القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية المزاج الفصل السابع 7 بقلم منار همام

 رواية المزاج الفصل السابع

رواية المزاج الفصل السابع 

الفصل السابع ❤💜🖤♥

البنت: هههه واضحه زي الشمس يعني يا جاسر بيه

جاسر: آمال خايفه ليه تقوليلي

البنت: بص هو انا مشوفتش وشه بس هو جه وطلب مني اعمل كده وعطاني فلوس. 

جاسر بيرجع راسه لورا بتفكير 

: امممممم

البنت بدلع وهي بتحط أيدها علي صدره

: طاب بقولك يا جاسر بيه هو انت اي اللي بينك و بين البت اللي إسمها ميسره

جاسر اتعدل: ليه مالها

البنت: لا بس انا مبحبش البنت دي علطول لازقه فيك بنت زباله اصلا

جاسر قرب من البنت وبا'سها: دي احسن منك ومن الف زيك يا ز'باله

البنت كمغيبه: مش مهم

********** بقلم ربما كاتبه 

الراجل بصوت عالي: يعني اي جاي قاعد في بيتي ومش هقدر اعمل ليك حاجه اي البجا'حه دي

ادم قاعد علي الكرسي وعادل راجل علي رجل ونور في حضنه خايفه من الصوت العالي

ادم: هششش مسمعش صوتك ولا انت مفكر ان الز'باله إللي معاك هتتحاما فيهم دا انا افعصقكم

الراجل: اطلعي برا بيتي وبنت اخويا هاخدها هاخدها

ادم طلع نور من خضنه وبا'سها

: يلا يا روحي اطلعي اطمني علي امك وانا مستني هنا متخفيش 

نور هزت راسها ليه وهي بتبص لعمها بخوف وطلعت

ادم قام من مكانه وقرب من عم نور

: صوتك العالي يا بابا ليوحشك انت مش عارف بتكلم مين

بسخريه😏: مين ان شاءلله 

ادم: تؤ تؤ مش هعرفك باسمي ولاعيلتي انا هقولك بس ان انا اللي عارف كل حاجه عن ابنك المدمن وكمان الكل الممنوعات الي بتهربها و اااه كمان طباخ السم بيضوقه

******

نور بعياط: عارفه ياماما انا اتجوزت انسان كويس خالص ومش بيعمل زي عمي وابنه ويضربوني لا وبيخليني اسمع كرتوني من غير ما يضحك عليا ويقول إني عيله هو..هو بس هو قليل الادب شويه 

الام بتعب وبتسمه

: الله يهنيكي يا حبيبتي اوعي في يوم ترجعي هنا يا نور واوعي تزعلي جوزك يا نور دا ضهرك

نور بعيا'ط: حاضر يا ماما

ادم دخل مبتسم وقعد جنب نور وخدها في حضنه

: الف سلامه علي حماتي القمر

وبعدين بص علي نور اللي في حضنه

: بنوتي الحلوه بتعيط ليه

ام نور وهي راقده علي السرير بتعب 

: ربنا يخليكم لبعض يبني.. خد بالك منها يا ادم مش ادم صح....

 ادم هز راسه وهي كملت

: دي ملهاش ضهر بعدي وانا رجلي والقبر يا ابني

ادم مسك ايدها وبا'سها

: بعد الشر عليكي يا حماتي متيجي تعيشي معانا والله تنورينا

ام نور ابتسمت: لا يا ابني انا عايزه اموت في بيتي ومش عايزه اتقل علي حد... يلا يا ابني خد مراتك وامشي 

ادم با'س راس نور

: انا هستناكي تحت خلصي مع امك وتعالي خدي راحتك ومتخفيش........ 

*******

شاهين: رايحه فين

شاهين قال كدا لي ساميه لما شافها نازله 

ساميه: احم عند بيت اخويا

شاهين هز راسه بمعني تمام وهي نزلت شاهين طلع الفون من جيبه

: الو ايوه نزلت رقبها كويس

عند ساميه وقفت العربيه في مكان غريب وكان عماد مستنيها

ساميه: وصلت فين 

عماد: اللي كان السبب في وقوع يوس.... 

ساميه بتقاطعه: عارفه دا كله عايزه الجديد هتعمل اي

عماد ابتسم لانه عارف ان هي بتراقبه

: عادي مفيش حاجه الواد دا بينه مشكله مع يوسف من زمان قبل ميحصل الحادثه وانا أتفقت معاه وهو إللي هيمو'ت يوسف احنا علينا مصاريف العمليات بس

ساميه: مش مشكله الفلوس اهم حاجه يوسف يمشي من طريقي وميظهرش في الوش

عماد بخبث: تمام جهزي فلوسك بقا

********
يتكلم في التلفون بصوت عالي

: اي اللي بتقوله دا 

الطرف الآخر: والله يا باشا إحنا شفناها نزله من شقة ادم اخو يوسف وعماله تبص وراها وهدومها مش منظمه

: اخلاااااص منها حالآ انت عارف اللي بفكر فيه لو طلع صح ولاد شاهين العزايزي لو اتجمعو علي حد مش بيرحموه

الطرف الآخر: اؤمر يا باشا نعمل اي

: اخلص منها واخلص من ادم التاني اكيد الو'سخه دي كانت معاه وقالت ليه كل حاجه 

: تمام يا باشا بكره تسمع خبرهم هما الاتنين

********

نور اتكلمت مع أمها شويه ونزلت لقيت ادم قاعد مستنيها ولا كان البيت بيته وعمها بيبص عليها ب'غل جريت علي ادم علشان تستخبا في حضنه

ادم: خلصتي يا روحي

نور زي ما هي في حضن ادم هزت راسها ليه 

ادم بحب: طاب يلا

ادم ونور مشيين وادم مش هامه حد وهما طالعين قابلو شب تقريباً ابن عم نور

الشب(اسر): امممم بنت عمي اللي هاربه من البيت بقالها يومين 

نور اتخبت في ادم اكتر الد'موع اتجمعت في عنيها

اسر: ااااه هو دا بقا اللي فضلتيه عليا.. لاا مش بطال حلو

ادم كله دا بيبص ليه بتركيز 

كمل اسر: بس علي فكره انا اولا يا نور وكنت هبسطك اكتر

ادم زي ما هو ثابت هو مش عايز يتخانق ويخوف نور اكتر من كدا 

شاور لي الرجاله اللي كانت واقفه مستنيه ادم علي العربيه

ادم بكل ثقة وبرود: خدوه

اسر بصدمه: اي هو اللي خدوه هي سايبه انت عارف انا ابن مين واعمل فيك اي

وبص لي ابوه: اي يا بابا اتكلم هات الرجاله بتاعتك

اختفاء صوت اسر مع رجاله ادم اللي جروه وي ابوه واقف مش قارد يعمل حاجه 

*********

اسراء نايمه علي رجل يوسف وهو بيلعب في شعرها

يوسف: اسراء هو انا كنت عامل ازي قبل الحدث

اسراء اتعدلت: كنت مغرور اوي وعامل مفيش حد زيك في الدنيا 

يوسف: كنتي بتكرهيني

اسراء: الصراحه اوي اوي

يوسف: يعني انتي مبسوطه وانا كده

اسراء حطت ايدها علي خده

: عارف يا يوسف نفسي ترجع زي زمان النهارده قبل بكره حتي لا هفترق عنك بعد كدا بس مش قارده اشوف نظرت الشفقه من الناس ليك

يوسف: اسراء هو انتي بتحبيني زي ما بحبك

اسراء قامت ومسكت وشه بين اديها وابتسمت

: اه بحب يوسف اللي بيلعب معايا ويدخل المطبخ معايا

يوسف بحزن: اسراء عايز اقول ليكي حاجه 

***********

جاسر داخل يصفى ويغني

: الحياه طعمها سكري زي الملبن الطري 

دخل الاوضه لقي ميسره قعده

اتوجه عند الدولاب يطلع هدوم وهو بيسال

: خير يا ميسره في حاجه 

ميسره: كنت حابه اشكرك علشان الورق.... 

فجاء ميسره سكتت وبدات تقرب من جاسر وقفت قدامه وهي بتفك ليه ازرار القميص

جاسر بيحاول يبعدها: ميسره بتعملي اي ابعدي

ميسره خلصت القميص كله فك وبصت لي جاسر بصدمه ودموع لما شافت جسمه كله عليه اثار روج

ميسره بدموع: اي دا

جاسر ببرود: اي مالك عادي 

ميسره: جاسر.. ان.. انت كنت مع وحده

جاسر: اه بتسلي فيها حاجه 

ميسره بصت ليه بصدمه وصوت عالي

: انت واحد حيو'ان وانا بكرهك 

جاسر: احترمي نفسك وبعدين انتي زعلانه ليه كدا هو انا وعدتك بحاجه

في اللحظه دي دخل شاهين 

: في اي

*****
ادم قاعد في العربيه ونور في حضنه وبتعيط

ادم: يا بنتي اهدي القميص باظ وانا حالتي المديه زفت اليومين دول

نور ضربته علي كتفه

: انت مش خايف واخد الموضوع عادي ليه

ادم: نور انتي مش عارفه متجوزه 

نور: بس عمي مش سهل خالص يا ادم

ادم: بلا عمك بلا منجا خليني في المنجا الي في حضني دي

نور ابتسمت خبت وشها

ادم وهو بيرجع شعرها لورها

: اتكلمتي اي انتي ومك

نور: احم اتكلمت عن صحته وعني شويه وعندك.... و.. و الحاجات الي بتحبها 

ادم بستغراب: حاجات بحبه زي اي مش فاهمه 

نور خبت وشها اكتير وبصوت واطي

: قلت لادب

ادم مقدرش يمسك نفسه وضحك عليه جامد وهي ضربته

: طاب خلاص خلاص بس اي رايك نجرب حاجه منها النهارده.... وهو بيغمز ليه

ادم وقف فجاء لم شاف.... 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية المزاج" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات