسراء: يووووسف انت بجد نم'ت مع بنات هناك 

يوسف: ادخلي غير بس وفكك حاجه دلع كدا هااااا

اسراء دخلت الحمام بضيق: ماشي يا يوسف

اسراء وقفه قدم المريه بتفرد شعرها بعد ما لبست بجامه بنفسجيّ لايقه مع لون بشرتها

: ماشي يا يوسف نشوف انا وال هما

اسراء طلعت ويوسف كان قاعد علي السرير بشرط بس

يوسف وهو بيصفر: اي دا كله هو الجمال دا هينام جنبي كد

اسراء راحت عند الكنبه: لا مش هينام جنبك

وعتطو ضهرها ونامت

يوسف رفع حاجبه في اعتراض: نعم احنا هنهرج ولاي

قام من مكانه وشالها

اسراء: يوسف نزلني

يوسف: اهدي بقا مش هعمل حاجه انا تصلا تعبان بكره نعمل حاجات كتير

اسراء: انا اصلا مش هقعد معاك لبكره انا هخلي بابا يطلقني منك

يوسف: ماشي يا حبيبتي بكره اجبلك الي عايزه

*********

ادم: كل دا حصل

شاهين: حضرتك الي مختفي وعلطول في شقتك لدرجه بقيت بشك انك متجوز واحنا منعرفش

ادم: اي الكلام دا بس يا حج دا انت الخير والبركه

شاهين: تصرفاتك بتقول كدا

ادم: مفيش الكلام. بس هو جاسر فين

شاهين: راح يوصل ميسره

ادم: بابا هو انت لسه مصر علي موضوع جوازهم

شاهين: اه

ادم: بابا انت عارف كويس ان مفيش حاجه حصلت بينهم

شاهين: عارف بس ميسره بتحب جاسر و انا كدا كدا عايز المه.. عبالك بقا لمه تتلم. بس انت مش تعبني اوي زيهم الصراحه ربنا يتممك بعقلك

ادم: ربنا يخليك يا حج. بس هو جاسر مقلش لحد ليه او كان قلي انا علي القيله

شاهين: يوسف مرضيش وحب يعمله مفجاء للكل 

ادم: انا طلعله لي ابن ال... بعد الي عمله فيا

شاهين بضحك: اقعد اقعد هو قال لو ادم جه خليه ميطلعش هو تعبان وهينام استنا لبكره زمانه نام

ادم: طاب خلاص هروح شقتي واجي بكره

شاهين: انا كنت عايز اتكلم معاك في الموضوع دا يا ادم
انت بقالك فتره علطول في شقتك يا المستشفى 
عارف اني مش قريب منك زي ما قريب من جاسر ويوسف بس انا ابوك لو في حاجه قلي

ادم: لا مفيش حاجه يا حج

شاهين: ماشي يا ادم بس انا ديما موجود 

ادم: همشي انا دلوقتي 

شاهين: متاكد دا الصبح قاعد ليه اربع سعات بس

ادم: معلش يا بابا

********

جاسر وهو بيبص قدمه

: مش ناويه تلبسي الحجاب برضو 

ميسره: ونت مالك

جاسر وقف العربيه علي جنب وشد ميسره ليه

: كلك مالي فاهمه

ميسره بتحاول تبعد

: بصفتك اي ان شاءلله 

جاسر: تقريباً كد بكره هبقا جوزك

ميسره: اي دا هو محدش قلك اني هكلم عمي وخليه يلغي الموضوع دا لو مكنش نسي أصلا 

جاسر حرك ايده علي وشها 

: لا محدش قلي وبكره كتب كتابنا ولي ابعتو ليكي تلبسبها علشان متبقاش نموسيتك كحلي

وبا'سه علي خدها

ميسره: ابعد يا بابا وبقك ليوحشك

جاسر بضحك: بحب النوع الصعب انا

*******
ادم ركن العربيه تحت كبري من احد كباري القاهر وكان في وحد مربوط وعر'يان

ادم قعد قدمه: اهلا اي ريك في عقابي حلو صح

اسر: فكني لو راجل 

ادم: ما انا فكيتك قبل كد وعرفنا مين الراجل ومن المراء
ولا انت عايز تاكل نفس العلقه

اسر: عايز مني اي يا ادم يا شاهين 

ادم: مراتي لو شفتها تعمل اعما لو لقيتها في شارع تلف وترجع مرات ادم شاهين خط احمر. 
واديك شفت مربوط تحت قبري ملط محدش فكر يت'ف في وشك

******

ادم دخل الشقه لقي نور نايمه علي الكنبة قدم التلفزيون 
قرب وطفا التلفون وقعد تحت منها يحرك ايده علي وشها ويتامله

: جمالك وبساطك روحك حلوه حتا الطفة الي جوكي بعشقگهم

نور اتحركت وزي مهي مغمضه عنيها بصوت ناعس

نور: ادم انت جيت

ادم حتط راسه علي راسها

: اه

نور: اخواتك رجعو

ادم: ايوه

نور حتط اديها علي راس ادم

: ومش هتسيبني تاني

ادم: لا يا روحي

نور: طاب يلا تعاله نام جنبي

ادم: هنا تعالي ندخل ننام جوه

نور: لا انا تعبان مش قاره اقوم 

ادم: حاضر 

ادم رفع نور ونيمه علي صدره وضمها ليه

نور: بحبك اوي يا ادم

ادم غمض عنيه: وانا مجنون بيكي

********
ساميه: اهو رجع يا عماد واقوه من لاول ولي كان ممكن بقا مستحيل

عماد: متخفيش هنلاقي حل

ساميه: امتا يا عماد امتا لمه كل حاجه تضيع من ايدي
وزفت الي قلت عليه بقال اسبوع مش باين

عماد: حولت اتصل بيه بس رد النهارده وقال انها هينفز بكره متخفيش

ساميه: انا خايفه يكون بيضحك علينا

عماد: انا ضامنه برقبتي متقلاقيش بس محتاج 200الف

ساميه: مش مشكله عايز فيزه ول كاش

عماد: كاش 

ساميه: تمام 

صباح يوم جديد

ادم صحي من النوم بسب جرس الباب بعد نور عنه وراح يفتح

ادم بنعاس: مين المتخلف الي جاي علي الصبح كدا
طيب طيب جاي اهو 

ادم فتح الباب 

: سبرايز

ادم بصدمه: يوسف..... 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية المزاج" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات