القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية المزاج الفصل الخامس 5 بقلم منار همام

 رواية المزاج الفصل الخامس 

رواية المزاج الفصل الخامس 

الفصل الخامس..... 🖤💜❤

اسراء: يوووووسف.. 
شاهين و محمد طلعو علي الصوت والكل جري عليه وجاسر شاله وطلع علي العربيه اسراء جريت وراه 

محمد شاف ساميه إللي واقفه مصدومه علي السلم

: اي الي حصل يا ساميه

ساميه بخوف: والله.. معرف أنا جيت علي الصوت زيكم لقيته سايح في دمه

شاهين بص عليها ب'غل

: وربنا لو كان ليكي ايد في اللي حصل ما هرحمك يلا يا محمد ... ومشي

ساميه وقعت علي الأرض بصدمه: مش انا والله ما أنا. 

اسراء قاعده في الكرسي الخلفي لي العربيه منهاره و يوسف علي رجلها بتحاول تفوق فيه

جاسر بيسوق العربيه وبيتصل بادم وكل شويه يبص وراه علي يوسف وميسره قاعده جنبيه

ميسر: اهدي ان شاءلله مش هيجراله حاجه 

اسراء بدموع: مش قادره يا ميسره مش قادره

*******

آدم نايم وي نور في حضنه مغمض عنيها بس ونور عماله تتحرك وهي مش عجبها الوضع. 

ادم: اهدي بقا مش عارف انام

نور بتوتر: ه.. هو انا ممكن أسألك حاجه 

ادم زي هو مغمض عنيه

: ارغي براحتك سامعك

: هو انا يعني معرفش عنك حاجه.. و. و. ويعني احنا دلوقتي متجوزين

ادم: اولا اسمي ادم شاهين دكتور مخ واعصاب بشتغل في مستشفى بابا وعمي وكمان عندنا كذا شركه شرك احنا وعمي ومصنع وحاجات تانيه كتير

نور: طب هو انت اتجوزتني ليه

ادم: علشان احميكي وعلشان عجبتيني وعلشان زي ما انتي شايفه لوحدي عايز حد يسليني

نور: بس انت قولت إن عندك اهل يعني عمك وباباك. 

ادم وهو بيتحرك: كفايه كلام النهارده ونامي

نور فضلت تتامل فيه وحطت ايدها علي دقنه وبتوهان

نور: انت حلو اوي

ادم زي مهو مغمض: عارف

نور اتحرجت وخبت وشها فيه 

فون ادم رن بس مردش 

نور: فونك بيرن

ادم: سبيه..... رن مره تاني

نور: رد يمكن حد عايز حاجه مهمه

ادم عدل من نفسه وقعد و رد

: ايوه يا جاسر
....... 
بصدمه: اي. 
......... 
: طاب دقيقه واجي

ادم قام بسرعه ولبس هدومه

نور: في اي

ادم وهو بيلبس: خليكي هنا واوعي تطلعي بره ولو حد خبط متفتحيش وانا هحاول مطولش

نور: بس انا بخاف اقعد لوحدي خدني معاك

ادم وهو طالع: مش هينفع شغلي حاجه اسمعيها لحد ما اجي. 

**********
عماد: لا برافو عليكي يا ساميه احتمال يمو'ت فيها ونبقا خلصنه منه

ساميه بتوتر: مش انا يا عماد مش انا الكل شاكك فيا ليه

عماد: ازاي يعني مش انتي ما انتي اللي كنتي واقفه علي السلم ساعت ما وقع

ساميه: معرفش انا ناديت علي اسراء علشان احاول اقولها تبعد عن يوسف وهديها مبلغ حلو وفجاءة سمعت صوت يوسف

عماد: آمال مين يا ساميه اللي عمل كدا

ساميه: ما قولت ليك معرفش

عماد بخبث: اكيد حد بيكر'ه يوسف 

ساميه: ما يمكن وقع لوحده

عماد: لا لان انا لما شفت السلم كان عليها زيت

ساميه: طاب احنا هنستفيد اي دلوقتي 

عماد: ابسط حاجه لو يوسف طلع عايش احنا هندور علي العدو التاني دا ونتفق معاه

*******

ادم طلع من الاوضه

: متخفوش يا جماعه جرح بسيط وهيخف بس هو هيفوق بكره

اسراء حضنت ابوه وفضلت تعيط

محمد: خلاص يا روحي هو كويس

شاهين بص علي ادم شكله مرهق وتعبان

شاهين: ادم خد مرات اخوك وبنت خالك روحهم وارتاح واحنا قعدين هنا

ادم: بس مين هيهتم بيوسف 

شاهين: في دكاتره كتير في المستشفى انت مش شايف نفسك مش قادر تقف كيف

ادم: حاضر يا بابا 

اسراء: مستحيل اسيب يوسف

محمد بحنيه: روحي يا بنتي هتقعدي تعملي اي هو كويس وكمان مش هيفوق غير بكره 

اسراء: بس يا بابا 

محمد: اسمعي الكلام يا اسراء

اسراء: حاضر يا عمو 

*****
ادم واسراء و ميسره دخلوا البيت و ساميه جريت عليهم

: يوسف كويس صح محصلش ليه حاجه مش كدا

اسراء بتعب وارهاق: كويس يا مرات عمي متخافيش

ميسره: هاجي انام معاكي يا اسراء بدل متنامي لوحدك

ادم اول ماوصل اترمه علي اول كنبه قابلتله وغمض عنيه بتعب وهو عايز يرجع ليها ينام في حضنها

 ومش قادر يسيبها لوحديها بس مش هينفع يسيب امه و مرات اخوه وبنت خاله من غير مايكون معاهم حد
زفر في ضيف..... 

ساميه قربت منه وحطت ايدها علي كتفه

: روح نام في اوضتك يا حبيبي 

ادم: لا يا ماما هنام هنا اطلعي انتي. 

صباااااح يوم جديد

جاسر دخل وهو شايل يوسف

يوسف: خلاص يا جاسر نزلني انا كويس

جاسر: وربنا مايحصل يعم بعد الخضه إللي اتخضناها عليك المفروض اشيلك العمر كله

يوسف ابتسم: ماشي يا سيدي.. آمال فين ادم

جاسر: بيركن العربيه

آدم دخل: كفاره يا باشا. 

يوسف: حرفياً القعده في المستشفى زي السجن

كل دا اسراء واقفه بيعيد بتبص عليه في سكوت يوسف لمحها وهي واقفه

يوسف: طاب اطلع ارتاح انا يا جماعه

آدم شاله: دوري انا بقي دي

يوسف: يعم وربنا انا كويس

ادم: عليا الطلاق ماتحصل

يوسف: لما تتجوز الاول... آدم ويوسف طلعوا 

محمد: مالك يا حبيبتي واقفه كدا ليه مش تطمني علي جوزك

اسراء: هااااا لا يا بابا اهو طالعه

اسراء طلعت وقفلت الباب براحه هو كان نايم علي الكنبه مرجع راسه لي وره ومغمض عنيه

اسراء فضلت تمشي بالراحه علشان ميحسش بيها ويصحي

يوسف زي مهو مغمض : تعالي..........

منار همام
المزاج

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية المزاج" اضغط على اسم الرواية




reaction:

تعليقات